Wrap hø.
Fra : Camilla Reib

Dato : 07-07-03 09:25

Hvor længe kan wrap hø holde sig når det er åbnet... Kan det holde sig
længere hvis man dækker det over når man har taget hvad man skal bruge?
Kan det tåle frost?

Håber nogen er "klogere" på det en mig selv...

Hej fra Camilla.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-07-03 09:29

Camilla Reib wrote:
> Hvor længe kan wrap hø holde sig når det er åbnet...

Det kommer an på mange ting. Temperatur, fugtighed i ballen, fugtighed i
luften osv. Det kommer også an på hvordan den gives - altså hvor meget luft
der kommer ind i ballen.

> Kan det holde sig længere hvis man dækker det over når man har taget hvad man skal bruge?

I princippet vil det hjælpe at minimere luften der kan komme til ballen, men
så skal overdækningen være 100% lufttæt.

> Kan det tåle frost?

Ja.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Camilla Reib

Dato : 07-07-03 12:31

Tak, det er ikke sikkert jeg vil fodre med det, men nu er jeg da det
klogere... Ved du så hvor små man kan få ballerne, jeg har nemlig kun 3
heste...

-Camilla

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-07-03 13:06

Camilla Reib wrote:
> Tak, det er ikke sikkert jeg vil fodre med det, men nu er jeg da det
> klogere... Ved du så hvor små man kan få ballerne, jeg har nemlig kun 3
> heste...

De fleste baller er enten rundballer eller mini-big. Jeg vil tro, at de typisk
vejer 300-500 kg. Jeg har også set nogle mindre udgaver, men de er noget
sjældnere - mon ikke man kan få dem ned til omkring 20-30 kg?

Af samme årsag fodrer de fleste kun med wrap, hvis de har en pænt stor flok.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Liva

Dato : 07-07-03 13:17

Hej
Jeg laver igen i år wraphø i baller som vejer ca. 40-50kg.
Det er dejlig nemt at ha' med at gøre, da man selv kan "håndtere" dem.
Er der først taget hul på en balle, kan den om vinteren holde sig 1 uges tid
og om sommeren 2 dage..

Jeg får, hvis sommeren ellers tér sig, ca. 100 til salg. Så skriv blot hvis
du ønsker at købe.
Jeg tar 80 kr/stk.

Vh
Liva

Fra : Nina Svanholm

Dato : 09-07-03 20:00

Hejsa

Hvor i landet bor du?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Liva

Dato : 09-07-03 22:03

Hej Nina

Jeg bor på Lolland.

Fra : john lundsgaard

Dato : 07-07-03 13:28

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

Af samme årsag fodrer de fleste kun med wrap, hvis de har en pænt stor
flok.

Og så er der lige prisen!

Her på egnen koster wrapning af én balle på de ca. 400 kg 110 kr.

Jeg har hørt at det at få wrappet en lille rundballe på ca 60 kg koster 60
kr.

Når man så sammenligner med, at presning af én almindelig balle ca. 10-12 kg
(og uden Wrap) koster 2 kr, så begynder økonomien at spille ind.

Men indrømmet, men sparer en masse arbejde på halmloftet ved at få wrappet,
og man er mindre afhængig af vejret ved bjergningen, og man kan (som Ole
foreslog i en anden tråd) køre en gang havre i sammen med udlæg, og så
wrappe det hele tidligt på sommeren.

Personlig prøver vi med en enkelt wrapballe her til vinter, for lige at få
fornemmelsen i fingrene (og traktoren), og så må vi se om
dovenskaben/vejret/prisen kommer til at bestemme til næste år - høet til den
kommende vinter er nemlig bjerget og ligger tørt og godt.

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 07-07-03 13:33

Jeg syntes at man har hørt så meget om døde dyr i en balle Wrap og så
dernæst døde heste. Men nogen der har erfaringer med det?

--
~Hilsen
Annette~

Fra : john lundsgaard

Dato : 07-07-03 13:41

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg syntes at man har hørt så meget om døde dyr i en balle Wrap og så
> dernæst døde heste.

Så kan det vist kun være i de store baller - der kan ikke være meget hest i
en balle på 60 kg - så kommer benene da vist til at stikke ud! *SSS*

Undskyld - undskyld - undskyld - men jeg kunne ike holde kæft!!!!!

Men I kender mig jo efterhånden

Hilsen John

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Anet

Dato : 07-07-03 15:55

> [...]
> en balle på 60 kg - så kommer benene da vist til at stikke ud! *SSS*
>
> Undskyld - undskyld - undskyld - men jeg kunne ike holde kæft!!!!!

ja, ja vi kender din humor John....alt forladt....jeg prøver igen. Nogen der
har hørt om hvorvidt at der findes døde smådyr som f.eks harer, katte osv.
inden i wrapballerne. Nogen der har hørt om heste der er døde af det? Andet
godt negativt om det?

--
~Hilsen
Annette~>

Fra : john_lundsgaard

Dato : 07-07-03 19:20

"Anet" skrev d. 07-07-03 15:55 dette indlæg :

> ja, ja vi kender din humor John....alt forladt...

Åh tak - det er jeg glad for

> [...]
osv.
> inden i wrapballerne. Nogen der har hørt om heste der er døde af det?

"Seriøs knap til":

Jeg har hørt at der engang imellem har været problemer med
ko-besætninger hvis der er smuttet en kat eller en hare med i
grønthøsteren når der blev lave ensilage i "gamle dage".

De seneste tilfælde jeg har hørt om har været problemer med
aluminiumsdåser som forbipaserende (bilister formodentligt, sådan noget
gør cyklister jo ikke!!) har smidt på marken eller i grøftekanten, og
som så er blæst ind på marken. Her nede i Sønderjylland har der været
eksempler på køer der er døde på grund af sådan nogle dåser der er
kommet med i foderet (wrappen).

Hvad jeg ikke ved er om det specifikt er et problem for køer p.g.a.
aluminiumsforgiftning, eller det er på grund af fremmedlegemerne der har
blokeret for systemet.

Jeg ved ikke det tilsvarende vil være et problem for heste, men jeg må
da tilstå, at jeg samler det affald op som forbipasserende tankeløst
smider her ud for vores marker - bare for en sikkerheds skyld.

Hilsen John

http://www.kandu.dk/

Fra : Ingeborg Bülow

Dato : 07-07-03 21:57

Problemet med dåserne er at de bliver klippet i stykker i snitteren samt at
koen i første omgang sluger maden. En af koens maver( kan ikke lige huske
hvilken) ligger ret tæt på hjertet og så kan man hurtig forestille sig hvad
der sker når et skarpt stykke metal perforerer maven og eventuelt går i
hjertet.
Det med de døde dyr, her er der tale om forgiftning der også kan forekomme i
wraphø alt efter vandprocenten i høet.

mvh Ingeborg