Når hunden gør - løsning.
Fra : Ladycatwoman

Dato : 04-07-03 23:39

For nogle uger siden, spurgte jeg, hvad jeg skulle gøre ved Cujo, der havde
kraftig tendens til at gø af alt og ingenting.
Jeg fik flere råd - tak for dem, men ingen af dem hjalp umiddelbart på Cujo.

Så kom jeg en dag til at tænke på, at 1 ting hjælper på ham. Klikkeren!
Vi har i en periode trænet klikker men er kommet fra det igen. Dog har han
lært, at der er godbid efter et klik.

Hvad gør man så, når man alligevel nok ikke kommer til at bruge klikkeren på
den rigtige måde? Jo, man bruger den omvendt. Man klikker når man vil have
en ønsket adfærd istedet for at klikke efter en ønsket adfærd. Er I med?

Dvs. hver gang Cujo gør enten i haven eller inden i huset, klikker vi bare 1
gang, og han kommer stormende med det samme, for han ved jo godt, at den lyd
betyder godbid .

Jeg ved godt, at det ville være meget bedre at lære ham slet ikke at gø, men
det tror jeg desværre ikke er muligt. Hvis jeg så alligevel kan få det ned
på, at han kun gør 1 gang og derefter kommer, når jeg klikker, så er det til
at holde ud. Og det virker HVER gang.

Har det så medført mere gøen? Ja, det var også min bekymring, men det har
faktisk mindsket det en del, så det er bare perfekt. Hunden har åbenbart
ikke luret, at det kan betale sig at gø .

Nu vil jeg forsøge at bruge samme metode, når vi træner indkald. Jeg skal
nok vende tilbage og fortælle, hvordan det går.

Med venlig hilsen Cujos mor.