En bøn
Fra : Alex Linaa

Dato : 02-07-03 17:12

Kære hestefolk (og jeres børn)

Jeg tillader mig at skrive et idlæg i dk.fritid.dyr.hest på grund af en
hændelse i dag, hvor jeg meget vel kunne have mistet min førlighed, eller
være kommet alvorligt til skade.

Jeg dyrker cykelsport, og forsøger altid at lægge mine træningsruter hvor
der er cykelsti, så jeg er adskilt fra den stærke trafik. I dag var jeg en
tur omkring Skåde-Mårslet syd for Århus, og på cykelstien så jeg til min
forbløffelse at jeg var ved at indhente en hest. Jeg satte farten ned for
ikke at skabe en alt for farlig situation ved forbikørslen, men alligevel
slog hesten et slag til venstre da jeg skulle passere, med det resultat at
jeg i min undvigemanøvre ramte en hestelort med forhjulet, som begyndte at
skride ud. Kun ved et lykketræf holdt jeg min cykel på ret køl, og udgik
derved et styrt med de deraf følgende skader.

Jeg vil som cyklist henstille til jer hestefolk, at I holder jeres heste på
kørebanen, og ikke benyter cykelstierne til hestesport. Heste er så vidt
vides at sidestille med motorkøretøjer ifølge færdselsloven, så retsligt har
de intet at gøre på en cykelsti.
Som almindeligt hensyn mennesker imellem synes jeg ikke I burde gøre vi
cyklister til de svage traffikanter på de cykelstier der faktisk er
indrettede til os.
Desuden er det ikke særlig rart, eller sikkert for os cykler, at køre slalom
mellem hestelorte, specielt ikke i vådt vejr, hvor det gør cykelstierne til
en veritabel skøjtebane.

Det var mit lille "bøvs", hvormed jeg håber at skabe lidt forståelse for
cyklisternes situation, hvis cykelstierne bruges til hestesport.

Venlig hilsen
Alex Linaa

XFUT til news:dk.fritid.dyr.hest

Fra : Anet

Dato : 02-07-03 22:01

> Det var mit lille "bøvs", hvormed jeg håber at skabe lidt forståelse for
> cyklisternes situation, hvis cykelstierne bruges til hestesport.
>
>(klip)

Jeg kan så fortælle en historie fra i lørdags hvor jeg var ude at ride en
tur på min islænder Freyja og min mand var med på hans islænder Drýsill. Vi
har haft en pragtfuld tur og er lige ved at være hjemme igen. Så kommer vi
til et sted hvor der er smal vej med træer og buske på hver side og vi er på
vej igennem i skridt. Pludselig kommer der drønende en stor hvid kassebil
lige mod os. Min hest der går nr. 2 bliver bange og panikker og vender om og
jeg ryger over i bilen med mit højre ben og mister derved balancen og efter
yderligere to galopspring så ryger jeg af direkte ned på asfalten på ryggen.
Bilen holder nu kun et par meter højst fra mig. Freyja har jeg stadig fat i
tøjlen på og hun står og ryster. Chaufføren bliver bare siddende i bilen og
kigger på at jeg ligger der. Min mand skynder sig hen til mig og hjælper
mig. Jeg kan næsten ikke rejse mig op. Chaufføren kommer ud og siger at vi
pludselig var der og at jeg ikke burde ride afsted ture på sådan en
hest.....det blev min mand for meget og han fortalte meget kraftigt at
chaufføren måske skulle tage og køre efter forholdene og at han var kommet
med alt for meget fart på. Hold da op jeg kunne næsten ikke bevæge mig og
min ryg og ben smertede. Jeg var til lægen i går for lige at få checket min
ryg og øjj, det var ikke så godt for jeg havde forstrykket/vredet mit
bækken så jeg har det der svarer til en bækkenløsning så og det tager 6-8
uger før jeg igen skulle være smertefri.Jeg kan godt forstå ryttere der
holder sig væk fra kørebanen da bilisterne ikke tager hensyn til heste som
nu en gang er et dyr.

Jeg ville som cykelrytter på god afstand råbe hej og jeg kommer lige udenom
så hesten er forberedt på at cykel sniger sig op på siden af hesten.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-07-03 22:51

In article <3f0347fc$0$5186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Anet wrote:

> [...]

Bemærk at han havde sat xfut på, så han har formodentlig ikke læst
dit indlæg.

JonB

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 08:03

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kan godt forstå ryttere der
> holder sig væk fra kørebanen da bilisterne ikke tager hensyn til heste som
> nu en gang er et dyr.

