Huller i vejen
Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 03-07-03 18:17

Det er da helt utroligt som en l*rt på en cykelsti kan sætte
tastaturene i gang. Held for mig med mit to-knaps tastatur. det gør
det hele meget nemmere (Seriøs???)

Jeg må sige at jeg i alle de mange timer jeg har tilbragt i sadelen,
kun har mødt een eneste sur "person". Det var en sommerhusejer der
klagede over at vi lavede huller i grusvejen uden for hans grund.
Andre sommerhusejere kommer ud og taler med os, vinker til os og en
enkelt har endda udtrykt at de finder det hyggeligt at vi sådan kommer
ridende gennem deres område på vej til/fra nye eventyr. Andre har
udtrykt at det ikke er et problem med pærer på stierne. De bliver
flittigt fjernet (brugt) i haverne. En enkelt har ikke villet nøjes
med det, men fået leveret en hel frontskovl hestepærer til haven.

Nå, nu er vi jo også et farverigt optog når vi kommer ridende i vort
western-udstyr, en enkelt i mexikansk dress med håndsyet mexikaner
sadel, så det er nok som at komme gratis i cirkus !!!

I skoven er der heller aldrig problemer når vi møder gående med/uden
hund, eller sågar cyklister der pænt holder ind til siden for os. Vi
gør dog opmærksom på at de bare skal mase på fremover, da det er bedre
for hesten.

Måske er folk her bare anderledes her end der hvor A*e* bor ???
(Some people are wise, some otherwise)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 16:52

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

<klip en masse eksempler på fredelig sameksistens>

Og du har ganske ret, i de fleste tilfælde er der ingen problemer med heste
sammen med mennesker på veje, stræder, markveje, og i skovene. Men jeg
forstår ikke du vender det blinde øje til det faktum, at et søle af
hestelort på en asfalteret cykelsti, er dødsensfarligt for en cykel med
smalle dæk, der kommer med fart.

> Det er da helt utroligt som en l*rt på en cykelsti kan sætte
> tastaturene i gang.

Ja der går sjældent røg af en brand uden der er ild. Problemet eksisterer,
og der er vel ingen grund til at forklejne det?

> Måske er folk her bare anderledes her end der hvor A*e* bor ???

Det tror jeg nu ikke, det er nok snarere det der med det blinde øje. At jeg
er den første der offentligt tager bladet fra munden ændrer ikke ved, at det
ikke kun er i mit lokalområde jeg er stødt på problemet.

> (Some people are wise, some otherwise)

Mudderkastning? Nix du, den galaj hopper jeg ikke på

/Alex

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 03-07-03 21:58

"Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> wrote:

>hestelort på en asfalteret cykelsti, er dødsensfarligt for en cykel med
>smalle dæk, der kommer med fart.

Hvis et søle af hestelort er grunden til et styrt, så er grunden ikke
l*rten, vel ?

>Mudderkastning? Nix du, den galaj hopper jeg ikke på

Nej, det var noget andet der blev kastet med )
[BIGGRIN]'

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 22:13

> Hvis et søle af hestelort er grunden til et styrt, så er grunden ikke
> l*rten, vel ?

> Nej, det var noget andet der blev kastet med )
> [BIGGRIN]'

Troll *plonk*

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 03-07-03 19:22

On Thu, 03 Jul 2003 19:17:14 +0200 Ole Braad-Sorensen wrote:

> Måske er folk her bare anderledes her end der hvor A*e* bor ???
> (Some people are wise, some otherwise)

Nu ved jeg ikke hvor Alex bor. Men nu er det jo ikke alle steder der bor
nogle ud til vejen, der straks henter de hestepære som er blevet
efterladt på vejen.

Faktisk er det ulovligt at efterlade noget på vejen, der kan være til
fare eller ulempe for færdslen. (Specielt burde mange trafikanter ikke
værre efterladt på vejen)

Fra : Kenneth

Dato : 03-07-03 20:30

Nu synes jeg helt ærligt vi lige skal klappe hesten, og tænke os om et
øjeblik. Det her er ikke andet end ekstrem tilsvining af hinanden. Begge
sider ignorerer fakta som går imod deres egen overbevisning.

