|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Moto Guzzi Le Mans III Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-07-03 17:39
 | 
 |  | Jeg søger en Moto Guzzi Le Mans , Mk. III
 
 Har nogen kvalificerede input/betragninger, der bør huske forud for
 anskaffelse af en sådan ???
 
 /J
 
 
 |  |  | 
  Henrik Steen Larsen (07-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen
 | 
 Dato :  07-07-03 17:51
 | 
 |  |  |  |  | 
  Uffe R. B. Andersen (07-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe R. B. Andersen
 | 
 Dato :  07-07-03 20:22
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 07 Jul 2003 16:39:00 GMT, JC wrote:
 >Jeg søger en Moto Guzzi Le Mans , Mk. III
 >
 >Har nogen kvalificerede input/betragninger, der bør huske forud for
 >anskaffelse af en sådan ???
 Der er ikke noget særligt du bør kigge efter, på en LM III. Den har
 ikke nogen kendte svagheder, som du skal være på vagt overfor.
 Men der er masser af ting, der kan være forbedret. En klassiker er
 forgaflen, hvor den originale er i den spinkle ende, med sine kun 35
 mm. Er den skiftet med en 38mm Marzocchi, er der afgjort tale om en
 forbedring.
 I Mick Walkers "Illustrated Moto Guzzi Buyer's Guide" får den 4 ud af
 5 mulige stjerner og han er ellers ikke rundhåndet. Han har intet at
 udsætte på den, udover den ikke er klassisk nok til at få den sidste
 stjerne med :)
 Afgjort en dejlig motorcykel, har selv én :) Købte min i 1996 for
 38.000 kr, eksl. afgift, just hjemhentet fra Italien og med 9663 km på
 tælleren (og originalt fordæk).
 Jeg undrer mig slet ikke over, at du har kig på sådan én. Udover den
 daglige køreglæde (det er en Guzzi, så den skal køres på fra 1. marts
 til 30. november, uanset vejrlig), så er det oplagte feriemål fremover
 Mandello del Lario, ved Lago di Como og du finder ikke mange skønnere
 steder at tilbringe din ferie :)
 Kig ind på Moto Guzzi Klub Danmarks hjemmeside
 <http://www.motoguzzi.dk/>;  der kan du også stille spørgsmål i vores
 debatforum.
 -- 
 Med venlig hilsen - Sincerely
 Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/ 'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart
            
             |  |  | 
  Uffe R. B. Andersen (08-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe R. B. Andersen
 | 
 Dato :  08-07-03 10:00
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 07 Jul 2003 21:21:50 +0200, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
 wrote:
 >On Mon, 07 Jul 2003 16:39:00 GMT, JC wrote:
 >
 >>Jeg søger en Moto Guzzi Le Mans , Mk. III
 >>
 >>Har nogen kvalificerede input/betragninger, der bør huske forud for
 >>anskaffelse af en sådan ???
 >
 >Der er ikke noget særligt du bør kigge efter, på en LM III. Den har
 >ikke nogen kendte svagheder, som du skal være på vagt overfor.
 Nå jo, der er nok lige én ting, du skal kigge efter - koblingen. Støv
 fra koblingspladerne sætter sig på akslen og gør langsomt koblingen
 tungere og tungere. Kendere siger, at koblingen skal renses for hver
 30.000 km, men jeg har da indtil videre kørt 50.000 km - nu trænger
 den også, men den er da stadig til at trække.
 -- 
 Med venlig hilsen - Sincerely
 Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/ |  |  | 
   Armand (08-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  08-07-03 23:03
 | 
 |  | 
 Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> skrev i en
 news:3f0a87f7$0$97179$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > On Mon, 07 Jul 2003 21:21:50 +0200, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
 > wrote:
 >
 > >On Mon, 07 Jul 2003 16:39:00 GMT, JC wrote:
 > >
 > >>Jeg søger en Moto Guzzi Le Mans , Mk. III
 > >>Har nogen kvalificerede input/betragninger, der bør huske forud for
 > >>anskaffelse af en sådan ???
 > >
 > >Der er ikke noget særligt du bør kigge efter, på en LM III. Den har
 > >ikke nogen kendte svagheder, som du skal være på vagt overfor.
 >
 > Nå jo, der er nok lige én ting, du skal kigge efter - koblingen. Støv
 > fra koblingspladerne sætter sig på akslen og gør langsomt koblingen
 > tungere og tungere.
 