Det ændrer vel ikke ved det faktum, at I spiller Sorteper videre til
cyklisterne. Hestene tager absolut heller ikke hensyn til cyklerne på
cykelstien, og en hest kan man aldrig forudse hvad den vil gøre. Hvis I ikke
tør ride på kørebanen (hvor vi cyklister også må køre når der ikke er
cykelstier), må I holde jer til de dertil indrettede ridestier. Det er
decideret foragt for cyklisternes sikkerhed at hytte jeres eget skind ved at
bruge cykelstierne til ridesport.

> Jeg ville som cykelrytter på god afstand råbe hej og jeg kommer lige
udenom
> så hesten er forberedt på at cykel sniger sig op på siden af hesten.

Ny kommer vi som cykelryttere med 40-45 km/t, så der er ikke megen tid at
reagere på hvis vi ikke sætter farten ned, og hvorfor skal vi tvinges ned i
fart på grund af en traffikant der helt klart er på ulovlige veje?
Noget helt andet er når jeg kører med mine børn på cykelstien, som ikke
kører så hurtigt. Her har jeg flere gange været ved at blive væltet af
bagfrakommende heste, og min søn har sågar været under ½ meter fra at blive
sparket af en hest, som rytteren ikke havde den fornødne kontrol over.

Jeg synes du undgår at tage stilling til hestelortene på cykelstierne. De er
livsfarlige at køre over i vådt vejr, og det er generelt noget svineri efter
min bedste overbevisning. Kunne I måske overtales til at rydde op efter jer
på cykelstierne, når jeres sportsredskaber forurener, i stedet for blot at
lade det ligge?

/Alex

Fra : Lotte

Dato : 03-07-03 12:37

Hmmm - jeg kan godt forstå begge parter - dem der rider og dem der cykler.
Jeg har selv hest, så jeg kender alt til at skulle ride på cykelsti og vej.
Jeg tror vi kommer længst med at respektere hinanden og tage hensyn. Det
nytter jo ikke noget, at hestefolket synes det er helt ok at deres heste
skider på cykelstierne. Vi er utrolige dobbeltmoralske alle sammen - hvem
kan se sig fri for at splintre helt ud over en hundelort som hundeejerne
ikke gider at samle op? Når man cykler eller går, er det brandirriterende at
skulle zigzagge uden om alle dyreefterladenskaberne, som det hedder så fint.
Så jeg forstår godt Alex når han bliver irriteret. På den anden side - hvad
skal rytterne gøre? En hundeejer kan jo have en pose i lommen og så bruge
den, men en rytter skal jo nærmert ha' en stor sæk med. Og at skulle hoppe
af, samle så meget op, hoppe op igen med sækken på skuldrene, finde en
skraldespand for at komme af med det......hmmm - det holder jo ikke. Og det
med at ride på vejen - folk som sidder i de små metalkasser (det gør jeg jo
også selv) er ikke altid flinke til at tage hensyn. De fræser med 100 i
timen tæt forbi, og kan slet ikke forstå, hvorfor rytteren sidder og blafrer
med armene. Så løsningen på alle de problemer ryttere har med andre
mennesker må være: HENSYN!

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 13:00

"Lotte" <ca@azlan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af, samle så meget op, hoppe op igen med sækken på skuldrene, finde en
> skraldespand for at komme af med det......hmmm - det holder jo ikke.

Som udgangspunkt kunne rytterne medbringe et redskab der kan udføre den
simple operation der er, at skubbe/feje lortet ud i rabatten eller grøften.
Det er da ik' så svært.

> [...]
blafrer
> med armene. Så løsningen på alle de problemer ryttere har med andre

Nøjagtig de samme problemstillinger vi har som cyklister, så jeg kan kun
tilslutte mig, at hensyn er nøgleordet. Men det er altså nemt at pisse en
billist af ved at køre/ride som en spade, så måske skulle vi starte ved os
selv. Det er i bund og grund det eneste vi har indflydelse på.

/Alex

Fra : Lotte

Dato : 03-07-03 13:16

Jeg kan kun sige, at jeg til dels er enig med dig Alex. Man er nød til at
gribe i egen barm først, hvis der skal laves noget om. Men ideen om, at have
en lille ske eller andet med, så man kan feje stien ren efter hesten lyder
som en god ide. Men jeg tror bare ikke der er nogle som vil gøre det. Det er
simpelt hen for stort et arbejde at skulle sidde af og op igen. Dertil skal
siges, at det faktisk sker, at man slet ikke opdager at hesten tager noget.
I skridt kan man godt bemærke det, men hvis man traver er det ikke altid det
bemærkes.

