Børnebidrag hvornår ophører det ?
Fra : Hams

Dato : 09-07-03 16:52

Hej
Et lidt underligt spørgsmål, det er et vædemål :
Hvornår stopper forældreindbetalingen (typisk faderen) af børnebidraget ved
en skilsmisse, måneden før barnet fylder 18 år, eller er sidste indbetaling,
den måned barnet fylder 18.
Håber nogen kan hjælpe.
Hams

Fra : Anja R. Lynggaard

Dato : 09-07-03 17:20

Så vidt jeg ved er det den måned barnet fylder 18.

Anja

Fra : Hams

Dato : 09-07-03 18:43

Tak for svaret, du mener altså at der skal betales den måned barnet fylder
18 også selv om det er d. 2.
Hams

Fra : Maite

Dato : 09-07-03 18:59

Klart.

Min søster er født d. 7. , og min far betalte sidste rate d. 1. i den
pågældende måned. Det ville han ikke have gjort hvis ikke han skulle!

Fra : Ann Petersen

Dato : 10-07-03 09:40

> [...]
>(typisk faderen) af børnebidraget ved
>en skilsmisse, måneden før barnet
>fylder 18 år, eller er sidste indbetaling,

Iflg. "Bekendtgørelse af lov om børns forsørgelse" kapitel 2 §14 står
der flg:

§ 14. Bidraget fastsættes under hensyn til barnets tarv og forældrenes
økonomiske kår, herunder deres erhvervsevne. Er
begge forældre ubemidlede, fastsættes bidraget i almindelighed til det
for barnets opholdssted til enhver tid gældende
normalbidrag, jf. § 14 i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling
af børnebidrag. Er barnet avlet ved en ved dom
fastslået kønsfrihedsforbrydelse, skal faderens bidrag ansættes
således, at det dækker samtlige udgifter ved barnets
underhold.

Stk. 2. Bidragspligten ophører ved barnets fyldte 18. år.
Bidragspligten ophører endvidere, når barnet indgår ægteskab,
medmindre statsamtet bestemmer andet.

Stk. 3. Bidrag til undervisning eller uddannelse kan dog pålægges
indtil barnets fyldte 24. år.

Stk. 4. Bidraget erlægges halvårsvis forud, medmindre andet bestemmes.
Barnets bortadoption eller død medfører ikke
fritagelse for nogen del af bidraget for den pågældende
bidragsperiode.

--
Mange hilsner fra Ann
Kig forbi på: http://www.familien-petersen.dk

Fra : Nette

Dato : 10-07-03 10:24

"Hams" skrev i en meddelelse
> [...]
ved
> en skilsmisse, måneden før barnet fylder 18 år, eller er sidste

Jeg er ret sikker på ( 99%) at kunne huske, at hvis dit barn er fra marts
uanset dato, så skal du også betale for marts måned.

Nette