Islænder med sommer eksem
Fra : nille

Dato : 03-07-03 12:35

Hej
Jeg er ny bruger at dette forum, men har læst i nogle tidligere indlæg at
visse islænder linjer åbenbart er disponeret for sommereksem, og netop sådan
et eksemplar har vi (i vinters) fået ind i stalden. Netop nu står Landi med
sår efter sommereksem. Dyrlægen har forbudt ham at komme på fold med mindre
der regner eller blæser (selvfølgelig ikke det store problem i denne sommer
), men det var ikke netop det jeg regnede med da vi fik en islænder +
det er lidt (meget) synd at han står alene i stalden når de andre heste er
på fold døgnet rundt.
Er der nogen der har nogle gode råd til hvad vi gør med eksemet ?
Hilsen Margot

Fra : Anet

Dato : 03-07-03 12:43

> [...]
> på fold døgnet rundt.
> Er der nogen der har nogle gode råd til hvad vi gør med eksemet ?

(klip)

Velkommen her til gruppen.

Jeg bruger aloe vera over 80 % koldpresset så snart jeg ser at der ryger hår
af et sted. Det hjælper helt fantastisk og er billigt i brug i forhold til
at kalde en dyrlæge ud. Aloe Vera forhandles og der kan findes forhandlere
over nettet. Jeg har givet ca. 200 kroner for 1/2 liter og sprayer det på
eller kommer lidt på en tot vat og gnider på huden af hesten.
Sommereksem har typisk heste mere som er importeret fra Island end
danskfødte islændere. Begge mine har microskopiske eksem og holdes let nede
på ovenstående måde.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Zirfelt

Dato : 03-07-03 14:42

Jamen jeg kan kun sige det samme: Aloe Vera. Den spray der er til dyr "Aloe
Veterinary Formula" Normalprisen for den er 189 Kr. Mange forhandlere (mig
selv bland andet) sælger den i små prøveflasker til 33 Kr.
Du er velkommen til at ringe hvis du har yderligere spørgsmål om Aloe Vera.

--
Fortsat god og positiv Aloe Vera dag

Irene og Karsten Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-07-03 13:09

nille wrote:
> [...]
> på fold døgnet rundt.
> Er der nogen der har nogle gode råd til hvad vi gør med eksemet ?

Jeg kan umiddelbart komme i tanke om følgende forslag:

- Sæt andre heste ind til den (men det har næppe en fordel for nogen)
- Flyt (eller sælg) hesten til et sted uden mitter. F.eks. ved kysten og ingen
skov.
- Lad hesten gå med sommerdækken på folden (det kan afdæmpe problemet for
nogen, især hvis der ikke er så mange mitter i området)
- Prøv en eller anden form for alternativ (eller konventionel) behandling.
Nogen har gjort det med success - men det er garanteret dyrt.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : ticka

Dato : 03-07-03 14:20

Rigtigt at Aloe Vera hjælper, når sårene er kommet. Jeg er selv Aloe
Vera forhandler, og har med succes brugt aloe vera spray. Hvis der er
betændelse i sårene kan du bruge propoliscreme med aloe vera
mvh Heidi

http://www.kandu.dk/

Fra : Liz B.

Dato : 10-07-03 08:11

Inden for de sidste 14 dage er der kommet mange mitter. Jeg har lagt mærke
til at de opholder sig lige netop omkring de friske hestepærer i vores
folde. Ved at fjerne pærerne regelmæssigt er det muligt at holde antallet
af mitter ned. Eller i hvertfald holde dem på møddingen! Naboen bruger
sommerdækkener på hendes islændere, men i 25 graders varme..........!
Desuden har jeg læste i Landsbladet Heste, at dækkener hjælper ikke så
meget, da mitterne angriber benene og så er man lige vidt - eksemet kommer
også de steder der er dækket til.
Der har været forsøge med at udvikle et eller andet der skulle kunne gøre
islændere modstandsdygtige overfor mitterne, noget der skylles inde i
endetarmen af hesten, hvis jeg husker rigtig. Mener at det var Dansk
Islænder foreningen der stod bag.

Hilsen Liz

Fra : Anet

Dato : 10-07-03 09:36

> [...]
> islændere modstandsdygtige overfor mitterne, noget der skylles inde i
> endetarmen af hesten, hvis jeg husker rigtig. Mener at det var Dansk

Det må være okozonkur eller noget lignende hedder den vist.

Jeg var i går på den lokale foderstof som her hvor jeg bor har en del
rideudstyr også. De har en del af Blue Horse midler. Der findes faktisk
noget som skulle kunne forbygge de problemer med mitterne.Det hedder Blue
hors sommer spray og forebygger at mitter bider hesten. Men noget der også
er meget virkningsfuldt er som vi har haft oppe at vende før heninde at give
hesten hvidløg i rigelige doser for det kan myg osv. bestemt ikke lide
duften af.

Forresten så har Blue Horse også en aloe vera gele´ med 96 % aloe vera i til
129 kroner. Den er nem lige at smøre på hesten.

--
~Hilsen
Annette~