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 13:26

"Lotte" <ca@azlan.dk> skrev i en meddelelse
> Men jeg tror bare ikke der er nogle som vil gøre det. Det er
> simpelt hen for stort et arbejde at skulle sidde af og op igen.

Er det hobby vi dyrker? Så er der vel ikke noget der hedder "for stort
arbejde", men kun et nødvendigt tiltag.
Jeg kunne også sige, at det er for stort et arbejde for mig at træde cyklen
tilbage til 45 km/t, når jeg har bremset ned for en langsommere cyklist
(eller hest) foran, men selvfælgelig sætter jeg farten ned for ikke at være
til unødig gene eller risiko.
Det er en holdningsændring der skal til.

> [...]
noget.
> I skridt kan man godt bemærke det, men hvis man traver er det ikke altid

Shit happens
Men ikke i tykke lag på cykelstierne uden for rideskolerne.

/Alex

Fra : Pia J

Dato : 03-07-03 13:39

> Er det hobby vi dyrker? Så er der vel ikke noget der hedder "for stort
> arbejde", men kun et nødvendigt tiltag.

Hvis man har så svært ved at komme i sadlen, burde man nok have en mindre
hest?

:Pia

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 13:46

> Hvis man har så svært ved at komme i sadlen, burde man nok have en mindre
> hest?

Eller alternativt en mindre r** - Jeg kan anbefale cykling, det giver smalle
hofter

/Alex

Fra : Lotte

Dato : 03-07-03 14:29

Haha - godt ord igen Min røv er ikke speciel stor, men knæene ikke for
godt. Jeg cykler på arbejde næsten hver dag, så lidt motion får jeg da.

Fra : Lotte

Dato : 03-07-03 14:27

Tja - nogle af os har hest på 165 istedet for de små jordfræsere - undskyld
udtrykket - og når man så er en pige på 162 kan det altså godt være svært at
komme i sadlen. Jeg har VALGT at ha' en stor hest med en stor gang - lad dem
om det der vil ha' små heste. Det er helt ok for mig

Fra : Pia J

Dato : 03-07-03 14:29

"Lotte" <ca@azlan.dk> wrote in message
> [...]
dem
> om det der vil ha' små heste. Det er helt ok for mig

Og det valg fritager dig så fra visse "pligter"?

:Pia

Fra : Lotte

Dato : 03-07-03 14:42

De pligter du reff. til har jeg slet ikke problemer med, for jeg rider i
skov, på bane og vej. Så det er ikke mig der taber noget på cykkelstierne.

Fra : Pia J

Dato : 03-07-03 15:11

"Lotte" <ca@azlan.dk> wrote in message
> De pligter du reff. til har jeg slet ikke problemer med, for jeg rider i
> skov, på bane og vej. Så det er ikke mig der taber noget på cykkelstierne.

Det er så i orden, men det var dig der brugte undskyldningen om at det var
svært at komme af og på. Jeg har selv samme problem, mindre end du og
dårlige knæ - men jeg mener blot ikke at undskyldningen holder mht til at
gøre rent efter sig. Man kan altid finde noget at stå på.

:Pia

Fra : Berit Nielsen

Dato : 10-07-03 07:57

Nu er man jo ifølge gammel lov fritaget for at skulle samle hestepærer op,
når de efterlades både på vej og sørme også på cykelsti.

Det har vist i øvrigt været oppe herinde før ??

Hilsen Berit Nielsen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-07-03 08:45

In article <3f0d0e51$0$5173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Berit Nielsen wrote:
> Nu er man jo ifølge gammel lov fritaget for at skulle samle hestepærer op,
> når de efterlades både på vej og sørme også på cykelsti.

hvilken lov er det ?

> Det har vist i øvrigt været oppe herinde før ??

har det? Hvornår ?

JonB

Fra : BMA

Dato : 10-07-03 09:09

Iflg. gældende politivedtægt for Randers Købstad, skal der gå en mand med et
gult flag foran hvert motorkøretøj, der kører indenfor bygrænsen. - Ligeså
skal personer i smudsig påklædning vige til rendestenen frem for at gå på
fortovet.
Joh, der kan mageligt være mange pudsige og stadigt gældende, men ikke
særligt hensigtsmæssige, bestemmelser for hvad som helst.

