blødt dæk
Fra : Torben

Dato : 08-07-03 19:52

Jeg håber der er nogen der kan svare mig på nedenstående:

1) dækket på min båd er blødt forrest på båden i den ene side, hvad er der
galt og er der noget jeg kan gøre?

2) det er en gammel glasfiberbåd (1971) og jeg har fået fortalt at en så
gammel båd vil tage lidt vand ind, har den været urørt i 3-4 dage står der
ca 10 cm vand i bunden under gåpladen

hjælp en nybegynder

på forhånd tak

Torben

Fra : glenn007

Dato : 08-07-03 22:13

Jeg vil mene at din "bløde båd" lider af Osmose, dvs glasfiberen er ved
at gå nedbrydes hvor du siger den er blød.
Jeg håber ikke jeg har ret for det er ikke rart at skulle lave
glasfiberarbejde.

Løsningen er at skiftes glasfiberen ud på det stykke der er dødt. Og
dermed stoppe osmosen som man kalder det.

Med hensyn til vand i båden, så er det rigtigt at glasfiber suger vand,
men det skulle da meget gerne blive i glasfiberen og ikke komme ind i
båden. Min egen båd er fra 1975 og også en gammel svend, og den tager
ikke vand ind på trods af alderen. Men ok, det kan måske have noget at
gøre med at den er nymalet
Måske du har et lille hul, evt kontroller der hvor loggen kommer ind i
skroget, det er mange gang der vandet trænger ind, det gjorde det på min
forrige sæson, og efter det var tætnet, var den knastør

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-07-03 22:44

"glenn007" <glenn007.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:3f0b3487$0$48908

> Jeg vil mene at din "bløde båd" lider af Osmose, dvs glasfiberen er ved
> at gå nedbrydes hvor du siger den er blød.
> Jeg håber ikke jeg har ret for det er ikke rart at skulle lave
> glasfiberarbejde.

Osmose er blærer i laminatet og behøver på ingen måde ikke at være blødt. Når
glasfiberen er blød, skyldes det, at distancematerialet har suget vand.

> Løsningen er at skiftes glasfiberen ud på det stykke der er dødt. Og
> dermed stoppe osmosen som man kalder det.

Nej, det er ikke rigtigt. Det er overordentligt svært at stoppe osmose - også
for fagfolk.

Det kræver en meget omhyggelig tilrettelagt fremgangsmåde med meget nøgagtige
temperaturskift samt forskellig luftfugtighed. Hempel har bl.a. udviklet en
metode, der tager flere måneders arbejde.

Osmose er *meget* svært at komme af med. Osmose er i øvrigt også stærkt
overdrevet......

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-07-03 22:59

"Torben" <tgh@inbound.dk> skrev i en meddelelse news:3f0b110d$0$24700

> 1) dækket på min båd er blødt forrest på båden i den ene side, hvad er der
> galt og er der noget jeg kan gøre?

Din båd er sandsynligvis bygget i en sandwich konstruktion. Dvs, at der er et
lag glasfiber, et lag distance materiale og igen et lag glasfiber. Som
distancemateriale bruger man f.eks. balsatræ eller forskellige typer kunstigt
skum. Mange af disse skumtyper har den ulempe, at de suger vand som en svamp,
hvis fiberen bliver utæt. Det gør balsa også, derfor er det vigtigt, at begge
lag fiber er 100% tætte.

Dit dæk har åbenbart suget så meget vand, at distancematerialet nu er blevet
ødelagt. Et eller andet sted i nærheden kommer der vand ind i laminatet. Vand i
laminatet skyldes ofte dårligt tættede dæksgennemføringer, skruehuller ved
sceptrefødder, beslag osv. Vandet kan sagtens komme langvejs fra og så samle
sig et sted, der ligger lavest.

