RAM i ASUS P2B-D/P2B-DS kort
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 02-07-03 20:55

Mit bundkort var fra fødslen bestykket med 64 MB RAM - men jeg har nu
anskaffet en ny 256 MB enhed, som jeg i stedet har isat; der er dog
plads til 4 klodser, så jeg ville gerne sætte den 'gamle' RAM i igen.
Men der er på flg. punkter mindre forskelle mellem 'RAM parametrene' i
BIOS:

64 MB 256 MB

SDRAM CAS Latency: 3T 2T

DRAM Idle Time: 10T 8T

(øvrige parametre har samme værdier)

Vil de to enheder kunne 'sameksistere' - i så fald med hvilke værdier
for ovennævnte?
Eller skal jeg blor skrotte den oprindelige klods?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 03-07-03 12:35

Hans H.V. Hansen wrote:

> 64 MB 256 MB
>
> SDRAM CAS Latency: 3T 2T
>
> DRAM Idle Time: 10T 8T

64'eren er en stang PC66.
256'eren er en stang PC100.

> Vil de to enheder kunne 'sameksistere' - i så fald med hvilke værdier
> for ovennævnte?

Du vil måske kunne køre begge som PC100, men det bliver i så fald med
CL3 (CAS=3) - hvilket vil være langsommere end kun at bruge 256'eren ved
CL2.

Forskellen mellem 256 og 320 MB RAM er så lille at man lige så godt kan
skrotte den 64'er (eller lige høre om nogen kan bruge den).

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 03-07-03 17:37

Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> wrote:
> 64'eren er en stang PC66.
> 256'eren er en stang PC100.

Det sidste er i hvert fald korrekt! (Det første sikkert også)
> Du vil måske kunne køre begge som PC100, men det bliver i så fald med
> CL3 (CAS=3) - hvilket vil være langsommere end kun at bruge 256'eren ved
> CL2.

OK - jeg satte 'den gamle' i igen og tilpassede indstillingerne til den
(det er vel også, hvad du foreslår(?))

> Forskellen mellem 256 og 320 MB RAM er så lille at man lige så godt kan
> skrotte den 64'er (eller lige høre om nogen kan bruge den).

Nå, nu lader jeg den i første omgang lige sidde lidt - men i øvrigt tak
for et meget præcist svar! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen