/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mobil-Telefoni
#NavnPoint
Klaudi 20830
refi 17101
Nordsted1 13879
o.v.n. 13756
Kortoverv.. 9673
thyfoon 6564
Ghettofam.. 6087
rotw 5524
katekismus 5124
10  g_h 4281
Gprs-opkald ?
Fra : Claus E Beyer


Dato : 08-07-03 19:24

Når man kalder op til gprs er "opkaldsnummeret" *99# vel en slags standard. Jeg
har dog set flere afskygninger af opkaldsnummeret, nemlig *99***1#, *99***4# og
*99*255,255#. Sidstnævnte er anbefalet i vejledningen til komme på nettet via
gprs med en pc via Ericsson R600.

Er der nogen der véd hvad de forskellige tal, stjerner og kommaer gør/betyder
ved/for gprs-opkaldet?

Claus


 
 
JMo. (08-07-2003)
Kommentar
Fra : JMo.


Dato : 08-07-03 19:45

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in
news:bef2a5$4fpb5$1@ID-62896.news.dfncis.de:

> Når man kalder op til gprs er "opkaldsnummeret" *99# vel en slags
> standard. Jeg har dog set flere afskygninger af opkaldsnummeret,
> nemlig *99***1#, *99***4# og *99*255,255#. Sidstnævnte er anbefalet i
> vejledningen til komme på nettet via gprs med en pc via Ericsson R600.
>
> Er der nogen der véd hvad de forskellige tal, stjerner og kommaer
> gør/betyder ved/for gprs-opkaldet?

*99 er servicekoden, der angiver at det er GPRS.

***1# og ***4# referer svjv. til det CID din opkaldsprofil har.

Hvordan *255,255# kommer ind i billedet, har jeg ikke lige styr på - men
det er noget med de parametre der skal angives til ATD-kommandoen, der
initierer opkaldet fra din telefon.

Hvis du gerne vil have mere teknisk info, kan flg. anbefales:
http://www.psg.com/~randy/gprs_developers_guide_1_1.pdf

Steffen Hansen (08-07-2003)
Kommentar
Fra : Steffen Hansen


Dato : 08-07-03 20:46

Det er forskelligt fra telefon til telefon, og fra producent til producent
hvad nummeret kan være. Det er derfor ikke noget man behøver bekymrer sig
om. Hvis man har en nokia kan man jo læse alt om det nummer inde på nokias
hjemmeside. Init strengen kan også være vigtig hvis man bruger en pocket pc,
da det er her man angiver sit Access Point.

Men altså, konsulter din manual til din telefon om hvilket nummer der skal
bruges.



JMo. (08-07-2003)
Kommentar
Fra : JMo.


Dato : 08-07-03 21:32

"Steffen Hansen" <steffenhansen@indbakke.dk> wrote in
news:3f0b1f71$0$32448$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Men altså, konsulter din manual til din telefon om hvilket nummer der
> skal bruges.

Ja, medmindre det er nysgerrighed efter hvordan det virker, mere end
hvordan man lige nøjagtigt får det til at virke med sin telefon

Iøvrigt har jeg lagt mærke til i noget af Siemens' tekniske dokumentation,
at visse operatører kræver *99#, mens andre kræver *99***1# - altså, at
kravet om angivelse af CID'et åbenbart kan afhænge af operatøren?!?

Steffen Hansen (08-07-2003)
Kommentar
Fra : Steffen Hansen


Dato : 08-07-03 22:45

> Ja, medmindre det er nysgerrighed efter hvordan det virker, mere end
> hvordan man lige nøjagtigt får det til at virke med sin telefon

Jeg tror ikke der er noget spørgsmål om hvordan det virker. *99# er jo ikke
et telefonnummer men nærmere en kommando som fortæller telefonen hvad den
skal gøre. Lissom *06#, *0000#, *war_anty# osv.



JMo. (09-07-2003)
Kommentar
Fra : JMo.


Dato : 09-07-03 17:23

"Steffen Hansen" <steffenhansen@indbakke.dk> wrote in
news:3f0b3b61$0$32457$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

>> Ja, medmindre det er nysgerrighed efter hvordan det virker, mere end
>> hvordan man lige nøjagtigt får det til at virke med sin telefon
>
> Jeg tror ikke der er noget spørgsmål om hvordan det virker. *99# er jo
> ikke et telefonnummer men nærmere en kommando som fortæller telefonen
> hvad den skal gøre. Lissom *06#, *0000#, *war_anty# osv.

