PHP5
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-07-03 20:29

PHP 5 beta kom i går - er der nogen der har kigget på den ? - er den
noget ved ?

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-07-03 20:35

On Wed, 2 Jul 2003 19:28:58 +0000 (UTC)
Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> wrote:
> PHP 5 beta kom i går - er der nogen der har kigget på den ? - er den
> noget ved ?

ja jeg har kørt lidt med den på en linux test station her, og den kører
rimeligt. OO er blevet en del hurtigere og lang mere javaagtigt :o/
MySQL support er blevet fjernet, men det gav mig lejlighed til at bruge
postgresql i stedet, hvilket var ok nice
Lad være med at køre det i produktionsøjemed, men leg du bare med det
hvis du har lyst.

--
Navn : Kim Schulz | In buying horses and taking a wife shut your
Email : kim @ schulz.dk | eyes tight and commend yourself to God.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-07-03 20:45

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote in

> ja jeg har kørt lidt med den på en linux test station her, og
> den kører rimeligt. OO er blevet en del hurtigere og lang mere
> javaagtigt :o/

Hmm, er den smiley glad eller sur ? :)

> MySQL support er blevet fjernet, men det gav mig
> lejlighed til at bruge postgresql i stedet, hvilket var ok nice

Er den fjernet helt ? - er det fordi de har bundled den der SQLite ?

Hvordan kører man så op mod en MySQL db ?

> Lad være med at køre det i produktionsøjemed, men leg du
> bare med det hvis du har lyst.

Har ingen planer om at køre det i produktion - og har ikke lige
overskud til at køre den på test lige med det samme.

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 02-07-03 20:51

Kim Schulz skrev:

> [...]
> MySQL support er blevet fjernet, men det gav mig lejlighed til at bruge
> postgresql i stedet, hvilket var ok nice

Hmfr :-/ dvs. alle de dejlig nemme mySQL funktioner ikke er med mere? så er
det da vist ved at være på tide at begynde på postgre istedet...
--

Mvh. Peter.
____________________________________

Fra : Joe

Dato : 02-07-03 21:04

Tjek dette link:

http://groups.google.com/groups?hl=no&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=bd1utg%24v9j%241%40FreeBSD.csie.NCTU.edu.tw&rnum=1&prev=/groups%3Fhl%3Dno%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3Dbd1utg%2524v9j%25241%2540FreeBSD.csie.NCTU.edu.tw

med andre ord.....mysql support er ikke fjernet fra php, det er bare ikke
kompileret med ind i hoved programmet.... fremover er det simplethen bare et
spørgsmål om at have mysql slået til som en extension i 'php.ini'

Joe

Fra : Jonas Jalling

Dato : 02-07-03 20:35

Henrik Stidsen wrote:
> PHP 5 beta kom i går - er der nogen der har kigget på den ? - er den
> noget ved ?

Hej Henrik,

Iflg. changeloggen, er der ikke sket de store ændringer, så jeg tror
ikke at der er nogen grund til at opgradere. I hvert fald ikke før den
er stable. Men du kan jo prøve at læse changeloggen igennem og se om
der er noget der lokker.

Jonas Jalling

Fra : Tobias Michaelsem

Dato : 02-07-03 21:02

Jonas Jalling wrote:

> [...]
> ikke at der er nogen grund til at opgradere. I hvert fald ikke før den
> er stable. Men du kan jo prøve at læse changeloggen igennem og se om

Jeg syntes nu at skiftet til Zend2 Engine er en rigmelig stor ændring
=> ændringer i slelve sproget med tilføjelse af protected members og
methods, og abstract classes og interfaces og m.m.

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-07-03 20:45

On Wed, 2 Jul 2003 21:34:41 +0200
"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> wrote:

> [...]
> ikke at der er nogen grund til at opgradere. I hvert fald ikke før den
> er stable. Men du kan jo prøve at læse changeloggen igennem og se om

jeg synes nu der er sket en hel del. se på

http://www.php.net/zend-engine-2.php

for OOP kodere er her meget nyt.

