Far og søn med snøren - må man ikke?
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 10-07-03 16:22

Hej Gruppe

Jeg er så heldig at have en dreng på 4 år, der gerne vil med ud og
fiske. Han har fået et lille billigt sæt, jeg har købt fisketegn (det
statslige halløj), fundet mit gamle grej fra da jeg var teenager, og nu
vil vi ud på en lille tur.
Men uanset hvor jeg søger på nettet finder jeg kun
"sportsfisker-foreninger" der sælger dagskort til mindst 70,- (oftest
dyrere!!!) og henviser til bestemte strækninger, for man er jo ikke et
A-medlem...
Jeg havde jo i mit stille sind forestillet mig, at vi kunne (som da jeg
var dreng) tage ud og fiske ved nogle af de strækninger, som ikke er
privat-ejede - sådan for en times tid. Og så igen efter nogle dage for
at øve os og se, om det er noget. Men med de priser kan man jo ligeså
godt gå til en put'n'take...
Findes der virkelig ikke åer og søer, som er frie for LYST-fiskere og
ikke kun foreningsmedlemmer - SPORTS-fiskere?!
I til fælde af nej - skal man tage den hårde tone fra diverse
foreningers hjemmesider om "ulovligt fiskeri" alvorligt? Det lyder jo
som om de sætter en ære i at overfuse amatørfiskere, hvilket er en
oplevelse, jeg helst vil beskytte min dreng for!?

Jeg bor iøvrigt i Ribe, og det er her omkring jeg har søgt mest, da vi
ikke ejer en bil.
Poul

Fra : Michael

Dato : 10-07-03 19:36

Man kan ik fiske nogen steder mer af 3 grunde:
1) Det er ejet af en bonderøv/e.
2) Det koster allerede en formue at dyppe snøren.
3) Det er tømt for fisk.
Og konklusionen af de 3 ting er at verden er fyldt med båtnakker.!
Så lær istedet knægten at lave en slangebøsse...

Heh... =)

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 10-07-03 19:28

Hej Poul
Der er også frie fiskevande prøv at følge dette link
http://www.friluftskortet.dk/
gå derefter ind under fiskeri og derefter frie fiskerier og så kan man søge i Amter og kommuner
Paul Ø. Sørensen
www.paul.sorensen.as
paul_at_sorensen.as

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 10-07-03 22:59

Paul Østerby Sørensen <paul@sorensen.as> wrote:

> Der er også frie fiskevande prøv at følge dette link
> http://www.friluftskortet.dk/
> gå derefter ind under fiskeri og derefter frie fiskerier og så kan man søge i
> Amter og kommuner

Tak for det site. Det havde jeg ikke fundet selv, og det gør præcis hvad
jeg er ude efter: overblik over mulighed for frit fiskeri (hvilket for
hele Ribe amt er lig en enkelt sø ved Vejers!).
--
Mvh. Poul

Fra : tangocat666

Dato : 10-07-03 19:37

prøv www.sportsfiskeren.dk eller www.lystfiskeri.dk under fiskesteder
, det skulle give nogle muligheder.
Lad iøvrigt ikke alle de såkaldte "eksperter " og " kloge-åger " få jer til
at miste modet.
knæk & bræk
T.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 10-07-03 22:59

tangocat666 <tangocat666@yahoo.dk> wrote:

> prøv www.sportsfiskeren.dk eller www.lystfiskeri.dk under fiskesteder
> , det skulle give nogle muligheder.

Begge sites var prøvet inden mit indlæg, og de giver netop anvisninger
til, hvor man skal betale for at fiske.

> Lad iøvrigt ikke alle de såkaldte "eksperter " og " kloge-åger " få jer til
> at miste modet.

Det får de heller ikke, men sagen drejer sig nu mere om, at jeg med
rimelig sandsynlighed ikke er den eneste, der har lyst til "liiige" at
prøve lidt fiskeri - men ikke finder priser på 70,- 90,- rimelige,
endsige en pris overhovedet, for jeg fanger jo ikke noget, hehe.
Hvis jeg synes, at det er en god ide at fiske, så vil jeg hjertensgerne
betale et årskontigent, meeen... hvad med at reklamere med "første gang
gratis" og sådan?!

