Western-tilridning af 7 årig halv-araber-h~
Fra : Mona

Dato : 06-07-03 23:16

Hej Gruppe.

Jeg har en hoppe på 7 år, som endnu ikke er tilredet. (hun er
halv-araber og har lidt af det der 'Hov, hvad sker nu?')

Nu er jeg begyndt at træne western med hende, og mange jeg kender
himler med øjnene og mener at hun bliver svær/sjov at skulle
sidde på de første gange.

Og så er det at jeg har en opfattelse af, at når hun nu skal være
min western-partner-bedste-ven, og vi sammen skal træne i mange
timer, uger, måneder fra jorden, så vil hun selvfølgelig på et
eller andet tidspunkt lade mig sidde på hende uden at blive vild,
bukke, stejle og så videre...

Vil I western-folk fortælle mig om jeg er naiv og det er helt
utopi eller kan det mon godt lade sig gøre...?

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Pia J

Dato : 07-07-03 07:36

"Mona" <mismo@post.tele.dk> wrote in message

> Hej Gruppe.
>
> Jeg har en hoppe på 7 år, som endnu ikke er tilredet. (hun er
> halv-araber og har lidt af det der 'Hov, hvad sker nu?')

Jeg er ikke westernrytter, men hvis du er tålmodig og gør dit arbejde
ordentligt, vil du selvfølgelig kunne sidde på hende uden større problemer.
Du vælger jo selv, hvor langt du vil gå hver gang I træner. At hun altid vil
holde et vågent øje på omgivelserne er jeg ikke i tvivl om, men til gengæld
er en araber jo noget mere spændende at være sammen med end en sløv QH der
bare trasker derudaf - sig du det, til dine westernvenner

:Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-07-03 08:24

Mona wrote:

> [...]
> bukke, stejle og så videre...
>
> Vil I western-folk fortælle mig om jeg er naiv og det er helt
> utopi eller kan det mon godt lade sig gøre...?

Jeg er ikke 'western-folk', men med islændere er det sjældent et problem at
blive venner med dem. Selvom islændere ofte er glade for at løbe - helt af sig
selv.

Der er meget langt mellem heste der bliver vilde og tovlige når man sætter sig
op på dem - hvis de er forberedt ordentligt.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : john lundsgaard

Dato : 07-07-03 08:28

"Mona" <mismo@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Vil I western-folk fortælle mig om jeg er naiv og det er helt
> utopi eller kan det mon godt lade sig gøre...?

Hej Mona

Selvfølgelig kan det lade sig gøre, spørgsmålet er bare hvad niveau du
ønsker at nå.

(jeg vil lige indskyde, at vi selv har en Trakehner (blanding) og en
Araber - og at vi rider western på dem begge)

Min oplevelse er, at vores araber (Simone) er lige så tillidsfuld og ligeså
gerne reagerer på de samme kommandoer som Malou. Jeg kender da også andre
der rider western på arabere.

Jeg vil skynde mig at tilføje, at vi har mødt samme holdning som du, og jeg
er da også sikker på, at Simone aldrig får det der samme flegmatiske (ja
næsten sløve - undskyld Quartere) udtryk som værdsættes så højt blandt
"rigtige" (stævne fræser) Western ryttere. En araber vil gå med hovedet
højt, og de har hurtige bevægelser, så i pleasure, reining og de andre "stil
klasser" har de et problem. Men vil du stille op til stævner, så snup pole
bending eller barrelrace - der er det ikke stilen, men hastigheden der er
afgørende, og der vil araberdyret garanteret kunne være med.

For os er det ligemeget, vi går ikke op i stævner, men nyder at vi kan ride
en hest, som for løse tøjler gør det vi gerne vil have, og det har vi fundet
i western stilen.

God fornøjelse med det og op i nakken med alle fordomme om den ene eller den
anden race )).

Hilsen John

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Anet

Dato : 07-07-03 08:38

> Vil I western-folk fortælle mig om jeg er naiv og det er helt
> utopi eller kan det mon godt lade sig gøre...?
>
> Mange hilsner fra
>
> Mona

(klip)

Ring til Shane Mosele og du har en hest der kan rides straks. Brug de 500
kroner pr. time og du slipper for at bide i græsset selv. Han er god og kan
sit kram og så arbejder han jo som hestevisker.
Har selv brugt ham til min tidligere hest med stor succes.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Mona

Dato : 08-07-03 09:27

Hej Annette.

Tak for dit svar, men mit højeste ønske er netop at det er Tica
og mig der skal være bedste-venner, og det synes jeg ikke
harmonerer med at sende hende til en anden.

I øjeblikket ser jeg video med Michael Peace (også hestehvisker)
og læser diverse western- og tilridningsbøger samt får praktisk
hjælp af venner der rider western.

Med venlig hilsen

Mona

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en

Fra : Anet

Dato : 08-07-03 09:54

> [...]
>
> I øjeblikket ser jeg video med Michael Peace (også hestehvisker)
> og læser diverse western- og tilridningsbøger samt får praktisk

Underviser også fra jorden af og står der og hjælper og vil støtte og
vejlede dig. Lære dig at og din hest at forstå hinanden bedre. Hvis du får
mulighed for at se ham til nogen arrangementer så ville jeg anbefale det.
Han er mægtig flink og helt nede på jorden. Hører meget intenst på hvad man
siger og viser og beder en selv gøre tingene. Giver gode tip.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 07-07-03 08:50

"Mona" <mismo@post.tele.dk> wrote:

>Vil I western-folk fortælle mig om jeg er naiv og det er helt
>utopi eller kan det mon godt lade sig gøre...?

Måske er jeg en sinke fordi jeg ikke rigtig fatter havd det er du
spørger om! Hvoffor hulen sku' det ikke være muligt at ride hende ?

Jeg er "western-folk" og kan ikke se det naive i at forvente at hesten
forholder sig roligt!

Humlen ligger i at overbevise hesten om at du er stærk og du vil passe
på den. Dernæst skal du opføre dig roligt, nærmest som om du er ved at
falde i søvn, altså "skynde dig langsomt".

Jeg har selv en iskold hest at ride på, der ikke lader sig skræmme af
noget som helst. For få år siden ville han flygte fra en sommerfugl og
ingen troede at den hest kunne bruges til noget.

Jeg synes at dit indlæg bærer præg af at du har fat i den rigtige ende
og jeg tror at hvis du bare giver dig tid, så kommer du til at ride på
en god hest med fut i. Tillykke!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Mona

Dato : 08-07-03 09:35

Hej Ole.

Tak for dit svar.

Når jeg spørger som jeg gør, er det fordi jeg aldrig tidligere
har redet heste til, heller ikke på tradionel vis
('overtalelse'/tvang/rodeoridning...). Min usikkerhed kommer fra
traditionelle hestefolks skepsis overfor mit forehavende og
ønske.

Jeg er nemlig fuldstændig grøn på området, men har et stort ønske
om at hun og jeg nærmest kan blive en helhed, hvis vi lærer at
stole på hinanden.

Og ud fra dit og de andres svar på mit spørgsmål tror jeg på, at
det kan lade sig gøre, så jeg fortsætter glad og
forventningsfuldt med det som jeg allerede er startet på. Så skal
jeg nok nå mit mål eller anden dag. Hurra for det!

Med venlig hilsen

Mona

Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> skrev i en

Fra : Nina Svanholm

Dato : 07-07-03 11:52

"Mona" <mismo@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Vil I western-folk fortælle mig om jeg er naiv og det er helt
> utopi eller kan det mon godt lade sig gøre...?

Hej Mona

Selvfølgelig kan det lade sig gøre, du skal bare være fuldstændig sikker på
dig selv, og tro på det du laver, for så tror hesten også på dig og gør som
du forventer! Jeg har tilredet rigtig mange heste og ikke en eneste har der
været nogle problemer med, selvom ejeren netop havde ringet til mig fordi
hesten var vild. Men det er ikke hesten der er vild, det er ejeren der ikke
tror på sig selv!
Klø du bare på

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Mona

Dato : 08-07-03 09:37

> [...]
> sidde på de første gange.
>
> Vil I western-folk fortælle mig om jeg er naiv og det er helt
> utopi eller kan det mon godt lade sig gøre...?

Tusinde tak til jer alle for opmuntring og overbevisning om at
det der skal ske, vil ske!

Så selvfølgelig kan det lade sig gøre, det er jeg fuldstændig
overbevist om nu.

Mange glade hilsner fra

Mona