 Og så er der lige den for mange uvante kendsgerning at Guzzi'erne er
 stødstangsmotorer, hvorfor specielt de sportslige modeller ikke tåler meget
 gearkiks uden at bukke ventiler/stødstænger!!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (09-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-07-03 21:12
 | 
 |  | 
 
            Hej Uffe,
 Tak for tilbagemelding.
 Næh, jeg undrer mig nu mere over hvad der får nogle til at undre sig
 over valget af en Guzzi.... Men sådan er vi jo så forskellige.
 heldigvis!
 men lidt nærmere ...
 Hvad årgang er din LM III?
 har din en "T" gearkasse eller har du en af de sjældnere "ZD" kasser ?
 /Jannik   
 
 On Mon, 07 Jul 2003 21:21:50 +0200, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
 wrote:
 >On Mon, 07 Jul 2003 16:39:00 GMT, JC wrote:
 >
 >>Jeg søger en Moto Guzzi Le Mans , Mk. III
 >>
 >>Har nogen kvalificerede input/betragninger, der bør huske forud for
 >>anskaffelse af en sådan ???
 >
 >Der er ikke noget særligt du bør kigge efter, på en LM III. Den har
 >ikke nogen kendte svagheder, som du skal være på vagt overfor.
 >
 >Men der er masser af ting, der kan være forbedret. En klassiker er
 >forgaflen, hvor den originale er i den spinkle ende, med sine kun 35
 >mm. Er den skiftet med en 38mm Marzocchi, er der afgjort tale om en
 >forbedring.
 >
 >I Mick Walkers "Illustrated Moto Guzzi Buyer's Guide" får den 4 ud af
 >5 mulige stjerner og han er ellers ikke rundhåndet. Han har intet at
 >udsætte på den, udover den ikke er klassisk nok til at få den sidste
 >stjerne med :)
 >
 >Afgjort en dejlig motorcykel, har selv én :) Købte min i 1996 for
 >38.000 kr, eksl. afgift, just hjemhentet fra Italien og med 9663 km på
 >tælleren (og originalt fordæk).
 >
 >Jeg undrer mig slet ikke over, at du har kig på sådan én. Udover den
 >daglige køreglæde (det er en Guzzi, så den skal køres på fra 1. marts
 >til 30. november, uanset vejrlig), så er det oplagte feriemål fremover
 >Mandello del Lario, ved Lago di Como og du finder ikke mange skønnere
 >steder at tilbringe din ferie :)
 >
 >Kig ind på Moto Guzzi Klub Danmarks hjemmeside
 ><http://www.motoguzzi.dk/>;  der kan du også stille spørgsmål i vores
 >debatforum.
 >
 >-- 
 >Med venlig hilsen - Sincerely
 >Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
 >http://www.twe.net/ >
 >'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart
            
             |  |  | 
   Uffe R. B. Andersen (09-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe R. B. Andersen
 | 
 Dato :  09-07-03 21:41
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 09 Jul 2003 20:11:36 GMT, JC wrote:
 >Tak for tilbagemelding.
 Velbekomme :)
 >Næh, jeg undrer mig nu mere over hvad der får nogle til at undre sig
 >over valget af en Guzzi.... Men sådan er vi jo så forskellige.
 >heldigvis!
 Jeps - ville være trist, hvis alle havde én :-/
 >
 >men lidt nærmere ...
 >
 >Hvad årgang er din LM III?
 Det er en '82'er.
 >har din en "T" gearkasse eller har du en af de sjældnere "ZD" kasser ?
 Oops, her fangede du mig ude i en teknisk detalje, som jeg ikke kender
 til :-/ Hvis du med sjældne gearkasser, mener close-ratio-gearkassen,
 der trækker op til 110 km/t i 1. gear, så er det sådan en jeg har :)
 Henrik de Voss fortalte mig, da jeg havde den til 10.000km-eftersyn (i
 1996 - nok det sidste de Voss har udført på en LM III   , at det var
 sjældent med en rød LM III, med close-ratio-gearkasse. Men den kan jo
 være eftermonteret af den forrige ejer (nu er jeg sgu' nødt til at
 tage til Milano og høre ham    Den hyler iøvrigt ret slemt, pga. de ligeskårne tandhjul, så har jeg
 har faktisk overvejet at skifte den. Den er også lidt upraktisk til
 hverdagsbrug - men omvendt, hyleskæg når man holder side-by-side med
 en gammel Laverda 1200 i lyskrydset, hvor Hillerødmotorvejen starter
   -- 
 Med venlig hilsen - Sincerely
 Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/ 'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart
            
