Næste i kalenderen
Fra : Lars Haugaard

Dato : 04-07-03 12:25

Har en kalender og vil gerne vise næste begivenhed, altså den dato der liger
foran men tættest på date. Hvordan kalder jeg den frem?

Her er hvad jeg har prøvet at gøre
strSQL = "Select * from Kalender where" & date & " < dato"

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 04-07-03 12:36

Lars Haugaard skrev
> [...]
>
> Her er hvad jeg har prøvet at gøre
> strSQL = "Select * from Kalender where" & date & " < dato"

Prøv med:
strSQL = "Select * from Kalender where dato = " & Date() + 1

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Lars Haugaard

Dato : 04-07-03 12:47

"Kasper Katzmann" <kasper@FJERNESkatzmann.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv med:
> strSQL = "Select * from Kalender where dato = " & Date() + 1

Tager den så ikke bare næste dag, det skal være næste begivenhed

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 04-07-03 13:16

"Lars Haugaard" <larshaugaard@thelounge.dk> wrote in message
> Har en kalender og vil gerne vise næste begivenhed, altså den dato der
liger
> foran men tættest på date. Hvordan kalder jeg den frem?

strSQL = "Select TOP 1 * from Kalender where" & date & " < dato ORDER BY
XXXXXX"

Skift selv XXX ud med det mest relevante

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Lars Haugaard

Dato : 04-07-03 13:23

"Christian M. Nielsen" <look_for_it@my.webpage> skrev i en meddelelse
> strSQL = "Select TOP 1 * from Kalender where" & date & " < dato ORDER BY
> XXXXXX"
>
> Skift selv XXX ud med det mest relevante

DOH glemte at sige at jeg bruger mySQL

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-07-03 13:58

Lars Haugaard skrev:

> Har en kalender og vil gerne vise næste begivenhed, altså den
> dato der liger foran men tættest på date. Hvordan kalder jeg
> den frem?

Du skal benytte en betingelse og en sortering. Betingelsen er at
begivenheden skal være fremtidig, og sorteringen er en normal
(stigende) datosortering.

> Her er hvad jeg har prøvet at gøre
> strSQL = "Select * from Kalender where" & date & " < dato"

SELECT * FROM Kalender
   WHERE dato >= [funktion til dags dato]
   ORDER BY dato

Jeg ved ikke hvad mysql-ækvivalenten til asp/access' now() er - men
der er formentlig en. Hvis du kun skal bruge den første begivenhed
kan du nøjes med at vælge den. I MS-sql-varianter bruger man SELECT
TOP 1 * FROM ... - mens man i mysql så vidt jeg husker benytter
LIMIT.

Selv om man godt kan bruge en asp-funktion til at beregne
datoværdien før man sender kommandoen til databasen, kan det ikke
anbefales. Der er nemlig risiko for at datoformatet fejlfortolkes.
--
Jens Gyldenkærne Clausen