Dette plejer at være en dejlig nyhedsgruppe at komme i, et sted hvor man
lige læser et par nusse-historier inden man går i seng ... Denne krig på ord
hører ingen steder hjemme. Voksne mennesker der tér sig som børnehavebørn
.... sikke et eksempel for alle de unge mennesker som kommer herude. I
prædiker om at vise hensyn og så videre, samtidig med at I sviner hinandens
meninger til.

Så slå en streg over det OG KOM VIDERE! Har vi ikke mere interessante ting
at tage os til?

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 03-07-03 21:58

"Kenneth" <computernerd@pc.dk> wrote:

>Nu synes jeg helt ærligt vi lige skal klappe hesten, og tænke os om et

Øhh! Det mener du ikke rigtigt, vel?
Vi laver udmærkeder kurser her om at man ikke klapper en hest!

>Dette plejer at være en dejlig nyhedsgruppe at komme i,

Lige indtil en cykelrytter var ved at falde over en l*rt med alt for
høj fart (altså cyklen).

Find nu ud af at rytteren der rider på cykelstien viser ualmindelig
fint hensyn til trafikken ved at ride på cykelstien, selv om det ikke
er korrekt ifgl. færdselsloven.

En fart på 45 km/t på cykelstien er lige så forkasteligt, så få nu
fundet håndbremsen og kom ned i gear, ikk'?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 22:26

> Lige indtil en cykelrytter var ved at falde over en l*rt med alt for
> høj fart (altså cyklen).

Den cykelrytter du omtaler kørte 15-16 km/t ved forbikørsel af en hest, da
forhjulet skred i en lort på grund af hestens spring ud i cykelstien. Det
kunne du have forvisset dig om ved at læse hvad folk skriver, i stedet for
at fare i blækhuset med uunderbygggede trollerier.

> Find nu ud af at rytteren der rider på cykelstien viser ualmindelig
> fint hensyn til trafikken ved at ride på cykelstien, selv om det ikke
> er korrekt ifgl. færdselsloven.

Hensyn til bilerne, ja - Men foragt for cyklerne. Folk er nok anderledes der
hvor du bor, end der hvor jeg bor. Some are wise, others otherwise.

Jeg gider ikke spilde mere af min tid på en troll som dig, så du ryger i
bunden af killfilteret. Der er nok fornuftige debattører i denne debat til
det kan ikke betale sig at blive pissed off af en enkelt troll.

*plonk*

Fra : Britta Larsen

Dato : 03-07-03 23:00

Hej Alex

He he han er nu ikke nogen trold :)
Ja det tilfælde du oplever kan jo være enkeltstående, ellers ville der jo
nok være blevet gjort mere ved det, ingen har set det sket (altså det der er
sket for dig) Nogle heste danser der ud af bare ved det minste lille
vindpust uanset hvor meget man end gør opmærksom på sig selv, Hvor meget
kørte du uden om hesten ? gik den i kanten af cykelstien?
Jeg ahvde slev en hest der var umådelig glad for cykelister *griner lidt*
Han ville nu helt rande bagefter dem og ja kunne ride med ham om natten og
forklare ham at det bare var et menneske der gik med en lampe ude midt på en
mark og så var det det.
Vi alle skal jo ikke have skylden for hvad 1 person har gjort med hendes
hest...vel....alee heste og rytter er ikke ens.
Det er surt at skulle ned med næsen en tur pga en hestepærer eller 2, men
livet går vidre, hvad siger færdelsloven egentlig om heste? hvor skal de
befinde sig henne i forhold til bilerne?

Hilsen

Britta Larsen

P.s. Tag jer dog sammen og opfør jer som voksne mennesker ;)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-07-03 07:17

Britta Larsen wrote:
> Hej Alex
>
> He he han er nu ikke nogen trold :)

Nej, men trolling - i ordets egentlige forstand - var der vist en del af :|

> hvor skal de
> befinde sig henne i forhold til bilerne?

På vejen. Det er det der er hele problemet. Den nuværende færdselslovgivning
må være ældre end mine bedsteforældre, og er ikke realistisk mere.

Hestene *kan* ikke være på vejen (altid) og *må* ikke være på cykelstien og
privat jord. Så er der ikke mange alternativer tilbage - især ikke hvor
rabatten er smal eller ikke eksisterende.

> P.s. Tag jer dog sammen og opfør jer som voksne mennesker ;)

Jeg synes faktisk, at det - med et par undtagelser - har været en vældigt god
debat.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-07-03 07:39

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> wrote:

>Så er der ikke mange alternativer tilbage - især ikke hvor
>rabatten er smal eller ikke eksisterende.

