PHP
Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-07-03 09:57

Jeg har instaleret squirrelmail, men kan ikke få indlæst index.php i
mozilla, den spørger hvad den skal gøre med den, om den skal gemmes,
eller åbnes med et externt program.

webmin siger at php4 er loadet i Apache version 1.3.27

Hvad kan der være galt?

Ivar Madsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 05-07-03 10:03

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> [...]
> eller åbnes med et externt program.
>
> webmin siger at php4 er loadet i Apache version 1.3.27

Har du konfigureret apache, så den håndterer .php som php-filer? Jeg
har f. eks. dette i httpd.conf:

AddType application/x-httpd-php .php
AddType application/x-httpd-php-source .phps

/Rasmus

He who laughs last, thinks slowest.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-07-03 10:37

Rasmus Bøg Hansen skrev Lørdag den 5. juli 2003 11:02 i
dk.edb.system.unix:

Øhe, Apache siger selv at det er
| Apache-AdvancedExtranetServer/2.0.45 (Mandrake Linux/4.2mdk) Server
| at server.milli.dk Port 80

Som jeg køre med, hvorfor kan webmin ikke hitte udaf det?

> Har du konfigureret apache, så den håndterer .php som php-filer? Jeg
> har f. eks. dette i httpd.conf:
> AddType application/x-httpd-php .php
> AddType application/x-httpd-php-source .phps

Jeg har ikke gjort noget manuelt for at få den til at håntere php.

Når jeg forsøger at huske tilbage, så kan jeg ikke udelukke at jeg har
haft installeret Mandrake med Apache 1.x og så ominstalleret Mandrake
uden at slette alt på harddiske, og så fået installeret Apache 2.x.

Måske det letteste er at afinstallere Apache, få slettet alle conf.
filer m.m. og så installere Apache på ny, således at der ikke er nogen
usikkerhed på hvad der er installeret, og hvilke conf. filer der høre
til hvad?

Men udover at køre
urmpe apache
hvordan får jeg så lettet alt der høre til?

Udover squirrelmail er der ikke noget der har nogen betydning.

Ivar Madsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 05-07-03 10:45

> [...]

> dk.edb.system.unix:

> Øhe, Apache siger selv at det er
>
> Som jeg køre med, hvorfor kan webmin ikke hitte udaf det?

Jeg bruger ikke webmin - men det lyder som om, du konfigurerer den
forkerte apache. Kan du have installeret både version 2 og 1.3?

Jeg kender dog ikke meget til apache2, så jeg er ikke så sikker på,
hvordan du får php til at fungere i den...

/Rasmus

I would never kill somebody
- unless they pissed me off!
-- Eric Cartman

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-07-03 14:06

Rasmus Bøg Hansen skrev Lørdag den 5. juli 2003 11:45 i
dk.edb.system.unix:

> Jeg bruger ikke webmin - men det lyder som om, du konfigurerer den
> forkerte apache. Kan du have installeret både version 2 og 1.3?

Jeg fjernede Apache, og den fandt og fjernede både 2 og 1.3. Så jeg
havde alså dem begge, om det kan forvire systemmet, tja, næppe, men
*MIG* forvirede det thivertifald mht. hvilke conf filer der er til
hvad osv.

Jeg forsøgte så at installere squirrelmail, og valgte efter bedste evne
aphace og en anden parke hvor der var flere muligheder efter bedste
evner, men aphace ville så ikke give adgang, (formode at jeg havde
taget et forkert valg af parke) og ind igen med Apache 1.x og intet
andet, så ville Apache godt samarbejde. Ind med PHP og Apache strejker
igen,,,

Nogen hint?

Ivar Madsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 05-07-03 15:06

> [...]

> taget et forkert valg af parke) og ind igen med Apache 1.x og intet
> andet, så ville Apache godt samarbejde. Ind med PHP og Apache strejker

Er php-modulet indlæst (se error_log - der står normalt hvilke
moduler, der er indlæst)?

Er der defineret en type-handler for php (som nævnt ovenfor i tråden)?

Hvad ligger der i "strejker"? Betyder det at apache slet ikke fungerer
eller blot at php ikke virker?

/Rasmus

I swear, I didn't feed them anything inappropriate..., but somehow the
icons on my desktop grew by about 10% after the latest sid upgrade.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-07-03 16:11

Rasmus Bøg Hansen skrev Lørdag den 5. juli 2003 16:05 i dk.edb.system.unix:

> [...]

|[Sat Jul 5 13:21:40 2003] [notice] caught SIGTERM, shutting down
|PHP Warning: Function registration failed - duplicate name - gd_info in Unknown on line 0
|PHP Warning: Function registration failed - duplicate name - imagearc in Unknown on line 0
|PHP Warning: Function registration failed - duplicate name - imageellipse in Unknown on line 0
|PHP Warning: Function registration failed - duplicate name - imagechar in Unknown on line 0
|PHP Warning: Function registration failed - duplicate name - imagecharup in Unknown on line 0

Og så forsætter den, ialt 104KB

> Er der defineret en type-handler for php (som nævnt ovenfor i
> tråden)?

