hvordan virker "at" ?
Fra : Sparre

Dato : 06-07-03 14:35

Hejsa

Kunne godt have brug for at kører kommandoer på min linux maskine også efter
jeg har slukket denne her pc, har forstået at "at" kan bruges, har dog ikke
fået det til at virke endnu, har læst "man at", bruger debian hvis det kan
hjælpe jer hjælpe mig

--
Sparre

PS. uhada hvor er jeg blevet aktiv herinde...100% spørgsmål dog

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-07-03 14:43

In article <be98ie$n2e$1@dknews.tiscali.dk>, Sparre wrote:
> [...]
> fået det til at virke endnu, har læst "man at", bruger debian hvis det kan

Du kan enten bruge at eller cron. Afhaenger lidt af hvor ofte du skal koere
dem. cron koerer med faste intervaller indtil du fjerner crontab entryen.
at er en single issue

at +1min <retur>
date <retur>
<ctrl-d>

Vil bede at om at koere date om 1 min. Du vil faa en _postbesked_ med resultatet af kommandoen.

at -f filnavn laeser kommandoerne fra en fil istedet.

Du kan ogsaa bruge screen hvis du gerne vil have en session koerende selvom
du logger ud.

Thomas, Vanloese

Fra : Sparre

Dato : 06-07-03 15:17

> Du kan enten bruge at eller cron. Afhaenger lidt af hvor ofte du skal
koere
> dem. cron koerer med faste intervaller indtil du fjerner crontab entryen.
> at er en single issue

Jeg skal bare ha den til at køre den ene gang, f.eks. at køre wget hvis jeg
skal hente en stor fil, det vil jo være praktisk at den gør om natten jo

> at +1min <retur>
> date <retur>
> <ctrl-d>

Kan man sætte et klokkeslet ?

> Vil bede at om at koere date om 1 min. Du vil faa en _postbesked_ med
resultatet af kommandoen.

postbesked ?

> Du kan ogsaa bruge screen hvis du gerne vil have en session koerende
selvom
> du logger ud.

Tjaa det kunne jo være det var en løsning

Mange tak

--
Sparre

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-07-03 16:11

In article <be9b0v$ntc$1@dknews.tiscali.dk>, Sparre wrote:
> Kan man sætte et klokkeslet ?

Ja der var en anden tråd der angav dette.

> postbesked ?

Dansk ord for email.

Hvis det "bare" et wget kommando, så vil ctrl-z efterfulgt af "bg"
kommandoen (når din wget er "kommet i gang" fortsætte jobbet i
baggrunden. Du kan derefter blot logge ud som normalt og jobbet vilstadigvæk
blive kørende. Alternativt kan du også bare gøre

wget -o out.log --background http://www.google.com/

hvis du ved at kommandoen giver dig det ønskede.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-07-03 00:06

"Thomas S. Iversen" wrote:
> [...]
> kommandoen (når din wget er "kommet i gang" fortsætte jobbet i
> baggrunden. Du kan derefter blot logge ud som normalt og jobbet vilstadigvæk

De fleste programmer stopper da, når de får den SIGHUP, som shellen
sender dem, når man hopper ud af shellen?

Hvis man vil have et program til at kører videre, når man logger ud,
skal man normalt bruge nohup.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 08-07-03 06:38

In article <3F09FCD5.AF1A4AC3@hotmail.com>, Lars Kongshøj wrote:
> "Thomas S. Iversen" wrote:

> De fleste programmer stopper da, når de får den SIGHUP, som shellen
> sender dem, når man hopper ud af shellen?

Er ikke min erfaring med wget. Kører bash. Prøv selv.

Thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-07-03 11:50

"Thomas S. Iversen" wrote:
> Er ikke min erfaring med wget. Kører bash. Prøv selv.

Spørgsmålet var jo formuleret mere generelt end at der søgtes en
løsning, der virkede med wget, som måske har en atypisk reaktion på
SIGHUP.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 08-07-03 13:08

In article <3F0AA1E3.DC12BEB2@hotmail.com>, Lars Kongshøj wrote:

> Spørgsmålet var jo formuleret mere generelt end at der søgtes en
> løsning, der virkede med wget, som måske har en atypisk reaktion på
> SIGHUP.

Ja til at starte med. Slutteligt blev der sagt at han bare
gerne ville koere en wget og forlade maskinen. Saa fortalte
jeg ham hvordan det kunne goeres uden at involvere at kommandoen.

Thomas, Vanloese

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-07-03 14:21

"Thomas S. Iversen" wrote:
> Ja til at starte med. Slutteligt blev der sagt at han bare
> gerne ville koere en wget og forlade maskinen.

Jeg syntes nu at han skrev "f.eks. at køre wget" i sit seneste indlæg,
det tolkede jeg som om han søgte en løsning, der også omfattede andre
programmer end wget.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 08-07-03 14:41

In article <3F0AC52C.1B42CCB3@hotmail.com>, Lars Kongshøj wrote:
Lars

> Jeg syntes nu at han skrev "f.eks. at køre wget" i sit seneste indlæg,

Av ja. Hjernen laeser aabenbart hvad den selv vil (eller husker hvad den vil)

> det tolkede jeg som om han søgte en løsning, der også omfattede andre
> programmer end wget.

En forstaaelig tolkning. Jeg maa laere at se mig bedre for.

Thomas

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 06-07-03 16:23

Sparre wrote:

<KLIP>

> Kan man sætte et klokkeslet ?

Ja; "+" er blot vist som eksempel og betyder "tid efter nu".

> resultatet af kommandoen.
>
> postbesked ?

Også kaldet en email.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-07-03 15:15

Sparre skrev:

> [...]
> bruges, har dog ikke fået det til at virke endnu, har læst "man at",
> bruger debian hvis det kan hjælpe jer hjælpe mig

Kommandoen at(1) tager i den simpleste form kun en tidsangivelse som
argument, og læser fra stdin den kommando som skal udføres på dette
tidspunkt. Fx vil

#v+

$ echo echo hej | at now + 1 minute

#v-

udføre kommandoen "echo hej" om 1 minuts tid, og altså sende outputtet
af "echo hej" som mail. Og

#v+

$ echo echo hej | at 12:34 tuesday

#v-

vil gøre det samme på tirsdag kl. 12:34.

Hvis der er tale om et job der skal gentages med jævne mellemrum, og
tage hensyn til om computeren har været slukket noget af tiden, kan
du evt. kigge på anacron¹.

// Klaus

¹) <http://packages.debian.org/anacron>