Danskerne har tilsyneladende behov for, at der skal være skrevne love og
bestemmelser for den mindste detalje.
Husk, i et diktatur er alt det forbudt, som ikke er tilladt - I et demokrati
er alt tilladt, som ikke er forbudt !
hvilken forskel ...
BMA

Fra : Lotte

Dato : 03-07-03 13:54

Jeg kan endnu engang kun give dig ret - vi skal nok tage og kigge lidt på os
selv. Jeg vil lige påpege, at hvis der ligger meget hestelort på cykelstien
foran rideskolen, undre det mig meget, at den ansvarlige ikke lige ryder op.
Så ville alle være glade - og der ville ikke komme klager. Du har jo også
altid den mulighed, at rette henvendelse til kommunen og bede dem om at
holde cykelstien ren. Det kan være det er det der skal til før der sker en
ændring. Ikke det at man skal være en sur klagefætter, men nogle gange
glemmer hestemennesker, at der er andre til. Dette mener jeg selv om jeg
selv er et hestemenneske

Fra : Pia J

Dato : 03-07-03 13:56

"Lotte" <ca@azlan.dk> wrote in message
>men nogle gange
> glemmer hestemennesker, at der er andre til. Dette mener jeg selv om jeg
> selv er et hestemenneske

Hestemennesker synes ikke det er så slemt, hvis der lige ligger en klat og
flyder hist og pist - men andre synes jo det er ligeså ulækkert som vi fx
finder hundelort. Det må man respektere. Jeg er sikker på Alex altid samler
op efter sin kæmpehund?

:Pia

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 14:05

> [...]
> flyder hist og pist - men andre synes jo det er ligeså ulækkert som vi fx
> finder hundelort. Det må man respektere. Jeg er sikker på Alex altid

Hvorfra ved du at jeg har en kæmpehund?
Men du har ret, når jeg går tur med Bernharden har jeg altid to poser med.
De er gerne bundet fast i linen af hensyn til signalværdien over for andre,
der ikke skal tro det er min hunds efterladenskaber de lige har trådt i.

/Alex

Fra : Pia J

Dato : 03-07-03 14:25

> Hvorfra ved du at jeg har en kæmpehund?

Du har en gang vist mig billeder af den :)

:Pia

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 14:30

> "Alex Linaa" <@a@linaa.com@ingenspam.com> wrote in message

> Du har en gang vist mig billeder af den :)

I news:dk.fritid.dyr.hund går jeg ud fra? Ellers er jeg helt blank.

/Alex

Fra : Pia J

Dato : 03-07-03 14:31

> I news:dk.fritid.dyr.hund går jeg ud fra? Ellers er jeg helt blank.

Muligvis - eller fk chat. Kan ikke huske hvilket.

:Pia

Fra : Lotte

Dato : 03-07-03 14:34

Selv om jeg selv har hest, synes jeg altså det er ulækkert med al for meget
hestelort på stierne. Det gør da ikke noget at der ligger lidt hist og pist,
men selv det kan blive for meget. Du kan måske prøve at vende det hele om.
Tror du hundemennesker synes det er ok at der ligger hundelort der hvor man
selv går?

Fra : Pia J

Dato : 03-07-03 14:35

"Lotte" <ca@azlan.dk> wrote in message

> Tror du hundemennesker synes det er ok at der ligger hundelort der hvor
man
> selv går?

Nej, det synes vi ikke! :) Det var også det modsatte jeg ville frem til.

Pia

Fra : Lotte

Dato : 03-07-03 14:45

Nå - du sagde ellers at hestemennesker ikke havde noget imod at der lå lidt
klatter. Derfor vendte jeg den om. Men hvis jeg skulle vælge, ville jeg nok
hellere træde i noget fra en hest end noget fra en hund

Fra : Pia J

Dato : 03-07-03 15:12

> [...]
nok
> hellere træde i noget fra en hest end noget fra en hund

Ja, det er derfor rideskoletøserne ikke lægger mærke til deres eget roderi.
Der hvor jeg passede hest før, var der heller ikke ret mange som samlede op
efter sig, hvis de spildte af trillebøren på vej til møddingen. Eller fejede
staldgangen inden de tog derfra om aftenen.

:Pia

Fra : Lotte

Dato : 03-07-03 15:21

Sjovt nok - så ændre tingene sig når man står opstaldet privat. Der SKAL
være orden og rydeligt - alle SKAL rydde op efter sig selv og hesten. Der
hvor jeg er, holder vi staldmøde hver måned, og her er ingen kære mor. Hvis
man er et svin bliver det taget op i fælles forum, så man lærer hurtigt
ordentlige vaner.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-07-03 15:29

Lotte wrote:
> Sjovt nok - så ændre tingene sig når man står opstaldet privat.

