Man skal høre meget . . . . .
Fra : Eifel

Dato : 07-07-03 13:50

Det var dog det vildeste - D-E-N har jeg godt nok aldrig nogensinde i
mit liv hørt om før.........
Fik en bule i panden og en smadret pc-skærm da jeg læste det hele,
venligst kopieret fra www.hundeskolentrofast.dk

CITAT START

Forum : Adfærdsproblemer
Fra : Hanne Maria
Dato : 03-07-2003 14:08
Overskrift : Re: Hund bider i ærmet

[ Hej Søs og Hanne!
Jeg har en 17 uger schæferhvalp (tæve), som begyndte at bide mig i
ærmet og i bukse-benet. Vores træner sagde jeg skulle tage den om
snuden (evt. nakkeskindet) og sige NEJ. Dette hjalp ikke - uanset hvor
meget jeg prøvede.
Jeg prøvede så en vandpistol og gav hende et strint hver gang hun
prøvede og sagde NEJ samtidig. I løbet af en dag var hun holdt op. Det
har nu varet i ca. 4 uger hvor hun ikke har "bidt" i mig, men nu er
hun begyndt igen. Hun bider ikke i min mand. Det er mig der giver
hende mad og tager mig mest af hende. Hvad kan jeg gøre, og er det
dominans hun prøver af?
Med venlig hilsen
Charlotte Bendtsen]

Hej Charlotte

Nej det er ikke dominans hun afprøver på dig, hun er alt for lille til
den slags, og i øvrigt tror jeg ikke på at vores hunde prøver at
dominere os, så det er det ikke.

Det lyder mere som om hun gerne vil have kontakt med dig, vil have der
skal ske noget, sker det måske også i situationer hvor hun er lidt
stresset? Grunden til at det er dig hun bider, er lige nettop at det
er dig der gør ting med hende, og dig hun har forventning om skal lave
noget med hende, så det er tegn på at i har en positiv relation til
hinanden, det gør dog ikke biderriet mindre irriterende

Jeg syntes ikke du hverken skal sprøjte vand eller tage fat i hende
når hun bider, hvis du tager fat i hende så bliver hun stresset og
bider endnu mere, og hvis du sprøjter vand så bliver hun forskrækket
og du kommer måske til at ødelægge noget af den gode relation. Jeg
syntes derfor at du skal gå væk fra hende når hun bider dig, du kender
hende så godt at du kan se hvornår hun er på vej, og allerede der
vender du ryggen til hende og ignorere hende, hvis det ikke hjælper
går du væk, og det kan være nødvendigt at lukke en dør mellem jer for
at hun ikke bider dig, du venter så et lille stykke tid og går ind
igen, hvis hun fortsætter må du ud igen. På den måde lærer du hende at
du ikke vil være sammen med hende når hun bider dig.

Du skal tænke på at hun bider dig for at få kontakt og negativ kontakt
er bedre end ingen kontakt, derfor er det bedre at flytte sig end at
skælde ud.

Hvis du er konsekvent så er jeg sikker på at du kan løse problemet på
nogen dage, men det kræver at du flytter dig hver gang også når det er
upassende f.eks. midt i en god film eller madlavningen for ellers
virker det ikke.

Skriv igen hvis det ikke lykkes
Held og lykke
Hanne Maria

CITAT SLUT

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 07-07-03 13:59

> [...]
> mit liv hørt om før.........
> Fik en bule i panden og en smadret pc-skærm da jeg læste det hele,

Du har godt nok travlt med hvor galt det er alt det andre gør...

Har du nogensinde tænkt på at din metode ikke er den eneste rigtige måde at
gøre tingene?
Du håner jo næsten alt hvad du kan komme i nærheden af...

Rinnie

Fra : Eifelvuf

Dato : 07-07-03 14:56

"Rinnie Ilsøe" skrev d. 07-07-03 13:59 dette indlæg :

> [...]
måde at
> gøre tingene?
> Du håner jo næsten alt hvad du kan komme i nærheden af...

Rinnie !

HÅNER - hvor - hvor ! håner jeg ? ? ? ?

Har du overvejet om det måske var forbavselse over nye måder ? ? ? ?

For en gangs skyld vil jeg skrive

Nu må du sg. godt lige klappe vovsen engang Rinnie ! ! ! ! !

Og jeg vil endda også undlade min sædvanlige hilsen i
skuffelse...............

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 07-07-03 19:25

> HÅNER - hvor - hvor ! håner jeg ? ? ? ?

Ja, hvis du ikke selv kan se det i mange af de indlæg du har lavet i gruppen
ind til nu, så er det alligevel ikke værd at bruge tid på at forklare dig!

> Har du overvejet om det måske var forbavselse over nye måder ? ? ? ?

Overhovedet ikke... Ikke når man tænker på sådan som du har kastet små
nedladende eller provokerende indlæg til Punish feks.

> For en gangs skyld vil jeg skrive

Ja så har du jo skrevet det samme jeg har tænkt om dig i flere af de indlæg
du har skrevet!

> Nu må du sg. godt lige klappe vovsen engang Rinnie ! ! ! ! !

Nej, nøjdes med at fryde mig over at Jenny lige har apporteret en gråspurv i
fin stil!

Rinnie

Fra : Pia J

Dato : 07-07-03 19:27

"Rinnie Ilsøe" <admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> wrote in message

> Nej, nøjdes med at fryde mig over at Jenny lige har apporteret en gråspurv
> fin stil!

Det er da ikke noget, Molly fangede selv en markmus i lørdags! <G>

:Pia

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 07-07-03 19:53

> Det er da ikke noget, Molly fangede selv en markmus i lørdags! <G>

Hov... Haha Måske jeg for retfærdighedens skyld lige skulle sige at den
altså var død da jeg kastede den... Det var ikke en levende... Tror ikke
lille fru fise-fornem ville gidde at løbe efter en levende... Det har kostet
mange hoppe-ture at få hende til at løbe tilbage med en apport og ikke bare
komme gående med den! (Må hellere lige læse for hende hvad Retriever
betyder! Haha...)

Rinnie

Fra : Pia J

Dato : 07-07-03 20:01

> [...]

bare
> komme gående med den! (Må hellere lige læse for hende hvad Retriever

<grin> begge mine ville heller ikke rende efter ting da de var helt små. Men
ok, de er undskyldt, de er kun halve retrievere :) Nu elsker de at knokle
efter bevægelige ting med fart på - døde eller levende.

:Pia

Fra : Eifelvuf

Dato : 08-07-03 08:09

"Rinnie Ilsøe" skrev d. 07-07-03 19:25 dette indlæg :

> Ja, hvis du ikke selv kan se det i mange af de indlæg du har lavet i
gruppen
> ind til nu, så er det alligevel ikke værd at bruge tid på at forklare
dig!

Straffer du også din hund for ting den gjorde i går ? (svar kopieret fra
et andet indlæg)

> Overhovedet ikke... Ikke når man tænker på sådan som du har kastet små
> nedladende eller provokerende indlæg til Punish feks.

"Jeg kan da i det midste stå ved mine holdninger og det jeg siger ved at
fremstå ved mit rigtige navn! *G* En person der som Punish fremstår som
anonym kan jeg UAO ikke ta' spor seriøs! En anden ting er at punish
sjældent ser' hvad der står og derfor svarer lidt "Goddaw mand
økseskaft" til feks. det med skønhedsoperationen! *LOL* -Så alt-i-alt er
det rart med en at grine lidt af! (Dem der har læst hvad jeg har
skrevet har også læst at jeg formegentlig ikke vil udsætte Jenna for
narkose og operation når det ikke er en sundhedsfarlig defekt hun har)"

(Ovenstående kopieret fra et af dine egne indlæg Rinnie. Nedladende ? -
Provokerende ? - okay - men så er vi jo to af slagsen, eller hvad Rinnie
?. Kender du den om stenkasteren og glashuset ?)

> Ja så har du jo skrevet det samme jeg har tænkt om dig i flere af de
indlæg
> du har skrevet!

Okay.

> Nej, nøjdes med at fryde mig over at Jenny lige har apporteret en
gråspurv i
> fin stil!

Godt nok.

> Rinnie

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Eifelvuf

Dato : 07-07-03 15:37

Nå - efter at have kommet mig ned over Rinnie´s aldeles underlige,
mærkværdige udlægning, - ja så er det jeg vil spørge :

har som det fremgår ovenfor, aldrig i mit liv hørt om sådan en
fremgangsmåde.

1). Er der nogen der har afprøvet den (udover www.hundeskolentrofast.dk)
? og

2). virker metoden ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Rasmussen

Dato : 07-07-03 15:59

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> mærkværdige udlægning, - ja så er det jeg vil spørge :
>
> har som det fremgår ovenfor, aldrig i mit liv hørt om sådan en

Vi kan jo afprøve metoden her...

Hvis nu alle i gruppen ignorerer Eifel... kigger den anden vej når han laver
et af sine fætter-trylleklovn-indlæg... så kan det være, at han holder
op...!

Søren Rasmussen

Fra : Eifelvuf

Dato : 07-07-03 16:14

"Søren Rasmussen" skrev d. 07-07-03 15:59 dette indlæg :

> [...]
laver
> et af sine fætter-trylleklovn-indlæg... så kan det være, at han holder

Hej Søren.......

Jeg laver tråden - og bliver med det samme misfortolket af Rinnie.

For så at uddybe trådens indledende indlæg (da den åbenbart
misfortolkes) stiller jeg yderligere spørgsmål, som skulle klarificere
hvad jeg mener.

Vil du ikke godt være venlig så at forklare mig, hvori
"fætter-trylleklovn-indlæg"-momentet kommer ind ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-07-03 08:33

On Mon, 7 Jul 2003 16:58:59 +0200, "Søren Rasmussen"
<friends@orbiter.dk> wrotd:

> [...]
>et af sine fætter-trylleklovn-indlæg... så kan det være, at han holder

,ja jeg har afprøvet metoden i mange dage nu, dog med hjælp fra
killfilter, og jeg må nok revudere min holdning, metoden virker for
mig havde aldrig troet at jeg skulle bruge et killfilter, men der
er dog grænser for hvad jeg vil slide mine øjne på.

