Ritmester Kristoffer Mathies Laussen
Fra : Jytte Neergaard

Dato : 02-07-03 22:06

Hej Gruppe!

Søger aner/efterk. til Ritmester Kristoffer Mathies Laussen d. o. 1832-40
g.m. Christiane Frederica Holm f. 02.01.1799 i Elmelunde sogn, Præstø amt,
(datter af Christopher Holm, sognepræst i Elmelunde og Mette Elisabeth
Saabye.)
Ritmesterens datter, Ida Louise Amalie Nicoline Ludovica Laussen f.
06.12.1823 hvor? g.m. 08.10.1842 i Vivild, Sdr.hald hd. Peter Christopher de
Neergaard til Aunsbjerg.
Ft. 1840, Aarhus amt, Hasle hr., Aarhus kbst. adr.: Graven ses Christiane
Frederikke Mølne, 42 år, enke efter ritmester Lausen og børnene Ida Lausen,
17, Alvilde 15, Teodor 8 år.

Med venlig hilsen
Jytte Neergaard

Fra : ellenbirgitte

Dato : 03-07-03 07:55

http://www.kandu.dk/

Fra : jneergaard

Dato : 04-07-03 12:08

http://www.kandu.dk/

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 04-07-03 10:07

På Familysearch.com Ancestral file kan du finde:

V. [sikkert "von", da han var officer?] LAUSSEN (AFN:WMQ1-SR)
Born: Abt. 1795
Died: 1833
Wife's Name
Christiene Frederikke HOLM (AFN:WMQ1-TX)
Born: 1799
Father: Christopher HOLM (AFN:WMQ1-6N)
Mother: Mette Elisabeth SAABYE (AFN:WMQ1-7T) [hendes forældre kan du
også finde]

Children
1. Elisabeth LAUSSEN (AFN:WMQ1-V4) Born: 1822
2. Ida LAUSSEN (AFN:WMQ1-W9) Born: 1824
3. Alvilde LAUSSEN (AFN:WMQ1-XG) Born: 1826
4. Christophine LAUSSEN (AFN:WMQ1-ZM) Born: 1828
5. Theodor LAUSSEN (AFN:WMQ2-0R) Born: 1832

På Familysearch, IGI:

(3.) ALVILDA LAUSSEN
Birth: 1825 Aarhus, Aarhus, Denmark
Marriage: 27 DEC 1850 Vivild, Randers, Denmark
Spouse: ANDERS HERSKIND
Birth: 1823 , Aalborg, Denmark
Husband Age at Marriage: 27
Wife Age at Marriage: 25

Og på ddd.dda.dk bl.a.:

FT-1845 Randers, Sønderhald, Vivild, Julianeholm, , , 1,
Peter Christopher Neergaard, 29, Gift, , ejer af gården, f. København
(2.) Ida Luise Amalie Nikoline Ludovica Laursen, 22, Gift, , hans kone,
f. Århus
Anna Henriettte Elisabeth Neergaard, 2, Ugift, , deres barn, f. her i
sognet
et udøbt barn, 1, Ugift, , deres barn, her i sognet
+ 18 tjenestefolk

1. Elisabeth Laussen var plejeratter hos forpagter H.C. Møller på
Marselisborg og ...
3. Emilie Alvilda Laussen var plejerdatter hos provst Brix i Århus ved
FT 1834.

Hvis du roder rundt på nettet, kan du sikkert finde adskilligt mere om,
hvor du bør søge i arkiverne.

Venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 04-07-03 10:58

P.S.

