Fløjte signaler
Fra : Peter Andersen

Dato : 11-07-03 13:47

Hejsa
Jeg har en Labradore, som jeg gerne vil bruge til jagt og andre sjove
ting. Jeg har købt mig en fløjte af type ACME (en tone og u. trille).
Iøjeblikket har jeg kun et signal som er "kom på plads" som er to
korte fløjt.

Hvilken andre komandoer skal jeg bruge? (kom, ud, stop, sit)

og hvordan skal de lyde?

Jeg har forsøgt en smule med at lave en falde tone for "sit", men med
min ACME fløjte synes jeg det er svært, at lave den faldene tone, skal
jeg bare øve mig mere eller er det ikke en mulighed med denne type
fløjte?

MVH
Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-07-03 13:54

"Peter Andersen" <pebaan72@hotmail.com> wrote in message
> Hejsa
> Jeg har en Labradore, som jeg gerne vil bruge til jagt og andre sjove
> ting. Jeg har købt mig en fløjte af type ACME (en tone og u. trille).

En rigtigt god fløjte, noter det nummer der står i bunden ned, så kan du
købe en med samme tone hvis den anden forsvinder.

> Iøjeblikket har jeg kun et signal som er "kom på plads" som er to
> korte fløjt.
>
> Hvilken andre komandoer skal jeg bruge? (kom, ud, stop, sit)

Jeg bruger:

Hjemkald: 2 korte fløjt.
Stop: ét mellem fløjt.
Sit: et som lyder dalende fra højt til lavt
Områdesøg: en masse meget små fløjt for at fortælle hunden at der er en
dummy der ude (fløjt-fløjt-fløjt-fløjt-fløjt-fløjt-fløjt-fløjt-fløjt-fløjt)

> [...]
> min ACME fløjte synes jeg det er svært, at lave den faldene tone, skal
> jeg bare øve mig mere eller er det ikke en mulighed med denne type

Jo, den lyder bare anderledes end benfløjterne.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Søren Voigt

Dato : 11-07-03 15:50

> [...]
> dummy der ude
(fløjt-fløjt-fløjt-fløjt-fløjt-fløjt-fløjt-fløjt-fløjt-fløjt)

Hej Christian,

Forventer du ikke at hunden ved stopfløjtet sætter sig ned og ser på dig?
Det gør jeg, og jeg bruger samme lyd ved "sit" som jeg bruger til
stopfløjtet. Et kort trut. Jeg mener at man kan klare sig med tre fløjt,
nemlig stop, hjemkald og søgefløjt. Bortset fra "sit" bruger jeg samme

Stopfløjtet lærer jeg mine hunde allerede når de er helt små og inden jeg
lærer dem et hjemkald. For jeg ved, at når de først kommer i den "vilde"
alder er det langt lettere at få dem til at stoppe op og sætte sig ned end
at få dem til at vende rundt og komme hjem til mig. Når de så sidder ned og
har kontakt er det langt lettere at kalde dem hjem til sig.

Mvh
Søren Voigt

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 11-07-03 16:19

> [...]
> at få dem til at vende rundt og komme hjem til mig. Når de så sidder ned og
> har kontakt er det langt lettere at kalde dem hjem til sig.

Her er jeg helt enig med Søren, bort set fra at mine signaler heller
ikke er helt lige sådan, men et signal (en kommando) til sit/stop, en
til kom på plads, og en til område/søge.

Et mellem-langt lidt dalende fløjt, SIT, og dette er både hvis hunden er
ved min side og hvis den er 200-300 meter ude. Den skal sætte sig når
den høre dette fløjt.

Et kort og et mellem-langt fløjt hurtigt efter hinanden, PLADS, kom hjem
og sæt dig på min venstre side.

korte fløjt efter hinanden (ca. 2 i sekundet) (mange gør det meget
hurtigere men ikke mig), SØG, det såkaldte områdefløjt det fortæller
hunden at den er i området hvor dummien/fuglen er.

Sådan gør jeg.

Jane

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-07-03 07:40

"Søren Voigt" <soren_voigtfjerndette@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Hej Christian,
>
> Forventer du ikke at hunden ved stopfløjtet sætter sig ned og ser på dig?

Jo, det er vi også i gang med at lære. Jeg er først startet til dirigering
for et halt år siden, og derfor er korrekt og konsekvent brug af stopfløjt
først kommet nu.

> Det gør jeg, og jeg bruger samme lyd ved "sit" som jeg bruger til
> stopfløjtet. Et kort trut. Jeg mener at man kan klare sig med tre fløjt,
> nemlig stop, hjemkald og søgefløjt. Bortset fra "sit" bruger jeg samme

"oplært" i samme special klub jo

> [...]
og
> har kontakt er det langt lettere at kalde dem hjem til sig.

Det lyder rigtigt, Trille er vores første hund, og man laver vel næppe en
perfekt hund eller hundefører første gang ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Peter Andersen

Dato : 14-07-03 17:37

Tak for jeres svar de har været brugbare og jeg tro jeg vil komme
igang med det stop/sit

MVH

Peter
Skulle der være flere der havde lyst at kommentere vil det også være
fint