Hvor mange forskellige værdier i et felt.?
Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-07-03 00:33

Hvordan er det nu lige man nemmest finder ud af hvor mange forskellige
værdier der er i et givent felt, og hvilken værdi de faktisk har.

En database indeholder feks. 100.000 poster, fordelt på 10 hovedgrupper
(amter), hver med et antal undergrupper (herreder), der hver igen har et
antal undergrupper (sogn).

Altså:
Ringkøbing, Hammerum, Snejbjerg, data_sæt_1
Ringkøbing, Hammerum, Snejbjerg, data_sæt_2
Ringkøbing, Hammerum, Snejbjerg, data_sæt_3
Ringkøbing, Hammerum, Tjørring, data_sæt_1
Ringkøbing, Hammerum, Tjørring, data_sæt_2
Ringkøbing, Bølling, Vorgod, data_sæt_1
Ringkøbing, Bølling, Vorgod, data_sæt_2
[.....]
Viborg, Lysgaard, Thorning, data_sæt_1
Viborg, Lysgaard, Karup, data_sæt_1
Viborg, Fjends, Resen, data_sæt_1
Viborg, Fjends, Resen, data_sæt_2
osv. osv. osv.

Uden på forhånd at kende resultatet vil jeg nu gerne vide hvor mange
herreder i feks. Ringkøbing amt der indgår i databasen - og hvad disse
herreder hedder.

MySql -> PHP -> Apache -> Win98SE.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Benny Nissen

Dato : 07-07-03 06:01

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Uden på forhånd at kende resultatet vil jeg nu gerne vide hvor mange
> herreder i feks. Ringkøbing amt der indgår i databasen - og hvad disse

Du skal have fat i COUNT(*) og GROUP BY

http://www.mysql.com/doc/en/Counting_rows.html

Altså noget i stil med "SELECT herred, COUNT(*) FROM min_tabel WHERE
amt='Ringkøbing' GROUP BY herred"

--
Benny Nissen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-07-03 00:58

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev Mon, 7 Jul 2003 07:00:37
+0200

>Du skal have fat i COUNT(*) og GROUP BY
>
>http://www.mysql.com/doc/en/Counting_rows.html
>
>Altså noget i stil med "SELECT herred, COUNT(*) FROM min_tabel WHERE
>amt='Ringkøbing' GROUP BY herred"

Det var lige dét der skulle til. Tak for hjælpen.