DHCP og flere net opkoblinger
Fra : Niels Poulsen

Dato : 10-07-03 09:28

Jeg er ved at sætte et større net værk op.. på ca 10 maskiner.. oki.. ikke
vildt vildt stort i forhold til hvad nogle er vant til at lege med.

Der er 2 internet router, en til stofanet og en til cyberCity

Alle maskiner er er koblet til en switch som deler trafikken mellem
maskinerne.

Problemet er så.. Hvis jeg slår DHCP fra skal jeg ind og fortælle hverenkelt
computer hvilket ip de har.. det er der nu ikke nogen ben i, men benet
halter bagefter for så er der ingen maskiner der kan komme på internettet.

Opstillingen ser således ud.
Stofanet forbindelsen skal bruges til alm. surfing på nettet. Dvs. de
maskiner der skal bruges til dette skal have oplyst Gatewayen på motorola
boksen..
"Brug følgende IP adresse
Ip adresse 192.168.0.12
undernetmaske 255.255.255.0
Standart Gateway 192.168.0.11 ->> routerens Ip
"
Er der noget jeg har glemt for det virker ikke...
Hva med DNS server adresse osv.. Har det indflydelse.. ?

Niels

Fra : Jens

Dato : 10-07-03 09:37

"Niels Poulsen" <None@admin.dk> skrev i en meddelelse

> Er der noget jeg har glemt for det virker ikke...
> Hva med DNS server adresse osv.. Har det indflydelse.. ?

I høj grad, ingen dns adresser, ingen internet.

De skal også angives, og så skal der måske i routeren angives at de faste
ipèr må gå ud, da der kan være et mac filter, men pcèrne spørger jo ikke
efter en ip.

Mvh Jens

Fra : Niels Poulsen

Dato : 10-07-03 09:40

> [...]
> ipèr må gå ud, da der kan være et mac filter, men pcèrne spørger jo ikke
Hej Jens
Så spørgere jeg lige... Hvor finder jeg de DNS adresser..
Tager lige dem fra Stofanet forbindelsen, dem som er sat op der der.
de ser således ud:
212.10.10.4
212.10.10.5

Vh

Niels

Fra : Jens

Dato : 10-07-03 09:52

"Niels Poulsen" <None@admin.dk> skrev i en meddelelse

> Så spørgere jeg lige... Hvor finder jeg de DNS adresser..

Krak.dk ?.... nae,,

> Tager lige dem fra Stofanet forbindelsen, dem som er sat op der der.
> de ser således ud:
> 212.10.10.4
> 212.10.10.5

Du kan bruge en hvilken somhelst du lyster, jeg bruger gratisdns.dk
servere....

80.63.205.140 og 193.88.144.238

Men Gdns har 4-5 stykker.

Mvh Jens

Fra : Peter Larsen

Dato : 13-07-03 13:34

Jens wrote:

> Du kan bruge en hvilken somhelst du lyster, jeg bruger gratisdns.dk
> servere....
>
> 80.63.205.140 og 193.88.144.238
>
> Men Gdns har 4-5 stykker.

det vil jeg kraftigt anbefale man IKKE gør, det kommer der ikke noget
godt ud af.

det er misfortået at benytte vores dnsservers som opslagsdns. faktisk er
det sikkerhedsmæssigt farligt..

brug din udbyders opslagsdns, og vores dns til dine domæner..

--
regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Jens

Dato : 13-07-03 14:15

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> skrev i en meddelelse

> det vil jeg kraftigt anbefale man IKKE gør, det kommer der ikke noget
> godt ud af.

Hmm, de virker ellers bedre end min udbydders.

> det er misfortået at benytte vores dnsservers som opslagsdns. faktisk er
> det sikkerhedsmæssigt farligt..

Hvorfor ?
Det er vel almindelige dnsèr, som jeg har opdaget opdateres betydeligt
hurtigere end dem jeg ellers bruger.

> brug din udbyders opslagsdns, og vores dns til dine domæner..

Det gør jeg lige lidt så.

Et spørgsmål om gdns`s båndbredde ?

Men jeg er ofte ude for at kunne komme på Inet med gdns, mens arrows er
forsvundet.
(En enkelt gang endda kunnet se arrownet/jellings side, og der læse at deres
dns var off....)

