Elefantfisk
Fra : Ethly Nielsen

Dato : 01-04-01 00:33

Er der nogle, der har erfaringer med elefantfisk, så vil jeg gerne
høre fra jer.

MVH Ethly

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-04-01 21:30

Ethly Nielsen <ethly@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c7qcctkbfo2be9jq8nkunohuo5j8nilqcj@4ax.com...
> Er der nogle, der har erfaringer med elefantfisk, så vil jeg gerne
> høre fra jer.
>
> MVH Ethly

Hejsa....

Et godt råd.. du skal ikke have discus sammen med dem, da de er lidt hårde
mod dem

/Peter

Fra : redtop

Dato : 23-02-02 12:46

"Peter Jensen" skrev d. 04-04-01 21:30 dette indlæg :

> [...]
> mod dem
>
> /Peter
>
> HEJ. elefantfisk kan blive mellem 18-22 cm og kommer fra cameroon,
nigeria, zaire, og fortrækker et stort akvarie med mange huler til at
gemme sig i om dagen. vandet tem skal være mellem 24-28 grader.der skal
helst ikke være for mange i akvariet fordi de udsender electric lyde med
næsen, hvis du vil holde mere end en skal de være lige store,da de
store kan blive ret voldsomme over for mindre artsfæller. elefantfisken
bruger elektriskeimpulser til at navigering, kommunikation med hinanden
og passivt revirforsvar i tyskland bruger de elefantfisken til at måle
drikkevandets kvalitet med, hvis deres elektriske pulserini overstiger
de normale 800per minut, er det tegn på en foringelse af vandkvaliteten.
så de fortrækker meget rent vand. MAD de fortrækker levent foder men
spiser også frosent og flagefoder og skal helst foders om aftenen. de
kræver også at der bruges et fint bundlag da deres fine næse kan blive
beskadeligt af de skarpe sten

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-02 21:33

> [...]
> drikkevandets kvalitet med, hvis deres elektriske pulserini overstiger
> de normale 800per minut, er det tegn på en foringelse af vandkvaliteten.

Det lyder som en ganske interessant fisk!
Hvordan vil den være sammen med eks. et par scalarer?
Hvad med små fiske som neon, vil de elektriske impulser genere dem?, eller
vil den jage dem på anden vis?

Og så et afledt spørgsmål, som måske er lidt offtopic, men jeg prøver her
først...
Hvordan måler man de elektriske impulser i vandet?

Jeg kunne forestille mig at det kunne være sjovt hvis man kan se/høre
impulserne, f.eks. ved at en lysdiode blinker hver gang der kommer en
impuls, og måske en højttaler man kunne høre klik i (som man nok vil
foretrække at have slukket det meste af tiden).

Jeg har tidligere fiflet en del med elektronik, og kan nok finde ud af at
flikke en transistorforstærker sammen til at drive eks. en LED, men hvordan
opfagner man impulsen. Kan man måle den som en spændingsforskel på to
elektroder(ledninger) placeret med lidt afstand i vandet?

/Niels

Fra : redtop

Dato : 24-02-02 11:28

"" skrev d. 23-02-02 21:33 dette indlæg :

> [...]
> opfagner man impulsen. Kan man måle den som en spændingsforskel på to
> elektroder(ledninger) placeret med lidt afstand i vandet?

HEJ elefantfisken kan kun blive ret voldsomme over for mindre
artsfælle, jeg købte selv to og fik en stor og lille fandt jeg ud af da
jeg kom hjem. jeg fik at vide at det var et flok dyr af KALLES dyre rige
i aalborg og at jo flere der var jo bedre ????? . efter 14 dage døde den
lille, jeg så godt at de ikke var sammen og at den store jagtede den
lille når de så hinanden men trode at de lege. nu har jeg kun den store
tilbage og den har det fint, den går sammen med 3 skalare 4 gurami tre
hajer 5 guppi 5 panser maller 4 sugemaller 4 tetra. det ser lidt sjovt
ud når de for mad eller inden de får det svømmer de alle rundt ude ved
glaset og elefant fiskan leger med de andre. den følger efter de andre
helt tæt på siden af dem og når de smutter væk vender den rundt og
finder en ander, den gør ikke noget. de steder jeg har læst om dem er de
gode selvskabsfisk de kan gå med hvad som helst undt mindre fisk af
samme artfælle. man kan godt måle de elektriske pulsering men hvordan
har jeg ikke sat mig ind i men de gener ikke andre fisk med dem og har
man mere end en skal man være sikker på at der er nok plads til at de
kan gemme sig mange steder for at de ikke gener hinanden med de
elektrikske signaler hele tiden. men i kan søge på www.google.com og søg
på (gnathonemus petersii) det er deres rigtige navn der er meget om den
men ingen ting om hvordan man kan se forskæld på m d eller om yngel
desvære.
stephan

http://www.kandu.dk/