If you talk with the animals, they will talk with you and you will
know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do
not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Eifelvuf

Dato : 14-07-03 10:14

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 08-07-03 08:33 dette indlæg :
> [...]
> mig havde aldrig troet at jeg skulle bruge et killfilter, men der
> er dog grænser for hvad jeg vil slide mine øjne på.

Man har et standpunkt, til man tager et nyt. Kloge ord - der altså også
gælder for Punish . . . . .

Nedenstående klippet fra en anden heftig debat om / med Punish :

Citat start :

On Fri, 9 May 2003 00:50:12 +0200, "R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com>
wrotd:

>Nu er Punish _heldigvis_ i mit killfilter, men men men... Må lige svare

>den her...

Her er det der er sjovt, synes jeg:

Citat slut.

Sorry Punish - kunne bare ikke lade være med at citere dig selv,
f.s.v.angår killfiltre.

I_g_e_n har du reddet min dag. Tak !

M.v.h.
Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 07-07-03 16:22

Hej Eifel.

Tjah... Vi gjorde noget tilsvarende med Sisse, da hun var lille...

For at lære hende bidehæmning, peb vi højlydt, hvis hun bed os og rejste os
op, vendte ryggen til og ignorerede hende i ca. 10 sekunder, hvorefter vi
satte os ned til hende igen og snakkede med hende.. Dette skulle være ud fra
den filosofi, at små hvalpe jo lærer bidehæmning af hinanden på stort set
samme måde. "Hvis du bider mig for hårdt, så gider jeg ikke lege med dig!"

Idag bider Sisse aldrig... Min mand tilbyder hende engang i mellem en
finger/hånd/arm, som hun så sutter/gnasker forsigtigt i, men mere på samme
måde, som børn bruger sut. Mens mine hænder er dybt uinteressante. Min teori
er, at det er fordi jeg bruger parfume, cremér og den slags...

Men metoden er ikke fuldstændigt ukendt for mig... Den findes i en del
versioner... Prøv at kigge lidt på litteratur af enten Turid Rugaas eller
Roger Abrantes, som er de to mennesker, som Sisses træner og en del andre er
"uddannet" hos.

mvh,
Zemma Luise Zimling Westh

Eifelvuf <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f09864b$0$48888$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Eifelvuf

Dato : 07-07-03 16:43

"Zemma Luise Zimling Westh" skrev d. 07-07-03 16:22 dette indlæg :
> [...]
set
> samme måde. "Hvis du bider mig for hårdt, så gider jeg ikke lege med

Hej Zemma !

Jo kender godt din metode - men metoden med at _flytte sig_ / _gå ind i
et andet rum_, forbavsede mig helt vildt. Jeg kan næsten ikke se at
vuffen skulle kunne fatte den.
Jeg har virkeligt tænkt meget over den - men kan altså som sagt ikke
rigtigt se hvordan det skulle virke.

F.eks. det med at flytte sig lidt (når man f.eks. laver mad) ville jeg
umiddelbart tro blot ville få vuffe til at synes det var _endnu_
skæggere ?

Jeg mener ; det kunne være overordentligt interessant at høre, om nogen
har gjort sådan og om det har virket. Ligeledes ville det være meget
interessant at høre om, (hvis det virker) hvor lang tid det tog, før der
gik en prås op for vufferen.

Mange venlige hilsner

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Susanne

Dato : 07-07-03 17:13

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har gjort sådan og om det har virket. Ligeledes ville det være meget
> interessant at høre om, (hvis det virker) hvor lang tid det tog, før der

Vi brugte metoden således at vi gik væk fra hunden, når den begyndte at
bide. Men i stedet for at gå ind i et andet rum, stilte vi os op på en stol
(hvor hvalpen ikke kunne nå os) mens vi ignorerede hvalpen. Først da hvalpen
var faldet helt til ro, gik vi ned til den og roste den for at slappe af. Og
hvis den så begyndte at bide i ærmer etc. igen - op på stolen. Der gik ikke
længe før vuffi fandt ud af at det godt nok var kedeligt at bide i ærmer.
I princippet kunne vi vel lige så godt have gået ind i et andet rum, men jeg
tror måske bare at vuffi ville have ladet det gå ud over døren. Men det
afhænger nok helt af hvilken hund vi taler om og hvilket temperament. I mit
tilfælde er der tale om en terrier med _stor_ vilje. Her ville det ikke
hjælpe noget bare at vende ryggen til - så ville det bare gå ud over ryggen

Mvh
Susanne

Fra : Eifelvuf

Dato : 07-07-03 17:27

"Susanne" skrev d. 07-07-03 17:13 dette indlæg :

> "Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

Hej Susanne.

Kanon !

Du skriver at det virkede "efter kort tid". Kan du definere det lidt
nærmere ? Var det timer / dage / uger, eller ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Susanne

Dato : 07-07-03 18:20

> Hej Susanne.
>
> Kanon !
>
> Du skriver at det virkede "efter kort tid". Kan du definere det lidt
> nærmere ? Var det timer / dage / uger, eller ?

Hej Eifel

Tjaa...nu er det jo efterhånden et godt stykke tid siden, men så vidt jeg
husker, så er der nok gået et par dage. Men hvor vovse så igen efter et par
dage har skullet prøve lykken, og så op på stolen igen. Så alt i alt er der
gået en periode hvor vi med større og større mellemrum har skullet op på
stolen. Men som skrevet i tidligere indlæg, så har jeg også en hund med en
helt enorm stor vilje. Hun opgiver intet før alt er afprøvet.

Men hvad jeg så ikke helt kan forstå er hvorfor du blev så forbavset over
denne metode? Jeg mener, hvad er alternativet?

Mvh
Susanne

Fra : Eifelvuf

Dato : 08-07-03 07:49

"Susanne" skrev d. 07-07-03 18:20 dette indlæg :

> [...]
over
> denne metode? Jeg mener, hvad er alternativet?

Hej Susanne.

Var blot nysgerrig, da jeg ikke kunne forestille mig, at metoden med at
flytte sig lidt for hver gang hvalpen / hunden bed, kunne virke enormt
godt, hurtigt og "forever". Som sagt ville jeg tro, at vuffi blot ville
synes, at det var sjovere, når man sådan flyttede sig en halv meter ad
gangen.

Mit eget alternativ til dato ? Konsekvens. "NEJ".

Har aldrig prøvet at "bare" at flytte mig en halv meter ad gangen.

Har aldrig selv haft nogen problemer med "NEJ"-metoden. Har kun fornylig
hørt om een eneste der havde problemer med bideri i hænderne, - og det
problem opstår ved alle mennesker den møder. Denne hund (undskyld ejeren
! !) er dog så problematisk / usikker generelt, at jeg har opgivet at
forsøge at hjælpe ejeren (og der skal altså en _hel del_ til før jeg
opgiver, - kan ikke huske hvornår det sidst er sket).

Misforstå mig nu endelig ikke - men er metoden med at gå f.eks. en halv
meter til siden for at ignorere / undgå bideri, ikke sådan mere eller
mindre forbeholdt lidt psykisk svagere hunde ? Jeg spørger fordi jeg
aldrig selv har haft tillidsproblemer eller noget andet med mine
vuffere, selvom jeg har valgt vejen med konsekvens. Jeg mener ; at man
som ejer af en ikke så psykisk stærk hund, ikke er så meget for
konsekvens, da hund / ejer så måske (jvf. adfærdskonsulenterne) kan
risikere at opleve et tillidsbrud ?

Ham jeg har nu (altså Eifel), har jeg været meget konsekvent overfor
(nok den jeg har været allermest konsekvent overfor af alle de vuffere
jeg har haft) - og han er den af de vuffere jeg har haft nogensinde, der
arbejder bedst. Og dét der er ekstra lækkert er, at jeg ej heller
nogensinde har haft en hund, der er _så_ glad for at arbejde. Han er
sådan nærmest hysterisk for at lave noget, når vi er ude.

Da metoden tilsyneladende virker, vil jeg da forsøge at se, om den næste
vuf / ejer der har problemet, vil anvende metoden - og så tjekke ud
hvordan det udvikler sig.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Susanne

Dato : 08-07-03 15:47

> [...]
> godt, hurtigt og "forever". Som sagt ville jeg tro, at vuffi blot ville
> synes, at det var sjovere, når man sådan flyttede sig en halv meter ad

Jo, men nu er der jo ikke tale om "at flytte sig en halv meter ad gangen".
Der er tale om gå et sted hen hvor hunden ikke længere kan få fat på en
(enten ved at gå ind i et andet rum og lukke døren, som Hanne skrev i dit
oprindelige indlæg, eller stille sig op på en stol som jeg benyttede mig af,
etc.). Havde jeg blot flyttet mig en halv meter, var hunden da bare
gladeligt fuldt med, men når hunden opfatter at man går væk fra den for at
undgå den (total ignorering - hverken mulighed for fysisk kontakt eller
øjenkontakt), så er det en anden sag, og så forstår hunden udemærket, hvad
man mener.

> [...]
> som ejer af en ikke så psykisk stærk hund, ikke er så meget for
> konsekvens, da hund / ejer så måske (jvf. adfærdskonsulenterne) kan

Tjaaa, det ved jeg ikke. Jeg har ikke selv erfaringer med psykisk svage
hunde.

Med venlig hilsen
Susanne

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 08-07-03 20:51

> [...]
> vuffen skulle kunne fatte den.
> Jeg har virkeligt tænkt meget over den - men kan altså som sagt ikke

Hvis du virkelig mener, at du gerne vil lære, vil jeg da prøve at forklare,
hvordan jeg gør, når Robin "irriterer"

For at holde hele vores omgangsform positiv lader jeg ham vinde
"belønninger" for alle hans handlinger. Nogen gange er belønningen bare ikke
noget, Robin synes er særlig fedt, hvorfor han ikke vil vælge at udføre den
handling næste gang. Det blivet altså ikke en forstærker, men heller ikke en
straf i ordets negative betydning, da hele situationen jo ikke er
"ubehagelig".