Mvh Jens

Fra : Peter Larsen

Dato : 13-07-03 21:18

Jens wrote:

> Hmm, de virker ellers bedre end min udbydders.

det er lidt beklagelidt udsagn for din udbyder, da vores kun har 23000
domæner at lave opslag fra :)

> Hvorfor ?
> Det er vel almindelige dnsèr, som jeg har opdaget opdateres betydeligt
> hurtigere end dem jeg ellers bruger.

nej, det er auth. dns'er. dvs de holder informationer om specifikke DNS
opsætninger for helt specifikke domæner

eksempel:

%/usr/local/bin/dig @194.239.134.83 www.jubii.dk +short
dyn3.jubii.dk.
212.112.141.240

(ovenstående er en ip adresse på www.jubii.dk's ene webserver.. dns'en
er slået op igennem TDC's dns server.)

opslaget er ægte og i orden..

%/usr/local/bin/dig @80.63.205.140 www.jubii.dk +short
jubii.dk.
127.127.127.127

(ovenstående er en ip adresse, men det er IKKE for www.jubii.dk, selvom
det faktisk ser sådan ud. DNS opslaget er laver igennem 80.63.205.140
(ns1.gratisdns.dk)).

opslaget er ægte og i orden.. men burde aldrig være lavet..

Jeg ville lade dig fantasere om mulighederne det giver..

> Et spørgsmål om gdns`s båndbredde ?

nej (men det er også spild af båndbredte)

--
regards, Peter Larsen

Fra : Jens

Dato : 13-07-03 22:03

> det er lidt beklagelidt udsagn for din udbyder, da vores kun har 23000
> domæner at lave opslag fra :)

Ja, især fordi de 2 udbyderen har tilsyneladende skal genstartes samtidigt
en gang i døgnet, med udfald i flere minutter.

>[...........
>er ægte og i orden.. men burde aldrig være lavet..

Det må være den auth for jubii.dk den giver...... ?

> Jeg ville lade dig fantasere om mulighederne det giver..

Det har jeg vist ikke fantasi til at få noget ud af....

> nej (men det er også spild af båndbredte)

Hmm, jeg finder på noget andet......., kan jo ¨åbe på Arrow får lært at lave
dns serevere, og mailservere for den sags skyld....

Mvh Jens

Fra : Christian Andersen

Dato : 13-07-03 22:36

Jens wrote:

> Det har jeg vist ikke fantasi til at få noget ud af....

Prøv at forestille dig at de giver dig en IP-adresse for
mail.[din-udbyder].dk, der faktisk peger på deres egen server.

Vupti, så har de dit brugernavn og din adgangskode til din mailkonto.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Jens

Dato : 13-07-03 22:54

Fra : Jens

Dato : 13-07-03 23:10

> [...]

> mail.[din-udbyder].dk, der faktisk peger på deres egen server.
>
> Vupti, så har de dit brugernavn og din adgangskode til din mailkonto.

Men det kræver vel at den ansvarlige dnsadmin sætter sin dnsserver til at
give det svar på netop min udbyders mailserver iprequest......?

Jeg går ikke udfra at Gdns laver den slags for sjov.........
Siden de har er ikke for køn , derfor kan man vel godt stole på folkene
bag den.....

Såvidt jeg kan gætte kan enhver med opsætnings ret lave det nummer, også min
udbydder, når jeg spørger deres dns om min sol eller tdcmail.dk mailserver,
hvis man har noget hyberhemmeligt må man jo lukke sin post hjemmefra.

Mvh Jens

Fra : Christian Andersen

Dato : 13-07-03 23:31

Jens wrote:

> Men det kræver vel at den ansvarlige dnsadmin sætter sin dnsserver til at
> give det svar på netop min udbyders mailserver iprequest......?
>
> Jeg går ikke udfra at Gdns laver den slags for sjov.........

Det påstår jeg absolut heller ikke at de gør, men når man bruger 3.-parts-
DNS-udbydere (øøh?) findes den risiko.

> Såvidt jeg kan gætte kan enhver med opsætnings ret lave det nummer, også min
> udbydder, når jeg spørger deres dns om min sol eller tdcmail.dk mailserver,

Ja, det kan de. Så skal man så til at opveje hvem man stoler mest på, men
den diskussion hører vist ikke hjemme her.

Jeg ville såmænd bare hjælpe dig til at fantasere hvad Peter kunne gøre
af sjove ting hvis han havde lyst

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Jens

Dato : 14-07-03 00:10

> Det påstår jeg absolut heller ikke at de gør, men når man bruger 3.-parts-
> DNS-udbydere (øøh?) findes den risiko.

