Bibliografisk database
Fra : Jensen

Dato : 07-07-03 17:57

Jeg søger en bibliografisk database. Basen, der skal være tilgængelig
internt og fra nettet, skal rumme bogtitler og artikler (scannede).
Hvilken vil I anbefale?
Venligst Jørgen Jensen

Fra : Troels Arvin

Dato : 07-07-03 19:39

On Mon, 07 Jul 2003 18:57:08 +0200, Jensen wrote:

> Basen, der skal være tilgængelig
> internt og fra nettet, skal rumme bogtitler og artikler (scannede).

Jeg vil for en gangs skyld henvise til MySQL:

- den er ret god til at håndtere BLOBs (store klumper af
'binære' data), hvilket man må forvente, at de indscannede
billeder gemmes i

- så mange bruger og kender den og har endda udviklet til den,
at man må formode, at den hører til de databasesystemer
med færrest sikkerhedshuller (vigtigt, hvis den skal
være tilgængelig på Internet, dvs. uden for en firewall)

- det lyder som om, at det er ret simple ting, den skal
benyttes til, så det gør ikke noget, at MySQL ikke
tilbyder subselects, constraints, osv

- generelle MySQL fordele: Gratis (= intet bureaukrati),
åben kildekode, drivere til masser af programmeringsmiljøer,
aktivt udvikler-community, meget hurtig, hvis SQL'en er simpel

Hvis du på en eller anden måde vil have databasesystemet til at finde
mening i det indscannede (OCR), er det en anden sag: Jeg har ikke kendskab
til produkter, der umiddelbart understøtter den slags.

Fra : Jensen

Dato : 08-07-03 17:55

Fra : Jensen

Dato : 08-07-03 17:55

>Jeg vil for en gangs skyld henvise til MySQL:...........

Kære Troels.
Tak for hurtigt svar.
M.v.h. Jørgen

Fra : Jensen

Dato : 08-07-03 17:55

Fra : Morten Lindow

Dato : 09-07-03 08:38

Jensen wrote:
> Jeg søger en bibliografisk database. Basen, der skal være tilgængelig
> internt og fra nettet, skal rumme bogtitler og artikler (scannede).
> Hvilken vil I anbefale?
Du kunne overveje at kigge på www.biblioscape.com. Biblioscape er det
smarteste holde-styr-på-referencer program jeg kender, men det er vist
ret dyrt hvis man skal have en version, der også kan publicere databasen
på nettet.

mvh Morten Lindow