Computer vil ikke boote hver gang, og mist~
Fra : Jonny Jensen

Dato : 05-07-03 10:34

Hejsa

Jeg har valgt at krydsposte, da jeg mener at fejlen ligger i bundkort/bios,
men gerne ville høre andres mening om det kan være andet den er galt med.

Jeg har samlet en PC ud af et ældre socket a bundkort jeg havde liggende,
samt en stak nye dele. Nu er den imidlertid rimeligt ustabil mht til boot.
Faktisk hver gang maskinen har stået i mere end to minutter (ca) lyser
lamperne op, og diskene spinner, men ellers sker der ikke andet. Ingen
fejlbip eller noget.

Hvis man så slukker og tænder en to-tre gange hurtigt efter hinanden, booter
den op, siger at Bios cheacksum er forkert, og efter at have sat
indstillingerne igen, og genstartet (ikke slukket) virker alt perfekt igen.

Har flashet til nyeste bios, skiftet batteriet, og prøvet med en større PSU,
ingen af delene uden held.

Vil i ikke også mene at bundkortet bare er kaput, og skal skiftes med et
andet, eller er der noget jeg har overset/glemt?

Jonny.

Fra : Brian [2610]

Dato : 05-07-03 10:46

Jonny Jensen wrote:
> [...]
> booter den op, siger at Bios cheacksum er forkert, og efter at have
> sat indstillingerne igen, og genstartet (ikke slukket) virker alt

Nyt batteri i mobo, det burde kunne kunne gøre det...

Fra : Andreas Jensen

Dato : 05-07-03 11:41

> Nyt batteri i mobo, det burde kunne kunne gøre det...
Det har han jo prøvet. Måske kan en ny bios-chip gøre det, hvis den kan
skaffes til en rimelig pris.

/Andreas

Fra : CS

Dato : 05-07-03 18:39

> Hejsa
>
> Vil i ikke også mene at bundkortet bare er kaput, og skal skiftes med et
> andet, eller er der noget jeg har overset/glemt?

Hmm ikke nødvendigvis, kunne det ikke tænkes at clear cmos jumperen står
forkert? Og er det et nyt batteri du har prøvet med, ikke bare et du havde
liggende?

> Jonny.

---

Fra : Jonny Jensen

Dato : 05-07-03 20:19

> Hmm ikke nødvendigvis, kunne det ikke tænkes at clear cmos jumperen står
> forkert? Og er det et nyt batteri du har prøvet med, ikke bare et du havde
> liggende?

Den står rigtigt nok, hvis den stod forkert, på dette bundkort ville der
intet billed være, og batteritjekket var med batterier jeg havde liggende,
det ene brugt, det andet helt nyt...

Jonny.

Fra : D9N

Dato : 05-07-03 21:47

"Jonny Jensen" <jonny_jensenNOSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil i ikke også mene at bundkortet bare er kaput, og skal skiftes med et
> andet, eller er der noget jeg har overset/glemt?

hvad er det for et bundkort ?? for det lyder som et ECS K7S5A

vh
D9N

Fra : Jonny Jensen

Dato : 06-07-03 21:00

Har undersøgt det, og det kunne godt være ECS, men det er et PC-Chips
M810-LR

Jonny.

Fra : D9N

Dato : 06-07-03 21:30

> Har undersøgt det, og det kunne godt være ECS, men det er et PC-Chips
> M810-LR
>
> Jonny.

http://www.pcchips.com.tw/faq/faq_spec.asp?FAQ_SEQ_NO=021029005&PRODUCT_ID=115

MB810LR problems with 133/133MHZ Hits:11081
Question
Set memory and cpu speed to 133 will sometime hang in the bios,
just before loading XP or running diagnostic software (PcCheck).

Answer
Please download latest BIOS for fixing the issue