glOrtho
Fra : Klaus Petersen

Dato : 03-07-03 12:21

Hej NG.

Jeg har uden de helt store problemer fået glOrtho2D til at virke (efter lidt
hjælp i gruppen her).

Men forsøger jeg at gå et skridt videre og bruge glOrtho, opnår jeg ikke
andet en black-screen effekten.

Er der en venlig sjæl der kunne forklare mig hvordan jeg bruger glOrtho?

void glOrtho ( GLdouble left, GLdouble right, GLdouble bottom, GLdouble top,
GLdouble near, GLdouble far)

Klaus.

Fra : guppy

Dato : 03-07-03 13:44

http://www.cevis.uni-bremen.de/~uwe/opengl/glOrtho.html

Fra : Allan Weber

Dato : 03-07-03 19:27

Med glOrtho angiver du et rum hvor i dine 3D objekter befinder sig.
Parameterne giver mere eller mindre sig selv. "left" og "right" angiver
venstre og højre clipping plane, "bottum" og "top" det nederste og øverste
clipping plane og "near" og "far" det "rummelige" clippingplane. For at få
vist dine 3D objekter skal du være opmærksom på, at de skal befinde sig i
det rum du angiver med glOrtho, ellers kan du ikke se dem.

Jeg kan varmt anbefale dette link:
http://fly.srk.fer.hr/%7eunreal/theredbook/
I kap. 3 er der en forklaring til glOrtho.

Endvidere er der også nyhedsgruppen comp.graphics.api.opengl

Mvh
Allan Weber

Fra : Lasse Westh-Nielsen

Dato : 03-07-03 22:25

> [...]
>
> Er der en venlig sjæl der kunne forklare mig hvordan jeg bruger glOrtho?
>
> void glOrtho ( GLdouble left, GLdouble right, GLdouble bottom, GLdouble

Du definerer en kasse og laver en ortogonal projektion af den: left-right,
bottom-top, og så near-far, som jo så bare bliver "mast flad" (der er intet
perspektiv)

Du kan kun se de ting der er mellem left og right, og mellem top og bottom,
og som samtidig er mellem near og far. Hvis du har problemer med at
orientere dig (black screen), kan du prøve at lave en lille gitterkasse med
nogle glPoint()'s, de er simple at have med at gøre.

Mvh Lasse

--
<signature>
Lasse Westh-Nielsen

Fra : Klaus Petersen

Dato : 04-07-03 01:46

Det er glOrtho, jeg har fået til at virke og glFrustum, jeg har problemer
med.

Jeg har dog studeret det lidt i "The Red Book" og i 3D studio (det hjælper
meget på forståelsen).

Så vidt jeg kan se er det noget helt andet at bruge glFrustrum i forhold til
glOrtho.

Med glOrtho kan man ret let få det til at passe med opløsningen, dvs. at een
enhed svarer til een pixel.

Men så let går det ikke med glFrustrum, hvor man skal udregne den afstumpede
pyramide.

Er det så bunden, man "ser" (der er ikke nogen pyramide at se), når man
kigger på skærmen ?

Det er vel "bare" et spørgsmål om at udregne left, right, bottom, top - så
toppen danner 45 graders kanter til bunden, hvis man vil have en fov på 45
grader.

Er jeg på rette spor eller...?