Genladning
Fra : Bo M. Havmand

Dato : 07-07-03 21:48

Hej I gruppen!

jeg har fået tilbud fra en ældre herregårdsskytte om at købe hans
riffel.
Det er en Brno kal. 6,5*57R eller kendt som Nyrenberg.
Jeg havde egentligt tænkt mig en mindre riffel, men tilbudet er rimeligt
godt, skal se på den på Onsdag. riflen skal for der meste anvendes til
råvildt, hvilket den skulle være yderst effektiv til. Udgangshullet
skulle, efter sigende, være på størrelse med en ølkapsel.
Er der andre i denne gruppe, som har positive eller negative erfaringer
med denne kaliber.

Jeg overvejer at blive hjemmelader, men ved ikke hvor store muligheder
der er for at finde hylstre, da Sako og Norma ikke fabrikere denne
patron. Men kugleudvalg er rimeligt stort. P.T. skyder riflen med S & B

ANg. hjemmeladning, er der da nogle HL'ere i gruppen, som vil anbefale
specifikke bøger om emnet.

På forhånd tak
Med Venlig Hilsen

Bo Martin Havmand
Abbednæs
Næstved

Tilbage til toppen

Fra : modersvilje

Dato : 08-07-03 01:42

http://jagt.net/links/links.htm her er måske noget du kan bruge.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 08-07-03 10:38

On Mon, 7 Jul 2003 20:47:37 +0000 (UTC), "Bo M. Havmand"
<bo_havmand@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg overvejer at blive hjemmelader, men ved ikke hvor store muligheder
>der er for at finde hylstre, da Sako og Norma ikke fabrikere denne
>patron. Men kugleudvalg er rimeligt stort. P.T. skyder riflen med S & B

6,5x57R hylstre produseres for salg av Hirtenberger, RWS og
Sellier&Bellot. Prisen (Parabellum på Notodden, Norge) er hhv. 7 NKR,
12,50 NKR og 5.50 NKR pr stk. Dersom Midway er etablert i Danmark
regner jeg med at de har de samme hylsene i sitt sortiment, hvis ikke
burde det være en smal sak å bestille fra Parabellum.
(www.parabellum.no)

>ANg. hjemmeladning, er der da nogle HL'ere i gruppen, som vil anbefale
>specifikke bøger om emnet.

Våpenjournalens Ladebok, siste utgave. For skandinaviske hjemmeladere
finnes det ikke noe bedre alternativ, da denne boken tar utgangspunkt
i våre hjemlige forhold, med tanke på hvilke kuler og kruttyper som er
tilgjengelige, samt hvilke kaliber som er omhandlet.

Denne boken har dessuten en meget grei, lettforståelig, men likevel
omfattende del om selve ladeprosessen og de teorier som ligger bak, i
tillegg til selve tabellene med ladedata. Det er svært betryggende å
kunne sette seg inn i dette stoffet før man setter igang med ladingen,
så man faktisk forstår hva man driver med, istedet for bare å slavisk
følge "oppskriften" som står i ladetabellene.

Fra : Tikka

Dato : 11-07-03 14:48

Hej

Husk nu lige at tage et genladningskursus inden.

Kan anbefale Østjydsk våbenhandel i Hedensted.

Lærer : John Haderslev.
(Utrolig dygtig mand, med MANGE røverhistorier.)

Mvh. Tikka

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 18-07-03 09:39

Til Tikka og jer andre

Naturligvis ville jeg tage genladningskursus, hvordan skulle jeg ellers
kunne skaffe krudt, fænghætter og projektiler?
jeg sad forleden og søgte efter et genladningskursus på den sydlige del
af Djævleøen, det lader ikke til at der er noget at finde... - er der
nogen i denne gruppe, som kan hjælpe med oplysninger om, hvor og hvornår
der er et genladnings-kursus på Syd-Sjælland?

Ang. kaliber tog jeg fejl, det var en 6,5 * 57 og ikker som tidligere
skrevet 6,5 * 57R, og nu skyder den med RWS ammunition.

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand
Abbednæs ( Næstved )

Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 25-07-03 16:00

"Bo M. Havmand" <bo_havmand@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Ang. kaliber tog jeg fejl, det var en 6,5 * 57 og ikker som tidligere
> skrevet 6,5 * 57R, og nu skyder den med RWS ammunition.

Kontakt Huntershouse - de arrangere genladningskurser. Det tager en
enkelt dag og er som regel en søndag. Så er det heller ikke så slemt at
køre lidtd efter det.

Hvad angår hylstre, så kan man købe S&B hylstre hos Østjysk VÅbenhandel
til ca. 2 kr. stk. Dem benytter jeg til min 6,5x57'er og de fungere
upåklageligt.

med venlig hilsen.

Lars