Regel nr. 1!
Fra : Anja R. Lynggaard

Dato : 08-07-03 13:36

Husk altid at slukke for dit varmelegeme, inden du tager det op af
vandet/sætter det i igen. Jeg kunne slå mig slev SÅ hårdt lige nu!

Anja

Fra : Jesper Buch

Dato : 08-07-03 13:48

he he . . . gælder også ved vandskifte . . . . sluk det eller læg det ned så
det hele tiden er vådt op til "minimun waterlevel" !!

Fra : Madsen

Dato : 08-07-03 13:57

Jesper Buch skrev:

> he he . . . gælder også ved vandskifte . . . .

Jeps.
Det er ret irriterende når ens sugekopper kommer til at se sådan
her ud: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/akvarie/sugekop.jpg>.
De holder ikke så godt på varmelegemet mere i hvert tilfælde. ;)

Madsen.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-07-03 13:52

Anja R. Lynggaard wrote:
> Husk altid at slukke for dit varmelegeme, inden du tager det op af
> vandet/sætter det i igen. Jeg kunne slå mig slev SÅ hårdt lige nu!

God regel

Jeg lavede nummeret en gang for mange år siden - jeg tappede vand af
akvariet og glemte at slukke varmelegemet - det gik fint - men da jeg så
kom vand i igen, så lød er syden/knasen fra varmelegemet og sikringerne
sprang (det var før der kom hfi-relæ på)......

Så husker man det næste gang !

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-07-03 13:36

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> så kom vand i igen, så lød er syden/knasen fra varmelegemet og
> sikringerne sprang (det var før der kom hfi-relæ på)......

Sikringer springer pga. stor strømstyrk - HFI'et aktiveres af fejlstrøm så
du kan sagtens have et kortsluttet varmelegeme uden at HFI'et påvirkes.

vh
Jan

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 21-07-03 15:31

Jan Bøgh wrote:

> Sikringer springer pga. stor strømstyrk - HFI'et aktiveres af
> fejlstrøm så du kan sagtens have et kortsluttet varmelegeme uden at
> [...]

Varmelegmet er i princippet kortsluttet (det samme er en pære) blot er
modstanden så høj at strømmen ikke ved normal drift får sikringen til at
springe.

--

MVH Rune Rohleder

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-07-03 13:36

Fra : KatjaStrofen

Dato : 08-07-03 14:04

"Anja R. Lynggaard" <anja_rosgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Husk altid at slukke for dit varmelegeme, inden du tager det op af
> vandet/sætter det i igen. Jeg kunne slå mig slev SÅ hårdt lige nu!

Eller køb noget ordentligt kram, der kan tåle at være tændt selvom det ikke
er i vandet :)

> Anja

Katja

Fra : Jesper Buch

Dato : 08-07-03 14:09

Det er der ingen der har godt af . . . de smelter jo plastik alligevel !!
så skal det være et der selv slukker når det ikke er i vand.

Så skal mabn have en spandpumpe med indbygget varmelegeme . . . men den må
vel heller ikke være tændt uden vand i !!

Fra : Anja R. Lynggaard

Dato : 08-07-03 15:33

Ja, jeg var jo netop ved at skifte vand hos mine malawier. De skal jo have
det godt de små pus.

Noget ordentligt kram???? Der findes vist ikke noget som sikrer mod
idiotfejl!

Anja

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-07-03 15:54

Jesper Buch wrote:
> Så skal mabn have en spandpumpe med indbygget varmelegeme . . . men
> den må vel heller ikke være tændt uden vand i !!

Det har jeg så nu - og ifølge bruger-vildledningen må varmen heller ikke
være tændt uden vand - men jeg har ikke prøvet

Fra : Thomas

Dato : 09-07-03 22:05

Hej

Jeg har sat mit varmelegeme (i mit 325 l hjørne), sådan at når jeg skifter
25% vand, skal jeg stoppe idet varmelegemet bryder vandoverflads med temp
indstillingsskruen, så ved jeg hvornår jeg skal stoppe med aftapningen af
vand.

Mvh

Thomas