At ignorere adfærden virker i mange tilfælde, men er især svær ved
hvalpebidning - de der små spidse syle kan jo næsten ikke ignoreres -
derfor kan det være praktisk at vælge en anden løsning. At sige nej o.l. er
opmærksomhed og hidser ofte hvalpen yderligere op, hvorfor den fortsætter
med at bide. Andre adfærdsformer er forstærkende i sig selv, og derfor
virker det jo netop ikke at ignorere det. Hvis hunden f.eks. hopper op i
sofaen og man ikke vil have det, nytter det jo ikke noget, at ignorere det,
da hunden jo så opnår det, den gerne vil.

Hvis Robin f.eks. under træning løber ud og tisser på et træ i stedet for at
løbe ud i fremsendingsfeltet, siger jeg okay, du har lige vundet to minutter
bundet af, mens jeg tænker over, hvad jeg skal gøre for at gøre det sjovere
at løbe ud i feltet end at tisse på et træ. Det hele foregår positivt og i
glade vendinger, men selve responsen på hans adfærd - det at blive bundet
af - er ikke noget, der for adfærden til at gentage sig. Hvis han så
bagefter vinder sin yndlingsbold for at løbe ud i feltet, vil det tværtimod
få den adfærd til at gentage sig - det kunne jo betale sig!

Ligesådan, hvis man, når hvalpen bider, siger godt, det du lige gjorde, gør
at jeg går ind bag en lukket dør. Bagefter hvis hvalpen så leger pænt uden
at bide, og derfor får legen til at fortsætte, vil den gentage denne adfærd.

Øv, de her ting er sværere at forklare, end de er at efterleve....

-Trine

Fra : Susanne

Dato : 08-07-03 21:25

> [...]
adfærd.

> Øv, de her ting er sværere at forklare, end de er at efterleve....

Jeg synes nu at det var en god forklaring

Mvh
Susanne

Fra : Eifelvuf

Dato : 09-07-03 07:02

"Trine Dyrgaard" skrev d. 08-07-03 20:51 dette indlæg :
> "Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> wrote in message

> Hvis du virkelig mener, at du gerne vil lære, vil jeg da prøve at
forklare,
> hvordan jeg gør, når Robin "irriterer"

Hej Trine.

Afgjort vil jeg lære ! - det er derfor jeg er herinde - ja okay, hvis
jeg så også selv kan bidrage med et godt råd, så er det jo godt nok. Jeg
mener i øvrigt, aldrig at man som hundemand / dame, bliver færdig med at
lære.

Tak for dit svar - du fik det da forklaret godt nok synes jeg

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Leyna

Dato : 15-07-03 00:45

On Mon, 07 Jul 2003 15:42:46 GMT, "Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>vuffen skulle kunne fatte den.
>Jeg har virkeligt tænkt meget over den - men kan altså som sagt ikke

Hvis man har en meget "livlig" hund, så kan det være en go' ide at
vende ryggen til og flytte sig. Det med at bide opstår jo oftest i
legesituationer. Det har i hvert fald været min erfaring.

>F.eks. det med at flytte sig lidt (når man f.eks. laver mad) ville jeg
>umiddelbart tro blot ville få vuffe til at synes det var _endnu_
>skæggere ?

Jeg har aldrig oplevet andet end at hune opfører sig eksemplarisk i
køkkenet. Specielt når man står og laver mad!

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Eifelvuf

Dato : 15-07-03 08:12

"Leyna" skrev d. 15-07-03 00:45 dette indlæg :

> [...]
>
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Okay - der har du da faktisk ret

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Therese

Dato : 07-07-03 21:30

"Eifelvuf" skrev
> Nå - efter at have kommet mig ned over Rinnie´s aldeles underlige,
> mærkværdige udlægning,

Mærkeligt nok var min reaktion lidt lige så mærkelig som Rinnies, da jeg
ikke helt kunne forstå hvori det latterlige lå. Om det var over hvalpens
opførsel eller rådet eller???? Hvis det nu var efterfulgt af et efter din
mening bedre råd, var der da lidt mere mening med dit indlæg.

> 1). Er der nogen der har afprøvet den (udover www.hundeskolentrofast.dk)
> ? og
> 2). virker metoden ?

Vi har haft samme problem med Bernhard.
Jeg kunne umiddelbart ikke se så mange andre løsninger end enten at smide
ham ud (negativ kontakt er dog bedre end ingen kontakt) eller gå fra ham.

Det virker i situationen, da han når vi igen er sammen, ikke gør det mere.
Men da han ikke er den skarpeste kniv i skuffen, er det lidt som om han
glemmer hvad det er der sker ved det indtil næste gang. Han gør det i øvrigt
ikke særlig tit.

Eftersom han også kan finde på det til træning, er jeg selvfølgelig utrolig
lydhør overfor andre forslag, da det her er lidt mere besværligt bare at gå.
Det skal lige siges at Bernhard nu er 16 mdr. og vejer 50 kg.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Eifelvuf

Dato : 08-07-03 09:08

"Therese" skrev d. 07-07-03 21:30 dette indlæg :

> Mærkeligt nok var min reaktion lidt lige så mærkelig som Rinnies, da
jeg
> ikke helt kunne forstå hvori det latterlige lå.

Hej Therese.

Jeg har læst mit eget indlæg nu sådan cirka 50 gange og virkeligt
forsøgt at se, hvordan nogen kunne mene at der var noget latterligt i
indlægget. Sorry - men jeg _kan_ altså ikke se det.

>Hvis det nu var efterfulgt af et efter din mening bedre råd, var der da
lidt mere mening med dit indlæg.

Jeg beklager, hvis jeg ikke har udtrykt mig klart nok. Det skal ikke ske
mere.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 11-07-03 11:49

Hej Eifel

Først vil jeg da sige at jeg er ked af at du slog hovedet og ødelagde din
pcér

Så vil jeg også sige at jeg ikke ud fra din mail kan se hvad det er du
bliver så fortørnet over, og derfor har lidt svært ved at tage det helt
alvorligt. Men bortset fra det.

Jo metoden virker og den virker endda ret godt, den er afprøvet af mange af
mine kursister med stor succes, og det er noget jeg tit bruger i mit arbedje
som adfærdsbehandler og det virker på de fleste typer af adfærd der handler
om opmærksomhed fra hundens side.

Og nej vi er ikke de eneste der bruger denne metode, jeg kan nævne at Irene
Jarnvad beskriver samme metode i sin nye bog, fra hvalp til voksen hund.
Turid Rugas bruger også metoden samt en række andre professionelle trænere
og adfærdsbehandlere, som arbejder med de nyeste metoder.

--
KH
Søs

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-07-03 18:14

"Eifel" <nutz@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen dage, men det kræver at du flytter dig hver gang også når det er
> upassende f.eks. midt i en god film eller madlavningen for ellers

Hej Eifel

DEt virker fint med at gå væk eller ignorer hunden har brugt det på min hund
og bruger det stadig engang imellem da han noglæe gange skal prøve grænser
af han er nu 4½ mdr cirka og har vel brugt det i cirka 1 mdr og han bider
stort set aldrig i mine fingre mere med mindre jeg selv ligger op til det

Mvh Martin

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-07-03 08:19

,,,,,,,,,,,gad vide hvad det så er de prøver, hvis de stiller sig op
og prøver at pare ejerens ben ?

,,,,,,,,,,,? nå der er ellers mange hunde der forstår hvis man tager
fat i dem og siger nej ! uden at blive stresset og bide !

, og hvis du sprøjter vand så bliver hun forskrækket

,,,,,,,,,,,jeg mindes balders hundeskole hvor der var roger
abrantes-uddannede adfærdsteapeuter, som trænere, de havde alle en
vanddunk som de sprøjtede på hunde med hvis hundene begyndte at slås
eller viste agresivitet? de skulle måske bare have gået og ladet
hundene slås, eller bide ejeren ?

Jeg

,,,,,,,,,ej et smart triks"ironi" så _hvis_ hunden bidder for at
dominere så bekræftiger man den jo rigtig i at det virker at bide !
hvis nogen ireterer mig så bidder jeg for så går de jo væk !?

, du kender

,,,,,,,,,,,præcis ligesom en hund der underkaster sig en anden
dominerende hund, ved at kigge væk eller gå væk ?

og det kan være nødvendigt at lukke en dør mellem jer for

,,,,,,,,,eller også lærer man hende at når hun bidder så skrider dem
som hun ikke gidder at se på, altså bekræftiger man hende i at det
virker at bide hvis man vil være alene !

,,,,,,,,,,,,jeg forstår ikke hvorfor at adfærdsspecialister normalt
tager ud til folk for at se hvordan hunden opfører sig og dermed løse
problemet ? jeg syntes at det er et ret tyndt råd der er kommet, der
bliver slet ikke taget højde for at det måske kan være pga dominans
hunden bidder !? hvis det skulle være det" som man jo nok kun kan se
hvis man har set hunden" så vil rådet da skade ret meget ikke ?

,,,,,smart så _hvis_ det er pga dominans så føler hunden at den har
det totale herredømme ligemeget hvor hvornår så hjælper det at bide .

Fra : Eifelvuf

Dato : 08-07-03 08:44

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 08-07-03 08:19 dette indlæg :

*klip*

> [...]
> vanddunk som de sprøjtede på hunde med hvis hundene begyndte at slås
> eller viste agresivitet? de skulle måske bare have gået og ladet

Hej Punish !

Jeg må give dig ret i det med vanddunken. Det virker - omgående - og jeg
har aldrig bemærket at det skulle skade........ på nogen måde faktisk.

På rondering (hunden skal finde mand i skoven og halse ad ham indtil
føreren når frem) er der nogen vuffere der ind i mellem kan finde på at
støde til figuranten, hoppe op - og det er da også set at en eller anden
forvirret hund (med forvirret ejer !) bider. Sidstnævnte sker dog uhyre
sjældent (altså at hunden bider).

