Hjemmelavet gedde-flue-forfang (hvordan?)
Fra : JE

Dato : 09-07-03 18:18

Hvordan laver man selv et gedde-flue-forfang ?

Kan man bruge (en tyk) fireline, det burde vel kunne holde til gedderne
tænder.

Fra : Alex Linaa

Dato : 09-07-03 23:07

"JE" <janelne@mail.tele.dk> wrote in message
> Hvordan laver man selv et gedde-flue-forfang ?
>
> Kan man bruge (en tyk) fireline, det burde vel kunne holde til gedderne
> tænder.

Snarere tvært imod. Fireline flosser mod skarpe kanter.
Brug tyk stiv monofil-line.

/Alex

Fra : Tommy Michael Jørgen~

Dato : 10-07-03 07:41

Hejsa

Prøv denne adresse:

http://www.drennan.dk/Drennan_index.htm

under tilbehør, Drennan Green Pike Wire eller Soft Strand Pike Wire, de er
perfekte til foremålet.
--
Med Venlig Hilsen

Tommy Michael Jørgensen

Fra : Frank

Dato : 11-07-03 07:25

hej, jeg har fisket gedder på flue i et par år, jeg har ikke prøvet
Drennan´s sevenstrand produkter, da jeg synes de er alt for kostbare 5-10 kr
for en meter forfang der aligevel skal skiftes efter den første gedde, så
bruger jeg hellere 50 øre på et stykke 0,60line jeg har aldrig mistet en
gedde på nylonline. dog er der lige problemet med hukommelse en 0,60 line
har rimelig meget hukommelse, det kæmpede jeg en del med det første år,
indtil jeg fik en stump 0,39mm Fireline af en anden geddefluefisker, det er
meget bedre at kaste med og jeg har endnu ikke mistet fisk da jeg korter
linen af efter hver fisk. og jeg er helt fri for mærkelige hægter og
samlemuffer der skal klemmes eller varmes på og bedst af alt 0,39 Fireline
kan jeg købe for en krone meteren. så jeg bruger nok 12-14 kr på en
sæsson........

knæk og bræk
Frank T

Fra : JE

Dato : 11-07-03 22:23

"Frank" <xxx@xx.dk> skrev i en meddelelse

Hej Frank

Tak for dit svar, jeg vil prøve Fireline'n.

Hvad mener du iøvrigt lige med at en 0,60 nylonline har megen "hukommelse"
??

Fra : Odense

Dato : 11-07-03 22:52

> [...]
>
> Tak for dit svar, jeg vil prøve Fireline'n.
>
> Hvad mener du iøvrigt lige med at en 0,60 nylonline har megen "hukommelse"

Hej, undskyld, bryder lige ind fra sidelinien.
Det med hukommelse kommer af at sådan en line er længe om at "glemme" at den
har siddet på en spole - den bliver ved med at være snoet længe efter. Da vi
brugte den slags til taperede flueforfang, gik vi rundt med en stump
cykelslange. Når linen trækkes forsigtigt imellem et foldet stykke slange
kan det strækkes ud og blive nogenlunde lige.

MVH Per, Odense

Fra : JE

Dato : 12-07-03 07:29

"Odense" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det med hukommelse kommer af at sådan en line er længe om at "glemme" at
den
> har siddet på en spole - den bliver ved med at være snoet længe efter.

OK, så er jeg med, tak for hjælpen !

Fra : Ole Christensen

Dato : 12-07-03 09:42

Mht at bruge nylonline, så fungerer det tit udmærket.
Sidste sommer var jeg blevet klar over at mange gedder i Damhussøen er sky
over for Stålforfang.
Det er dem som har været fanget på sådan et, eller i hvert fald siddet på i
stykke tid.
Derfor skiftede jeg på råd, over til 0,60 mm nylon som forfang, og ganske
rigtigt - jeg syntes at jeg fangede flere gedder.
Jeg er gået tilbage til stålforfang igen, fordi jeg havde den "grimme
oplevelse" at gammelgedden huggede midt på en smuk solskinsdag. Det tog den
7-8 sek at gnaske mit 0,60 mm nylonforfang over. Der var tydelige tandmærker
i den forfangs-stump, som røg op i hovedet på mig med et piv, da den brast.

Sådan kan det gå

Nå, knæk og bræk.

Ole