Eller hvor rabatten flyder med ting og sager,
smidt af bla.a. (hvem mon) ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Alex Linaa

Dato : 04-07-03 19:10

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> wrote in message

> Hvor meget
> kørte du uden om hesten ? gik den i kanten af cykelstien?

Hesten gik i højre side af cykelstiensten, og trak ikke ud i rabatten selvom
jeg tydeligt råbte rytteren an.
Jeg kørte så meget uden om som jeg kunne komme til for de hestelorte der lå
i venstre side af cykelstien, hvilket vel gav en 80-90 centimeter mellem min
albue og der hvor hesten ville have befundet sig, hvis den ikke var sprunget
til venstre. Min hastighed var vel +5 km/t i forhold til hesten, så jeg
mener ikke jeg kunne have gjort mere for at fremme en sikker passage.

> Vi alle skal jo ikke have skylden for hvad 1 person har gjort med hendes
> hest...vel....alee heste og rytter er ikke ens.

Det var egentlig heller ikke mit sigte, blot at gøre opmærksom på et problem
som andre måske kunne forholde sig til, og tage ad notam. Men der gik
hurtigt "kontradebat" i det hele, og så kommer argumenter nemt til at lyde
som generaliseringer.

/Alex

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-07-03 07:39

"Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> wrote:

>kunne du have forvisset dig om ved at læse hvad folk skriver, i stedet for
>at fare i blækhuset med uunderbygggede trollerier.

Jeg henviser til dine øvrige indlæg hvor du fremhæver farten som en
væsentlig faktor...!

>Jeg gider ikke spilde mere af min tid på en troll som dig, så du ryger i

Jammen det er så nemt at komme ud af en diskussion som man selv har
startet, ikk'? = Unsubscribe

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 04-07-03 08:08

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> Jeg henviser til dine øvrige indlæg hvor du fremhæver farten som en
> væsentlig faktor...!

Og hvor hurtigt er det lige du rider?

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-07-03 20:24

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Og hvor hurtigt er det lige du rider?

Max fart målt til 86 km/t, men hurtigste gennemsnit er 70 km
(luftlinie) på 5 timer, så frem med plastichjernen

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : JN

Dato : 05-07-03 17:32

"Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne du have forvisset dig om ved at læse hvad folk skriver, i stedet for
> at fare i blækhuset med uunderbygggede trollerier.

Du skrev tidligere:
<Ny kommer vi som cykelryttere med 40-45 km/t, så der er ikke megen tid at
<reagere på hvis vi ikke sætter farten ned, og hvorfor skal vi tvinges ned i
<fart på grund af en traffikant der helt klart er på ulovlige veje? Citat
slut

Hvilken fartgrænse er der på cykelkørsel?. Hvis der ikke er nogle; så kan
det være at det var en sag for den lovgivende magt!

(IMO så burde den være 30 km/t ligesom knallerter.)

Vi har været ude for flere farlige situationer hvor langsomme cyklister
bliver overrumplet af hurtige cyklister (som nogle gange er kørt i forkert
retning).

Lisbeth

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 05-07-03 18:53

On Sat, 5 Jul 2003 18:32:24 +0200 JN wrote:

> Hvilken fartgrænse er der på cykelkørsel?.

I bymæssig bybygelse 50 km/t og uden for 80 km/t med mindre andet er
skiltet. Man må dog ligesom i bil ikke køre hurtigere end forholdende
tillader, og ligesom i bil må man ikke køre så hurtigt at man
"tilstænker" andre.

> Hvis der ikke er nogle; så kan
> det være at det var en sag for den lovgivende magt!
>
> (IMO så burde den være 30 km/t ligesom knallerter.)

Burde den så også være 30 km/t for ridende?

Fra : JN

Dato : 05-07-03 19:05

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tillader, og ligesom i bil må man ikke køre så hurtigt at man
> "tilstænker" andre.

> Burde den så også være 30 km/t for ridende?

I trafikken? - JA!

Lisbeth (som foretrækker tølt på landevejen og jordfræs (læs galop) på
marken.

Fra : Anet

Dato : 05-07-03 20:11

> Lisbeth (som foretrækker tølt på landevejen og jordfræs (læs galop) på
> marken.