Ligegyldigt _hvad_ hunden gør af narrestreger når den når ud til manden
i skoven - den må i-k-k-e røre, hoppe op og lignende. Hvis det er en
hund der er fast på ronderingen (altså at den er sikker i øvelsen og
ikke har det med at løbe fra figuranten på nogen måde) - ja så virker
vandsprøjten altså aldeles fremragende.
Har ikke oplevet fiasko med vandsprøjten.......... tværtom.

Du skriver også lidt om konsekvens.

Jeg vil afprøve metoden (altså den beskrevne med at flytte sig) når jeg
skulle rende ind i en der "tør" binde an med det - men jeg er faktisk
grundlæggende enig med dig f.s.v. angår konsekvens, når vi taler om
psykisk stærke hunde altså.

H-j-æ-l-p ............... nu blev vi dælme om 2 ting Punish *ironi -
men kun denne linie*

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Eifelvuf

Dato : 08-07-03 08:56

"Eifelvuf" skrev d. 08-07-03 08:44 dette indlæg :

blev enige om......

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 08-07-03 14:08

> [...]
> vandsprøjten altså aldeles fremragende.
> Har ikke oplevet fiasko med vandsprøjten.......... tværtom.

Hejsa.

Hvad bruger i til sprøjte med under rundering, er det skjult, og hvis det
er, hvordan så sprøjte hurtig nok?
Min tæve skal nok blive ved figuranten, men så snart det er en svag
figurant, så kan hun springe op. Hun gør det korrekt ved kortere
fremsendelser med line, men når det er længere ude og figuranten er for
svag, så er det ikke godt nok. Har du nogle fif?

Vh. Winther

Fra : Eifelvuf

Dato : 08-07-03 16:14

"Winther" skrev d. 08-07-03 14:08 dette indlæg :

> [...]
for
> svag, så er det ikke godt nok. Har du nogle fif?

Hej Winther.

ØØøøhh - det er svært at beskrive synes jeg, men jeg forsøger gerne.

Det er en ½ l. plastflaske med drikketud på (typisk sidder der sådan en
tud på energidrik af forskellige arter), den type hvor du trækker op i
tuden, så kan der komme en rimelig tyk vandstråle ud. Trykker tuden ned,
og så er flasken lukket igen.

Hvis jeg f.eks. har en træningsdragt på (der er jo typisk elastik i
ærmerne) så kan flasken skjules i ærmet, med tuden stikkende ud under
elastikken i ærmet. Men det er ikke strengt nødvendigt, at flasken er
skjult. Selvfølgelig kan armene på fig. ikke hænge ned langs siden - han
må stå med dem nærmest over kors med tuden pegende udad mod hunden.

Når hunden ankommer skal fig. være 101 % parat til, at sprøjte hunden i
ansigtet, i samme tiendedel af et sekund, som han fornemmer at hunden
springer op. Han skal ikke spare på vandet - simpelthen bare give
flasken et pænt tryk, så vandet sprøjter rimeligt kraftigt i ansigtet på
hunden. Det kan jo være lidt svært dét her, for for at kunne læse hunden
og se hvornår den springer op, kræves jo som hovedregel en erfaren fig.
( ! ) Og det er jo et rimeligt komplekst problem, når hunden kun laver
unoder på en uerfaren fig. Har du en erfaren fig. som kan figurere "svag
/ bange" - og måske provokere situationen frem ? Men igen ; er det så
meget, så det er værd at provokere. Det kan jo kun du afgøre.

Sidst jeg prøvede var det på en hund der konsekvent sprang op, uanset
figurant (svag eller ej). Han fik en pæn stråle lige i ansigtet (hunden
forstås), da han forsøgte at springe op, lige da han kom ind til mig.
Han trak sig forvirret tilbage, rystede på hovedet - og startede så på
fuld hals. Det ser faktisk skægt ud - overraskelsen der står "malet" i
hovedet på dem i et par sekunder - og så kommer halsen - for "det var
sgu for underligt det der, der skete".
Ved næste rondering, kom han ind - trak sig lidt tilbage - og halsede !
Det virkede altså på et eneste sprøjt ! ! !
Det virker nu på den hund, uanset hvilken fig. der står for ham (det
skal jo helst prøves med så mange fig. som muligt)

Men den (metoden) må selvfølgelig a-l-d-r-i-g bruges, hvis hunden har
tendens til at løbe fra fig. ! !

Ligeledes har jeg erfaret, at en forstøverflaske, giver for lidt vand
til at det påvirker nævneværdigt. En pæn stråle er det bedste.

Eifel kan have tendens til at gå ind og støde ("hvor er bolden") - og på
ham har det også virket. Men er figuranten svag (hvad jeg har oplevet et
par gange) og er jeg er langt væk fra ham, så kan han godt støde en del
for at få bolden. En enkelt fig. har han endda forsøgt at trække ud af
en budskads. Ikke bide - bare trække ham ud - for han "var godt nok en
underlig gut ham der, sådan stå inde i et budskads, - lad mig få ham ud
hvor jeg kan overskue ham".
Ret uheldigt at det var i en konkurrence - men fig./ dommere tog det
pænt, for han bed jo ikke - han trak

Eftersom jeg i-k-k-e vil bruge en svag fig. for at få ham til det i
træningsøjemed (han gør det k-u-n til konkurrencer i 98 % af alle
tilfælde, mærkeligt, ´ik ?) har en af vores erfarne fig., forsøgt at
fremprovokere det. Men det er mere end almindeligt svært. Alt i alt har
Eifel kun fået et eneste sprøjt - og har ikke stødt, siden - til
træning.
Men han har efterfølgende stødt - i en konkurrence. Han må kunne mærke
på mig, at der er lidt sommerfugle i maven, siden han føler sig kaldet
til selv at tage "for sig af retterne" ind i mellem - ved konkurrencer.

Winther - hvis du er i tvivl efter ovenstående, så skriv gerne igen,
hvis der er noget der ikke er klart nok.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 08-07-03 16:43

> Winther - hvis du er i tvivl efter ovenstående, så skriv gerne igen,
> hvis der er noget der ikke er klart nok.
>
> Med venlig hilsen
>
> Eifel & Co.

> http://www.kandu.dk/

Tak for beskrivelsen, tror jeg har forstået det. Så er det lige med at finde
en figurant der kan time det ordentlig.

Vh. Winther.

Fra : Eifelvuf

Dato : 09-07-03 13:57

> [...]
for
> svag, så er det ikke godt nok. Har du nogle fif?

Winther - kom lige til at tænke på ; hvis du får brugt fremgangsmåden,
giver du mig lidt feedback omkring hvordan det gik ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Eifelvuf

Dato : 08-07-03 08:18

"Martin Larsen" skrev d. 07-07-03 18:14 dette indlæg :

> [...]
bider
> stort set aldrig i mine fingre mere med mindre jeg selv ligger op til

Hej Martin.

Jeg ved godt at det at ignorere virker - men havde som nævnt andre
steder her, ikke lige fantasi til at forestille mig det er med at flytte
sig lidt, skulle virke.
Er det ikke herligt, at man kan lære så længe man lever ?

Dét er dét der er perfekt ved hundetræning - man bliver aldrig færdig
med at lære noget om de vuffere...........

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

*NO IRONI INTENDED*

http://www.kandu.dk/

Fra : Louise Viborg

Dato : 07-07-03 21:25

Jeg synes det lyder som en rigtig god løsning...

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 08-07-03 09:22

Hej Gruppe

Havde nær forkastet denne streng da den begyndte med noget ligegyldigt og
intetsigende mudderkast. Længere ned kom der dog gang i diskussionen, og jeg er da
glad for at jeg ikke forkastede strengen alligevel. Jeg mener at Hanne Marias
udgangspunkt eller præmis er forkert.

En schæferhund på godt fire måneder vil naturligvis søge grænser for at finde ud af
hvad den må, hvad der accepteres af flokken og hvor dens placering i hierarkiet er.
Hvis ikke den på nogen måder afsøger grænserne vil den jo aldrig finde dem og aldrig
finde placeringen i flokken. Det er derfor uforståeligt at en vejleder (eller hvad
hun nu er) skriver at en hund aldrig ville forsøge at dominere noget menneske.
Hvorfor kan en hund ikke have ambitioner i en tværartslig flok?

Fordi udgangspunktet er forkert mener jeg end ikke Hanne Maria kommer tæt på
problemets kerne.

/Kim

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 08-07-03 10:33

Hej Kim

Alt den dominanssnak er noget forvrøvlet gammeldags sludder!!!!!!!!!!!!!!!!!

Læs Lars Fält, Hanne Helmer Jørgensen, David Meach, Marc Bekoff. Læs stort
set alt litteratur om etologi som er fra slutningen af 90'erne - og du vil
se, at etologer i dag forkaster en stor del af teorierne om dominans og
forsøg på at kravle op i hiarkiet. Blandt andet fordi dominansteorier bygger
på forsøg i indelukker (dyreparker m.m.), hvor dyrene ikke har haft mulighed
for at fllygte, som vil være resultatet af et behov for at få mere magt. Så
går man sin vej og laver sin egen flok.

Der er i øvrigt også visse etologer som Marc Bekoff, som mener, at når mænd
studerer dyr, så ser de dominans og hiarkier alle vegne, men når kvinder
studerer dyr, så ser de samarbejde. Apropos snakken om udgangspunkter.

En hvalp på 4 måneder - uanset race - vil ikke forsøge at kravle op i
hiararkiet. Hvis man endelig vil bruge hiararki-tankegangen, så holder din
påstand heller ikke vand, fordi en hvalp på 4 måneder vil så ikke være
omfattet af flokhirarkiet før den er kønsmoden.

Jøsses - hvis nogle hundemenneser dog selv gad bare at følge lidt med i,
hvad der opdages af ny viden rundt om i verden i stedet for bare at overtage
den viden, der går i 'arv' på træningspladser, af mere eller mindre høj
kvalitet. !!!!!!!!!!!!!!!!!