> knæk & bræk

Det har jeg set på flere af fiskeri-siderne. Det er en slags hilsen?
(ikke for sjov, men jeg kender ikke kotumerne, kun at det jo er taget
fra et gevær).
--
Mvh. Poul

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 11-07-03 00:29

Hej Poul

Jeg forstår udmærket din "frustration", specielt hvis du havde forventning
om, at det var stort set gratis at fiske. Og som formand for én af de
foreninger, der sælger dagkort for hhv. 80 og 100 kr pr dag må jeg da sige,
at det altså ikke er for vores egen fornøjelses skyld, at kortene er oppe i
de priser. Det er ganske enkelt de økonomiske vilkår der er ved fiskevandet
nu om dage. Foreninger er ikke forretninger, men det er landmændenes
udlejning af fiskeretten til foreningerne altså - og det offentliges
udlejning af fiskevand (Skov- og Naturstyrelsen) er også sat i system, så
det giver mest mulig indtægt til staten. Om priserne så er rimelige er jo op
til den enkelte at bedømme, men synes man ikke, de er det, så må man tage
konsekvensen: Nul fiskeri i ferskvand (næsten...).

Og hvad angår den nidkære vogten over, at folk også betaler, det de skal -
ja så finder jeg det fuldt rimeligt. Er der sat en pris på fiskeriet, skal
den selvfølgelig betales af både Arne og Kurt. Hvis Kurt ikke betaler,
bliver det i længden dyrere for Arne.....! Det er altså umuligt for
foreningerne at administrere "fisk 1. gang gratis" eller andre lignende
fantasifulde ordninger. Men der findes foreninger, der refunderer et
dagkort, hvis man efterfølgende melder sig ind i foreningen, og det snerper
jo derhenad.

Konklusionen er, at det koster kassen at fiske i ferskvand nu om dage. Men
der er altså også en del steder, hvor man kan have børn gratis med, blot der
er betalt for den voksne. I min egen forening kan man have børn op til 8 år
med gratis, og jeg kender andre foreninger, hvor man går helt op til 14 år.

Endelig er der en del af Danmarks Sportsfiskerforbunds foreninger, der
stiller fiskevand gratis til rådighed for juniorer, blot de er medlemmer af
en anden forening tilknyttet forbundet.

I øvrigt er der også en del kommuner, der råder over bredområder ved søer og
vandløb. En del af disse områder er stillet frit til rådighed - nogle har
frit fiskeri for børn, andre frit fiskeri for kommunens borgere osv. Og nej,
der findes ikke en samlet oversigt over den slags, man er henvist til at
spørge ved kommunerne selv. Men de fleste lystfiskerforeninger ved, hvor
disse områder er og fortæller det gerne, hvis man spørger.

Som nævnt skal vi som foreninger altså ikke tjene penge eller have overskud
på dagkortsalget (og det har vi mildt sagt heller ikke). Jeg kender ikke
noget eksempel på, at en forening har dagkortindtægter, der overstiger
udgiften til at leje fiskevand. Samtidig er det heller ikke omkostningsfrit
at sørge for, at andre end medlemmerne kan komme til vandet. Som et eksempel
skal vi i mit hjemmevand i gang med at lave en ny skiltning, så folk kan
finde rundt. Det løber op i godt 30.000 kr, svarende til foreningens andel
af dagkortindtægten i ca. 8 år. Det er efterhånden også de færreste steder,
der vil sælge dagkort uden provision, og endelig går der økonomi fra til
trykning af dagkort og vejledninger. Og så har jeg endnu ikke nævnt udgifter
til spang over grøfter, skraldespande ved parkeringspladser,
parkeringspladserne skal vedligeholdes osv.

I min forening ville det på mange måder være lettere at undlade dagkortsalg.
Økonomisk udgør det ikke nogen afgørende del af foreningens økonomi (ca.
4000 kr netto ud af en total omsætning i foreningen på ca 155.000 kr), og vi
kunne spare en del omkostninger og ikke mindst en hel del frivillig
arbejdskraft, hvis vi undlod salget. Vi har bare den grundholdning, at også
den, der kommer her som gæst skal kunne fiske, uden at være nødt til at
investere i et helt års medlemsskab - men der er altså grænser for, hvor
billigt, det kan gøres.