             |  |  | 
    Ukendt (09-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-07-03 21:53
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 09 Jul 2003 22:40:38 +0200, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
 wrote:
 >On Wed, 09 Jul 2003 20:11:36 GMT, JC wrote:
 >
 >>Tak for tilbagemelding.
 >
 >Velbekomme :)
 >
 >>Næh, jeg undrer mig nu mere over hvad der får nogle til at undre sig
 >>over valget af en Guzzi.... Men sådan er vi jo så forskellige.
 >>heldigvis!
 >
 >Jeps - ville være trist, hvis alle havde én :-/
 >>
 >>men lidt nærmere ...
 >>
 >>Hvad årgang er din LM III?
 >
 >Det er en '82'er.
 >
 >>har din en "T" gearkasse eller har du en af de sjældnere "ZD" kasser ?
 >
 >Oops, her fangede du mig ude i en teknisk detalje, som jeg ikke kender
 >til :-/ Hvis du med sjældne gearkasser, mener close-ratio-gearkassen,
 >der trækker op til 110 km/t i 1. gear, så er det sådan en jeg har :)
 >Henrik de Voss fortalte mig, da jeg havde den til 10.000km-eftersyn (i
 >1996 - nok det sidste de Voss har udført på en LM III   , at det var
 >sjældent med en rød LM III, med close-ratio-gearkasse. Men den kan jo
 >være eftermonteret af den forrige ejer (nu er jeg sgu' nødt til at
 >tage til Milano og høre ham    Jepper,  det er den gearkasse.  Den bør være mærket med  ZD+ nummer på
 gearkassen venstre side bagved starteren...  Du kan jo checke det ved
 lejlighed.  Udover at jeg vil have en  VF 11121 +/- 10 så er åbne
 lafranconi's + en ZD-gearkasse på "ønskelisten" over en ny LM III.
 Nu kan jeg jo passende høre dig og du er tilfreds med ZD gearkassen (
 bortset fra den lidt upraktiske i gearingsforhold- antager jeg...???
 Havde iøvrigt opsporet en MEGET interessant LMIII. Den havde nr VF
 11200. Desværre blev den solgt for næsen af mig....
  "ØV!!!!!!"
 /Jannik
 >Den hyler iøvrigt ret slemt, pga. de ligeskårne tandhjul, så har jeg
 >har faktisk overvejet at skifte den. Den er også lidt upraktisk til
 >hverdagsbrug - men omvendt, hyleskæg når man holder side-by-side med
 >en gammel Laverda 1200 i lyskrydset, hvor Hillerødmotorvejen starter
 >   >
 >-- 
 >Med venlig hilsen - Sincerely
 >Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
 >http://www.twe.net/ >
 >'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart
            
             |  |  | 
     Uffe R. B. Andersen (10-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe R. B. Andersen
 | 
 Dato :  10-07-03 10:58
 | 
 |  | 
 