Søs
www.hundeskolentrofast.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 08-07-03 12:15

Hej Søs

Nu kan du jo strengt taget ikke vide hvilke bøger jeg har læst, og i hvilket
omfang jeg har forkastet forskellige fremstillinger, men jeg tager naturligvis
gerne imod konkrete litteraturhenvisninger. Hvis jeg i første omgang skal nøjes
med at tage stilling til dit indlæg, vil jeg gerne have uddybet et par ting som
i mine øjne ligner selvmodsigelser.

Du skriver at næsten alt hvad der handler om dominans i flokke skal forkastes
fordi empirien stammer fra indespærrede individer - men er hundehvalpe ikke
sædvanligvis spærret inde?!?

Og hvad angår yngre individer i en flok - definerer de ikke deres rolle i
forhold til resten af flokken uanset alder? Hvis ikke, hvordan definerer de så
sig selv? eller forholder de sig ikke til resten af flokken? Forstå mig ret -
jeg underkender ikke at infantile individer gives større spillerum, men det
betyder vel ikke at nogle individer har større indflydelse end andre? Om vi så
kalder det dominansteorier, magtstrukturer eller hierarki er jeg egentlig
ligeglad med.

I forlængelse af dit kønshalløjsa som jeg ellers havde lovet mig selv skulle
forblive ukommenteret, så vil jeg da på ingen måde underkende samarbejdet i en
flok og jeg har læst masser af fremstilling skrevet af mænd hvor det heller ikke
underkendes. Samarbejdet er jo netop det der skaber flokken i modsætning til
f.eks. stimen (i skrivende stund kan jeg ikke huske hvem der har fremsat teorien
om forskellige arters samvær), men det er vel ikke din påstand at alle individer
har lige stor indflydelse på flokkens aktiviteter? Der er vel stadig nogle
individer der er alfamedlemmer og nogle der er betamedlemmer af flokken?

Jøsses - **************************************** (her har jeg selvcensureret et
indlæg der
besvarede dit nedladende udfald, da mudderkast, bebrejdelser og insinuationer
ikke gavner diskussionen!)

/Kim

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 09-07-03 09:34

Jeg vender tilbage i løbet af dagen.

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 09-07-03 15:30

Hej igen

Nu har jeg lagt Eifels to indlæg - det første og det uddybende - ind i vores
brevkasse på www.hundeskolentrofast.dk og bedt Hanne Maria om at kommentere
det. Jeg har også lagt lagt Kims og min diskussion derind og bedt Hanne
Hjelmer Jørgensen om at kommentere dem.

JEg mener at diskussion om Hanne Maria svar hører hjemme i vores brevkasse
frem for heninde. Så den fortsætter altså der i form af div. kommenterer til
de forskellige indlæg.

KH
Søs
www.hundeskolentrofast.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 09-07-03 15:56

On Wed, 9 Jul 2003 16:29:55 +0200, "Søs D. Jensen" <emma@email.dk>
wrotd:

> [...]
>frem for heninde. Så den fortsætter altså der i form af div. kommenterer til

,,,,,nå hvor mange tror du så der gidder læse den ? denne NG er da
beregnet til diskutioner om hunde ! men måske det er fordi at der ikke
er så mange der skriver i jeres brevkasse i prøver på at lokke nogen
derover ?

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 09-07-03 17:46

Du er så kær og positiv ))
--
KH
Søs

Fra : René Løweneck

Dato : 09-07-03 16:57

Hej Søs !

> [...]
kommentere
> det. Jeg har også lagt lagt Kims og min diskussion derind og bedt Hanne

Jeg mener du har forbigået at give Kim svar. Er det med vilje ?

> [...]
> frem for heninde. Så den fortsætter altså der i form af div. kommenterer

Du mener altså, at en diskussion herinde automatisk hører til og er relevant
på din hjemmeside, men absolut ikke omvendt ? Er det virkelig den eneste
måde, du kan få brugere på din hjemmeside ?

Det ligner ret kraftigt spam

René Løweneck
www.loweneck.dk
Hvordan synes du selv, det går )

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 09-07-03 17:44

Nu er det altså ikke mig, der har taget et indlæg fra min hjemmeside og lagt
det herind - uden at vi har fået noget at vide om det. Jeg tager jo så bare
diskussionen tilbage, hvor den hører hjemme.

Kim får også et svar i min brevkasse fra Hanne Hjelmer Jørgensen - og jeg
skal da gerne kopier det herind også.

KH
Søs
www.hundeskolentrofast.dk

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 09-07-03 18:48

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> wrote in message
> [...]
> på din hjemmeside, men absolut ikke omvendt ? Er det virkelig den eneste
> måde, du kan få brugere på din hjemmeside ?

Nu tror jeg ikke ligefrem det er fordi Søs og Hanne Maria m.fl. mangler
brugere på deres hjemmeside! I øvrigt har hjemmesiden så vidt jeg kan se
ikke noget kommercielt formål - tvært i mod deler de gratis ud af en kæmpe
stor bunke viden samlet på dyre kurser hos dygtige mennesker rundt omkring.

Argh, bliver lidt frustreret en gang i mellem....

-Trine

Fra : René Løweneck

Dato : 09-07-03 19:12

Hej Trine !

"Trine Dyrgaard" <pipo@kantorvaenget.dk> skrev i en meddelelse
> Argh, bliver lidt frustreret en gang i mellem....

Hvis der ikke skal mere til, så må du have det hårdt, når du træner hund
)

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 09-07-03 19:34

> Hej Trine !
>
> "Trine Dyrgaard" <pipo@kantorvaenget.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvis der ikke skal mere til, så må du have det hårdt, når du træner hund
> )

Hvorfor dog det? Min hund er jo ikke kværulant

-Trine - der synes at Hundeskolen Trofast gør et kanon stort stykke arbejde
for mange mennesker og deres hunde!

Fra : René Løweneck

Dato : 09-07-03 19:25

Hej Trine !

> Hvorfor dog det? Min hund er jo ikke kværulant

Kan du venligts uddybe det lidt nærmere ?

René Løweneck
www.loweneck.dk
Indvånere af transparante domiciler bør ikke udføre ballistiske
eksperimenter med objekter af geologisk oprindelse.

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 09-07-03 20:40

> Hej Trine !
>
> "Trine Dyrgaard" <pipo@kantorvaenget.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kan du venligts uddybe det lidt nærmere ?

Sagtens. Kan ikke forstå, hvordan du kan mene at Søs er galt på den, fordi
hun giver Hanne Maria en chance for at svare på tiltale. Hele diskussionen
om lederskab og hierarki har været oppe så mange gange herinde, at jeg
udemærket godt kan forstå, at hun ikke gider at tage den op igen. I øvrigt
har alle mennesker jo ret til at mene, hvad de vil, så hvis man vil bakse
rundt med alverdens lederskabsøvelser, så har man da lov til det - ligesom
man selvfølgelig har lov til at mene, at psykisk vold mod hunden er ligeså
slem som fysisk (taler kun for mig selv her!!).

Ingen er forpligtet til at svare på indlæg her, det kan hverken du eller jeg
få folk til. At Søs vælger at lægge hendes videre kommentarer ud, hvor det
oprindelige indlæg blev skrevet, synes jeg kun er ret og rimeligt - hvis man
mener at Hanne Marias svar er forkert, er det vel også positivt at ejeren af
hvalpen får mulighed for at høre det - det er jo ikke sikkert at han/hun
læser herinde.

Du valgte at tolke mit seriøse svar til dig, som om jeg afreager på min
hund, hvilket jeg synes var temmeligt hen i vejret, derfor min kommentar....

-Trine

Fra : René Løweneck

Dato : 09-07-03 23:18

> Du valgte at tolke mit seriøse svar til dig, som om jeg afreager på min
> hund, hvilket jeg synes var temmeligt hen i vejret, derfor min
kommentar....

så deet..... ??!!?? )

René Løweneck
www.lowesite.dk
LøweSite CMS - Enkel, funktionel og brugervenlig styring af din
hjemmeside, - til en fornuftig pris !

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-07-03 08:14

On Wed, 9 Jul 2003 19:48:01 +0200, "Trine Dyrgaard"
<pipo@kantorvaenget.dk> wrotd:

>"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> wrote in message

>relevant

,,,,,,,,,,,enig

> [...]
>stor bunke viden samlet på dyre kurser hos dygtige mennesker rundt omkring.

,,,,,,,,,,fordi kurserne har været dyre betyder det jo ikke at de
automatisk er gode også vel ? jeg kan da også godt holde et dyrt
kursus hvis nogen vil være med ?

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 11-07-03 11:47

Søs har bedt mig om at kommentere de indlæg (i Nyhedsgruppen), som Hanne
Marias svar på Charlotte Bendtsens spørgsmål om den 17 uger gamle
schæfertæves biden hende i ærmet og i buksebenet har affødt.

Charlotte Bendtsen spørger, om det er dominans schæfertæven prøver af. Hanne
Maria svarer, at det er det ikke. Hunden er for lille til den slags. Iøvrigt
tror Hanne Maria ikke på, at vores hunde prøver at dominere os. Kim finder
det imidlertid uforståeligt, at Hanne Maria skriver, at en hund aldrig ville
forsøge at dominere noget menneske. Og han stiller spørgsmålet: Hvorfor kan
en hund ikke have ambitioner i en tværartslig flok ? Søs svarer, at en hvalp
på 4 måneder ikke vil forsøge at kravle op i hierarkiet, og at en hvalp på 4
måneder ikke vil være omfattet af hierarkiet før den er kønsmoden. I sit
andet indlæg stiller Kim flere spørgsmål om dominans og hierarki, bl.a. at
der vel stadig er nogle individer, der er alfamedlemmer og nogle, der er
betamedlemmer af flokken. Kim påpeger også, at der er noget selvmodsigende i
at forkaste teorierne om dominans, fordi de bygger på forsøg i indelukker
(dyreparker m.m.), for hundehvalpe er jo sædvanligvis spærret inde. Lad mig
prøve at rede trådende ud og belyse spørgsmålene.