(klip)

ovenstående kan jeg godt tilslutte mig.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-07-03 19:53

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Burde den så også være 30 km/t for ridende?

Nej for pokker!!! Ramses ville blive vanvittig !!!
Men er der ikke noget om "fart efter forholdene" ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-07-03 20:28

In article <slrnbge43s.8cn.fuzz01@fuzz.dyndns.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:

> [...]
> tillader, og ligesom i bil må man ikke køre så hurtigt at man
> "tilstænker" andre.

> Burde den så også være 30 km/t for ridende?

Har du redet mere end 30 km/t på en hest?

JonB

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 05-07-03 20:41

On Sat, 5 Jul 2003 19:28:28 +0000 (UTC) Jon Bendtsen wrote:

> Har du redet mere end 30 km/t på en hest?

Det har jeg ingen anelse om.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 06-07-03 01:37

On Sat, 5 Jul 2003 21:40:49 +0200 Anders Bo Rasmussen wrote:

> Det har jeg ingen anelse om.

Hvor hurtigt rider man på en hest? At ride på en hest er ret anderledes
end at cykle, så jeg har ikke lige nogen ide om hvor hurtigt jeg har
reddet.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-07-03 08:36

In article <slrnbgerp5.e00.fuzz01@fuzz.dyndns.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:

> Hvor hurtigt rider man på en hest? At ride på en hest er ret anderledes
> end at cykle, så jeg har ikke lige nogen ide om hvor hurtigt jeg har
> reddet.

Jeg tror kun at du på korte strækninger kan opnå mere end 30km/t

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-07-03 08:48

Jon Bendtsen wrote:

> Jeg tror kun at du på korte strækninger kan opnå mere end 30km/t

Pointskalaen for 250 m. pasløb for islandske heste går fra 20 til 32,5
sekunder. Hvis vi tager midten (26,25 sek.) bliver det omkring 34,3 km/t.

....og islændere har korte ben ;) så lidt over 30 km/t. i kortere tid lyder
rigtigt.

http://newton.dep.anl.gov/natbltn/200-299/nb215.htm taler om rygter om 100
miles på 8 timer og 58 minutter (ca. 18 km/t).

http://hypertextbook.com/facts/2000/AndrewSigal.shtml er de helt oppe at
tale om 20 m/s (quarterhorse). 72 km/t!

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 07-07-03 12:25

On Mon, 07 Jul 2003 09:48:08 +0200 Dennis Thrysøe wrote:

> [...]
>
> ...og islændere har korte ben ;) så lidt over 30 km/t. i kortere tid lyder

Hmm. Når vi red hurtigst var det vel omkring 200-400 meter, med en
blanding mellem araber (tror jeg det var) og nordbakke forrest, med to
nordbakker efter. Den jeg red på var dejlig blød at sidde på, mens de
andre hest var mere alm. tykkelse. Rytteren på den forreste hest var
ikke ret stor, hvilket jeg heller ikke var. Den sidste rytter var vel typisk
10-20 kilo tungere. Så jeg har nok ikke prøvet at ride mere end 30
km/t.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 07-07-03 12:34

On Mon, 7 Jul 2003 13:24:43 +0200 Anders Bo Rasmussen wrote:

> [...]
> ikke ret stor, hvilket jeg heller ikke var. Den sidste rytter var vel typisk
> 10-20 kilo tungere. Så jeg har nok ikke prøvet at ride mere end 30

Jeg tror forresten jeg har reddet på blandingshesten, hvor den har stået
ude i nærheden af Dennis (i Ellidshøj). Dog kun i skridt - men jeg tog
revanche et halvt eller helt år efter, hvor jeg også fik travet på den.
Den tidligere rytter ville ikke komme med et kvalificeret gæt på om jeg
ville falde af, hvilket jeg ikke gjorde. Jeg havde dog også varmet op på
de to nordbakker først.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 07-07-03 19:33

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> wrote:

>På http://hypertextbook.com/facts/2000/AndrewSigal.shtml er de helt oppe at
>tale om 20 m/s (quarterhorse). 72 km/t!