            Hej Jannik
 On Wed, 09 Jul 2003 20:53:22 GMT, JC wrote:
 >Jepper,  det er den gearkasse.  Den bør være mærket med  ZD+ nummer på
 >gearkassen venstre side bagved starteren...  Du kan jo checke det ved
 >lejlighed.  Udover at jeg vil have en  VF 11121 +/- 10 så er åbne
 >lafranconi's + en ZD-gearkasse på "ønskelisten" over en ny LM III.
 Det lyder egentlig ikke som om, at du har behov for megen vejledning i
 Guzzi-køb :) Hvad er der specielt ved ovennævnte stelnumre? Jeg kan se
 at min hedder VF 16021, så VF 11121 må være nogen af de første?
 Kiggede lige på gearkassen og der står ganske rigtig ZD (og et tal) på
 den.
 >Nu kan jeg jo passende høre dig og du er tilfreds med ZD gearkassen (
 >bortset fra den lidt upraktiske i gearingsforhold- antager jeg...???
 Larmen fra den har jeg allerede nævnt - den er faktisk ret generende
 på langture, selvom ørepropper hjælper lidt, men den er for
 højfrekvent til at blive dæmpet ordentligt.
 Gearingsforholdet gør en Tysklandsgennemkørsel med sommer-"stau" til
 et mareridt og er hårdt ved koblingen. Efter en tur rundt om Lago di
 Como er man også godt øm i anklen, efter 1000 gearskift    Den slags
 smerte er dog til at leve med :)
 Men jeg har ikke oplevet nogen tekniske problemer med den - jeg har
 selvfølgelig også kun haft den i 7 år og blot kørt 60.000 km.
 >Havde iøvrigt opsporet en MEGET interessant LMIII. Den havde nr VF
 >11200. Desværre blev den solgt for næsen af mig....
 Du går meget op i stelnumrene på dem - hvorfor?
 > "ØV!!!!!!"
 Der skal nok dukke en op med dit navn på :)
 -- 
 Med venlig hilsen - Sincerely
 Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/ |  |  | 
      Ukendt (10-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-07-03 21:12
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 10 Jul 2003 11:57:42 +0200, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
 wrote:
 Hej Uffe
 >Hej Jannik
 >
 >On Wed, 09 Jul 2003 20:53:22 GMT, JC wrote:
 >>Jepper,  det er den gearkasse.  Den bør være mærket med  ZD+ nummer på
 >>gearkassen venstre side bagved starteren...  Du kan jo checke det ved
 >>lejlighed.  Udover at jeg vil have en  VF 11121 +/- 10 så er åbne
 >>lafranconi's + en ZD-gearkasse på "ønskelisten" over en ny LM III.
 >
 >Det lyder egentlig ikke som om, at du har behov for megen vejledning i
 >Guzzi-køb :) Hvad er der specielt ved ovennævnte stelnumre? Jeg kan se
 >at min hedder VF 16021, så VF 11121 må være nogen af de første?
 >Kiggede lige på gearkassen og der står ganske rigtig ZD (og et tal) på
 >den.
 LM III serien begynder ved VF 11111, så en VF 11200 ville være nr 99 i
 serien. Udover det det fede i af have en af en første 100 maskiner i
 serien, er der indet specielt ved dem.  
 Jo, ham der ville sælge den vidste meget om Guzzi og specielt om
 LM'er. Var der noget han ikke vidste, fik han fat i tilgængelige
 faglitteratur og fik det lært. Heruover lød han troværdig. Sådan en
 maskine er det altid mere betrygende at overtage. Så ved man at den er
 ikke er sønderskruet..
 >>Nu kan jeg jo passende høre dig og du er tilfreds med ZD gearkassen (
 >>bortset fra den lidt upraktiske i gearingsforhold- antager jeg...???
 >
 >Larmen fra den har jeg allerede nævnt - den er faktisk ret generende
 >på langture, selvom ørepropper hjælper lidt, men den er for
 >højfrekvent til at blive dæmpet ordentligt.
 >Gearingsforholdet gør en Tysklandsgennemkørsel med sommer-"stau" til
 >et mareridt og er hårdt ved koblingen. Efter en tur rundt om Lago di
 >Como er man også godt øm i anklen, efter 1000 gearskift    Den slags
 >smerte er dog til at leve med :)
 >Men jeg har ikke oplevet nogen tekniske problemer med den - jeg har
 >selvfølgelig også kun haft den i 7 år og blot kørt 60.000 km.
 Der har du fat i en erfaring, omkring ZD gearkasse, som jeg ikke er
 bekendt med.- havde overvejet. Mit ønske for at få netop denne
 gearkasse er, at den skulle være lidt nemmere at betjene end de
 "almindelige"T gearkasser ( lang vandring mellem de enkelte gear, og
 kræver mere tilvænding.) 
 Jeg vil tage dine bemærkninger med i mine overvejelser...
 Ja 60.000 km er jo ingenting for en LM
 >>Havde iøvrigt opsporet en MEGET interessant LMIII. Den havde nr VF
 >>11200. Desværre blev den solgt for næsen af mig....
 >
 >Du går meget op i stelnumrene på dem - hvorfor?
 Besvaret ovenfor...
 >> "ØV!!!!!!"
 >
 >Der skal nok dukke en op med dit navn på :)
 Ja, jeg har tid til at vente. Indtil da må jeg "nøjes" med BMW'en
 /Jannik
            