Jeg mener, det var David Mech´s 13 års sommestudier af en polarulveflok
(familie) på Ellesmere Island i Canada, som "hev benene væk" under ulvens
opreklamerede rigide, magtbaserede dominanshierarki. Ifølge hans studier, så
findes der ikke dominans hierarki hos vildtlevende ulveFAMILIER (for en
nærmere redegørelse se min artikel "Er det dig eller mig, der bestemmer?" i
HUND & træning, nr. 1 & nr. 2, 2002). Man kan selvfølgelig indvende, at man
ikke kan generalisere fra en enkelt vildtlevende polarulvefamilie til
vildtlevende ulvefamilier generelt. Efterfølgende studier - foretaget af
Douglas Smith og Günther & Karin Block- af andre vildtlevende ulvefamilier
er dog kommet til samme resultat. Ligesom vores egen hjemlige ulveforsker-
Freddy Worm Christiansen (tidligere Lungholm Ulvepark)- som selv har holdt
ulvefamilier i fangenskab, har oplyst til mig, at det man har set i naturen
bekræfter det mønster, der kendes fra fangenskabsstudier. Men, hvis man nu
skal udtale sig med største forsigtighed, bør man nok nøjes med at sige, at
disse studier ANTYDER eller PEGER på, at der ikke findes dominanshierarki
hos ulvefamilier (hvad enten de lever vildt eller i fangenskab).

David Mech har dog ikke aflyst rangordensbegrebet for ulve. I hvert fald
ikke hvad gælder for fangenskabsulveflokke, som består af tilfældigt
sammenbragte individer, som danner dominanshierarkier med alfa, beta og
omegadyr, hvilket iøvrigt de fleste arter, der holdes i fangenskab, vil
gøre. Hvorfor man kan sige, at dominanshierarki for en stor del er
fangenskabsadfærd. Vi kender det fra vores egen art, f.eks. fængler er et
stensikkert sted at finde dominanshierarkier. David Mech mener, at det
svarer til at drage slutninger om menneskefamiliers dynamik ved at studere
mennesker i flytningelejre at ville skaffe information om vildtlevende
ulveflokkes adfærd udfra studier af fangenskabsflokke. David Mech har heller
ikke aflyst rangordensbegrebet for de få vildtlevende store ulveflokke, som
indeholder flere kuld.I sådanne tilfælde- skriver han- dominerer de ældre
ynglende ulve MULIGVIS de yngre og kan derfor måske mere passende kaldes
alfaer.

Men, hvordan forholder det sig med hunde? Vildtlevende tamhunde, der lever i
flok (frit omstrejfende herreløse hunde/forvildede hunde) synes heller ikke
at etablere dominanshierarki. I tre studier af forvildede hundeflokke var
forekomsten af underkastelses- og dominansadfærd i hvert fald så sjælden, at
det var vanskeligt eller umuligt for etologerne at opstille et
dominanshierarki. Mønstret i min grønlandske slædehundefamilie var så godt
som det samme som mønsteret i den polarulvefamilie, som David Mech
studerede. Ganske vist skriver jeg i min bog "Hund eller ulv?"
(www.net-bog-klubben.dk), at der tilsyneladende var en kønsopdelt social
rangorden i min grønlandske slædehundefamilie. Jeg er dog meget i tvivl, om
der faktisk var en rangorden mellem de to brødre; om Hannibal i
virkeligheden dominere Pavia. For jeg så aldrig nogensinde Pavia underkaste
sig Hannibal. Tværtimod responderede Pavia med imponeradfærd, når Hannibal
troede ham. Mønstret var i hvertfald, at faren dominerede alle hunde i
flokken uanset køn, inklusive moren. Moren dominerede kun sin datter. Mellem
moren og hendes sønner og mellem brødre og søster var der ingen rangorden.
Og jeg er tilbøjelig til at konkludere, at der heller ikke var nogen
rangorden mellem de to brødre.

ligesom I David Mech´s polarulvefamilie var reglerne for dominans i min
grønlandske slædehundefamilie så automatiske, at der sjældent opstod strid
om dem. Reglerne for dominans var: 1) at alle inklusive moren underkastede
sig faren, 2)at både faren og moren urinmarkerede, 3) at det var kun faren,
der lettede ben, de underlegne hanner tissede stående på alle fire (i min
grønlandske slædehundefamilie var det kun Pavia af de to brødre, der lettede
ben, og det kun når han var alene med os uden de andre hunde)4) at der var
en "ejerskabzone" (ownership zone) rundt om hver enkelts mund, og individer
af hvilken som helst rang kunne forsøge at stjæle mad fra enhver af en
hvilken som helst rang, men enhver forsvarer sin mad.

I min grønlandske slædehundefamilie var der ikke noget med at hvalpene
(hverken som små eller som voksne) konstant gik og pønsede på at vippe far
eller mor af pinden. Freddy Worm Christiansen har fortalt mig, at han og
Britta Rothausen i over 30 år kun har været udsat for 3 alvorligere
rangordenskampe plus et lille antal tilløb hos deres ulve. Tilsvarende var
der også kun få alvorlige rangordenskampe i min grønlandske
slædehundefamilie (sønnerne angreb faren, og moren angreb datteren). Og i de
13 somre David Mech studerede polarulvefamilien, så han ingen
dominansstridigheder mellem faren og moren og deres afkom.

Dette her overført på os og vores hunde betyder, at vi ikke bør tillægge
hunden hensigter om at (vil) dominere os og "vippe os af pinden". Den
forklaringen at hunden forsøger at dominerer os, bør ikke være den første
forklaring vi tyr til.

Men, hvad med hvalpe, etablerer de ( et indbyrdes) dominanshierarki? Ifølge
Erik Zimens fangenskabstudier, så danner ulve deres egen rangorden indtil
de er 2-3 år gamle, og den dannes i 6-10 måneders alderen. Kuldsøskende
etablerer dog ikke rangorden i deres første leveår. Michael W. Fox er ikke
enig. Han mener, at både ulvehvalpe og hundehvalpe etablerer
dominanshierarki indenfor kuldet i 8-12 ugers alderen. Ifølge Scott & Fuller
etablerer hundehvalpe dominanshierarki omkring 15 ugers alderen. Eberhard
Trumler opererede sågar med en udviklingsfase, som han betegnede
rangordensfasen, som ligger i 13-16 ugers alderen. Alle de kongepudelkuld,
som Erik Zimen opfostrede, etablerede rangorden allerede i 7 ugers alderen.

Erik Zimen mente (han døde for nylig), at grunden til at Michael W. Fox
fandt dominanshierarki hos ulve i 8-12 ugers alderen er mangel på
tilstedeværelse af voksne dyr i flokken. Den samme forklaring giver David
Mech på, at hans to ulvehvalpe- "Lyn" og "Torden"- begyndte at slås så
alvorligt i 27 dagesalderen, at totterne fløj, og David Mech måtte skille
dem ad. De alvorlige kampe endte med, at "Torden" (han) pressede "Lyn" (hun)
i jorden. "Lyn" kæmpede ikke imod, men rullede om på ryggen og skreg.
"Torden" stoppede sit angrevb og stillede sig stift over "Lyn" med halen
lige op i luftene. Omsider havde hvalpene fået afgjort hvem, der var boss.
David Mech henviser til at det er under diskussion, hvorvidt der udvikles en
rangorden mellem ulvehvalpe. Hans polarulvestudier kan ikke kaste lys over
spørgsmålet. Hvalpene i min grønlandske slædehundefamilie etablerede ikke
dominanshierarki. Det var først omkring 9 månedersalderen, at de to brødre
(Pavia og Hannibal) begyndte på deres rangordenskampe. Deres far tolererede
ikke disse kampe og skilte kamphanerne ad, før de fik gjort skade på
hinanden.

Ifølge Erik Zimens fangenskabsstudier, så optages ungulvene- når de bliver
kønsmodne omkring 2-3 årsalderen- gradvist i de voksnes rangorden. Hos frit
omstrejfende herreløse hunde/forvildede hunde er tidspunktet for optagelse i
flokken omkring 4 månedersalderen. Det er også det tidspunkt, hvor nogle af
hvalpene udvandrer sammen fra flokken. Det er altså før de er kønsmodne.
Tidspunktet for hvornår hunde bliver kønsmodne varierer. Det kan være så
tidligt som i 7 månedersalderen.

Det er jo naturstridigt eller unaturligt for det første at hundehvalpe som
hovedregel er faderløse, for det andet at tage hvalpe fra moren og deres
kuldsøskende allerede i 8 ugers alderen og anbringe dem som enehunde i en
fremmed menneskefamilie. Hvalpen som kommer alene ud i en ny
menneskefamilie som enehund og som befinder sig i den periode hvor hvalpe
MÅSKE (?) etablerer rangorden, kan MÅSKE rette sin dominans mod ejeren. Det
er dog ikke sandsynligt, at den 8-16 ugers gamle hvalp har til hensigt at
komme i rangordenskamp med ejeren, presse ejeren i jorden og få ham eller
hende til at underkaste sig, hvorefter hvalpen er boss og bestemmer det
hele.

Der er snarere tale om, at hvalpen prøver sig af overfor ejeren på samme
måde som de gør overfor deres mor og/eller far. I hvert fald kan det godt
tolkes som hvalpen prøver sig af overfor faren, når den f.eks. stiller sig
og knurrer og bjæffer faren lige ind i ansigtet, mens han ligger og hviler
sig eller sover. Faren knurrer advarende, hvalpen fortsætter ufortrødent,
faren knurren igen, hvalpen fortsætter og så tredie gang falder fars hammer
i form af et lynsnapt bid over snuden som et hug fra en slange. Et øjeblik
efter er hvalpen i gang på ny, og det hele gentager sig. Er hvalpen tungnem,
forstår den da ikke, at tredie gang så falder fars hammer, eller forstår den
det udemærket, men er ude på at afprøve om faren nu også mener det han siger
eller er konsekvent?