Med venlig hilsen
Steen Lindkvist Nielsen
formand@lilleaaen.dk
http://www.lilleaaen.dk

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 12-07-03 22:38

Hej steen

jeg syntes det er en god ide med at skulle betale for at fiske, men at det
er lodsejerne der tjener penge på at leje ud til fiskeforeninger passer
ikke.
Jeg kender ingen af mine naboer der tager penge for det, jeg er heller ikke
blevet taget kontakt af Sæby lystfiskerforening, som har retten i store dele
af Sæby å, og jeg har boet her i 8 år.
Jeg har taget kontakt med foreningen for at hører hvad ret de har på min
jord, og får at vide at der ikke er nogen aftale, men jeg kan se på et kort
som viser at dem der køber fiskekort, må fiske hos mig. Der er selvfølgelig
ikke nogen der bliver genet væk hvis de fisker her, men kommer der en far
med sin søn og spørger om han må fiske her får han lov.
Vi lodsejere er ikke så griske, men vi vil bare gerne have at fiske retten
på vores jord er noget man ikke bare tager for givet af foreningerne.

Fra : Michael

Dato : 26-07-03 07:04

Der burde være mange flere som dig.. =)

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 27-07-03 17:46

> [...]
> Vi lodsejere er ikke så griske, men vi vil bare gerne have at fiske retten
> på vores jord er noget man ikke bare tager for givet af foreningerne.

Hej Finn

Jeg tager hatten af for din holdning til, at folk må fiske på dine
strækninger uden at skulle betale noget for det. Og at det åbenbart også er
holdningen hos dine naboer. Og jeg ved også fra mine formandskolleger i det
nordjyske, at man har en noget anden holdning nordenfjords til
nødvendigneden af økonomiske mellemværender i forholdet mellem lodsejerne og
foreningerne. Men hvis du en dag skulle købe jord i det østjyske vil du
opdage, at det bestemt ikke er en holdning, der trives heromkring (jo, jeg
havde da som foreningsformand gerne set, at det var ligesådan her,
men......). Her snakker vi kontanter, afregnet i priser pr. meter åbred,
regulering af lejen i forhold til dagkortsalg osv. Dette afspejler sig også
i kontingentsatserne set i forhold til de nordjyske foreninger.

Og jeg kan også love dig, at den forening, jeg er formand for, ikke markerer
et område på sit kort - og slet ikke sælger dagkort til det - hvor der ikke
ligger en aftale om leje af fiskeretten. Og vi betragter slet ikke
fiskeretten for givet - tværtimod, så foregår tingene med skriftlige
kontrakter osv.

Der er mange, der beskylder foreningerne for at leje fiskretten for at holde
den for sig selv. Det kan sikkert være tilfældet nogle steder, men kun hvis
foreningen ikke optager medlemmer, og ikke sælger dagkort. Hos os fungerer
det tværtimod som den mulighed, folk har for at kunne komme til at fiske i
åen. Og da der er fri adgang til både medlemsskab i foreningen og til køb af
dagkort er det altså en sikring af, at man faktisk har muligheden. Men man
må være med til at betale, hvad det koster.

I øvrigt er lodsejerne heromkring også selv interesserede i, at det fungerer
på den måde. De synes nemlig ikke, at deres fiskeret bare skal frigives og
betragtes som givet af alle og enhver, og de har heller ikke lyst til at
bruge deres tid på bøvlet med at administrere kortsalg, kontrol, fiskepleje
osv. Ved en populær å som vores ville det hurtigt blive overrendt, hvis der
ikke var styr på tingene. Og så siger erfaringen, at der ved et fiskevand,
hvor en forening sørger for at holde opsyn, er væsentligt mindre affald ved
åbrinkerne end hvor fiskeriet er frit (se f.eks. her:
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/news2.asp?menu=Laesestof&id=754)

Steen Lindkvist Nielsen
formand@lilleaaen.dk
http://www.lilleaaen.dk

Fra : Carsten Bjerg Mikkel~

Dato : 31-07-03 19:17

Det kunne måske lige være på sin plads at sige, at netop Ribe Å som Poul bor
ved er en undtagelse fra reglen, da det er én mand der har fiskeretten på
hele Vesteråen. Han er ikke lodsejer, men har ved kongelig resolution af
1700-og-hvidkål, fået overdraget fiskeretten. Denne resolution er aldrig
blevet ophævet, og derfor sælges tilladelsen videre eller går i arv fra far
til søn, som så kan have en indtægt som erhversfisker eller ved udlejning af
fiskeretten.