             |  |  | 
       Uffe R. B. Andersen (10-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe R. B. Andersen
 | 
 Dato :  10-07-03 22:10
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 10 Jul 2003 20:12:09 GMT, JC wrote:
 >LM III serien begynder ved VF 11111, så en VF 11200 ville være nr 99 i
 >serien. Udover det det fede i af have en af en første 100 maskiner i
 >serien, er der indet specielt ved dem.  
 Aha, javel :)
 >Jo, ham der ville sælge den vidste meget om Guzzi og specielt om
 >LM'er. Var der noget han ikke vidste, fik han fat i tilgængelige
 >faglitteratur og fik det lært. Heruover lød han troværdig. Sådan en
 >maskine er det altid mere betrygende at overtage. Så ved man at den er
 >ikke er sønderskruet..
 Klart nok. Der er mange halv-fanatikere derude, men de fleste
 Guzzi-ejere har nu deres Guzzi for at køre på den - ligesom jeg :)
 >Der har du fat i en erfaring, omkring ZD gearkasse, som jeg ikke er
 >bekendt med.- havde overvejet. Mit ønske for at få netop denne
 >gearkasse er, at den skulle være lidt nemmere at betjene end de
 >"almindelige"T gearkasser ( lang vandring mellem de enkelte gear, og
 >kræver mere tilvænding.) 
 Har desværre kun prøvet LM III'ere, alle med ZD-gearkasse og en enkelt
 V65, så jeg kender ikke den almindelige gearkasse. Men tænk på, at når
 7700 omndr. svarer til 110km/t i 1., så er tomgang omkring 30 - og det
 er ikke skidesjovt i by- og køkørsel. Så tag dit kørselsbehov og din
 kørselprofil med i dine overvejelser.
 >Jeg vil tage dine bemærkninger med i mine overvejelser...
 >
 >Ja 60.000 km er jo ingenting for en LM
 Nej, vel? Men nu skal den altså også have skiftet olie    >Ja, jeg har tid til at vente. Indtil da må jeg "nøjes" med BMW'en
 Tænk, sådan en "nøjes" jeg også med, når Guzzi'en skal have et hvil.
 Synes egentlig ikke de er så forskellige at køre på - skiftet er
 ihvertfald altid let.
 -- 
 Med venlig hilsen - Sincerely
 Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/ 'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart
            
             |  |  | 
    Armand (10-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  10-07-03 16:06
 | 
 |  | 
 Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> skrev i en
 news:3f0c7dc7$0$32429$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Den hyler iøvrigt ret slemt, pga. de ligeskårne tandhjul,
 
 Hvor i gearkassen skulle der ellers  ikke(!) være ligeskårne tandhjul??
 
 --
 Armand!
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (10-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-07-03 21:43
 | 
 |  | On Thu, 10 Jul 2003 17:05:57 +0200, "Armand"
 <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
 
 >
 >Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> skrev i en
 >news:3f0c7dc7$0$32429$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >>
 >> Den hyler iøvrigt ret slemt, pga. de ligeskårne tandhjul,
 >
 >Hvor i gearkassen skulle der ellers  ikke(!) være ligeskårne tandhjul??
 >
 Den Fangede jeg ikke lige...
 
