Vilkårligt antal variabler
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-07-03 01:00

Jeg skal have overført, modtaget og behandlet et ukendt antal data
fra en side. Problemet er ikke at opstille en formular der
inderholder dataen.

Problemet er, hvad skal felterne navngives og hvordan modtages disse
i et script og behandles ? Er der en smart måde eller skal felterne
bare navngives felt1, felt2, felt3, felt4, feltn og så køres gennem
en while løkke:

while($felt$counter){
   // Gør dog noget!
}

- eller er der en skidesmart måde så alle værdierne med et snuptag
kan smides i et array ? (gerne et 2 dimensionelt!).

Input modtages med glæde.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Jimmy

Dato : 09-07-03 07:31

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in message
> Jeg skal have overført, modtaget og behandlet et ukendt antal data
> fra en side. Problemet er ikke at opstille en formular der
> inderholder dataen.

Det er lidt uklart for mig.
Er det din egen side? En anden side?

> [...]
> i et script og behandles ? Er der en smart måde eller skal felterne
> bare navngives felt1, felt2, felt3, felt4, feltn og så køres gennem

Kender du rækkefølgen af de data der kommer?

F.eks. gør jeg ofte det i forms, at jeg genererer formen ved at løbe
databasen igennem med en ORDER BY på.
Når jeg så validerer data løber jeg databasen igennem igen med den samme
ORDER BY, og når jeg arkiverer brugerens input det samme.

Mvh
Jimmy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-07-03 13:25

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in

> Det er lidt uklart for mig.
> Er det din egen side? En anden side?

Ja, fra en side til en anden på samme server.

> Kender du rækkefølgen af de data der kommer?

Ja og nej...
Det der skal ske er at en masse data fra en database skal skrives ud
i en form så de kan rettes og/eller tilføjes ekstra felter.

> [...]
> Når jeg så validerer data løber jeg databasen igennem igen med
> den samme ORDER BY, og når jeg arkiverer brugerens input det

Hvilket ikke kan bruges idet der ændres på dataen og tilføjes flere
rows. Jeg tror bare jeg bruger den som Flemming foreslår.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-07-03 08:46

> [...]

> - eller er der en skidesmart måde så alle værdierne med et snuptag
> kan smides i et array ? (gerne et 2 dimensionelt!).

Den nemmeste måde er vel at på din HTML formular der navngives alle felter
med name="formdata[]". De firkantede paranteser gør at de så smides i et
array der kan hentes ud på din PHP side.

Alt efter om du poster eller getter, kan du så udskrive værdierne således
(ikke testet)

$associativtArray = array();

foreach($_GET['formdata'] as $key => $value) {
   echo "Felt nummer: ".$key." indeholder: ".$value."<br />";
   $associativtArray[] = array($key, $value);
}

Jeg har ikke tjekket ovenstående, men mener det sådan ca. burde være noget
i den stil.
Eventuelt bare $_GET['formdata'] as $value i foreach - og så indsætte en
variabel du tæller op (eller erstatter med et sigende navn), ind som $key i
dit associative array.

Håber det måske kan få dig lidt videre.

Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-07-03 08:55

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> $associativtArray[] = array($key, $value);
>
> Jeg har ikke tjekket ovenstående, men mener det sådan ca. burde være
> noget i den stil.

Jeg kunne selvfølgelig ikke dy mig, og tjekkede lige. En lille fejl havde
indsneget sig.

For at det virker pænt, skal du skrive
$associativtArray[$key] = $value;

i stedet for denne linje
$associativtArray[] = array($key, $value);

Ellers får du et array med et nyt array på hver plads.

Derudover ser det ud til at virke fint :)

Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-07-03 09:05

> Derudover ser det ud til at virke fint :)

Det virker selvfølgelig kun med simple forms hvor det kan lade sig gøre at
give alle felter samme navn.

Alternativt kan du bare lave foreach om til dette:

foreach($_POST as $key => $value) {

og så beholde resten jeg skrev, så lægges alle variable fra din form i det
associative array, også selvom deres name er forskellige.

Flemming

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-07-03 10:54

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> writes:

> [...]
> i et script og behandles ? Er der en smart måde eller skal felterne
> bare navngives felt1, felt2, felt3, felt4, feltn og så køres gennem

Hvis du vælger den løsning, så bør du nok lave noget i stil med:

$i = 1;
while (isset($_POST["felt" . $i++])) {
// noget ...
}

--
Jacob - www.bunk.cc
You ain't learning nothing when you're talking.