I modsætning til hvad?

Vi tager det forøvrigt ikke så tungt med den slags, og alligevel fungerer det
udemærket. Så folk må jo langt hen ad vejen *godt* kunne finde ud af at rydde
op efter sig selv.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 04-07-03 11:50

> Som udgangspunkt kunne rytterne medbringe et redskab der kan udføre den
> simple operation der er, at skubbe/feje lortet ud i rabatten eller
grøften.
> Det er da ik' så svært.

(klip)

Jeg plejer bare at stå af hesten og skubbe pærerne ind i rabatten så skader
de ingen og er væk fra asfalten.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : john lundsgaard

Dato : 03-07-03 08:22

> [...]

> bækken så jeg har det der svarer til en bækkenløsning så og det tager 6-8
> uger før jeg igen skulle være smertefri.

Hej Anette

Surt surt show, - desværre er der mange der fuldstændig uden hensyn til
andre trafikanter (læs især ryttere) bare pløjer sig vej.

Det er skønt når man møder en billist, der holder afstand og sætter farten
ned -så får de altså også et smil og en hilsen med fra mig.

God bedring med ryggen.

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 03-07-03 11:27

> Det er skønt når man møder en billist, der holder afstand og sætter farten
> ned -så får de altså også et smil og en hilsen med fra mig.

(klip)

Ja, jeg smiler og nikker også altid eller løfter hånden til en rar hilsen
når folk er flinke til at køre lidt udenom og tage lidt tempo af. Og så
vinker de som regel igen.

> God bedring med ryggen.

(klip)
¨
Joh, tak skal du have.

> Hilsen John

(klip)

--
~Hilsen
Annette~>

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 11:58

> (klip)
>
> Ja, jeg smiler og nikker også altid eller løfter hånden til en rar hilsen
> når folk er flinke til at køre lidt udenom og tage lidt tempo af. Og så
> vinker de som regel igen.

Se, på det område er hestesportsfolk og cyklister ganske ens

/Alex

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-07-03 07:43

Alex Linaa wrote:
> Jeg vil som cyklist henstille til jer hestefolk, at I holder jeres heste på
> kørebanen,

Alex, prøv lige at læse den sætning én gang til. Og fortæl mig om du virkligt
synes den lyder fornuftig?

> og ikke benyter cykelstierne til hestesport. Heste er så vidt
> vides at sidestille med motorkøretøjer ifølge færdselsloven, så retsligt har
> de intet at gøre på en cykelsti.

Desværre er lovgivning og fornuft somme tider et godt stykke fra hinanden :/

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 08:21

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Alex, prøv lige at læse den sætning én gang til. Og fortæl mig om du
virkligt
> synes den lyder fornuftig?

Nu er min mission ikke at løse hestenes traffikale problemer, men at sikre
en vis form for sikkerhed for cyklisterne.
Heste skal være på kørebanen ifølge loven. Om det så er fornuft eller ej
skal jeg lade være usagt, men det er fuldstændig ufornuft at have heste på
cykelstierne, hvor cyklerne så bliver de svage traffikanter. Vil du påstå
det er fornuft at hesteejerne spiller risiko-bolden videre til cyklerne ved
at ride på cykelstierne? Det næste skridt ville så være at vi blev nødt til
at cykle på fortovene for at undgå hestene, og derved gøre fodgængerne til
de svageste i den kombination. Nej vel? Det er komplet tåbeligt.

Jeg kan godt sætte mig ind i, at det må være frustrerende hvis der mangler
ridestier, men så må I til at lave det samme lobbyarbejde som cyklisterne
har gjort gennem mange år, for at erhverve de cykelstier der nu en gang
findes. Det nytter ikke at I maser jer ind på cykelstierne og de små
skovstier, og derved sætter to andre grupper af naturbrugere/sportsfolk i en
unødvendig risiko, både for at komme til skade, og for at komme i nærkontakt
med jeres "efterladenskaber".
Hvis I nægter at vise dette hensyn er det min bedste overbevisning at det
ender i en krig. Vi cykelryttere der træner i nærheden af rideskoler er
efterhånden ved at være godt gale i skralden.

> Desværre er lovgivning og fornuft somme tider et godt stykke fra hinanden
:/

Men det faktum ændrer du ikke på, ved at introducere endnu en grad af
ufornuft.

/Alex

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 03-07-03 08:49

On Thu, 3 Jul 2003 09:21:19 +0200, "Alex Linaa"
> [...]

>unødvendig risiko, både for at komme til skade, og for at komme i nærkontakt

   Hvor det er lovligt at ride might I add ... Hvis det er en
statskov må heste færdes på stierne på lige fod med alle andre.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-07-03 08:50

Alex Linaa wrote:

> virkligt synes den lyder fornuftig?
>

> Nu er min mission ikke at løse hestenes traffikale problemer, men at sikre
> en vis form for sikkerhed for cyklisterne.

Det havde jeg nok på fornemmelsen :) Hatten af for dén mission.

> Heste skal være på kørebanen ifølge loven. Om det så er fornuft eller ej
> skal jeg lade være usagt,

Men du henstiller alligevel til det?

> men det er fuldstændig ufornuft at have heste på
> cykelstierne, hvor cyklerne så bliver de svage traffikanter.

Jeg tror såmend ikke rytterne er meget stærkere. De sidder højere, og har
mindre direkte indflydelse på situationen, hvis der f.eks. kommer en
'overraskelse'. Men det er vist ved siden af diskussionen.

> Vil du påstå
> det er fornuft at hesteejerne spiller risiko-bolden videre til cyklerne ved
> at ride på cykelstierne?

Nej det vil jeg ikke. Jeg mener faktisk ikke det forholder sig helt så
firkantet, som du skriver. Jeg er naiv nok til at tro, at der kan være plads
til begge parter. Hvis begge parter vel at mærke tager hensyn til hinanden
(rytterne kan rykke ud i rabatten, cyklerne kan sætte hastigheden ned og gøre
opmærksomme på sig selv).

Men måske er jeg farvet af aldrig at have oplevet problemer - hverken som
hesterytter (jeg rider sjældent i trafikken) eller cykelrytter (sportscykling).

> Det næste skridt ville så være at vi blev nødt til
> at cykle på fortovene for at undgå hestene, og derved gøre fodgængerne til
> de svageste i den kombination. Nej vel? Det er komplet tåbeligt.

Jeg kan ikke helt følge din argumentation her. Men igen er det nok fordi jeg
ikke betragter det som farligt at cykle på cykelstierne (udover belægningerne
rundt omkring - helt off topic :).

> [...]
> unødvendig risiko, både for at komme til skade, og for at komme i nærkontakt

.... ja, og andre synes det er hyggeligt at møde en rytter til hest ...

> Hvis I nægter at vise dette hensyn er det min bedste overbevisning at det
> ender i en krig.

Hvor konstruktivt!

> har de intet at gøre på en cykelsti.

> :/
>
> Men det faktum ændrer du ikke på, ved at introducere endnu en grad af
> ufornuft.

.... som der dog er flere meninger om. Vi bør allesammen kunne være der. Så må
vi sluge hver vores kameler, hvis det er det der skal til.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 09:29

> Men du henstiller alligevel til det?

Eller på dertilindrettede ridestier. Vi cykelryttere skal også være på
kørebanen når der ingen cykelstier er, og bilisterne er ikke mere
hensynsfulde over for os end over for heste, så jeg kender godt riciciene.
Men situationen er vel ikke anderledes end for f.eks. Gocart-kørere. De må
benytte lukkede baner til deres sport, fordi den generelle infrastruktur
ikke er indrettet til deres sport. Så den med at vi alle skal være her er
jeg ikke enig i, i hvert tilfælde ikke under de givne betingelser.

> Jeg tror såmend ikke rytterne er meget stærkere. De sidder højere, og har
> mindre direkte indflydelse på situationen, hvis der f.eks. kommer en
> 'overraskelse'. Men det er vist ved siden af diskussionen.

Øhhh?
Cykel+rytter: 80 Kg. - Hest+rytter: 600 kg? Hvem tror du er den svageste i
den sammenhæng?

> [...]
> (rytterne kan rykke ud i rabatten, cyklerne kan sætte hastigheden ned og

Men det er bare meget sjældent det er tilfældet. En alt for stor del af
rytterne har ikke styr på deres dyr, viger ikke, og kæfter op når man råber:
"Bagfra" (som er den generelle advarsel blandt cykelryttere og på
cykelstier). Det er helt ud fra egne erfaringer jeg kan skrive, at
hovedparten af de ryttere jeg har mødt på cykelstierne skal hjem og slå
ordet "hensynsfuldhed" op i fremmedordbogen.