 /Jannik
 >
 
 
 
 |  |  | 
     Uffe R. B. Andersen (10-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe R. B. Andersen
 | 
 Dato :  10-07-03 22:11
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 10 Jul 2003 17:05:57 +0200, "Armand"
 <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
 >Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> skrev i en
 >news:3f0c7dc7$0$32429$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >>
 >> Den hyler iøvrigt ret slemt, pga. de ligeskårne tandhjul,
 >
 >Hvor i gearkassen skulle der ellers  ikke(!) være ligeskårne tandhjul??
 Øh?
 -- 
 Med venlig hilsen - Sincerely
 Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/ 'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart
            
             |  |  | 
      Armand (11-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  11-07-03 13:57
 | 
 |  | 
 Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> skrev i en
 news:3f0dd673$0$32516$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > On Thu, 10 Jul 2003 17:05:57 +0200, "Armand"
 > <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
 >
 > >Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> skrev i en
 > >news:3f0c7dc7$0$32429$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > >>
 > >> Den hyler iøvrigt ret slemt, pga. de ligeskårne tandhjul,
 > >
 > >Hvor i gearkassen skulle der ellers  ikke(!) være ligeskårne tandhjul??
 >
 > Øh?
 
 En gang til for dig og Jannick:
 
 Jeg kender ikke til nogen gearkasse med skråtskårne tandhjul, hvorfor alle
 andres lydløse gearkasser også har ligeskårne tandhjul.
 Derved er det let gjort at give ligeskårne tandhjul skylden for hyleri; men
 uden belæg :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Søren Johansen (11-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Johansen
 | 
 Dato :  11-07-03 15:03
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 SNIP...
 > Jeg kender ikke til nogen gearkasse med skråtskårne tandhjul, hvorfor
 > alle andres lydløse gearkasser også har ligeskårne tandhjul.
 > Derved er det let gjort at give ligeskårne tandhjul skylden for
 > hyleri; men uden belæg :-|
 Når man taler om hylen pga. ligeskårne tandhjul drejer det sig om
 primærdrevet. Altså forbindelsen mellem krumtap og kobling.
 En MC-gearkasse har, mig bekendt, altid ligeskårne tandhjul.
 Hvordan det ser ud på en Guzzi, har jeg dog ikke fantasi til at
 forestille mig, da krumtappen jo ligger på "den gale led"     En kammerat har skiftet de skråtskårne tandhjul ud på sin gamle Pantah
 med ligeskårne (fra en racer) og den hyler lidt som en turbine (og har
 gjort det mange år og mange tusinde km.)
 Mvh
 Søren
 888
            
             |  |  | 
        Ukendt (11-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-07-03 17:21
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 11 Jul 2003 16:03:05 +0200, "Søren Johansen"
 <soren@SLETducati.dk> wrote:
 >Armand wrote:
 >SNIP...
 >> Jeg kender ikke til nogen gearkasse med skråtskårne tandhjul, hvorfor
 >> alle andres lydløse gearkasser også har ligeskårne tandhjul.
 >> Derved er det let gjort at give ligeskårne tandhjul skylden for
 >> hyleri; men uden belæg :-|
 >
 >Når man taler om hylen pga. ligeskårne tandhjul drejer det sig om
 >primærdrevet. Altså forbindelsen mellem krumtap og kobling.
 >En MC-gearkasse har, mig bekendt, altid ligeskårne tandhjul.
 BMW's K75 har ligeskårede tandhjul i primærdrevet...  og den fløjter
 en del. Men det gør BMW ejere altid også...    Til gengæld er gearkassen til K-maskinerne både med lige skårne, og
 skråtskårne tandhjul i  5 gearet.
 Jeg har endnu ikke skilt en Guzzi gearkassse ad, men faktum er, at Le
 Mans'e med en ZD-gearkasser hyler...
 >Hvordan det ser ud på en Guzzi, har jeg dog ikke fantasi til at
 >forestille mig, da krumtappen jo ligger på "den gale led"     Arhhh Søren! Det er da vist din motor, der er tiltet helt forkert
 der...     /Jannik
 >
 >Mvh
 >Søren
 >888
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
         Hekto (11-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  11-07-03 18:50
 | 
 |  | 
 
