Kommunegrænsedelte hjem
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-07-03 22:17

Jeg interesserer mig for landegrænser, og til dels interne danske
administrative grænser, hvis det drejer sig om kuriøsiteter.

Jeg husker, et par avisartikler der omhandlede problematiken vedrørende det
at bo på kommunegrænsen, hvor blandt andet soveværelset bestemte ens
tilhørsforhold. Jeg vil gerne genfinde disse artikler, men har desværre kun
få spor.

Den første artiklen var så vidt jeg husker i Midtjyllands Avis eller Randers
Amtsavis, og har sikkert været i 80'erne.

Den anden mener jeg var i 2001 og var vist i en fynsk avis.

Begge artikler omhandlede lokale forhold.

Jeg vil høre, om der er nogen her i gruppen som evt. kender disse historier
eller lignende?

På forhånd tak.

Jesper

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 04-07-03 17:47

Jesper Nielsen skrev:

> Jeg vil høre, om der er nogen her i gruppen som evt. kender
> disse historier eller lignende?

Der lå efter sigende et hus på tværs af kommunegrænsen Aalborg/Hasseris.
Der skal også være skrevet en artikel om det.

Ved Kjærs Mølle i Aalborg gik kommunegrænsen mellem Aalborg og en
enklave af Nørre Tranders igennem bygningerne. Et "pandehåndtag", senere
enklave, af Hasseris lå tæt ved, så man sagde i spøg at man kunne stå
med det ene ben i Aalborg, det andet i Nørre Tranders, og hvis man havde
et tredje, kunne det stå i Hasseris. Jeg tror jeg har historierne fra
5-bindsværket fra 90'erne over Aalborgs historie.

Ud fra Aalborg Stiftstidendes kort er det også muligt at der var huse
der lå på tværs af grænsen Nørresundby/Sundby-Hvorup, men her kræves nok
et mere nøjagtigt kort for at afgøre dette.

Novo-bygningen på Nordre Fasanvej gennemskæres muligvis af
kommunegrænsen København-Frederiksberg. I hvert fald ligger grunden på
tværs af kommunegrænsen.

TT

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-07-03 20:01

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Novo-bygningen på Nordre Fasanvej gennemskæres muligvis af
> kommunegrænsen København-Frederiksberg. I hvert fald ligger grunden på

Kære Thomas

Som altid med en imponerende viden.

Novos bygninger ligger på hver sin side af grænsen Kbh-Frb, men der er broer
mellem disse bygninger. Måske Danmarks eneste grænsebroer der ikke går over
vand?

Ellers deler grænsen Netto på Hillerødgade, et nedlagt værksted tæt på
jernbanen v/Valby, og en grillbar på Vesterbrogade. En del af Radiohusets
markise rager også ud over grænsen. Jeg er også spændt på grænseforløbet når
man er færdig med Flintholm station.

Desuden er der en delt beboelsesejendom på Kirstinedalsvej, men jeg kan ikke
forstille mig, at grænsen forløber andet end mellem lejlighederne.

På Frb's GIS side, der det ud til at grænsen går et lille stykke inde i den
nordøstlige del af Værnedamsvej, men jeg tror det er en fejl. Værnedamsvej
er forøvrigt en ren fornøjselse på kort, men der er desværre intet at se i
selve gaden.

Jesper

--
Quick guide to international borders:
http://www.nicolette.dk/borderbase

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 04-07-03 21:55

Jesper Nielsen skrev:

> Måske Danmarks eneste grænsebroer der ikke går over
> vand?

Mon ikke der er flere. Et par broer over Grøndalsparken/Ringbanen kan
være kandidater. Grøndalsåen tæller vist ikke mere som "vand".

> og en grillbar på Vesterbrogade.

Hvilket nummer er det? Jeg kommer tit forbi.

> Jeg er også spændt på grænseforløbet når
> man er færdig med Flintholm station.

Muligvis ligger den vestligste del af bygningen i Københavns kommune.

> [...]
> en fejl. Værnedamsvej er forøvrigt en ren fornøjselse på kort,
> men der er desværre intet at se i selve gaden.

Det man kan se i gaden, er at trafikken går i begge retninger. Begge
kommuner er ellers i princippet enige om at den skal ensrettes. Men de
er ikke enige om retningen. Igen så vidt jeg kan huske.

TT

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-07-03 22:29

> Mon ikke der er flere. Et par broer over Grøndalsparken/Ringbanen kan
> være kandidater. Grøndalsåen tæller vist ikke mere som "vand".
Naturligvis, dem tænkte jeg ikke lige på

> Hvilket nummer er det? Jeg kommer tit forbi.

Vesterbrogade 149

> [...]
> kommuner er ellers i princippet enige om at den skal ensrettes. Men de
> er ikke enige om retningen. Igen så vidt jeg kan huske.

Tak for den detalje, det skal jeg huske.

Mellem Søndre Fasanvej og jernbanen er alle "grænseovergangene" blokeret, så
man ikke kan køre igennem i bil. Jeg har tit set denne type vejblokeringer,
f.eks. grænsen mellem Brøndby og Rødovre ved Vestbadet. Kigger man en Krak
igennem, opdager man at langt fra er unormalt. Jeg kan egentlig godt lide
det, det lugter lidt af international grænse. Men hvorfor denne praksis?

Jesper

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 04-07-03 22:57

Jesper Nielsen skrev:

> Men hvorfor denne praksis?

Sikkert fordi den ene kommune vil lede trafikken en anden vej.

TT

Fra : Henning Sørensen

Dato : 13-07-03 20:04

> [...]
> det, det lugter lidt af international grænse. Men hvorfor denne praksis?

Nykær/Nørrekær er spærret ved kommunegrænsen mellem Brøndby og Rødovre for
at undgå gennemkørende trafik. De to kommuner ejer og driver Vestbad i
fællesskab, og derfor er det praktisk at borgerne fra begge sider kan køre
hen til indgangen. I øvrigt ligger Vestbad på kommunegrænsen. Man kan dog
ikke svømme mellem de to kommuner - grænsen går vistnok henover et græsareal
ved siden af friluftsbadet.
mvh Henning Sørensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-07-03 20:05

Jesper Nielsen skrev:
> Jeg interesserer mig for landegrænser, og til dels interne danske
> administrative grænser, hvis det drejer sig om kuriøsiteter.

Her fra Helsingør Kommune er der en lille historie i Bymuseets
Årbog 1998, med overskriften: "Betalte skat til den forkerte
kommune i 100 år."

Artiklen handler om "Aveledshuset" i Kelleris. Omkring 1953 skulle
huset bygges om, og i Asminderød-Grønholt Kommune kiggede
sognerødderne på landkortet og spurgte: "Ligger huset i vores
kommune?" Så bad de landinspektøren tage ud og se nærmere på
huset. Han konstaterede at huset lå i denne kommune. For en
sikkerheds skyld spurgte han også i matrikeldirektoratet. De sagde
at der ikke i perioden 1844-1953 havde været foretaget ændringer
af matrikelgrænser eller ejerlav i området. "Aveledshus lå - og
havde hele tiden ligget - på en del af matrikel nr. 16, Toelt By.
I 100 år havde husets beboere troet at de boede i Tikøb
Kommune og betalt deres skat dertil.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 04-07-03 21:02

Hej Jesper
Der er faktisk enfamiliehuse der har været delte af komunegrænser.
Der er besluttet i disse situationer et det er soverummet der bestemmer
komune tilhørsforholdet.
Der har faktisk været nogle få villaer på amager hvor dette fænomen forekom,
det er senere blevet løst ved at flytte komunegrænserne til skel i grunden,
og så er der ingen problemer mere, så derfor kan du hvis du tager et
amagerkort og følger komunegrænsen se at den slår nogle knæk uden om nogle
grunde der liger logisk i linien for grænsen og så ligger huset på begge
sider af grænsen.
Hvornår denne flytning af komunegrænserne mellem Københavns komune det
indlemmede distrikt Sundby og Tårnby komune kan jeg ikke huske. men det er
en del år siden denne regulering blev foretaget.

Niels Gjermandsen

Fra : Hanne Jespersen

Dato : 11-07-03 22:01

> [...]
> at bo på kommunegrænsen, hvor blandt andet soveværelset bestemte ens
> tilhørsforhold. Jeg vil gerne genfinde disse artikler, men har desværre

I 1974 blev "Sovekammergrænsen" rettet ud i Værløse. Det drejer sig om den
gamle lystejendom Kulhus fra 1769. Ejendommen lå dels i Værløse dels i
Lyngby-Taarbæk kommune. Sidstnævnte mente i første omgang ikke, at det var
nødvendigt med en regulering, men det endte altså med at Kulhus siden 1974
har hørt under Værløse kommune, hvad vi er ganske godt tilfredse med.

Med venlig hilsen
Hanne Jespersen