> [...]
jeg
> ikke betragter det som farligt at cykle på cykelstierne (udover

Det ER farligt at cykle på cykelstierne når der er heste til stede, og det
er ekstremt farligt at cykle i hestelorte, specielt i vådt vejr.
En hest på cykelstien er nøjagtig lige så farlig for cyklerne, som en cykel
på fortovet er for fodgængerne.

> ... ja, og andre synes det er hyggeligt at møde en rytter til hest ...

Jeg synes da også det er hyggeligt at møde en rytter til hest, altså hvor
der er plads nok til både mig og hesten, uden jeg skal føle ubehag ved
situationen. Jeg er en gang helt umotiveret blevet sparket af en hest, og
jeg stoler overhovedet ikke på heste efter dette. Det skal vel også være
plads til at jeg kan have min hesteskræk i fred på en cykelsti der er
indrettet til mig, hvor hesten ret beset intet har at gøre?

> Hvor konstruktivt!

OK, krig er nok så meget sagt.
Men hvis den holdning der er fremkommet her i gruppen er generel for
ryttere, kan det være jeg for fremtiden tage mit kamera med på cykelture.
Hver hest jeg antræffer på cykelstien vil så blive foreviget, med en
efterfølgende politianmeldelse. Jeg kan og vil ikke acceptere det argument
at det er OK for ryttere at bryde loven for at hytte deres eget skind, når
den det går ud over er mig og andre cykelryttere.

> ... som der dog er flere meninger om. Vi bør allesammen kunne være der. Så

> vi sluge hver vores kameler, hvis det er det der skal til.

Det du siger er: "Jeg bryder loven, slug den kamel". Det vil jeg ikke.

/Alex

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-07-03 10:04

Alex Linaa wrote:

> [...]
> ikke er indrettet til deres sport. Så den med at vi alle skal være her er
> jeg ikke enig i, i hvert tilfælde ikke under de givne betingelser.

Ja, det er jo også et synspunkt.

> Øhhh?
> Cykel+rytter: 80 Kg. - Hest+rytter: 600 kg? Hvem tror du er den svageste i
> den sammenhæng?

Der er også andre faktorer end vægten der spiller ind. Hvis de to decideret
kolliderer, så kan jeg godt se hvem der er svagest. Men sådan fungerer heste
ikke - de springer hellere til siden end løber ind i ting.

> [...]
> hovedparten af de ryttere jeg har mødt på cykelstierne skal hjem og slå
> ordet "hensynsfuldhed" op i fremmedordbogen.

Ja, hvis det forholder sig sådan, så er der da bestemt nogen der skulle tage
deres del af hensynene.

> [...]
> er ekstremt farligt at cykle i hestelorte, specielt i vådt vejr.
> En hest på cykelstien er nøjagtig lige så farlig for cyklerne, som en cykel

Her deler vi nok ikke helt opfattelse.

> [...]
> situationen. Jeg er en gang helt umotiveret blevet sparket af en hest, og
> jeg stoler overhovedet ikke på heste efter dette.

Sådan er alle heste heldigvis ikke. Men hvis man antager de var, kan jeg
faktisk godt sætte mig ind i din holdning.

> Det skal vel også være
> plads til at jeg kan have min hesteskræk i fred på en cykelsti der er
> indrettet til mig, hvor hesten ret beset intet har at gøre?

Jeg mener færdselsloven burde laves om. Det er snart 100 år siden (eller
ihvertfald 50-80) at det var fornuftigt for heste og biler at dele vejbane.
Ihvertfald på større veje.

Om løsningen så er ridestier, holde til højre, bredere rabatter eller hvad nu
- det ved jeg ikke.

> OK, krig er nok så meget sagt.
> Men hvis den holdning der er fremkommet her i gruppen er generel for
> ryttere, kan det være jeg for fremtiden tage mit kamera med på cykelture.

Hvilken holdning? "Vi skal alle være her"?

> [...]
> at det er OK for ryttere at bryde loven for at hytte deres eget skind, når
> den det går ud over er mig og andre cykelryttere.

Jeg tvivler på du ville få noget ud af det.

> må vi sluge hver vores kameler, hvis det er det der skal til.
>
> Det du siger er: "Jeg bryder loven, slug den kamel". Det vil jeg ikke.

Det jeg siger er: "Loven levner ikke realistisk plads til heste - så vi må
arbejde sammen om at finde plads".

Det kunne måske være en god idé hvis både Dansk Ride Forbund (eller hvad de nu
hedder) og den tilsvarende cyklist organisation prøver at debattere/lobbiere
for en løsning.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 10:28

> [...]

heste
> ikke - de springer hellere til siden end løber ind i ting.