Det var jeg klar over det var ment som.

> Ja, det kan de. Så skal man så til at opveje hvem man stoler mest på, men
> den diskussion hører vist ikke hjemme her.

Muligvis ikke, men en dnserver man bruger i forvejen, og som indeholder auth
for ens egen mail og webserver synes jo oplagt som "backup" for min
udbydders dns servere, som svigter oftere end godt er.
(jeg havde gdns ns3 som backub dns i routeren....ns3 valgt med en terning..

> Jeg ville såmænd bare hjælpe dig til at fantasere hvad Peter kunne gøre
> af sjove ting hvis han havde lyst

Ok, men det er ikke kun peter der kan det, men alle man vil bruge som dns,
og at lave en dns selv der står og brummer er vel lidt voldsomt, for at
afhjælpe udbydderens problem ?

Men det er sæføli et spørgsmål om trust, men da arrownet tilsyneladende ikke
engang kan finde ud af at lave en mailserver som virker, så er det måske
eneste mulighed. ?
(De har skrevet til mig at det er en fejl i et mailprogram et sted...., og
det er nok rigtigt, deres mailserver program.)

Mvh Jens som er ret godt tilfreds med Gdns til dagligt.

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 14-07-03 09:42

On Mon, 14 Jul 2003 00:10:01 +0200, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

> Men det kræver vel at den ansvarlige dnsadmin sætter sin dnsserver til at
> give det svar på netop min udbyders mailserver iprequest......?

Eller hvem som helst som kan opsætte et domæne på gratisdns.

1) Sæt din webserver til at svare på cnn.com
2) opret cnn.com på gratisdns til din webservers IP
3) vent på at gratisdns sender cnn.com brugere til din server

Jeg har tidligere haft et test-domæne kørende på den måde, hvor jeg
lavede direkte opslag hos gratis-dns - og det virker perfekt

> Jeg går ikke udfra at Gdns laver den slags for sjov.........

Nej, men nu er der svjh omkring 10000 brugere, og jeg tror ikke Peter
holder øje med os alle

> Siden de har er ikke for køn , derfor kan man vel godt stole på folkene
> bag den.....

Det tillader jeg mig at tro - har en stor stak domains liggende der

> [...]
> udbydder, når jeg spørger deres dns om min sol eller tdcmail.dk mailserver,
> hvis man har noget hyberhemmeligt må man jo lukke sin post hjemmefra.

Hvad mener du?
Du laver da ikke forbindelsen via gratisdns. Den virker jo bare som
telefon-bog.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Jens

Dato : 14-07-03 23:25

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen.030714@hpc.dk> skrev i en

> Nej, men nu er der svjh omkring 10000 brugere, og jeg tror ikke Peter
> holder øje med os alle

Næ, der er forhåbentligt vigtigere ting at tage sig til

> Det tillader jeg mig at tro - har en stor stak domains liggende der

Jeg har også et par stykker, men mit problem er stadig at arrows dns halter
en del.

> Hvad mener du?
> Du laver da ikke forbindelsen via gratisdns. Den virker jo bare som
> telefon-bog.

Jaja, jeg mener enhver der har adminret på den dns server jeg vælger at
bruge kan lave de samme numre, jeg havde bare ikke overvejet at alle jo er
dnsadmins hos Gdns.
(Alle der har en konto hos gdns, mener jeg sæføli)

Hmm, jeg må jo overveje at danne en sjæl så.

Mvh Jens

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 15-07-03 09:09

On Tue, 15 Jul 2003 00:24:32 +0200, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

> Jeg har også et par stykker, men mit problem er stadig at arrows dns halter
> en del.

Hvorfor ikke sætte en gammel maskine op lokalt som dns?
Der kræver hverken det store hardware eller software - der er masser
af små linux-distroer som kører fint som firewall og (bl.a)
dns-server/cache.

> Hmm, jeg må jo overveje at danne en sjæl så.

Jeg kan anbefale www.e-smith.org som en komplet
web/mail/file/printer/dns-server.

