Sognegrænser
Fra : Claus Harkjær

Dato : 05-07-03 20:32

Hvor finder man gamle sognegrænser? Helt konkret ønsker jeg de grænser som
galdt for Kongens Lyngby, Lundtofte og Virum Sogn før Sorgenfri sogn blev
"opfundet".

Venlig hilsen

Claus Harkjær

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-07-03 20:37

On Sat, 5 Jul 2003 21:32:12 +0200, "Claus Harkjær" <claus@
harkjaer.dk> wrote:

>Hvor finder man gamle sognegrænser? Helt konkret ønsker jeg de grænser som
>galdt for Kongens Lyngby, Lundtofte og Virum Sogn før Sorgenfri sogn blev
>"opfundet".

Trap Danmark? Hvornår blev Sorgenfri sogn etableret?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 05-07-03 22:37

Claus Harkjær skrev:

> Hvor finder man gamle sognegrænser?

Fx gamle generalstabskort.

> Helt konkret ønsker jeg de grænser som galdt for Kongens
> Lyngby, Lundtofte og Virum Sogn før Sorgenfri sogn blev
> "opfundet".

De fleste gange dannes et nyt sogn ved at en del af et enkelt sogn gøres
til nyt sogn.

Det ser på mine kort umiddelbart ud til at Sorgenfri er skåret ud af
Virum der igen er oprettet ved udskillelse fra Lyngby. Alle andre sogne
i Lyngby-Taarbæk kommune stammer også i sidste ende fra Lyngby Sogn.

TT

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 08-07-03 20:43

Geodætisk Instituts Generalstabskort over Danmark i 1:100.000 - 3 bind
(Nordlige Jylland, Sydlige Jylland og Fyn, Øerne øst for Storebælt. Første
udgave kom 1933 - her er sognegrænserne med.

De kan ofte fås billigt antikvarisk - bl.a. ved "hollandske udsalg".

m.v.h. Peter Kristiansen

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 08-07-03 23:05

Hej

Prøv Landsarkivet på Jagtvej 10, 2200 København N

Mvh. Erik
Checked by Norton AntiVirus system.

Fra : Torben Aastrup

Dato : 15-07-03 12:36

"Claus Harkjær" <claus@ harkjaer.dk> wrote in message news:<EIFNa.7325$Hf.1460@news.get2net.dk>...
> [...]
> galdt for Kongens Lyngby, Lundtofte og Virum Sogn før Sorgenfri sogn blev

Du kan gå ind på DIS-Danmarks sider over sognegrænser på adressen
http://www.dis-danmark.dk/kipkort/index.htm

Her er sognekort fra 1771 og frem til 1921 optegnet til brug for
folketællingsindtastningsprojektet.

Du vil kunne se, at sognegrænserne i relation til ovennævnte sogne
blev markant ændret geografisk i tiden mellem 1845 og 1850
folketællingen. Omend disse kort ikke giver detaljer, så vil man ved
sammenligning med et almindeligt kort kunne danne sig et indtryk af
nutiden.

Med venlig hilsen

Torben Aastrup

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 15-07-03 17:02

Torben Aastrup skrev:

> Her er sognekort fra 1771 og frem til 1921 optegnet til
> brug for folketællingsindtastningsprojektet.

Ja, men mange af kortene er historisk ukorrekte.

> Du vil kunne se, at sognegrænserne i relation til ovennævnte sogne
> blev markant ændret geografisk i tiden mellem 1845 og 1850
> folketællingen.

Lyngby var ét samlet sogn indtil Taarbæk Sogn ved resolution af 11.
december 1906 blev udskilt. 1850-kortet viser ikke situationen i 1850,
men langt senere.

> Omend disse kort ikke giver detaljer, så vil man ved
> sammenligning med et almindeligt kort kunne danne sig et
> indtryk af nutiden.

Man kan kun opfordre alle til at lad være med at bruge tilfældige kort
på nettet uden at undersøge situationen nærmere.

TT