Jeg mener det er leg (-eopfordringer), når hvalpe bider i ærmer og bukseben.
Jeg tror det (for en stor del) skyldes, at de i fravær af kuldsøskende er i
kraftigt underskud med at lege bidekamplege og trækkelege. Det er jo en
aktivitet hvalpe er vældig optagede af. Faren i min grønlandske
slædehundefamilie, som var enehund, indtil han var omkring 1/2 år gammel,
var så godt som umulig at kæle for, indtil han blev 4-5 måneder gammel. Det
eneste han havde i hovedet var at lege bidekampleg med min mand og navnlig
med mig. Jeg mener, at det er forkert at nægte hvalpen at lege bidekampleg
og trækkelege med ejeren. Legen skal dog selvfølgelig leges under
hensyntagen til bestemte regler. Vi havde den regel, at vi tog en skihandske
på, og at hvalpen kun måtte bide i hånden med handsken. Hvalpen lærte
hurtigt at komme med handsken i munden, når den ville lege og ikke at bide
os andre steder end i den behandskede hånd. Det går selvfølgelig ikke at
iklæde sig harnisk og lade hvalpen bide løs vildt og voldsomt. Så lærer den
ikke bidehæmning. Så man skal "bide" igen (nappe med fingrene) og sige "Av"
eller "Piv", når hvalpen bider for hårdt (det kan man godt mærke gennem en
handske), så den får en fornemmelse af styrken af sine egne bid. Da hvalpen
blev voksen, legede min mand fortsat bidekamplege med den, nu dog uden
handske. Vi havde en arbejdsdeling, som afspejler den arbejdsdeling som
fandtes mellem moren og faren i min grønlandske slædehundefamilie. Moren tog
af at amme og holde hvalpene rene og slikke deres efterladenskaber op, og
faren tog sig af at lege med hvalpene. Tilsvarende tog min mand sig af at
lege, og jeg var "madmor". Min mand lagde sig på ryggen, hunden stillede sig
over ham og nappede min mand i arme, hænder og mave med fortænderne, mens
min mand nappede igen med et par fingre. Lige i samme sekund en af dem kom
til at nappe for hårdt, stoppede legen. For at forsikre hinanden om, at det
var bare var leg, og de fortsat var de bedste venner af verden, endte legene
altid med en bagdelspuffeseance med min mand stående på alle fire.

Så er der måske nogen, der vil indvende, at det er forkert at lægge sig ned
på ryggen og lade hunden stå over sig og nappe i een, for så opfører man sig
underlegent eller som en ranglav, der underkaster sig. Men, i ulvenes og
hundenes verden spiller individerne oftest den modsatte rolle af deres rang,
når de leger. Således spiller alfaen/faderen ofte rollen som den , der
bliver angrebet eller forfulgt, og de underordnede/ hvalpene spiller rollen
som angriber og forfølger. Tilsvarende kan min nu 11 årige shiba inu han
lægge sig ned på ryggen overfor 8-9 uger gamle hvalpe og invitere dem til at
"mule" sig. Hvalpenes ejere mener dog ofte, at deres hvalp ikke skal have
lov til at "mule" en voksen hanhund- en voksen hanhund skal ikke sådan
"underkaste" sig en lille hvalp, det er ydmygene og uværdigt for den gamle.
Det er faktisk lige omvendt, ved at turde spille disse roller, viser han sin
overlegenhed og selvsikkerhed.

Jeg er klar over, at det jeg her har skrevet godt kan afføde yderligere
spørgsmål og meningsudvekslinger. Jeg er da også parat til at forsøge at
belyse evt. spørgsmål og at diskutere, når blot diskussionen er af hvad man
kan betegne "akademisk karakter", dvs. at vi af de forskellige fremlagte
"data" forsøger at nå frem til en fælles holdning eller opfattelse. Altså i
modsætning til en diskussion i den betydning, at ingen hører på hvad de
andre siger, og alle forsøger at overvise de andre om, at "jeg har ret".
"Mudderkastning" vil jeg ikke deltage i, og anonyme indlæg vil jeg
overhovedet ikke besvare.

Venlige hilsener
Hanne Hjelmer Jørgensen

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-07-03 20:04

>Charlotte Bendtsen spørger, om det er dominans schæfertæven prøver af. Hanne
>Maria svarer, at det er det ikke. Hunden er for lille til den slags. Iøvrigt
>tror Hanne Maria ikke på, at vores hunde prøver at dominere os.

,,,,,,,,,,,,,,hvad er det så de laver når de står og boller ejerens
ben ? de er jo ikke kønsmodne i den alder !? hvad går det så ud på ?
det minder meget om den samme form for dominans de eventuelt laver
senere i deres liv med andre hunde.

> [...]
>på 4 måneder ikke vil forsøge at kravle op i hierarkiet, og at en hvalp på 4
>måneder ikke vil være omfattet af hierarkiet før den er kønsmoden.

,,,,,,,,,,,,,,det er jo så en påstand ! jeg mener at hunden prøver
grænser af og det kan sammenlignes med at kravle op i hirakiet ? og
samtidig et forsøg på dominans ? men måske er det bare et spørgsmål om
ord ?

> [...]
>forekomsten af underkastelses- og dominansadfærd i hvert fald så sjælden, at
>det var vanskeligt eller umuligt for etologerne at opstille et

,,,,,,,,,,,,,alle de hundeparker jeg har været i , ja alle de steder
hvor der er flere hunde forsamlet er der et hiraki, det er tydeligt
for alle .

Mønstret var i hvertfald, at faren dominerede alle hunde i
>flokken uanset køn, inklusive moren.

,,,,,,,,,,,,,jammen er det ikke et hiraki ? dominerer den så ikke alle
de andre ? er det så ikke en alpha-hund ?

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 11-07-03 11:48

Hej Kim

Nej jeg mener ikke at 4 måneders hvalpe prøver at dominere mennesker, eller
at hunde overhovedet prøver at dominere mennesker.

Jeg giver dig ret i at hvalpe, som børn, prøver grænser af og selvfølgelig
vil de forsøge at finde de huller der er og strække grænserne, men det er
ikke det samme som dominans, det er derimod en helt naturlig del af at vokse
op. Du kan sammenligne det med børn der prøver deres forældres grænser af,
det handler ikke om dominans eller om at tage magten, men om at se hvor
langt man kan gå og hvad man kan få lov til og hvilke privilegier man kan
få. På samme måde er det for hvalpe de vil også udforske det miljø de er i
for at finde ud af hvad der er tilladt og hvad der ikke er og det er en
løbende ting. Men det handler ikke om dominans og hvis man arbejder ud fra
det så kommer man let til at gøre hvalpen uret og i værste fald skade den.

Der er mange hunde der er blevet forkert behandlet i dominansens navn og
mange har mistet livet fordi ejerne ikke har forstået hvad det i
virkeligheden drejer sig om.

Hvis hvalpe vokser op i et miljø med rolige og tålmodige mennesker,
indordner de sig på en udramatisk måde, ikke at sige at de ikke ind i mellem
vil prøve hvor grænsen går. Men bliver de behandlet med dominans for øje
bliver samværdet ofte præget af konflikter og ting der i nogens øjne ligner
dominans.

Så lad os nu forkaste den gamle dominans tanke og se med nye øjne på vores
bedste venner.

Hilsen
Hanne Maria

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-07-03 20:09

On Fri, 11 Jul 2003 12:47:38 +0200, "Søs D. Jensen" <emma@email.dk>
wrotd:

> [...]
>det handler ikke om dominans eller om at tage magten, men om at se hvor
>langt man kan gå og hvad man kan få lov til og hvilke privilegier man kan

,,,,,,,,,,,,ja og hvis barnet får det privilegie at få lov til at se
tv hele natten og bestemme over fjernbetjeningen, dominerer barnet så
ikke tvet ? hvis man prøver at se hvor langt man kan gå, før hammeren
falder så er det vel et forsøg på dominans et forsøg på at få flere
retigheder og få lov til at være mere dominerende i flere sammenhænge
?

men hvis du ikke mener at det er dominans at prøve grænser af for at
få mere magt ? hvad er så dominans ??

Fra : Stampemus

Dato : 10-07-03 16:04

Hej Søs,

Man kan også bare læse Renee Sjøbergs bog om hundetologi -som er baseret på
hendes studier fra egne hunde og tusindvis af hundemøder og ulve....

Jeg synes ikke man skal forkaste det der sker i en "hundeflok" og det er jo
basalt det vi er i hundens øjne .....

Det var bare lige det jeg ville sige....

Mange hundehilsner
Pia

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 08-07-03 10:10

Men det er jo konstruktiv kritiv, du leverer her må man sige ))
--
KH
Søs

Fra : Eifelvuf

Dato : 08-07-03 10:30

"Søs D. Jensen" skrev d. 08-07-03 10:10 dette indlæg :
> Men det er jo konstruktiv kritiv, du leverer her må man sige ))
> --
> KH
> Søs
> www.hundeskolentrofast.dk

Hej Søs.....

TAK !

Ja - har besluttet - og lovet Zemma, Ann K. m.fl., - at blive sød igen
samt gøre opmærksom på, hvis jeg ironiserer, så ingen er i tvivl.

Gider heller ikke de lange "skænderi"-tråde mere - de er i længden for
dræbende (ja-ja, jeg ved godt jeg selv har været skyld i dem - stort
set)

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 08-07-03 10:46

Hej

Jeg synes faktisk ikke, at det er fair, at du tager denne tråd op og hiver
et indlæg af Hanne Maria ind uden hun ved det og har chancen for at forsvare
sig selv.

Hvorfor skriver du ikke et kritik indlæg om svaret i vores brevkasse, så vi
kan svare og forsvare os på en ordenlig måde ????

Vi kan SAGTENS tage imod kritik, men det skal sgu ske på en fair måde - og
ikek uden vi ved det!!!!!
--
KH
Søs

Fra : Eifelvuf

Dato : 08-07-03 11:19

"Søs D. Jensen" skrev d. 08-07-03 10:46 dette indlæg :
> [...]
> kan svare og forsvare os på en ordenlig måde ????
>
> Vi kan SAGTENS tage imod kritik, men det skal sgu ske på en fair måde

Hej Søs.