            In article <3f0ee061.670664@news.stofanet.dk>, JC says...
 > >Hvordan det ser ud på en Guzzi, har jeg dog ikke fantasi til at
 > >forestille mig, da krumtappen jo ligger på "den gale led"     > 
 > Arhhh Søren! Det er da vist din motor, der er tiltet helt forkert
 > der...     > 
 > 
 En BMW er vel bare en Guzzi med hænge-patter????
 -- 
 /Hekto
 Suzuki LS650 + GS450E
 Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
 Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto  - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto .... What about www.mc-portalen.com  ?
            
             |  |  | 
          Ib Jakobsen (11-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  11-07-03 19:48
 | 
 |  | 
 
            Hekto wrote:
 > > >forestille mig, da krumtappen jo ligger på "den gale led"     > >
 > > Arhhh Søren! Det er da vist din motor, der er tiltet helt forkert
 > > der...     > >
 > >
 >
 > En BMW er vel bare en Guzzi med hænge-patter????
 Nej, en Guzzi er bare en BMW, der er glad for at se sin ejer.    --
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
             |  |  | 
           Hekto (11-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  11-07-03 23:14
 | 
 |  | 
 
            In article <3F0F0653.132DF956@post.tele.dk>, Ib Jakobsen says...
 > Nej, en Guzzi er bare en BMW, der er glad for at se sin ejer.    > 
 D.v.s. den opfører sig som en Goldwing???? Avs!!! Avs!!
 -- 
 /Hekto
 Suzuki LS650 + GS450E
 Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
 Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto  - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto .... What about www.mc-portalen.com  ?
            
             |  |  | 
            Ib Jakobsen (12-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  12-07-03 09:10
 | 
 |  | 
 
            Hekto wrote:
 > In article <3F0F0653.132DF956@post.tele.dk>, Ib Jakobsen says...
 > > Nej, en Guzzi er bare en BMW, der er glad for at se sin ejer.    > >
 > D.v.s. den opfører sig som en Goldwing???? Avs!!! Avs!!
 Nej, den logrer ikke med halen og vrikker med røven.
 --
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
             |  |  | 
         Armand (12-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  12-07-03 13:31
 | 
 |  | 
 <JC> skrev i en news:3f0ee061.670664@news.stofanet.dk...
 > On Fri, 11 Jul 2003 16:03:05 +0200, "Søren Johansen"
 > <soren@SLETducati.dk> wrote:
 >
 > Til gengæld er gearkassen til K-maskinerne både med lige skårne, og
 > skråtskårne tandhjul i  5 gearet.
 
 Gad nok vide hvorledes dét ser ud (forudsat at de skal passe sammen) :-/
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
          Ukendt (12-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  12-07-03 20:50
 | 
 |  | On Sat, 12 Jul 2003 14:30:48 +0200, "Armand"
 <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
 
 >
 ><JC> skrev i en news:3f0ee061.670664@news.stofanet.dk...
 >> On Fri, 11 Jul 2003 16:03:05 +0200, "Søren Johansen"
 >> <soren@SLETducati.dk> wrote:
 >>
 >> Til gengæld er gearkassen til K-maskinerne både med lige skårne, og
 >> skråtskårne tandhjul i  5 gearet.
 >
 >Gad nok vide hvorledes dét ser ud (forudsat at de skal passe sammen) :-/
 
 Jeg skal prøve at se om der ikke er en tegning af gearkasse i
 Reperaturhåndbogen fra BMW,  så kan du lære hvordan sådan en er
 opbygget ... ,-)
 
 /J
 
 >--
 >Armand.
 >
 >
 
 
 
 |  |  | 
       Ib Jakobsen (11-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  11-07-03 17:32
 | 
 |  | Armand wrote:
 
 > Jeg kender ikke til nogen gearkasse med skråtskårne tandhjul, hvorfor alle
 > andres lydløse gearkasser også har ligeskårne tandhjul.
 > Derved er det let gjort at give ligeskårne tandhjul skylden for hyleri; men
 > uden belæg :-|
 
 Vi har ikke nød at gå længere end til vores egen Nimbus. Den kunne fåes med
 skråtskårne eller ligeskårne tænder. Den med lige tænder hyler. Det gør den
 anden ikke. For ikke at snakke om de fleste biler i bakgear.
 
 
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |