/ Forside / Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Lystfiskeri
#NavnPoint
molokyle 2204
srhansen 1625
CLAN 1346
pbp_et 1163
dabj 1025
katekismus 904
Splitcane 889
dova 700
Nordsted1 679
10  arne.jako.. 660
Benzinforbrug f. 130 hk Honda 4 takt
Fra : Lasse Holm


Dato : 07-07-03 17:09

Hej N.G.
Jeg har en Ørnvik 590 D.C. Egenvægt 900 kg. udstyret med en 4 takts
Honda på 130 hk. Jeg bor i Grønland, men går ud fra, at danske
trollingfiskere har erfaringer med nogenlunde den slags grej. Når jeg
sejler 22-24 knob bruger den ca. 25 liter benzin i timen. Lader jeg
den strække ud omkring 30 knob bruger den 50 liter i timen. Jeg havde
regnet med, at den motor/bådkombination ville være betydelig mere
økonomisk.

Er der nogen som har erfaring med den type udstyr, og kan fortælle
mig
om der er noget galt, eller jeg bare skal montere en ekstra
benzintank?

Venlig hilsen Lasse


 
 
Niels Damsgaard-Søre~ (07-07-2003)
Kommentar
Fra : Niels Damsgaard-Søre~


Dato : 07-07-03 20:08

30 knob m. 130 pruheste?? Hva hulen har du i den båd? (Har du konen med ? he
he.) Min Shetlænder ( der vejer henad det samme og også har en fortid fra
Grønland ) går mere end 30 kn. med 70 hk. Har du overvejet om skruen er
rigtigt gearet? Der ligger en del at hente med den rigtige skrue, det kan
groft efterprøves ved at tjekke motoromdrejningerne.
MVH Niels
--
Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.



7C (07-07-2003)
Kommentar
Fra : 7C


Dato : 07-07-03 21:50

Prøv evt. at stille det samme spørgsmål på den her side:
http://www.smaabaadsklub.dk/

Der sidder trollefolket og de kan garanteret svarre dig...hvis de ellers
gider. De kan godt være lidt tunge at få op af stolen. (Jeg tror kun jeg har
fået svar 1 gang). Men de kan garanteret godt svarre dig.

Vh.

Søren C.


http://www.smaabaadsklub.dk/
"Lasse Holm" <laho@gh.gl> skrev i en meddelelse
news:10575942080.606816524696399@dtext.news.tele.dk...
> Hej N.G.
> Jeg har en Ørnvik 590 D.C. Egenvægt 900 kg. udstyret med en 4 takts
> Honda på 130 hk. Jeg bor i Grønland, men går ud fra, at danske
> trollingfiskere har erfaringer med nogenlunde den slags grej. Når jeg
> sejler 22-24 knob bruger den ca. 25 liter benzin i timen. Lader jeg
> den strække ud omkring 30 knob bruger den 50 liter i timen. Jeg havde
> regnet med, at den motor/bådkombination ville være betydelig mere
> økonomisk.
>
> Er der nogen som har erfaring med den type udstyr, og kan fortælle
> mig
> om der er noget galt, eller jeg bare skal montere en ekstra
> benzintank?
>
> Venlig hilsen Lasse
>



Hobi (07-07-2003)
Kommentar
Fra : Hobi


Dato : 07-07-03 22:13

Hej Lasse,

Jeg har en Shetland 570, som vejer ca. 1 ton. med en 70 HK påhængsmotor. Den
går ca 32 knob, og jeg selv med fuld bundgas tror jeg ikke jeg kan brænde
mere end 30 liter af i timen.

Min motor er en gammel Evinrude, som går for, at være meget uøkonomisk, så
der må være noget galt.
Jeg har ikke megen erfaring med forbruget generelt, da jeg for det meste
fisker når jeg er ude ( en af dem der er tunge at få op af stolen... ,
men jeg forestiller mig, at en 4 takter er mere økonomisk. Godt nok er din
motor næsten dobbelt så stor, men det burde blot bevirke, at den havde meget
nemmere ved, at trække båden. Som Niels skriver, bør du tjekke propellen.
Motoren bør ved fuld fart gå med ca. 5000 omdrejninger ( Meget groft sagt ).
Hvis den går flere, risikerer du, at brænde motoren af, hvis du sejler langt
med fuld gas (og du bruger meget benzin ), og hvis den går mindre, kvæler du
motoren, og overbelaster denne, uden at få nogen god effekt ud af det (og
bruger igen meget mere benzin ).

Hvis motoren ikke er indstillet korrekt, kan det også give et meget stort
benzinforbrug og en meget nedsat ydelse. Hvis omdrejningstallet er ok, vil
jeg foreslå, at du får lavet et serviceeftersyn på motoren og får den
indstillet korrekt. Jeg vil ikke anbefale dig, at begynde at eksperimentere
med det selv, med mindre du har meget forstand på bådmotorer. Der er stor
forskel på en bådmotor og en alm. bilmotor. ( Jeg er selv uddannet
automekaniker, men må erkende, at det ikke er nok til at indstille
bådmotorer).


Hvis du finder en fejl, vil jeg gerne have en tilbagemelding om, hvad der
er/var galt !!


--
MVH
Hobi
--
Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk
Homepage : Http://home8.inet.tele.dk/hobi
Den tid som gik med at fiske, fratrækker guderne ikke den afmålte levetid.
--


"7C" <speax@speax.dk> skrev i en meddelelse
news:3f09dcfe$0$13184$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Prøv evt. at stille det samme spørgsmål på den her side:
> http://www.smaabaadsklub.dk/
>
> Der sidder trollefolket og de kan garanteret svarre dig...hvis de ellers
> gider. De kan godt være lidt tunge at få op af stolen. (Jeg tror kun jeg
har
> fået svar 1 gang). Men de kan garanteret godt svarre dig.
>
> Vh.
>
> Søren C.
>
>
> http://www.smaabaadsklub.dk/
> "Lasse Holm" <laho@gh.gl> skrev i en meddelelse
> news:10575942080.606816524696399@dtext.news.tele.dk...
> > Hej N.G.
> > Jeg har en Ørnvik 590 D.C. Egenvægt 900 kg. udstyret med en 4 takts
> > Honda på 130 hk. Jeg bor i Grønland, men går ud fra, at danske
> > trollingfiskere har erfaringer med nogenlunde den slags grej. Når jeg
> > sejler 22-24 knob bruger den ca. 25 liter benzin i timen. Lader jeg
> > den strække ud omkring 30 knob bruger den 50 liter i timen. Jeg havde
> > regnet med, at den motor/bådkombination ville være betydelig mere
> > økonomisk.
> >
> > Er der nogen som har erfaring med den type udstyr, og kan fortælle
> > mig
> > om der er noget galt, eller jeg bare skal montere en ekstra
> > benzintank?
> >
> > Venlig hilsen Lasse
> >
>
>



Niels Damsgaard-Søre~ (07-07-2003)
Kommentar
Fra : Niels Damsgaard-Søre~


Dato : 07-07-03 22:39

Hobi <hobi@NOSPAMpost8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f09e25e$0$32467$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
klip
> Hvis du finder en fejl, vil jeg gerne have en tilbagemelding om, hvad der
> er/var galt !!
Samme her - evt. svar til gruppen, tak. Og Hobi - har læst et sted, at
4-taktere bruger mindre benzin ved små omdrejninger, men at forbruget ved
topfart skulle være ret ens. Differencen ved lav ydelse skulle primært
skyldes at 2-takteren yder markant dårligere udenfor idealtrim. Selv troller
jeg med en gammel Evinrude 6 Hk. Den går time efter time på næsten ingen
ting - selvom også den egentlig er for stor til formålet. 4 Hk havde passet
bedre, den skulle så gå ca. halv kraft.
MVH Niels
--
Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.



Lasse Holm (08-07-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Holm


Dato : 08-07-03 12:34

Niels Damsgaard-Sørensen <nds@svigermor.tdcadsl.dk> skrev:
>Hobi <hobi@NOSPAMpost8.tele.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:3f09e25e$0$32467$edf
>adb0f@dread16.news.tele.dk...
>klip
>> Hvis du finder en fejl, vil jeg
>>gerne have en tilbagemelding om, hvad der
>> er/var galt !!
>Samme her - evt. svar til gruppen,
>tak. Og Hobi - har læst et sted, at
>4-taktere bruger mindre benzin ved
>små omdrejninger, men at forbruget ved
>topfart skulle være ret ens.
>Differencen ved lav ydelse skulle primært
>skyldes at 2-takteren yder markant
>dårligere udenfor idealtrim. Selv troller
>jeg med en gammel Evinrude 6 Hk. Den
>går time efter time på næsten ingen
>ting - selvom også den egentlig er
>for stor til formålet. 4 Hk havde passet
>bedre, den skulle så gå ca. halv kraft.
>MVH Niels

Tak for tilbagemeldingerne
Det er også min fornemmelse at forbruget er for højt og topfarten
for lav. Den går ca. 6.000 omdr/min ved fuld gas, så måske ligger
det hele i en forkert stigning på propelleren. Hvis der skal
justeres på motoren er det ihvertfald stensikkert at jeg ikke selv
skal have pillet ved noget, og jeg er lidt bange for, at de
mekanikere der færdes i branchen her på lav er nogle selvlærte
bilmekanikere. Skal nok melde tilbage når/hvis jeg finder ud af
det.

Venlige hilsner Lasse.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste