Råd til en begynder om tætning af utæthed ~
Fra : Jan

Dato : 05-07-03 19:39

Hej

Vi har købt et brugt 54 ltr. (60x30x30) akvarie for nogle måneder siden, som
jeg det første døgn lod stå med kun vand i. Nu kan jeg imidlertid på den
træplade som ligger under akvariet se, at der siver lidt vand ud. Det er
formodentlig et eller andet sted i bunden, da der ikke er vand ved
hjørnerne.

Nu agter jeg at tømme akvariet helt, og hive det ud i bryggerset og fylde
det med vand igen, og håber så at finde utætheden.
Hvad stiller jeg så op når jeg finder utætheden, - hvordan og med hvad skal
jeg tætne akvariet?
Man kan også forestille sig, at jeg ikke finder utætheden, da det kun er
meget lidt vand som siver ud - så er der vel ikke andet at gøre end at
forstærke alle limninger !?

På forhånd tak

Mvh Jan

Fra : Per Pedersen

Dato : 05-07-03 21:50

Hej Jan
Jeg har lige selv lavet et terrarie og til det skal der jo bruges noget til
at sætte glasset sammen med og det eneste der kan klare det er en silikone
der er beregnet til akvarier det fås i de fleste større byggemarkeder til
omkring 80kr. det er rigtigt at du bliver nødt til at tætne det hele vejen
rundt, da det ellers næsten vil være umuligt at finde "hullet"..
Men pas på for byggemarkeder skal jo sælge noget så lige et godt råd, man
kan få silikonen i en almindelig udgave der er beregnet til en fugepistol og
det er ikke nødvendigt da man kan få den i en lille udgave dette er en tube
udgave den er godt nok lidt sværre at bruge men der er penge at sparre....
Og da det kun er er 54 l. akvarie er denne nok...
Hilsen Per
Hvis du har andre ligende spørgsmål er du velkommen til at skrive til min
E-mail
Perronaldpedersen@privat.dk

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 05-07-03 22:53

Jan wrote:
> [...]
> Man kan også forestille sig, at jeg ikke finder utætheden, da det kun
> er meget lidt vand som siver ud - så er der vel ikke andet at gøre

Jeg har tidliger haft et hjemmelavet akvarie, som var utæt, dog ikke nok til
at der kom mærker på den reol det stod på. Jeg fandt "hullet" ved at se
efter kalkaflejringer, som var mellem glasset og silikonen. Husk at der
findes almindelig silikone og akvarie-silikone. Den almindelige har gift i
sig (forhindre alger), gæt selv om det er smart i et akvarie.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 07-07-03 08:52

kan man ikke bruge almindelig silicone?
den gift som er i, hvad er det? ledes det ud i vandet?

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 07-07-03 00:08

Jørgen Engbjerg wrote:
> kan man ikke bruge almindelig silicone?
> den gift som er i, hvad er det? ledes det ud i vandet?

Giften er til at forhindre algebelægninger. Ved ikke om det bliver afgivet
til vandet, men hvorfor tage chancen? Der skal ikke dø mange fisk før man
opdager de sidste 30,- til en tube silikone uden gift er givet godt ud.

300g sort eller transparent silikone koster 79,- hos www.avifauna.dk
shop - diverse tilbehør - diverse (2.side)
tror egentlig at priser er ca. den samme i de fleste akvariebutiker, og så
kan du jo spare porto, hvis du da ikke bor i nærheden.

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-07-03 09:38

Soeren Nielsen <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:beaa2q$p6q$1@sunsite.dk...

> [...]
og så
> kan du jo spare porto, hvis du da ikke bor i nærheden.

Den silicone som i snakker om hedder sanitet silicone, og den er
dødelig for fisk!!!

Planteimporten tager så vidt jeg husker 59 kr for en tube klar
silicone, og de er nok en del billigere i transport end de
75 kr som Avifauna vil have for at sende det.
Men de fleste byggemarkeder har og også den silicone du skal bruge, se
efter hvad der står på tuben. Nogen gange er der lige frem billed af et
akvarie. Og prisen er langt lavere end i en akvariebutik.

Carsten

Fra : thomas schreiber

Dato : 06-07-03 08:35

Når et akvarie et blevet utæt, er det bedste at gøre at "skille" akvariet
fra hinanden, og så lime det om. Ellers vil man have en grim klump silikone
der hvor man tætner hullet, og det er tæt på umuligt at rengøre akavriet
ordentligt, når der stadig sidder silikone på det.

Nu ved jeg ikke om grunden til du købte et brugt akvarie er "sparsom"
økonomi, eller hvad den den. Dog kan jeg oplyse dig om, at du kan fået sprit
nyt WOHA(tysk topkvalitet når det er bedst) 54 L for kr. 169,- hos Avifauna.

Hvis en tube silikone koster kr. 80,- er det vist nemmere og i mine øjne
billigere/bedre at købe et helt nyt akvarie. Så får du også et helt nyt
akvarie uden skrammer og ridser

Ellers kan du som regel købe et starter set 54L inkl lampe og pumpe og
varmelgeme + div. småting til fem - sekshundrede kr.

/ts