Her er fra Familysearch, IGI:

nr. 4
CHRISTOPHINE CAROLINE AURELIA CONSTANCE LAUSSEN
Christening: 26 OCT 1828 Domsognet, Aarhus, Aarhus, Denmark
Father: CHRISTOPHER MATHIAS LAUSSEN Family
Mother: CHRISTIANE FREDERIKKE HOLM

og nr. 5:
CHRISTOPHER HENRIK THEODOR LAUSSEN
Christening: 25 MAY 1832 Domsognet, Aarhus, Aarhus, Denmark
Father: V. LAUSSEN Family
Mother: CHRISTIANE FREDERIKKE HOLM LAUSSEN

VH

Erling Vester Jacobsen

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 04-07-03 11:59

Og enken flyttede til København:

København, Sankt Annæ Vester Kvarter, Sølvgade 418 B,3.Sal, 5, FT-1845
Henri Feddersen, 33, Ugift, , Advocat, Kjøbenhavn
Caroline Sophie Warshand, 51, Enke, , Enkefrue, Kjøbenhavn
Catharine Schartau, 51, Enke, , Enkemadamme, Kjøbenhavn
Marie Nielsen, 30, Ugift, , Tjenestepige, Strand Kirkeveien
Hans Peter Ottegreen, 26, Ugift, , Snedkersvend, Kolding
C.J.Laussen, 46, Enke, , Enkefrue, Møen
J.C.E.Laussen, 23, Ugift, , hendes Datter, Aarhuus
C.H.T.Laussen, 12, , , hendes Søn, Aarhuus

Theodor kom senere til landbruget:

Aalborg, Hornum, Suldrup, Albek, , en Hovedgaard, 1, FT-1855
Niels Holbek, 56, Gift, , Probrietæir, Kjerteminde
Wilhelmine Catrine f. Steentrup, 53, Gift, hans Kone, , Nørup
Præstegaard Weile Amt
Caroline Petrea Holbek, 25, Ugift, deres Barn, , Buderupholm Aalborg Amt
Sophie Arentine Hokbek, 24, Ugift, deres Barn, , Buderupholm Aalborg Amt
Niels Holbek, 23, Ugift, deres Barn, Fraværende i Søefart, imellem
Nordamerika og Australien, Buderupholm Aalborg Amt
Christian Onhsorg Holbek, 22, Ugift, deres Barn Student, , Bygholm Weile
Amt
Hilda Emilie Holbek, 15, Ugift, deres Barn, , Bygholm Weile Amt
* Theodor Laussen, 23, Ugift, Forvalter, , Aarhuus
+ 24 tjenestefolk

Og her er endnu en sandsynlig efterkommer:

Aalborg, Hindsted, Vebbestrup, Gandrup Bye i Vebbestrup Sogn, , en
Gaard, Gandrupgaard, Nr. 17, FT-1880
*Christopher Mathias Laussen de Neergaard, 27, Ugift, Forvalter, ,
Udbyneder Sogn, Randers Amt
Ane Marie Nielsen, 24, Ugift, Husjomfru, , Udbyneder Sogn, Randers Amt
Jensine Kirstine Carlsen, 23, Ugift, Tjenestetyende, , Raastrup Sogn,
Aalborg Amt
Nielsine Jensen, 16, Ugift, Tjenestetyende, , Ravnkilde Sogn, Aalborg
Amt
Henrik Wilhelm Gjerlach, 21, Ugift, Tjenestetyende, , Her i Sognet
Laust Pedersen, 21, Ugift, Tjenestetyende, , Store Arden Sogn, Aalborg
Amt
Lars Peter Andersen, 43, Ugift, Tjenestetyende, , Ravnkilde, Aalborg Amt
Peder Jørgensen, 26, Ugift, Tjenestetyende, , Eidrup Sogn, Viborg Amt
Peder Christian Jensen, 16, Ugift, Tjenestetyende, , Rold Sogn

Mht. ritmester Christopher Mathias von Laussen bliver du formodentlig
nødt til at atge et sejt træk, hvis du ikke kan finde ham i Forsvarets
arkiver.
Han er næppe døbt von Laussen, næppe heller Laussen.

Jeg har lavet en "maxi-søgning" på folketællingerne på ddd.dda.dk, og
der er ingen Christopher/Kristoffer Laussen, der kan komme på tale.

Han er muligvis døbt Laustsen, Lassen, Larsen, Laursen eller lignende og
har pyntet sit navn op og tilføjet - hvilket var helt legalt - et "von",
da han blev officer.

VH

Erling Vester Jacobsen