Nok en bøn - om tråden "En bøn"
Fra : Lars Sørensen

Dato : 06-07-03 23:43

Hatten af for Alex's tålmodighed.
Nu har jeg fulgt tråden i lang tid, og der er vel blevet diskuteret,
som man kunne forvente.
Jeg opfatter Alex's oprindelige indlæg som: Det er ifølge
færdselsloven ikke tilladt for ryttere at ride på deres heste på
cykelstien - så lad venligst være med det. Ydermere begrunder Alex sit
indlæg.
Det jeg mener at kunne læse ud af de mange indlæg er, at vi vel kan
dele os op i to kategorier:
1: Dem, der kan indse det fornuftige i at sætte sig ind i love og
regler - og så overholde dem.
2: De andre.
"De andre" findes både blandt cyklister, bilister, fodgængere og
sikkert også ryttere. Deres argumenter går på, at loven er forældet
(læs: Den passer ikke mig i min situation) eller #Det er nemmere..." -
"Det er bedre..." osv.
Der er i samfundet - og derfor også i trafikken - en stigende egoisme.
Biler parkerer på cykelstierne, fodgængere går over for rødt,
cyklister kører i fodgængerfelter og i den forkerte side af vejen - og
ryttere rider på cykelstierne.
Lad os blive enige om, at lov er lov og lov skal holdes - det er der
vel ingen, der kan være uenige i - eller?
Med venlig hilsen
Lars (som både er bilist, cyklist og fodgænger - men ikke rytter)

Fra : Liva

Dato : 07-07-03 06:53

Godt brøl't Løve.....

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-07-03 08:32

Lars Sørensen wrote:
> [...]
> færdselsloven ikke tilladt for ryttere at ride på deres heste på
> cykelstien - så lad venligst være med det.

Sådan læste jeg det også.

> [...]
> sikkert også ryttere. Deres argumenter går på, at loven er forældet
> (læs: Den passer ikke mig i min situation) eller #Det er nemmere..." -

Loven *er* vel forældet? Den er ikke realistisk. Den er decideret farlig for
dem der prøver at følge den (med mindre de følger den ved at blive hjemme).

> [...]
> Lad os blive enige om, at lov er lov og lov skal holdes - det er der
> vel ingen, der kan være uenige i - eller?

Jeg er ikke uenig, men jeg mener der er endnu et alternativ: At ændre loven.

Men hvordan man griber sådan noget an ved jeg ikke. Jeg har ikke tænkt mig at
bruge kræfter på det, da jeg kun meget sjældent rider i nærheden af
vej/cykelsti og aldrig har oplevet problemer i den anledning.

Jeg mener faktisk, at det er en realistisk løsning at flytte hestene fra
kørebanen, og længere til højre. Cykelstien er dog på ingen måde den optimale
løsning.

Som Alex påpeger er det et problem for cyklisterne, og jeg tror også der langt
mellem rytterne der hellere ville ride på asfalteret cykelsti end en græsrabat
ved siden af. Især med 4 jernsko under hesten (endnu mindre vejgreb end 20 mm.
racerdæk uden mønster - har erfaring med begge).

Men i virkelighedens verden er hesterytterne nok desværre for lille en gruppe
til at der kan tages hensyn til dem i trafikken, med f.eks. slåede rabatter
(nogle heste synes der er træls med for mange halvanden meter høje tidsler og
brændenælder).

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Nina Svanholm

Dato : 07-07-03 11:43

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

f.eks. slåede rabatter
> (nogle heste synes der er træls med for mange halvanden meter høje tidsler
og
> brændenælder).

Det kræver så bare at folk lærer at smide deres affald ud i skraldespanden
og ikke i rabatten. Jeg er færdig med at ride i rabatterne efter et møde med
en smadret flaske!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Alex Linaa

Dato : 07-07-03 12:07

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f09512c$0$97234

> [...]
> og ikke i rabatten. Jeg er færdig med at ride i rabatterne efter et møde

Vi kan ikke være mere enige.
Affald skal ikke ligge der hvor vi dyrker vores sport, hverken papir og
flasker i rabatterne, eller hesteefterlandeskaber på cykelstierne.
Det glæder mig at du fandt så god en sammenligning.

/Alex

Fra : Nina Svanholm

Dato : 07-07-03 12:30

"Alex Linaa" <@a@linaa.com@ingenspam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> flasker i rabatterne, eller hesteefterlandeskaber på cykelstierne.
> Det glæder mig at du fandt så god en sammenligning.

Hmm, der fik du mig vist , men som sagt så er der ikke ret mange
cykelstier der hvor jeg rider, så Jacques´ efterladenskaber ligger på
kørebanen......

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-07-03 13:07

Nina Svanholm wrote:
[snip]
> men som sagt så er der ikke ret mange
> cykelstier der hvor jeg rider, så Jacques´ efterladenskaber ligger på
> kørebanen......

Som de skal ifølge loven! ;)

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Alex Linaa

Dato : 07-07-03 13:19

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Som de skal ifølge loven! ;)

Kan du ikke lige finde den lovtekst som eksplisit siger, at hestepærer SKAL
ligge på kørebanen?

/Alex

Fra : Kenneth

Dato : 07-07-03 21:16

Okay, jeg er nødt til at spørge. Du er godt nok sports-cyklist, Alex ... men
hvor mange af os herude rider vores heste som sport, og ikke blot som
hobby/afslapning?

Fra : Alex Linaa

Dato : 07-07-03 22:39

"Kenneth" <computernerd@pc.dk> wrote in message
> Okay, jeg er nødt til at spørge. Du er godt nok sports-cyklist, Alex ...
men
> hvor mange af os herude rider vores heste som sport, og ikke blot som
> hobby/afslapning?

Jeg kunne lige så godt have skrevet hobby i stedet for sport, selvom det
lugter lidt mere af peddigrør :)
Jeg er motionscyklist, og cykler nogle tusinde kilometer om året. Først og
fremmest for at holde mig i form, men så sandelig også fordi det er god
rekreation at sidde en 3-4 timer på en cykel alene med sine egne tanker. Jeg
kører nogle få motionscykelløb om året, men er i bund og grund en
hobby-amatør-cykelrytter-motionist.
Men er hobby ikke når man ser cykelløb i fjernsynet, eller går og fodrer en
"hyggehest", mens sport er når vi sætter os op på "dyrene"?

/Alex

Fra : Kenneth

Dato : 07-07-03 23:33

Okay, det er helt klart et spørgsmål om ord og personlig opfattelse. Selv
vil jeg mene at 'sport' først er en gyldig betegnelse når man stiller op til
stævner.

Fra : Alex Linaa

Dato : 08-07-03 12:53

> [...]
> vil jeg mene at 'sport' først er en gyldig betegnelse når man stiller op

OK, så dyrker jeg sport 4 dage om året, mens jeg resten af året dyrker min
hobby.
Men jeg kan bare ikke lide det billede der følger med ordet "hobbycyklist" -
Bedstemor-stil på en tung havelåge, med cykelkurv indeholdende termoflaske
og madpakke

/Alex

Fra : Anet

Dato : 07-07-03 09:00

> Med venlig hilsen
> Lars (som både er bilist, cyklist og fodgænger - men ikke rytter)

(klip)

Den sidste linie havde du ikke behøvet at skrive for det havde jeg gættet

--
~Hilsen
Annette~