Og hvor træls det end må være - det er han jo i sin gode ret til.

Carsten

Fra : Smirge

Dato : 11-07-03 14:15

On Thu, 10 Jul 2003 23:58:31 +0200, fjern_pst@phenomen.dk (Poul
Skovmand Thingholm) wrote:

>Det har jeg set på flere af fiskeri-siderne. Det er en slags hilsen?
>(ikke for sjov, men jeg kender ikke kotumerne, kun at det jo er taget
>fra et gevær).
Naah - det betyder nu noget i retning af (har jeg fået at vide) at
"Gid du må fange så meget at din snøre må KNÆKke & din fiskestang må
BRÆKke"

Om det så er rigtigt ved jeg ikke - men det bliver ikke brugt i
forbindelse med jagt(eller jo det er der nogen der gør fejlagtigt)

Martin_P

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 11-07-03 15:34

Smirge <martinXXX@datahuset.dk> wrote:

> Naah - det betyder nu noget i retning af (har jeg fået at vide) at
> "Gid du må fange så meget at din snøre må KNÆKke & din fiskestang må
> BRÆKke"

lol!
--
Poul

Fra : Leif

Dato : 11-07-03 08:57

.. Men med de priser kan man jo ligeså
> godt gå til en put'n'take...

Mange P&T'er har en børne-ordning / -sø hvor man betaler for
børnenes fangede fisk - måske det også er sådan, der omkring hvor I bor.

Mvh, Leif

Fra : Lasse Holm

Dato : 11-07-03 17:08

Kan ikke lade være med at fortælle om forholdene her i Grønland:

Man må fiske og gå på jagt hvor man vil, der er ingen der kan eje
jord, så der er ingen der kan sige " her må du ikke være". Hvis
man vil bygge et hus eller drive landbrug får man en
arealtildeling til det af kommunen. Den er gratis, men gælder kun
den aktivitet den er udstedt til, så selv ved dyrkede marker eller
fritidshytter er der ingen der ejer fiskene eller de vilde dyr.

Jeg skulle engang hjælpe en ven med at byde på jagtretten på en af
skov og naturstyrelsens arealer ( da jeg boede i danmark). Man
måtte kun gå på jagt ganske få gange, og kun have ganske få gæster
med på jagt, samtidig skulle man oplyse skovfogeden om det forud
hver gang man ville afsted, så det var en utrolig begrænset
jagtret man fik. Jeg sagde til min ven, at under de forhold synes
jeg ikke han skulle byde mere end 10.000 kr. om året for
det. "Jagtretten " gik til en der bød 42.000 kr. om året. jeg kan
godt forstå, at Staten skal tjene flest mulige penge, men man
kunne måske overveje, om ikke det var mere rimeligt, at staten
forvaltede sine ressourcer, så alle kan være med, ikke kun " big
bucks".

Venlig hilsen Lasse.

Fra : Michael

Dato : 12-07-03 13:46

Lyder lidt som et paradis...

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-03 17:57

Findes der myg i paradis?

David.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 12-07-03 19:13

"David" <78(at)stofanet.dk> wrote:

> Findes der myg i paradis?

Ifølge det gamle testamente gør der. Nogle Keruber var sat til at vogte
indgangen med flammesværd, og det kan kun være for at tiltrække
irriterende insekter og holde dem tryllebundet udenfor - det var jo før
de elektriske "zap-lamper"...
--
Poul

Fra : Carsten Bjerg Mikkel~

Dato : 31-07-03 19:10

Du kunne da prøve voldgraven omme ved slotsruinen. Der kan du fange suder,
skaller, aborre (små) brasen ( i hvert fald op til 1,3 kg) og vist også
gedde.

Ellers er det da oplagt at fiske i Ribe Å opstrøms for gågaden. I dammene
omkring Dagmarsbroen skulle fiskeriet være frit for alle borgere i Ribe
Kommune, sålænge der fiskes fra offentligt jord f.eks. i anlægget. For nogle
år siden blev årets største danske laks (11 kg) taget på det stykke omend
det nu mest er aborre, gedde (der er nogle store imellem) og skalle du skal
regne med. Der kan også gemme sig lidt af hvert under jernbanebroen.

Med venlig hilsen

Carsten