Den stikker jeg !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 07-07-03 19:33

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>Jeg tror kun at du på korte strækninger kan opnå mere end 30km/t

Ahhh! Kommer an på hesten )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Alex Linaa

Dato : 05-07-03 20:04

"JN" <poel_noerregade@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> <fart på grund af en traffikant der helt klart er på ulovlige veje? Citat

Ja, men vi sætter farten ned, både når vi passerer langsommere cykler, og
heste på afveje.
Jeg har ingen steder skrevet at jeg passerer heste med max-fart, det ville
være det glade vandvid.

> Hvilken fartgrænse er der på cykelkørsel?. Hvis der ikke er nogle; så kan
> det være at det var en sag for den lovgivende magt!

Samme fartgrænse som biler.

> (IMO så burde den være 30 km/t ligesom knallerter.)

Hvorfor dog det?
Knallertgrænsen er indført fordi en knallert er et farligt og tungt redskab
ved stor hastighed, både for føreren og medtrafikanterne. Vil man køre
hurtigere må man tage et motorcykelkort, så der er en vis sikkerhed for man
behersker de mange hestekræfter.
En cykel har kun ca. ½ hestes kraft, og kører faktisk sjældent over 30, når
den kører alene i vinden.

> Vi har været ude for flere farlige situationer hvor langsomme cyklister
> bliver overrumplet af hurtige cyklister (som nogle gange er kørt i forkert
> retning).

Der findes også tumper blandt cyklister. Dem gør vi hvad vi kan for at
"rydde op i" inden for egne rækker.

/Alex

Fra : JN

Dato : 05-07-03 22:43

"Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> skrev i en meddelelse
> "> > Hvilken fartgrænse er der på cykelkørsel?. Hvis der ikke er nogle; så
kan

> Samme fartgrænse som biler.

??? Det er jo ikke en bil; så burde man kræve kørekort til cykel

> [...]
man
> behersker de mange hestekræfter.
> En cykel har kun ca. ½ hestes kraft, og kører faktisk sjældent over 30,

En hurtig cyklist er også farlig for medtrafikanter!

> Der findes også tumper blandt cyklister. Dem gør vi hvad vi kan for at
> "rydde op i" inden for egne rækker.

God ide. Men nogle ville nok være bedre til at høre efter f.eks.
færdselspolitiet.

God ferie.

Lisbeth

Fra : Ann K

Dato : 06-07-03 19:15

Hejsa.
Ny bruger af gruppen Og med en mening!

Er selv rytter (når jeg da kan finde en hest + tiden til at ride den!
OG knallertkører - henvist til cykelstien :)
Jeg kører ikke en lille fiks puch maxi, men en af de store
"scooter"-modeller, der ligeså godt kunne være udstyret med nummerplade og
"smidt" ud på kørebanen til bilerne... min max hastighed kontrolleres dog af
en mikrochip, der umuliggør at knallerten kan køre mere end 30 km/t på
_cykelstien_!
Er der overhovedet nogen, der tænker på hvor vanskeligt en knallertkører
(som fx mig) har ved at passere en hest på cykelstien? Der ville _ikke_ være
ca ½ meter mellem mig og hesten... og min knallert larmer en del mere end en
cykel !
Er hesten nervøs eller i hopla, kan jeg ikke tillade mig at køre stille og
roligt bag den indtil jeg kan smutte ud på kørebanen for at passere... det
kunne give en mere eller mindre farlig situation for både mig, rytter, hest
og evt forbipasserende!... Men jeg kan jo stadig ikke komme forbi!???
Og bliver jeg væltet omkuld, er det nok ikke "kun" mig, der kommer til
skade! Kanllerten er som sagt stor og vejer en del... Stakkels hest, som får
den over sine ben...

At råbe frem til rytteren om at lade mig passere, har indtil nu kun givet
mig mere eller mindre svinske og beskidte bemærkninger... og en vis
irritation hos mig selv!

Dertil kommer at jeg faktisk har lidt vanskeligt ved at genkende alle disse
meget farlige situationer, nogle beskriver, der kan opstå, hvis man (som
loven i øvrigt foreskriver!) rider på kørebanen!
Har i ca 14 år redet af nogenlunde samme rute (for at komme i skoven) og
bortset fra enkelte "idioter", som man jo _aldrig_ kan undgå, har dette ikke
generelt givet problemer... Bare lige - jo, da, jeg _har_ prøvet at være ved
at stå ovenpå en taxa... med hest og hele pivtøjet men dette er _en_
episode sat op imod det samlede antal gange, jeg er blevet passeret af
motorkøretøjer!