- download cd'en
- ta en gammel 133MHz pentium eller hvad du måtte ha liggende
- lav evt en boot disk (intruktioner er på cd-en)
- boot fra cd-en
- svar på diverse spørgsmål under installationen

Og du er i luften. Hvor lang tid det tager? fra 1/2 til 2 timer
afhængig af hvor lang tid du er om at downloade og brænder én cd på ca
386 Mb (Jeg den fylder ikke meget mere)

Fra : Jens

Dato : 15-07-03 22:26

> [...]

> Og du er i luften. Hvor lang tid det tager? fra 1/2 til 2 timer
> afhængig af hvor lang tid du er om at downloade og brænder én cd på ca

Hmm, konen siger 6 maskiner er nok, når ungerne har hver deres for uden ved,
men jeg vil nu se om ikke jeg kan gemme sådan en for hende et sted......

Jeg prøver en linux en så, er der en unndskyldning for ikke at komme ud i
solen....

Mvh Jens

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 16-07-03 23:06

On Tue, 15 Jul 2003 23:26:28 +0200, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

> Hmm, konen siger 6 maskiner er nok, når ungerne har hver deres for uden ved,
> men jeg vil nu se om ikke jeg kan gemme sådan en for hende et sted......

Måske skulle du se efter et Via EPIA bundkort - koster ikke det store,
og skal bare bruge et ekstra netkort i PCI-slottet, og en harddisk. Så
har du stort set en firewall

Fra : Jens

Dato : 19-07-03 07:55

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen.030716@hpc.dk> skrev i en

> Måske skulle du se efter et Via EPIA bundkort - koster ikke det store,
> og skal bare bruge et ekstra netkort i PCI-slottet, og en harddisk. Så
> har du stort set en firewall

Et nyt ECS k7s5a koster 303 kr, en xp1700 cpu ca 450, er det ikke noget af
det billigste der findes ?

Mvh Jens

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 28-07-03 22:11

On Sat, 19 Jul 2003 08:55:04 +0200, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

> "Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen.030716@hpc.dk> skrev i en

> Et nyt ECS k7s5a koster 303 kr, en xp1700 cpu ca 450, er det ikke noget af
> det billigste der findes ?

Det mindste EPIA bundkort koster vel 6-700 kr + lidt RAM, så der er
ikke den store forskel - se mere på www.mini-itx.com og mange andre
steder.

Fra : Peter Larsen

Dato : 14-07-03 16:17

Christian Andersen wrote:

> Prøv at forestille dig at de giver dig en IP-adresse for
> mail.[din-udbyder].dk, der faktisk peger på deres egen server.
>
> Vupti, så har de dit brugernavn og din adgangskode til din mailkonto.

det skal her bemærkes, da alle kan oprette dns for alle domæner, så kan
det være en 4. part som prøver at lave "sjov".

brug derfor ikke vores dns som opslags dns. Brug den til det den er god
til, nemlig dine domæner..

--
regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 22-07-03 22:10

Peter Larsen <mail@czar.dk> wrote:

> [...]
>(ns1.gratisdns.dk)).
>
>opslaget er ægte og i orden.. men burde aldrig være lavet..

Hvorfor giver ns1.gratisdns.dk et forkert svar i stedet for at afvise
rekursive forespørgsler?

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Peter Larsen

Dato : 12-07-03 10:41

Niels Poulsen wrote:

> Så spørgere jeg lige... Hvor finder jeg de DNS adresser..

> Tager lige dem fra Stofanet forbindelsen, dem som er sat op der der.
> [...]

Narj, sådan set bør du nok bruge routerens IP på det interne net, idet
routeren er DNS proxy, dvs. samme IP som gateway addressen. Men du kan
da prøve de eksterne adresser direkte, jeg er bare ikke sikker på at det
er en fordel, idet du så går glip af den lokale adresse-cache som
routeren efter min mening må have. (lokal cache == samme opslag fra
forskellige maskiner skal ikke gå ud på nettet to gange i træk ==
hurtigere)

> Niels

Med venlig hilsen

Peter Larsen

* This posting handcrafted by Peter Larsen *
* My website is at: http://www.muyiovatki.dk *

Fra : If

Dato : 10-07-03 09:40

"Niels Poulsen" skrev d. 10-07-03 09:28 dette indlæg :
> [...]
> "
> Er der noget jeg har glemt for det virker ikke...
> Hva med DNS server adresse osv.. Har det indflydelse.. ?

Hej Niels

Du har glemt DNSen, uden denne skal du bruge IP adresser og ikke WEB
adresser

mvh If

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Poulsen