Redhat understøttelse
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-07-03 11:20

jeg har en veninde der staar og skal koebe sin foerste computer.
Jeg er selv inkarneret Mac OS X bruger, men da hun ikke har penge til
en ny mac er valgte faldet paa en PC med linux, idet jeg intet kender til
windows. Jeg er ngenlunde velbevandret i debian linux og Yellowdog Linux paa
PPC, og skal staa for installation, opsaetning og brugerhjaelp. Derfor
staar valget mellem debian og Redhat (YDL er i grove traek en RedHat
paa PPC). selv kan jeg god lide debian pga apt-egt, men opsaetning af isaer
X11 og hardware kan vaere noget omstaendigt, hvorfor jeg gerne vil
undgaa dette.

Hendes applikationsbehov kan snildt klares af Mozilla, Mplayer og
lejlighedsvis Openoffice - Og Gnome2 (evt. ximian desktop) synes at
vaere en nem og overskuelig brugerflade.

Min veninde insisterer paa at PC'en skal koebes i en fysisk butik naer
hendes bopael hvorfor jeg har fundet frem til Foeniks Computer paa
Falkoner Alle. Spoergsmaalet er bare om deres standart konfiguration
for AMD systemer er ordenligt understoettet:

ECS K7S6A SIS 735, DDR-SD mainboard

256 MB DDR PC2700 ram

52x LG CD-ROM

40GB 7200 rpm Harddisk

1,44 floppy Drev

Win98 Tastatur

17" LG 702B 0.23 dpi (H) Monitor

AGP 64 MB GeForce4 mx 440 tv-out Grafikkort

120 watt multimedie Højtalere

16 bit 3D stereo Lydkort

Scroll mus ps/2

ATX Miditower 300 wattPSU, Low noise

Umidelbart synes jeg det ser fornuftigt ud (udover Nvidia kortet) men,
jeg kan ikke hitte noget om hvorvidt bundkortet er understoettet hos
Redhat, idet ECS ikke optraeder i deres database over komaptible produkter.

Jeg kan se at Nvidia har linux drivere saa det burde kunne lade sig
goere selvom kortet ikke skulle vaere direkte understoettet af RedHat,
men spoergsmaalet er om eks. on-chip lydkortet er understoettet? Nogen
der har erfaring med K7S6A sis735 og linux? spiller det
out-of-the-box, skal der fidles eller er det helt umuligt?

sidste spoergsmaal - kan jeg forholdsvis let lave en netinstall af
redhat 9, eller er det kun mulight af redhat 8?

--
/morten <aim://reippuert

Fra : Peter Mogensen

Dato : 03-07-03 11:42

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> [...]
> der har erfaring med K7S6A sis735 og linux? spiller det
> out-of-the-box, skal der fidles eller er det helt umuligt?

Jeg har selv sat en tilsvarende maskine op med Mandrake 9.0.
Jeg mener dog det bundkort jeg købte var K7S5A (som har sis735 chipset).
Efter hvad jeg lige kan se har K7S6A sis745 chipset.

Ang. nVidia-kortet. Jeg gætter på at det virker fint om ikke andet, så i
2D. TV-out kan jeg få til at virke på mit ASUS TNT2-kort med nv-tvout
programmet, men det er meget lidt bruger-venligt.

> sidste spoergsmaal - kan jeg forholdsvis let lave en netinstall af
> redhat 9, eller er det kun mulight af redhat 8?

Jeg vil anbefale dig at overveje Mandrake 9.1.
Den er ikke så for skellige for en der er vandt til RedHat,men den er
godtnok lækker :)
HP er lige begyndt at sælge desktop-maskiner med den pre-installeret.

Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-07-03 13:08

On Thu. d. 03 Jul. 2003 kl. 10:42 GMT, Peter wrote:

> Jeg har selv sat en tilsvarende maskine op med Mandrake 9.0.
> Jeg mener dog det bundkort jeg købte var K7S5A (som har sis735 chipset).
> Efter hvad jeg lige kan se har K7S6A sis745 chipset.

Det har ogsaa forvirret mig lidt - jeg tror det er en skrive fejl og
der er tale om et K7S5A idet den har 266Mhz DDR ram - Er det
komaptibelt med Athlon XP? Grundkonfig er nemlig med en Duron 1300.
Eller kan det vaere at de bruger K5 til Duronerne og K6 til Athlon
XP'erne? Ifoelge hvad jeg kan se skullle 5'eren have onboard ethernet
og 6'eren onboard firewire. Foeniks angiver dog ingen af delene.