Mvh Ann - der ikke har siddet på en hest de sidste 3 år!

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 06-07-03 19:28

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> wrote:

>Mvh Ann - der ikke har siddet på en hest de sidste 3 år!

Det ka' man da godt høre på dig
Kom ud til mig og få en anden opfattelse af hvordan heste reagerer!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Ann K

Dato : 06-07-03 20:34

Hej Ole

>Det ka' man da godt høre på dig

<> Hmm - lyder jeg _så_ desperat?

>Kom ud til mig og få en anden opfattelse af hvordan heste reagerer!

<> Dejligt tilbud... men du ligger lige lovligt langt væk for en som mig...
der er en grund til at jeg "kun" kører på knallert
Men vil dog lige rette en evt misforståelse... jeg _har_ arbejdet en del med
"horseman-ship"... jeg klikkertræner (shaping) mine hunde og to af mine
katte!
Jeg dyrker agility på konkurrenceniveau med min ene hund... og arbejder på
denne måde utroligt koncentreret med mit kropssprog i forhold til min hunds

Jeg er derfor også (efterhånden) trænet i at vurdere en hund, kat eller
hests kropssprog... selv om jeg da kan tage fejl en gang i mellem!
Og - tro mig - jeg vil nødigt lave en fejlbedømmelse i det øjeblik, jeg er
ved køre forbi en (fx nervøs/urolig) hest på cykelstien! Eller for den sags
skyld risikere at rytteren ikke kan tackle situationen...

Mvh Ann

Mvh Ann

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-07-03 08:13

Ann K wrote:

> [...]
> skade! Kanllerten er som sagt stor og vejer en del... Stakkels hest, som får

Jeps, men hvad er alternativet?

> At råbe frem til rytteren om at lade mig passere, har indtil nu kun givet
> mig mere eller mindre svinske og beskidte bemærkninger... og en vis
> irritation hos mig selv!

Ryttere er åbenbart nogle værre nogle.

> [...]
> at stå ovenpå en taxa... med hest og hele pivtøjet men dette er _en_
> episode sat op imod det samlede antal gange, jeg er blevet passeret af

Er det en vej med en asfalteret cykelsti ved siden af? For veje af den
kaliber, plejer at være lidt xtreme-sports agtige at ride på, da cykelstierne
jo må formodes at være lavet fordi der er meget trafik på vejen.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-07-03 08:01

JN wrote:
> "Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> skrev i en meddelelse
> kan
>
> ??? Det er jo ikke en bil; så burde man kræve kørekort til cykel

Krav til kørekort har ikke noget med fart at gøre.

> redskab
> man behersker de mange hestekræfter.
>
> En hurtig cyklist er også farlig for medtrafikanter!

Ja, men muligvis dog ikke lige så farlig (?).

Men lovgiverne der (implicit?) har fastsat hastighedsgrænserne for cyklister
er jo de samme der fastholder, at heste skal være på kørebanen (!).

Jeg synes dog ikke at f.eks. 40-45 km/t for cyklister er noget problem, hvis
forholdene er til det, og de tager hensyn til evt. andre på cykelstien.
Ligesom fuld galop i rabatten (eller whatever) heller ikke er noget problem.

> forkert

> God ide. Men nogle ville nok være bedre til at høre efter f.eks.
> færdselspolitiet.

Hvis færdselspolitiet gad at gøre noget ved den slags, gad de sikkert
(desværre) også at tage sig af heste på cykelstierne.

Jeg har spurgt DRF hvad de render og laver i forbindelse med trafiklovgivning
og heste. Det kunne være spændende at høre lidt om, hvis de gider at svare.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : john_lundsgaard

Dato : 04-07-03 10:33

Hulk - nu bryder jeg snart sammen.

Det er ligegyldig hvad jeg beskæftiger mig med, så generer og ophidser
jeg
nogen.

Når jeg går på jagt, så er DOF og DN og alle de andre der bor i
lejligheder
på nakken af mig.
Når jeg sejler for sejl, så generer jeg motorbådene der skal gå af
vejen.
Når jeg dykker, så bliver lystfiskerne og sejlerne sure fordi de skal
sejle
udenom.
Og når jeg rider, så generer jeg både bilister og cyklister.

Men jeg har nu tænkt mig at fortsætte med det hele.