Jeg ved ikke lige hvor det er jeg er unfair. Hvis du kigger i det første
indlæg i tråden ser du, at jeg ikke kommenterer hvorvidt jeg er enig
eller uenig. Jeg skriver at jeg er overrasket (på min egen, af flere,
misfortåede måde).

Tværtom uddyber jeg - efter et par overfald - hvad det er jeg mener,
nemlig :

CITAT START

[...]

CITAT SLUT.

Jeg føler ikke selv at det er unfair at stille et spørgsmål - eller
rettere 2 spørgsmål.

Vil du ikke være sød at forklare mig, hvorfor det er unfair at jeg har
stillet de 2 spørgsmål ?

Jamen jeg kan ikke så godt love dig, at hvis jeg en anden gang støder
ind i et emne der på nogen måde er relateret til dig, Hanne Maria eller
www.hundeskolentrofast.dk, at jeg så også lige sender en mail til dig,
eller skriver i din postkasse.
Men jeg vil da gerne forsøge.

Det at jeg tog tråden op, var bestemt ikke ment som andet end ren og
skær nysgerrighed efter, hvorvidt andre hér havde prøvet metoden, og
hvis ja - om den virkede.

Jeg skal være den første til at beklage, hvis jeg på nogen som helst
måde har forulempet dig, Hanne Maria eller nogen som helst personer i
Danmark (eller verden for den sags skyld) der har nogen - selv den
fjerneste - tilknytning til www.hundeskolentrofast.dk

Beklager endnu engang..........

Med venlig hilsen

Eifel & Co.
*der synes lidt, at vi er rigtig, rigtig, rigtig søde lige nu
........... hhmmm........... måske lige i overkanten..............søde
altså.............*

http://www.kandu.dk/

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 08-07-03 11:43

Det er fair nok at stille de to spg., men de stod ikke i dit første indlæg,
som besstemt ikke virkede som et undrende og spg.stillende indlæg. Og det
var unfair.
--
KH
Søs

Fra : Eifelvuf

Dato : 08-07-03 12:04

"Søs D. Jensen" skrev d. 08-07-03 11:43 dette indlæg :
> [...]
indlæg,
> som besstemt ikke virkede som et undrende og spg.stillende indlæg. Og

Kære Søs.

Ja - jeg fandt ud af at nogle ikke havde forstået meningen med det
første indlæg - fik immervæk nogle "slag" for det (uretfærdige slag
føler jeg) - så jeg uddybede som nævnt før, længere nede i tråden.

Mit indledende indlæg v-a-r ment som et nysgerrigheds-spørgsmål om
hvorvidt metoden virkede eller ej.

Jeg skal endnu engang beklage dybt, at det har stødt dig - det var som
nævnt tidligere, bestemt ikke intentionen.

Undskyld.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.
*der stadig opfører sig enOrmt sødt når han selv skal sige det*

http://www.kandu.dk/

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 08-07-03 13:17

Tilgivet ))))
--
KH
Søs

Fra : skingur

Dato : 08-07-03 15:05

Hej Søs.. kim skrev nedenstående... vil du ikke kommentere det? Er
spændt...

Kh Christina, ivrig "hunde-nyt" læser!!!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-07-03 18:15

On Tue, 08 Jul 2003 14:05:17 GMT, "skingur" <skingur.news@kandu.dk>
wrotd:

>Hej Søs.. kim skrev nedenstående... vil du ikke kommentere det? Er
>spændt...

,,,,,,,,,,ja jeg er også spændt ville have spurgt om det samme men nu
har kim jo gjordt det så udemærket.

Fra : Ann K

Dato : 08-07-03 23:26

Hejsa.
Jamen, det er jo det, jeg har prøvet at argumentere for! Nemlig at hele det
der dominanshalløj _ikke_ skal tages for "guds gave til hundefolket"!

Nu starter diskussionen - med kompetente folk på "begge sider" . og så skal
jeg til Liverollespil i de næste fem dage uden adgang til en 'puter *øv*

Glæder mig til at komme hjem og læse hele tråden

Mange hilsner Ann - der er liverollespiller om en hals

Fra : skingur

Dato : 09-07-03 18:14

Hej Søs, Kim, Eifel, Punish m.fl.

Jeg kigger med glæde ind på hundeskolen.trofast - det har jeg gjort før
med stor fornøjelse, og jeg synes alle I brokkehoveder skulle klappe
hesten og få trykket på linket.. hvor svært kan DET egentlig være
Punish? Du får det til at lyde som om Søs er tretten og har lavet sin
første "hjemmeside"... skam dig og kig ind i stedet for, for gud ved
hvilken gang, at brokke dig.

Indlægget blev nappet fra Trofast, ergo ryger det retur til Trofast.
Pænt af Søs at ville lægge det her til dig.. det siger mere om hendes IQ
og tolerance end om din!!!!

og Eifel.. selvom du har undskyldt etc etc, så lyder det ikke som om man
er særlig positivt indstillet, når man har banket hovedet ind i sin
computerskærm, vel!!!

Nå.. ved ikke hvorfor jeg farer sådan i flint over en efterhånden ældre
tråd.. sorry!!!

Mvh Christina.. og vi ses på trofast!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : lunadc

Dato : 09-07-03 18:25

"skingur" skrev d. 09-07-03 18:14 dette indlæg :
> [...]
> computerskærm, vel!!!
>
> Nå.. ved ikke hvorfor jeg farer sådan i flint over en efterhånden

Jeg kan ikke skrive det bedre selv, ses på Trofast..

Bodil

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 09-07-03 19:28

> [...]

Hvorfor dog det? Min hund er jo ikke kværulant

-Trine - der synes at Hundeskolen Trofast gør et kanon stort stykke

et-nul til Trine!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : René Løweneck

Dato : 09-07-03 23:22

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> et-nul til Trine!!!

Ok, hvem er det, der har glemt at lukke døren til køkkenet ))

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-07-03 08:14

On Thu, 10 Jul 2003 00:22:26 +0200, "René Løweneck" <rene@loweneck.dk>
wrotd:

>"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
>
>Ok, hvem er det, der har glemt at lukke døren til køkkenet ))

,,,,,,,,,,det var ikke mig ! jeg gik ud i min bil, før da min hund bed
mig )

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-07-03 08:14

> [...]
>Punish? Du får det til at lyde som om Søs er tretten og har lavet sin
>første "hjemmeside"... skam dig og kig ind i stedet for, for gud ved

,,,,,,,,,,haha jeg skammer mig skam ikke ! jeg siger bare at jeg ikke
gidder at klikke derind, og der er mange andre der heller ikke gidder
,og ret sikkert endnu flere der ikke aner at den eksisterer, der er jo
en grund til at man læser i denne NG og man _ikke_ har valgt
allesammen ! så kunne man jo ikke lave andet end at følge med overalt,
og jeg tror at der er mange debatbrevkasser om hunde rundt på
nettet,der prøver at hive læsere til, jeg følger med et sted, sådan
er det bare og det skammer jeg mig skam ikke over

>Indlægget blev nappet fra Trofast, ergo ryger det retur til Trofast.
>Pænt af Søs at ville lægge det her til dig.. det siger mere om hendes IQ
>og tolerance end om din!!!!

,,,,,,sikke pænt du snakker til mig hva er det tegn på høj IQ ?

> [...]
>computerskærm, vel!!!
>
>Nå.. ved ikke hvorfor jeg farer sådan i flint over en efterhånden ældre

,,,,,,ja selv om du siger sorry, virker det nu heller ikke som om du
er særligt positivt indstillet når du begynder at snakke om min IQ,
men det er måske sådan det foregår på trofast ? ,,,,,,,,sorry og
undskyld at jeg ikke gidder at læse brevkasser alle steder på
nettet,,,,sorry

>Mvh Christina.. og vi ses på trofast!!!

,,,,,,,,,,,det skal du nok ikke regne med !!! jeg tør ikke debatere
med trofast de har for høj tolerance og IQ , HOV min hund bed mig jeg
bliver nød til at vende ryggen til og gå nu "fnis" sorry sorry

Fra : skingur

Dato : 10-07-03 09:59

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 10-07-03 08:14 dette indlæg :

> [...]

> men det er måske sådan det foregår på trofast ? ,,,,,,,,sorry og
> undskyld at jeg ikke gidder at læse brevkasser alle steder på

Hej Punish
Nej, det står for egen regning og har ikke noget med Trofast at gøre.
Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-07-03 10:22

On Thu, 10 Jul 2003 08:59:18 GMT, "skingur" <skingur.news@kandu.dk>
wrotd:

>ældre

> Hej Punish
> Nej, det står for egen regning og har ikke noget med Trofast at gøre.
>Mvh Christina

,,,,,,,,,endnu en gang sorrry at jeg ikke har overskud tid til at
følge med i alle brevkasser på nettet, det er nok noget med min IQ ,
sorry

Fra : skingur

Dato : 10-07-03 10:32

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 10-07-03 10:22 dette indlæg :
> ,,,,,,,,,endnu en gang sorrry at jeg ikke har overskud tid til at
> følge med i alle brevkasser på nettet, det er nok noget med min IQ ,
> sorry

Nu er der jo sådan set ikke nogen, der beder dig følge med i "alle
brevkasser på nettet", men denne sag drejer sig om _et_ spørgsmål, der
er taget fra et andet forum... er det så så forbandet svært at læse
svarene der, hvor de oprindeligt hører hjemme? Det drejer sig om eet
spørgsmål... der er jo ingen der tvinger dig til at læse de øvrige (som
man sikkert ellers kunne lære meget af.)

Om det har noget med din IQ at gøre må stå for din egen regning...det
ved du bedre end jeg og de øvrige brugere herinde.

Men i virkeligheden er der jo ikke noget problem. eftersom Søs så
venligt har lovet at poste indlæggene her..så skulle vi ikke lade det
blive ved det og så se at komme videre?

Bekalger at jeg bragte begrebet IQ ind i billedet.. det var faktisk ikke
særlig begavet af mig, men et udtryk for min irritation. Det er hermed
undskyldt over for alle, der måtte føle sig truffet.

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/