> Ang. nVidia-kortet. Jeg gætter på at det virker fint om ikke andet, så i
> 2D. TV-out kan jeg få til at virke på mit ASUS TNT2-kort med nv-tvout
> programmet, men det er meget lidt bruger-venligt.

Hun har intet at bruge hverken 3D eller TV-out til, da hun har en
rigtig DVD afspiller ogsaa.

> Jeg vil anbefale dig at overveje Mandrake 9.1.
> Den er ikke så for skellige for en der er vandt til RedHat,men den er
> godtnok lækker :)

Det vil jeg overveje, men jeg tror jeg holder miog til roedhaetten da
den ligner den YDl 3 jeg kender mest. Det er vist ogsaa nemmere med
treideparts pakker (eks ximian desktop)

> HP er lige begyndt at sælge desktop-maskiner med den pre-installeret.

HP er vist for dyrt - og kommer det op i den priskalsse havde jeg sagt
hun skulle koebe en eMac med OS X, ekstra 512MB ram og et airportkort

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living? <aim://reippuert>

Fra : Peter Mogensen

Dato : 03-07-03 14:16

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> Det har ogsaa forvirret mig lidt - jeg tror det er en skrive fejl og
> der er tale om et K7S5A idet den har 266Mhz DDR ram - Er det
> komaptibelt med Athlon XP?

K7S5A ja.
Jeg tror nu nok der var en Duron i den maskine min svigermor fik, men
jeg overvejede da en Athlon XP selv.
Ellers er det jo nemt at finde ud af på deres hjemmeside. (gætter jeg på)

> [...]
> XP'erne? Ifoelge hvad jeg kan se skullle 5'eren have onboard ethernet
> og 6'eren onboard firewire. Foeniks angiver dog ingen af delene.

Tvivler...
Men hvis du køber maskinen samlet, så virker det vel. Det eneste du skal
gøre er at få lov til at kigge ind i en af dem i forretningen og se
hvilket MB, der sidder i :)

> Det vil jeg overveje, men jeg tror jeg holder miog til roedhaetten da
> den ligner den YDl 3 jeg kender mest. Det er vist ogsaa nemmere med
> treideparts pakker (eks ximian desktop)

Det er muligt. Jeg har aldrig prøvet Ximans desktop.
Men min kæreste er meget glad for Mandrake 9.1.
Jeg ved ikke om Ximian løser de sidste bruger-venligheds-problemer.
(F.eks. er det ikke som standard sat rigtig op så man bare kan klikke på
et OpenOffice dokument og få det vist)
Men ellers er Mdk9.1 meget meget nem for alm. brugere.

> HP er vist for dyrt - og kommer det op i den priskalsse havde jeg sagt
> hun skulle koebe en eMac med OS X, ekstra 512MB ram og et airportkort

Det var også kun et argument for at den havde fået det "blå stempel". :)

Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-07-03 20:13

On Thu. d. 03 Jul. 2003 kl. 13:15 GMT, Peter wrote:

> Men hvis du køber maskinen samlet, så virker det vel. Det eneste du skal
> gøre er at få lov til at kigge ind i en af dem i forretningen og se
> hvilket MB, der sidder i :)

Det var et K7S6A med sis 745 chipset. Nu tiden vise om chipsaettet er
understoettet. (= den tid det tager at hente 3x iso'er paa en 265Kbit
forbindelse.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-07-03 23:26

On Thu. d. 03 Jul. 2003 kl. 19:12 GMT, Morten wrote:

> Det var et K7S6A med sis 745 chipset. Nu tiden vise om chipsaettet er
> understoettet. (= den tid det tager at hente 3x iso'er paa en 265Kbit
> forbindelse.

Er gaet i gang med en netinstall, da det tager kortere tid paa en
256Kbit linie, der skulle ogsaa gernae vaere baandbrede til andet.
Forloebig har den ikke brokket sig... Det er vist ikke noget
essentielt der mangler. kanske kun on-board lydkortet?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-07-03 23:42

On Fri, 04 Jul 2003 00:26:24 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> linie, der skulle ogsaa gernae vaere baandbrede til andet. Forloebig har
> den ikke brokket sig... Det er vist ikke noget essentielt der mangler.
Denne side ser ud til at besvare alle dine spørgsmål godt nok til Asus,
men med samme chipset
http://www.nikosoft.net/howtos/a7s333.php
--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-07-03 12:15

On Thu. d. 03 Jul. 2003 kl. 22:42 GMT, Michael wrote:

> Denne side ser ud til at besvare alle dine spørgsmål godt nok til Asus,
> men med samme chipset
> http://www.nikosoft.net/howtos/a7s333.php

mange tak