Det ser nu ellers ud til at det er en ETSI-standard, der er defineret i GSM
standard 07.07 (som jeg dog ikke har adgang til). Og at den nuværende form
er:

*99[*[<called_address>] [*[<L2P>][*[<cid>]]]]# [1]

- Men 3GPP der arbejder med 3G-standardisering, har foreslået at det ændres
til:

*99[*[<cid>] [*[<L2P>][*[<called_address>]]]]# [1]

Se evt. http://shor.ter.dk/566855268 for at se ændringsforslaget i sin
helhed

Men det lader også til at det er noget "compatibility mode" snask - altså
at bruge ATD*99#, hvor man egentligt burde bruge AT+CGDATA - i hvert fald i
følge afsnit 4.1.3 i http://shor.ter.dk/366469869



[1]
<called_address>: a string that identifies the called party in the address
space applicable to the PDP. For communications software that does not
support arbitrary characters in the dial string, a numeric equivalent may
be used. Also, the character comma ',' may be used as a substitute for the
character period '.'.
For PDP type OSP:IHOSS, the following syntax may be used for
<called_address>:
   [<host>][@[<port>][@[<protocol>]]]
where <host>, <port> and <protocol> are defined in the +CGDCONT
description. For communications software that does not support arbitrary
characters in the dial string, a numeric equivalent to the hostname may be
used. However, this should be avoided if at all possible.

<L2P>: a string which indicates the layer 2 protocol to be used (see
+CGDATA command). For communications software that does not support
arbitrary characters in the dial string, the following numeric equivalents
shall be used:
0      NULL
1      PPP
2      PAD
3      X25
9yyyy      M-xxxx
Other values are reserved and will result in an ERROR response

<cid>: a digit string which specifies a particular PDP context definition
(see +CGDCONT command).





Peter (09-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 09-07-03 22:13

"JMo." <ns_sf010@mohr.cx> skrev i
news:Xns93B3BAF4AEFD5JMoUsenetPost@212.54.64.149

> Og at den nuværende form er:
> *99[*[<called_address>] [*[<L2P>][*[<cid>]]]]#
> Men 3GPP [...] har foreslået at det ændres til:
> *99[*[<cid>] [*[<L2P>][*[<called_address>]]]]#

På flere (Sony)Ericsson-modeller anvendes *98*<cid>#
iflg. TDC Mobils opsætningsvejledninger.
Er det Ericsson, der afviger fra standarden, eller er forslaget
ovenfor implementeret ad bagvejen ved en særskilt *98-kode?



JMo. (13-07-2003)
Kommentar
Fra : JMo.


Dato : 13-07-03 19:03

"Peter" <peter_usenet5@hotmail-fjern.com> wrote in
news:bei0gr$3lb$1@sunsite.dk:

> På flere (Sony)Ericsson-modeller anvendes *98*<cid>#
> iflg. TDC Mobils opsætningsvejledninger.
> Er det Ericsson, der afviger fra standarden, eller er forslaget
> ovenfor implementeret ad bagvejen ved en særskilt *98-kode?

Efter lidt roderi rundt i 3GPP's "forslagskasse", ser det ud til at *98# er
en "simpel" udgave af *99# - der kan bruges hvis der kun skal overføres via
IP/PPP.

http://shor.ter.dk/468111272

Men ja, det er vel sådan set blot en anden måde at implementere det nævnte
forslag - som jo var stillet fordi man forventede at det meste af
kommunikationen ville være IP-baseret i stedet for X25-baseret

Claus E Beyer (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Claus E Beyer


Dato : 11-07-03 08:47

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bef2a5$4fpb5$1@ID-62896.news.dfncis.de
> Når man kalder op til gprs er "opkaldsnummeret" *99# vel en slags standard.
Jeg
> har dog set flere afskygninger af opkaldsnummeret, nemlig *99***1#, *99***4#
og
> *99*255,255#. Sidstnævnte er anbefalet i vejledningen til komme på nettet via
> gprs med en pc via Ericsson R600.

> Er der nogen der véd hvad de forskellige tal, stjerner og kommaer gør/betyder
> ved/for gprs-opkaldet?

Efter at have været inde på TDC's vejledning om internetopsætning for T65, er
jeg begyndt at bruge "opkaldsnummeret" *98*1# i stedet for *99***4#. Med *98*1#
kører min gprs-forbindelse meget mere stabilt end før. Den er dog længe om at
koble på med *98*1#, men det behøver man jo også kun at gøre én gang om dagen.

Claus


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste