Fejl i mysql_pconnect()
Fra : Ukendt

Dato : 06-07-03 21:01

Hej.

Jeg har en Apache 2 kørende på en RedHat 8. MySQL kører og virker, PHP4
kører og virker.

Men jeg har problemer med at forbi fra et php-script til Mysql, idet den
skriver:

Fatal error: Call to undefined function: mysql_pconnect()

Nogen der ved hvor det lige går galt.??

Venlig hilsen Leif.

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 06-07-03 23:09

"Leif" <?> wrote:

> [...]
> skriver:
>
> Fatal error: Call to undefined function: mysql_pconnect()

Er det en speciel form for connect du skal lave? for ellers er funtionen til
at forbinde med databasen normalt bare:
mysql_connect()
jeg ved ikke lige hvor ud har den med p'et fra?
http://www.dk.php.net/manual/en/function.mysql-connect.php
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-03 21:14

Hej.

mysql_pconnect() prøvede jeg først da

mysql_connect() ikke virkede, så tænkte jeg der kunne være en forskel.

Men begge dele giver samme fejl.

Leif.

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 06-07-03 21:16

On Sun, 06 Jul 2003 22:09:08 +0000, Peter Sepstrup
<peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> wrote:

>jeg ved ikke lige hvor ud har den med p'et fra?
>http://www.dk.php.net/manual/en/function.mysql-connect.php

Prøv at læse lidt på det du selv refererer til...
http://dk.php.net/manual/en/function.mysql-pconnect.php

/Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-03 21:22

Hej.

Ja, jeg har fået læst på det, og kan se forskellen er at forbindelsen er
persistent.

Men problemet er ikke lige dette, men hvorfor min webserver ikke kender til
funktionen, er der et sted i en conf fil, hvor jeg skal rette en path eller
lignende???

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 06-07-03 21:36

On Sun, 6 Jul 2003 22:21:35 +0200, "Leif" <?> wrote:

>Ja, jeg har fået læst på det, og kan se forskellen er at forbindelsen er
>persistent.

Det var heller ikke dig beskeden var skrevet til... :)

>Men problemet er ikke lige dette, men hvorfor min webserver ikke kender til
>funktionen, er der et sted i en conf fil, hvor jeg skal rette en path eller
>lignende???

Prøv at lave en <? phpinfo(); ?> og se hvad den siger under MySQL.
Hvad står Active Persistent Links til?
Kan det være fordi mysql.allow_persistent er sat til off ?

/Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-03 22:05

> Det var heller ikke dig beskeden var skrevet til... :)

> Prøv at lave en <? phpinfo(); ?> og se hvad den siger under MySQL.
Den siger at MYSQL er understøttet.

> Hvad står Active Persistent Links til?
??Den variabel kan jeg ikke lige finde.

> Kan det være fordi mysql.allow_persistent er sat til off ?
Nej, i php.ini står den til on.

Iøvrigt kan jeg se i php.ini at linien

;extension=mysql.so

er udkommenteret. Men filen mysql.so befinder sig heller ikke i dir
/usr/lib/php4

der er kun imap.so + ldap.so

og disse linier er aktiveret i php.ini.

Kan dette have noget med problemet at gøre???

Leif.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-07-03 22:54

On Sun, 06 Jul 2003 23:05:19 +0200, Leif wrote:

> [...]
>
> der er kun imap.so + ldap.so
>
> og disse linier er aktiveret i php.ini.
>
> Kan dette have noget med problemet at gøre???

1) Prøv at udføre følgende kommando:
find / -name mysql.so -print
resultatet skulle være noget i stil med:
/path/til/mysql.so
Hvis det ikke stemmer overens med, hvor php tror det er, skal du lave et
symlink fra /path/til/mysql.so til /path/hvor/php/tror/den/er/mysql.so:
ln -s /path/til/mysql.so /path/hvor/php/tror/den/er/mysql.so
herefter bør du genstarte apache.
2) Jeg håber ikke din udskrift fra php.ini er korrekt! Der bør ikke stå
;extension=mysql.so men i stedet for extension=mysql.so

--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Leif

Dato : 07-07-03 10:12

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> skrev i en meddelelse

> 1) Prøv at udføre følgende kommando:
> find / -name mysql.so -print
> resultatet skulle være noget i stil med:
> /path/til/mysql.so

Jeps. Den viser resultatet:
/usr/lib/perl5/vendor_perl/5.8.0/i386-linux-thread-multi/auto/DBD/mysql/mysq
> [...]

> symlink fra /path/til/mysql.so til /path/hvor/php/tror/den/er/mysql.so:
> ln -s /path/til/mysql.so /path/hvor/php/tror/den/er/mysql.so

Jeg mener den tror:
/usr/lib/php4/mysql.so
Der befinder imap.so og ldap.so sig ihvertfald.

> 2) Jeg håber ikke din udskrift fra php.ini er korrekt! Der bør ikke stå
> ;extension=mysql.so men i stedet for extension=mysql.so

Jamen det står der, jeg har nu fjernet semikolon.

Efter at have fulgt dine anvisninger og genstartet. Stadig samme resultat.

Kan jeg egentlig kopiere mysql.so til et andet dir

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-07-03 22:10

On Mon, 07 Jul 2003 11:11:59 +0200, Leif wrote:

> Jeps. Den viser resultatet:
> /usr/lib/perl5/vendor_perl/5.8.0/i386-linux-thread-multi/auto/DBD/mysql/mysq
> l.so

Det er mysql til perl; den kan du ikke anvende!

> [...]
>

> Jamen det står der, jeg har nu fjernet semikolon.
>
> Efter at have fulgt dine anvisninger og genstartet. Stadig samme resultat.

Efter dine udskrifter at dømme har du ikke installeret mysql for php.
udfør følgende kommando som root:
up2date php-mysql

Herefter skal du genstarte apache som root:
service httpd restart

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-03 07:07

Hej Michael.

DU ER GENIAL.

Tusind tak for hjælpen, det var lige det.

Hilsen Leif.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-07-03 07:58

On Tue, 08 Jul 2003 08:07:12 +0200, wrote:

> Hej Michael.
>
> DU ER GENIAL.
>
> Tusind tak for hjælpen, det var lige det.

Det var så lidt

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 06-07-03 21:31

Peter Sepstrup <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>Er det en speciel form for connect du skal lave? for ellers er funtionen til
>at forbinde med databasen normalt bare:
>mysql_connect()
>jeg ved ikke lige hvor ud har den med p'et fra?

mysql_pconnect() bruges til at lave en 'persistent connection' til
mysql-databasen. Se
http://www.php.net/manual/en/function.mysql-pconnect.php for
information om denne.

'Persistent connctions' er beskrevet her:
http://www.php.net/manual/en/features.persistent-connections.php

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 07-07-03 00:06

Jens Tønnesen wrote:

> [...]
> http://www.php.net/manual/en/function.mysql-pconnect.php for
> information om denne.
>
> 'Persistent connctions' er beskrevet her:

Ok... den kendte jeg ikke lige til...
--
Mvh. Peter.