nForce2 : Hvilken version? Hvilken Produce~
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-07-03 23:55

Jeg står overfor at opdatere mit ECS K7S5A og regner med, at nforce er
løsningen. Men hvad køber man? Jeg har grafikkort, og skal derfor ikke
have versionen med onboard VGA, men der findes også andre varianter i
nord-/sydbro sammensætningen end onboard/no VGA?

Og hvilken model hos hvilken producent skal jeg vælge?

Jan Rasmussen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 05-07-03 10:09

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
> nord-/sydbro sammensætningen end onboard/no VGA?
> Og hvilken model hos hvilken producent skal jeg vælge?

Jeg vil anbefale et Abit NF7 version 2.0
Evt. et NF7-S, hvis du vil have mulighed for SATA-diske.

Multiplieren kan stilles frit fra 5x til 22x (for en T-Bred XP1700+).
FSB kan stilles frit i intervallet 100 - 250 MHz.

Jeg kører p.t. en XP1700+ ved 15x133 = 2000 MHz, Temp 46°C idle, 53°C
full load (åbent kabinet).
SLK-800 køleprofil, 9 dB Powerfluid blæser (1800 rpm).
Antec 300 Watt PSU.
Meget lydsvag og ganske hurtig alligevel.

Skal man senere bruge den som server istedet, kan man sætte den ned til
500 MHz og Vcore ned til 1,2 V eller deromkring, så bruger processoren
kun ca. 10 Watt og kan evt. køles passivt.

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-03 14:02

> Jeg vil anbefale et Abit NF7 version 2.0
> Evt. et NF7-S, hvis du vil have mulighed for SATA-diske.

Også min anbefaling.

> Multiplieren kan stilles frit fra 5x til 22x (for en T-Bred XP1700+).
> FSB kan stilles frit i intervallet 100 - 250 MHz.

Og op til 300 MHz med en bios opdatering, men det er nok lige i overkanten
af hvad brædtet kan klare

Fra : Anders Houmark

Dato : 05-07-03 16:04

Øistein Wind Willassen wrote:

> Også min anbefaling.

Som jeg ser det, er der bare et problem med ABit bundkortet: Der er blæser
på chipsettet (rigtigt?) og det larmer... Blæseren gik forresten også i
stykker på mit gamle Abit KT7A efter ca. et halvt års konstant brug.. Alt
talte for Abit kortet, men jeg kan ikke lide larm, og blæseren indbyder til
højfrekvent støj :(...
Derfor kigger jeg p.t. på Epox EP-8rda+ fordi den har passiv køling på
chipsettet... Er det en stor fejltagelse af mig?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-03 16:31

> [...]
> Derfor kigger jeg p.t. på Epox EP-8rda+ fordi den har passiv køling på
> chipsettet... Er det en stor fejltagelse af mig?

Det er rigtigt at der er aktiv køling på chipsættet, men den kan udskiftes
med en passiv zalman profil hvis man ikke vil have støj. En zalman profil
koster 75 kroner, hvilket jeg personligt synes er til at overkomme.
Så selvom chipsæt blæseren skal fjernes, er Abit kortet for mig at se stadig
førstevalget...

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-07-03 16:44

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Derfor kigger jeg p.t. på Epox EP-8rda+ fordi den har passiv køling på
> chipsettet... Er det en stor fejltagelse af mig?

Ja nu ved jeg ikke om det er grundet andet støj jeg ikke kan høre den lille
blæser
Men jeg synes nu ikke den larmer.
Man kan også opnå højere hastighed ved aktiv køling. Man bør faktisk køle
både nord- og sydbro.

Blæseren på både mit KT7-Raid og mit KT7A-Raid gik også i stykker
forholdsvist hurtigt.
Men de benytter vidst en bedre blæser nu.

Men jeg kan tilslutte mig forslaget om en passiv Zalman profil.

Fra : Anders Houmark

Dato : 05-07-03 17:26

Martin Johansson wrote:

Hej Martin (undskyld jeg sendte en mail, ramte forkert af knapperne :) og
Øistein, og tak for jeres svar :).

> [...]
> lille blæser
> Men jeg synes nu ikke den larmer.
> Man kan også opnå højere hastighed ved aktiv køling. Man bør faktisk

Det jeg er ude efter p.t. er bare at få en super stabil maskine, er træt af
mit ECS K7S5A! Men ok, bliver den stabil med det nye bundkort kunne det da
godt være at der kan blive tale om lidt overclocking.. Kunne være sjovt at
se hvad min XP1700 kan trække.. Har jo også en Alpha pal 8045t :)

> Blæseren på både mit KT7-Raid og mit KT7A-Raid gik også i stykker
> forholdsvist hurtigt.
> Men de benytter vidst en bedre blæser nu.
>
> Men jeg kan tilslutte mig forslaget om en passiv Zalman profil.

Ok det kan være jeg kan leve med blæseren.. Grunden til jeg ikke er glad for
den, er fordi jeg kun har 2 x 19dB 80mm papst blæsere i min computer, og jeg
synes den larmer :)

Anders Houmark
www.AndersH.dk
Hvis man leger med tis,
brænder man i sengen!