Jeg går på jagt i helhold til jagtloven
Jeg sejler i henhold til søvejsreglerne
jeg dykker i henhold til søvejsreglerne
og jeg rider i henhold til færdselsloven, og der står ikke et ord om at
krikken ikke må skide på offentlig vej, og der er cyklisterne altså også
nødt til at køre for her ude har vi gudskelov ikke cykkelstier.

Dette var mit bidrag til aftenens udgave af halløj på badehotellet.

John

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 04-07-03 11:19

On Fri, 04 Jul 2003 09:32:39 GMT john_lundsgaard wrote:

> og jeg rider i henhold til færdselsloven, og der står ikke et ord om at
> krikken ikke må skide på offentlig vej,

Der står nu at man ikke må efterlade ting på vejen, der kan være til
fare eller ulempe for færdslen.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-07-03 20:24

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Der står nu at man ikke må efterlade ting på vejen, der kan være til
>fare eller ulempe for færdslen.

Griner endnu højere. "ting"

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-07-03 11:56

john_lundsgaard wrote:
> Hulk - nu bryder jeg snart sammen.
>
> Det er ligegyldig hvad jeg beskæftiger mig med, så generer og ophidser
> jeg nogen.

Hehe. Jeg tror ikke det har noget med dig at gøre. Det har nok nærmere noget
med 'nogen' at gøre...

> [...]
> sejle udenom.
> Og når jeg rider, så generer jeg både bilister og cyklister.

Folk kan godt lide at klage. Det må virke terapeutisk?

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-07-03 20:24

"john_lundsgaard" <john_lundsgaard.news@kandu.dk> wrote:

>Dette var mit bidrag til aftenens udgave af halløj på badehotellet.

....og hvor var det forfriskende. Hulker stadig af grin )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : john_lundsgaard

Dato : 05-07-03 15:13

Hov jeg glemte lige en gruppe som det også nu er lykkedes mig at
irritere!!

Når jeg kører i bil, så irriterer jeg de andre bilister!!!!!!!

Jo I aftes da vi kørte en tur med Malou og Simone i traileren, der
overholdt vi godt nok hastigheds begrænsningerne, og så blev de andre
sure.

Nej det er ikke nemt at være mig.

Mon jeg skulle overveje at konvertere til peddigrørsfletning ?.

John

http://www.kandu.dk/

Fra : Kenneth

Dato : 05-07-03 15:30

Jeg er fanden edeme træt af alle de peddigrørs-flettere som bare sidder på
deres flade og dovner dagen lang!

Just kidding, men jeg kunne altså ikke dy mig - og man skal jo skynde sig
for at komme før Ole.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 04-07-03 17:33

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Nå, nu er vi jo også et farverigt optog når vi kommer ridende i vort
> western-udstyr, en enkelt i mexikansk dress med håndsyet mexikaner
> sadel, så det er nok som at komme gratis i cirkus !!!

Ja, folk vinker og smiler helt vildt når man kommer på den plettede med hele
udstyret på.............har faktisk en kæreste der mødte mig på vejen da jeg
kom ridende (han havde aldrig set mig ride før) han kørte faktisk forbi, han
synes det var pinligt at jeg havde en hat på -så ja vi er jo altså meget
forskellige

> (Some people are wise, some otherwise)

Ja Ole, det kan jeg kun give dig ret i

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-07-03 20:24

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Ja, folk vinker og smiler helt vildt når man kommer på den plettede med hele
>udstyret på.............

Hulk! ja, min *ER* faktisk en pinto, men mangler pletterne og opfører
sig som alt andet end en pinto. Den anden pinto jeg har er fantastisk
flot, men den har Louise sat sig på 100% når den er klar til næste
sommer

Men UDSTYRET det har jeg skam. Forstår ikke det med det pinlige i
hatten ( Den hat ser ikke ud som den gør ved et tilfælde. Det er
en ualmindelig praktisk ting som jeg har på selv når jeg kører rundt i
traktoren og arbejder. Det føler jeg skam ikke er spor pinligt.
Præsten her i Højby kan heller ikke se det pinlige. Efter hans
prædiken i kirken og skiftet til civil, så sidder hatten også på ham.

Det med at folk synes vort cirkus er festligt er nok at vi somme sider
er hele 7 ryttere af sted i alle størrelser. Den yngste er bare 6 år.
jeg nævner ikke alderen på den ældste

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com