Forklaringer på forkortelser
Fra : Jane Kiilerich

Dato : 10-07-03 20:42

Hej

ER der nogle der kan hjælpe mig med følgende forkortelser anvendt i
DKK-stambøger:

SVCH
SUCH
SSCH
NUCH
FinUCH
S.H.A
B.H.A

Mvh

Jane

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 10-07-03 21:05

> SVCH
> SUCH

Svensk Udstillings Champion

> SSCH
> NUCH

Norsk Udstillings Champion

> FinUCH

Finsk Udstillings Champion

> S.H.A
> B.H.A

Resten kæmper jeg for at slå op!

Var det ikke en idé at forsøge at lave en komplet liste over den uendelige
jungle af forkortelser inde på din side?
....Altså hver gang man vælter over en forkortelse du ikke har kan man sende
den til dig (hvis man alætså vil være med )

Rinnie

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 10-07-03 21:16

alle tiders ide. Jeg vil gå i gang med det samme, og starte med at sætte
disse på.

Hvordan kan det være at der er flere forkortelser for samme titel?

Jane

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 10-07-03 21:24

> Hvordan kan det være at der er flere forkortelser for samme titel?

Jeg ved det faktisk ikke, men det er måske fordi man, inden kommunikationen
blev så god, kludrede lidt rundt i det i de forskellige lande... Det er det
samme som en sort Flatter både kan figurere som "S" eller "B" i
stamtavlen...

Jeg vil gerne hjælpe til med den liste... Det kunne være rart med en rigtig
fyldestgørende... Hvis du har en af de berømte kommunikationsprogrammer kan
du bare adde mig...

ICQ# 14500901
MSN: frygtloes_@hotmail.com
AOL: gimze
YAHOO: CherryCdk

Rinnie

--
Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)

Fra : Storr

Dato : 11-07-03 14:39

SVCH = Svensk Vildtsporschampion

SUCH = Svensk Udstillingschampion

SU(u)CH = Fra 1. juli 2003 kan retrieverne også blive Svensk
Udstillingschampion Uden prøve (Til daglig kaldet parenteschampion).

SSCH = Jeg mener det er DKKs oversættelse af SVCH og betyder Svensk Spor
Champion (Efter min mening irriterende og MEGET forvirrende at DKK ikke bare
kan bruge de forkortelserne fra det pågældende land og så sætte
nationalitetsbetegnelse foran hvis nødvendigt).

NUCH = Norsk Udstillingschampion

FinUCH = Finsk Udstillingschampion

SHA = Det står næppe på din stamtavle, men betyder Sort Hofter og Albuer
uden anmærkninger

BHA = Brun, Hofter og Albuer uden anmærkninger.

Hvis der kun står SH = Sor, Hofter uden anmærkninger
BH = Brun, Hofter uden anmærkninger

Mange hilsener
Anne-Mette
http://vovve.net/kirill

Fra : Bente Feldballe

Dato : 10-07-03 22:37

"Jane Kiilerich" <mail@retrieverne.dk> skrev i en meddelelse

Jeg kan hjælpe med et enkelte af dem, da min hund har vundet et par
championater i andre nordiske lande.

> SVCH

Svensk vildtsporchampion. Denne titel anvendes i Sverige. DKK kalder *samme*
titel for SSCH, dvs Svensk Brugschampion Spor / Svensk Spor Champion.

> SUCH

Svensk udstillingschampion. Hvis der er brugskrav for racen, vil brugstypen
være nævnt bagved, fx SUCH(v) = hunden har svensk udstillingschampionat på
basis af brugsprøven vildtspor.

> NUCH

Norsk udstillingschampion

> FinUCH

Finsk udstillingschampion

Hvis du samler på forkortelser, kan du sikkert også bruge disse:

NVCH
Norsk betegnelse for norsk vildtsporchampion
NSCH
DKKs betegnelse for *samme* championat

NORDVCH
Nordisk vildtsporchampionat