Brænder og linux
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 03-07-03 20:19

Jeg har fået min brænder til at virke i linux men jeg tror ikke den
kører med DMA mode.

på normale diske enables DMA med hdparm -d1 /dev/hda

Men det kan jeg ikke med min brænder fordi den tror det er scsi drev for
at få brændingen til at virke?

hvad gør man så?

/mikkel

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-07-03 20:53

Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
>
> på normale diske enables DMA med hdparm -d1 /dev/hda
>
> Men det kan jeg ikke med min brænder fordi den tror det er scsi drev

Man bruger ikke DMA. Jeg mindes at have hørt noget om at 2.6 kernen
ændrer på den måde brændere bruges på, så SCSI emulering ikke skulle
være nødvendigt. Detaljerne skal jeg dog ikke kunne sige noget om.

Hvis du har en kombineret brænder/DVD, så kan der, hvis jeg husker ret,
godt blive komplikationer. Det er dog ikke værre end at det kan løses
med lidt kreativ scripting og en custom kernel.

--
PeKaJe

I get my exercise acting as pallbearer to my friends who exercise.
      -- Chauncey Depew

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-07-03 07:28

Mikkel Bundgaard wrote:
> [...]
>
> på normale diske enables DMA med hdparm -d1 /dev/hda
>
> Men det kan jeg ikke med min brænder fordi den tror det er scsi drev for

Hvad skriver hdparm da? Husk, den skal køres på
IDE devicen, ikke på SCSI devicen, altså sidder
den som master på den sekundære IDE controller,
skriver du:

hdparm /dev/hdc

Jeg har ikke nogen problemer med at sætte DMA
på SCSI emulerede drev til eller fra:

DVD brænder som hda (diskene er SCSI):

[root@server1 root]# hdparm /dev/hda

/dev/hda:
HDIO_GET_MULTCOUNT failed: Invalid argument
IO_support = 0 (default 16-bit)
unmaskirq = 0 (off)
using_dma = 1 (on)
keepsettings = 0 (off)
readonly = 0 (off)
BLKRAGET failed: Invalid argument
HDIO_GETGEO failed: Invalid argument
[root@server1 root]# hdparm -d0 /dev/hda

/dev/hda:
setting using_dma to 0 (off)
using_dma = 0 (off)
[...]

[root@server1 root]# hdparm -d1 /dev/hda

/dev/hda:
setting using_dma to 1 (on)
using_dma = 1 (on)
[...]

Hvis ikke du kan dette, er det ikke sikkert at
dit IDE chipset er supportet af din kerne.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08