Nej, men hvorfor vil Apache ikke svare længer efter PHP er installeret?
Og hvad betyder de der duplicate name fejl?

Ivar Madsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-07-03 12:36

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

Det kunne måske skyldes, at du har fået indlæst php-modulet to gange?

Hvordan ser din httpd.conf ud?

/Rasmus

Vampires are not visible in mirrors, which explains why they are often
backed over in parking lots.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-07-03 13:19

Rasmus Bøg Hansen skrev Søndag den 6. juli 2003 13:36 i
dk.edb.system.unix:

> Det kunne måske skyldes, at du har fået indlæst php-modulet to gange?

OK. Kan det gøre at Apache ikke kan finde udaf at svare på en telnet
server 80 ?

> Hvordan ser din httpd.conf ud?

Der er også en httpd2.conf der er en halvandet hundere byte støre, kan
det være fordi jeg (selvom jeg ellers mener det) ikke har fået slettet
alt fra Apache 2.x ?

,----[ sftp://server/etc/httpd/conf/httpd.conf ]

`----

Ivar Madsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-07-03 13:35

> OK. Kan det gøre at Apache ikke kan finde udaf at svare på en telnet
> server 80 ?

Ja, hvis apache ikke kan starte pga. en konfigurationsfejl el. lign.

Kan man forestille sig, at ovenstående konfigurationsfil indlæser
php-modulet en ekstra gang?

Du er ikke kommet til at installere både php4 og php3?

/Rasmus

Chewbacca is actually not a bad SysAdmin icon. He's large, tends
towards inarticulate grunts, doesn't shave, get's stuck with a lot of
the technical work, and gets blamed and yelled at when it doesn't work.
-- Mike Sphar

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-07-03 13:49

Rasmus Bøg Hansen skrev Søndag den 6. juli 2003 14:35 i
dk.edb.system.unix:

> Ja, hvis apache ikke kan starte pga. en konfigurationsfejl el. lign.

OK, det lyder jo engetligt meget rimeligt.

> Kan man forestille sig, at ovenstående konfigurationsfil indlæser
> php-modulet en ekstra gang?

Tja, måske. Vi er udover hvad jer har evner til.

> Du er ikke kommet til at installere både php4 og php3?

JEG har ikke manuelt, nej. Men kan det ske at når man installere
Apache, så får man PHP3 med i købet, og da jeg så installerte det der
webmail, som kræver PHP4, så fik jeg installeret PHP4, og derved har
både PHP3 og PHP4 installeret?

Næ, når jeg starter /usr/sbin/drakconf og vælger fjern programpakker,
og så søger på PHP kommer der kun PHP4 fram.

Ivar Madsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-07-03 14:43

> Tja, måske. Vi er udover hvad jer har evner til.

Er der nogle lignende direktiver i php.conf? Hvis php indlæses to
gange, kunne jeg nemt forestille mig, at apache ville kløjs og brokke
sig over "duplicate symbols".

/Rasmus

If you only have a hammer
everything looks like a nail

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-07-03 14:56

Rasmus Bøg Hansen skrev Søndag den 6. juli 2003 15:43 i
dk.edb.system.unix:

,----[ sftp://server/etc/httpd/conf/addon-modules/php.conf ]
| <IfModule mod_php4.c>
|
| AddType application/x-httpd-php .php .php4 .php3 .phtml
| AddType application/x-httpd-php-source .phps
|
| </IfModule>
`----

Det kunne jo godt tyde på at du er inde på noget med php3 + php4
Hvad gør jeg kan jeg bare slette
..php3 eller hvad?

Ivar Madsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-07-03 15:26

> [...]

> `----
>
> Det kunne jo godt tyde på at du er inde på noget med php3 + php4

Det vil ikke hjælpe dig; det definerer kun type-handleren og ikke
indlæsningen af modulet.

Jeg er noget blank - jeg ved ikke, hvorfor apache brokker sig over
multipelt definerede symboler...

/Rasmus

I'm gonna wear some fake disguise.
-- Mick Jagger

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 05-07-03 10:38

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> wrote in message
> [...]
> eller åbnes med et externt program.
>
> webmin siger at php4 er loadet i Apache version 1.3.27

Har du også noget der minder om dette i din apache conf fil.
<IfModule mod_php4.c>
AddType application/x-httpd-php .php
</IfModule>

/Sonni

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-07-03 16:09

Sonni Skammelsen skrev Lørdag den 5. juli 2003 11:38 i dk.edb.system.unix:

> Har du også noget der minder om dette i din apache conf fil.
> <IfModule mod_php4.c>
> AddType application/x-httpd-php .php
> </IfModule>

Nej, ikke nogen "AddType" når jeg søger på det.

Ivar Madsen

Fra : Internicserver

Dato : 19-07-03 05:56

Redhat, SUSE Debian, Windows