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-07-03 18:05

> [...]
for
> den, er fordi jeg kun har 2 x 19dB 80mm papst blæsere i min computer, og

Jeg har også to 19dB Papst blæsere og en Silent Viking køler.
Derudover er der en blæser på mit Sapphire Radeon 9700, den siger faktisk
ikke noget som helst.
Det der larmer i mit system er en gammel IBM disk.
Den har en irriterende højfrekvent hyletone, lige nu er kabinettet dog også
åbent pga. lidt roderi indeni.
Men hvis kassen kommer på kan jeg faktisk ikke høre noget af det.

Jeg brugte ca. 600 kr. for 1½ år siden på at dæmpe lyden, det var nok de
bedste penge jeg har givet ud.
Jeg købte en Silent Viking + 2 19dB Papst blæsere.
Det skulle erstatte to støjende 80mm blæsere, en i Psu'en og en i
kabinettet. Silent Vikingen skulle erstatte en støjende FOP32.
Senere skulle jeg så skifte blæser på mit gamle GF2 grafikkort, det blev til
en chrome orb, mage til støjende lille s***n skal man lede længe efter.
Mit nye Radeon siger intet til sammenligning.

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-03 23:19

> [...]
> godt være at der kan blive tale om lidt overclocking.. Kunne være sjovt at
> se hvad min XP1700 kan trække.. Har jo også en Alpha pal 8045t :)

Din maskine bliver stabil med et abit NF7... Det skulle den ihvertfald meget
gerne blive, ellers er der noget galt

> [...]
for
> den, er fordi jeg kun har 2 x 19dB 80mm papst blæsere i min computer, og

Jeg kan ikke leve med blæseren, og planlægger snarest at sætte en zalman på
chipsættet, samt en zalman på mit club3d radeon 9700.

Jeg bruger også en alpha 8045, og min cpu bliver sku lidt varm, men det er
pga. dårligt airflow. Det får jeg ordnet på mandag... håber jeg

Køb du bare et abit kort, for det er sku super dejligt

Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 06-07-03 16:03

Martin Johansson wrote:

> [...]
> lille blæser
> Men jeg synes nu ikke den larmer.
> Man kan også opnå højere hastighed ved aktiv køling. Man bør faktisk

Hvor høj FSB har folk opnået med passiv køling på northbridgen (og uden
køling af south)?
Jeg går selv og venter på mit Abit og vil gerne køre 217FSB så jeg kan
udnytte mine DDR3500 RAM.

Mvh
Anders

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-07-03 19:00

"Anders Faber Nielsen" <nospam@nospam.org> skrev i en meddelelse

> Hvor høj FSB har folk opnået med passiv køling på northbridgen (og uden
> køling af south)?
> Jeg går selv og venter på mit Abit og vil gerne køre 217FSB så jeg kan
> udnytte mine DDR3500 RAM.

Tjaa rekorden, med aktiv køling, er omkring de 230-240.

217 burde ikke være noget problem.
Det kan også være en fordel at køle southbridgen den bliver meget varm.

Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 06-07-03 21:55

Martin Johansson wrote:

> 217 burde ikke være noget problem.
> Det kan også være en fordel at køle southbridgen den bliver meget
> varm.

Men ryger garantien ikke hvis man limer en profil på southbridgen - eller
udskifter den på northbridgen for den sags skyld?

Mvh
Anders

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-07-03 01:56

> Men ryger garantien ikke hvis man limer en profil på southbridgen - eller
> udskifter den på northbridgen for den sags skyld?

Tjoo det gør den vel.
Husk nu at adskille garanti og reklamationsret.
Du kan altid reklamere, dog skal det kunne bevises at det ikke er pga. en
pålimet profil at kortet er futtet af.
Det bør heller ikke være et problem at montere den gamle køler på
northbridgen igen, ikke at jeg siger at det er moralsk rigtigt.
Se evt. denne diskussion fra dk.videnskab.jura ang. et lignende problem.
http://makeashorterlink.com/?W21412C25

Jeg vil da være godt træt af ikke at kunne få et kort repareret hvis jeg
eksempelvis bare har renset en køleprofil.
Eller for den sags skyld smurt en blæser. Man kunne måske kalde det alm.
vedligeholdelse?
Det har dog ikke så meget med eftermontering af en anden profil at gøre.
Men både chipsæt blæsere og grafikkortblæsere har en tendens til at "dø"
inden der er gået 1 til 1½ år.
Hvad gør man så? Indleverer hele balladen til leverandøren?

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 06-07-03 04:42

Anders Houmark wrote:

> Som jeg ser det, er der bare et problem med ABit bundkortet: Der er blæser
> på chipsettet (rigtigt?)

Ja.

> og det larmer

Nej. Det er uden sammenligning den mest stille chipset-blæser jeg
nogensinde har mødt.

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-07-03 15:33

"Jan Rasmussen" <jan@horsens.frelsenshaer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nord-/sydbro sammensætningen end onboard/no VGA?
>
> Og hvilken model hos hvilken producent skal jeg vælge?

Jeg vil også gerne anbefale et Abit NF7-S rev. 2.0
Det er vigtigt at du får fat i et 2.0

2.0 revisonen er garanteret til at kunne køre 200 Mhz FSB, det er de
tidligere revisoner ikke.

Det har sata raid, soundstorm (onboard lyd på høje med soundblaster live
5.1), firewire og onboard LAN.
Bemærk at nogen steder skriver at både NF7 og NF7-S har AC'97 lyd, det
passer altså ikke.
NF7-S med soundstorm er klart overlegen i både kvalitet og processorforbrug.

NF7-M er udgaven med onboard grafik, så den holder du dig bare fra