--
Navn : Kim Schulz | Raising pet electric eels is gaining a lot of
Email : kim @ schulz.dk | current popularity.

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-07-03 20:48

[snip]
> Hmm, er den smiley glad eller sur ? :)

den er bekymret!

> Er den fjernet helt ? - er det fordi de har bundled den der SQLite ?

den er fjernet helt!

> Hvordan kører man så op mod en MySQL db ?

Det gør man ikke lige nu! MySQL har valgt at MySQL4+ versionerne
(heriblandt det mysqllib som php bruger) skal være udgivet under GPL
licensen, og denne konflikter med PHP's licens (Apache licens så vidt
jeg husker).
Derfor er der ikke MySQL support før denne problematik bliver løst.

--
Navn : Kim Schulz | "If people are good only because they fear
Email : kim @ schulz.dk | punishment, and hope for reward, then we are

Fra : Flemming Joensson

Dato : 02-07-03 22:14

> [...]
> jeg husker).
> Derfor er der ikke MySQL support før denne problematik bliver løst.

Kan man ikke bare bruge ODBC i stedet? Eller er det samme problem?

Jeg har ikke prøvet i PHP5, men i 4-eren kan man, og hvis der stadig er
ODBC support i 5'eren og man stadig kan hente ODBC klienten fra mysql.com,
så burde man vel kunne køre med mysql stadigvæk - omend ikke med mysql
kaldene i php.

Flemming

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-07-03 22:21

On Wed, 2 Jul 2003 21:13:48 +0000 (UTC), Flemming Joensson
<joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote:

> [...]
>ODBC support i 5'eren og man stadig kan hente ODBC klienten fra mysql.com,
>så burde man vel kunne køre med mysql stadigvæk - omend ikke med mysql

Man kan i dag også bare hente mysql-klienten og selv compile php med
mysql.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-07-03 22:20

On Wed, 2 Jul 2003 21:47:43 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>Derfor er der ikke MySQL support før denne problematik bliver løst.

Jeg tror dog ikke, der er grund til så stor panik. MySQL-folk nævner,
at de netop er ved at få udarbejdet en licens-undtagelse, bl.a. her:

<http://groups.google.com/groups?hl=no&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=bd2hob%241aot%241%40FreeBSD.csie.NCTU.edu.tw>

Man skal nok ikke være bange for at MySQL forsvinder. Eneste er, at
lige i dette øjeblik er der uafklarede licens-problematikker, men det
lader til at være noget, både PHP-folk og MySQL-folk arbejder på at få
løst.

Der kræves dog en del juridisk arbejde for at få formuleret en
undtagelse til PHP-folkene, så andre ikke kan nasse på denne
undtagelse. Ting tager tid.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-07-03 20:56

On Wed, 02 Jul 2003 21:51:03 +0200
Peter Sepstrup <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> wrote:

> Hmfr :-/ dvs. alle de dejlig nemme mySQL funktioner ikke er med mere?
> så er det da vist ved at være på tide at begynde på postgre istedet...

ja sådan er det indtil videre i hvert fald. Der arbejdes dog vist på at
få det ændret.

--
Navn : Kim Schulz | You can't play your friends like marks, kid.
Email : kim @ schulz.dk | -- Henry Gondorf, "The Sting"

Fra : Jacob Atzen

Dato : 02-07-03 21:31

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> writes:

> PHP 5 beta kom i går - er der nogen der har kigget på den ? - er den
> noget ved ?

Jeg prøvede, men kunne ikke få den til at spille på min
server. Oversættelsen og installeringen af selve PHP gik fint. Men det
med at få den til at spille på Apache kunne jeg ikke lige hitte ud
af. Såå... hvis nogen gad skrive en lille howto og smække den op et
sted ville jeg blive meget taknemmelig

- Jacob Atzen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 02-07-03 21:52

Jacob Atzen <jacob@aub.dk> writes:

> [...]
> med at få den til at spille på Apache kunne jeg ikke lige hitte ud
> af. Såå... hvis nogen gad skrive en lille howto og smække den op et

Hmm. Nevermind. Pludselig virker det.

- Jacob Atzen