> 2) det er en gammel glasfiberbåd (1971) og jeg har fået fortalt at en så
> gammel båd vil tage lidt vand ind, har den været urørt i 3-4 dage står der
> ca 10 cm vand i bunden under gåpladen

Mener du i bunden af cockpittet under risten eller bundbrædderne?

Hvis der ikke er noget afløb i cockpittet er det normalt, at der er vand, der
kommer jo vand fra himlem ind i mellem..

Hvis du mener i bunden af båden, så er der noget galt et sted. Selv om en
glasfiberbåd er gammel, så må den *ikke* tage vand ind. Den skal være tør som
en gammelmø...

Det er *kun* træbåde, der må tage vand ind.........

Du må give nogle flere oplysninger

Claus

Fra : Torben

Dato : 09-07-03 07:29

Vil det sige jeg ikke kan gøre noget ved det bløde dæk? - og har det ikke
noget at sige?
Det er i selve kahytten der står vand.

Fra : john lundsgaard

Dato : 09-07-03 08:01

> Vil det sige jeg ikke kan gøre noget ved det bløde dæk? - og har det ikke
> noget at sige?

Hej Torben.

Du har et problem - desværre.

Som Claus skriver, så skyldes det formodentligt, at der er kommet vand i
distance materialet. Det kan dog også - med den alder skuden har - være et
spørgsmål om, at det ene (eller begge) lag glasfider har "sluppet"
forbindelsen til distancematerialet. Hvis distance materialet er skum, så
vil dette skum efterhånden smuldre når man går på dækket og "det løse"
glasfiber lag bevæger sig i forhld til skummet.

Og jo et sådan blødt dæk har indflydelse på stivheden i båden. Dækket virker
jo (på samme måde som salingen i masten) som en afstivning af skroget, så
når det bliver blødt, så bliver skroget mindre stift.

Sandsynligvis vil denne "blødhed" brede sig til større dele af dækket, når
nu det er begyndt et sted.

Men hvad er det for en båd??, I 70'erne blev der bygget mange gode, men
også en række uheldige både, lad høre, det vil måske kunne hjælpe til at du
kan få et mere målrettet råd.

Selvfølgelig kan der gøres noget ved dækket.

Hvis du selv kan arbejde med glasfiber, så er det bare er Helv.... 's
arbejde.

Hvis ikke du kan, så er det bare Helv...'s dyrt.

> Det er i selve kahytten der står vand.

Det bør der ikke.

Det er med garanti en utæthed et eller andet sted.

Prøv at smage på vandet! - er det salt, så kommer det nedefra
- er det fersk, så kommer det oppe fra.

når du ved det, så har du allerede udelukket 50% af mulighederne.

Hilsen John

Der sidder på arbejde, og kun brænder efter at skrive til Nyhedsgruppen her
de sidste 2 dage og 7 timer inden ferien!!!!!!!!!

Fra : Torben

Dato : 09-07-03 10:15

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men hvad er det for en båd??, I 70'erne blev der bygget mange gode, men
> også en række uheldige både, lad høre, det vil måske kunne hjælpe til at

Det er en Mystere 26 fods fra 1971, engelsk båd

Fra : john lundsgaard

Dato : 09-07-03 11:51

"Torben" <tgh@inbound.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en Mystere 26 fods fra 1971, engelsk båd

Hej Torben

Kunne du da for dælen ikke have købt en dansk båd, som vi kender lidt mere
til ))))

Nå spøg til side. Jeg kender den ikke personligt, men jeg fandt nogle
billeder af sådan en på nettet.

Der er jo i hvertfald ikke tale om en ekstrem konstruktion. Det sammen med
alderen taler for, at den er rimeligt overdimensioneret i materiale tykkelse
etc. Så jeg tror ikke at den "bryder" sammen umiddelbart.

Men der skal jo gøres noget på et tidspunkt. Heldigvis er dæksarealet ikke
så stort - det begrænser i det mindste udgifterne, for jeg har ikke andet
bud, end at skære det øverste lag glasfiber væk der hvor det er blødt, rense
op, Sikre at eventuelle utætheder hvor vandet er kommet ind (hvis det er
vand der er årsag til problemet) er væk, komme nyt afstandsmateriale i, og
støbe glasfiber over påny.

Det vil give problemer med at få skridmønster og farve ensartet igen, men
det kan man male eller "belægge" sig ud af.

Det er lidt bøvlet arbejde, kræver varme og husly en vinter, men kan gøres.

Hilsen John

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-07-03 08:13

"Torben" <tgh@inbound.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det sige jeg ikke kan gøre noget ved det bløde dæk? - og har det ikke
> noget at sige?

Der er altid noget at gøre, det er kun et spørgsmål om penge og /eller
evner.....
Jo, det har på sigt noget at sige, fordi det spreder sig og bliver værre. På et
tidspunkt begynder båden at delaminere.

> Det er i selve kahytten der står vand.

Det er ikke godt, så har du et problem...

Claus

Fra : Vagn Vinstrup

Dato : 09-07-03 16:24

Hej Torben
Din båd skal ikke tage vand ind fordi den er gammel, medmindre den har en
utæthed. Du skal
hurtigst muligt reparerer dækket og hurtigst muligt finde utæthederne.
skruer og møtrikker der er irrede eller rustene fortæller at de er i kontakt
med vand(Utæthed). der må under ingen omstændigheder være boret eller
skruet i
et dobbeltdæk, som nævnt kan distance materialet ikke tåle vand og opløst
styren.
Du kan få ideer fra denne web adresse
http://www.rotdoctor.com/glass/GLcores.html#core2

God arbejds lyst

hilsen Vagn

Fra : Klaus Petersen

Dato : 15-07-03 10:08

Jeg kender nu en fyr, som har løst problemet med et blødt dæk på en nemmere
måde. Der er her tale om en folkebåd, og problemet var ikke begrænset til
kimmingen. Det var i hele skibets bredde og fortrinsvist foran masten. Han
borede en hel masse huller i dækket og sprøjtede epoxy i hullerne. Derefter
skiftede han fenderlisten ud. Den er af teaktræ.

Nu kender jeg heller ikke den omtalte båd, men der kan komme vand ind, hvis
der er gennemgående mast, og manchetten ikke er helt tæt. Det er tilfældet
på min båd, men når det drejer sig om 10 cm, så skal man nok finde problemet
et andet sted, som I alle sammen skriver. Et typisk sted er, hvor trækket i
dækket er størst, altså ved vanterne. Der kan også være lavet reparationer i
dækket efter gamle beslag, hvis man f.eks. har flyttet en skødeskinne. Hvis
der er brugt et andet materiale end glasfiberspartel, så kan de være utætte.

Og endelig til gealcoaten. Jeg har tidligere beskrevet, hvordan jag har
skaffet gelcoat i den rigtige farve. Find byggenummeret på båden. Det står
på en lille plade, som er monteret synligt i kahytten. kontakt værftet og få
oplyst farvenummer, og hvor det kan købes.

Hilsen Klaus

Fra : Torben

Dato : 15-07-03 15:37

det tyder nu på jeg har lokaliseret vandproblemet, jeg har en utæt
stævnrørspakning (læs: fedtsnor) under kraftig mistanke, så jeg må nok lænse
i sommer og tage den på land til efteråret

mvh

Torben

Fra : Per Svendsen

Dato : 24-07-03 11:35

> det tyder nu på jeg har lokaliseret vandproblemet, jeg har en utæt
> stævnrørspakning (læs: fedtsnor) under kraftig mistanke, så jeg må nok
lænse
> i sommer og tage den på land til efteråret

En utæk pakningssnor - Prøv først at stramme lejet hvor fedtsnoren sidder,
med to rørtænger, eller to store skiftenøgler.
Man kan sagtens sætte ny fedtsnor i , medens båden er i vandet.

mvh Per Svendsen.