Men heste har sådan nogle indretninger neden under, det gør forbandet ondt
at blive ramt af, og som kan sende en cyklist til omgående tælling. Og
ellers er det aldrig til at forudse hvilken side hesten springer til, jeg
har flere gange, bl.a. i går, oplevet, at hesten er sprunget ud foran mig.

> Sådan er alle heste heldigvis ikke. Men hvis man antager de var, kan jeg
> faktisk godt sætte mig ind i din holdning.

Fobier er aldrig rationelle, men det må være muligt for mig at dyrke min
sport uden at blive konfronteret med den på cykelstier.

> Jeg mener færdselsloven burde laves om. Det er snart 100 år siden (eller
> ihvertfald 50-80) at det var fornuftigt for heste og biler at dele
vejbane.
> Ihvertfald på større veje.

Jeg kan kun erklære mig fuldstændig enig. Men lobbyisme er bedre end
selvtægt.

> Hvilken holdning? "Vi skal alle være her"?

Det underforståede: "Vi skal alle være på cykelstierne"

> [...]
de nu
> hedder) og den tilsvarende cyklist organisation prøver at

Se det er fornuftig snak, og det var egentlig heller ikke en krig jeg lagde
op til i mit første indlæg, men svarene bestod for det meste af lussinger i
stedet for en fremstrakt hånd, så man lader sig rive lidt med.

/Alex

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 03-07-03 12:52

"Alex Linaa" <@a@linaa.com@ingenspam.com> wrote:

>Men heste har sådan nogle indretninger neden under, det gør forbandet ondt
>at blive ramt af, og som kan sende en cyklist til omgående tælling.

Det var måske løsningen )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 13:11

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Det var måske løsningen )

Så meget for seriøsiteten

Fra : Lotte

Dato : 03-07-03 13:46

Ja - helt ærligt. Hvad med at holde det på et niveau som er forståeligt!

Fra : john lundsgaard

Dato : 03-07-03 15:08

Nu har vi oplevet det med

Ole useriøs - det er da vist aldrig sket før )))

John

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 03-07-03 18:03

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:

>Ole useriøs - det er da vist aldrig sket før )))

Du har aldrig hørt mig omtalt at pigerne her på stedet )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 03-07-03 10:10

On Thu, 3 Jul 2003 10:29:22 +0200, "Alex Linaa"
<@a@linaa.com@ingenspam.com> wrote:

>Øhhh?
>Cykel+rytter: 80 Kg. - Hest+rytter: 600 kg? Hvem tror du er den svageste i
>den sammenhæng?

   60 Kg rytter.

> [...]
>hovedparten af de ryttere jeg har mødt på cykelstierne skal hjem og slå
>ordet "hensynsfuldhed" op i fremmedordbogen.

   Jeg møder mange "almindelige" cyklister som ved gud kører som
om de sidder på deres hovede i stedet for deres dertil indrettede.
Situationen går altså begge veje.

> [...]
>er ekstremt farligt at cykle i hestelorte, specielt i vådt vejr.
>En hest på cykelstien er nøjagtig lige så farlig for cyklerne, som en cykel

   En cykel på en ridesti er lige så farlig for hest + rytter som
omvendt. Hvis hesten bliver forskrækket ved at en cyklist pludselig
braser frem så risikerer ikke blot cyklisten at komme til skade - men
også både hest og rytter. Det går begge veje.

> [...]
>plads til at jeg kan have min hesteskræk i fred på en cykelsti der er
>indrettet til mig, hvor hesten ret beset intet har at gøre?

   Ja, men du argumenterer tilsyneladende for at heste skal
holdes på lukkede baner. Heste har _også_ ret til at færdes på gader
og stræder. At vi kan være enige i et heste ikke har så meget at gøre
på en cykelsti er noget helt andet. Det hjælper desværre ikke at råbe
af mig da jeg normalt aldrig færdes steder hvor der ikke er ridesti -
og i øvrigt normalt sørger for at min hest ikke spreder sine
efterladenskaber ud over stier hvor andre end lige heste kommer.

> [...]
>at det er OK for ryttere at bryde loven for at hytte deres eget skind, når
>den det går ud over er mig og andre cykelryttere.

   Jesus - du vælger altså at læse uden om alle: "Vi skal
allesammen være her"erne ....

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 10:19

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> braser frem så risikerer ikke blot cyklisten at komme til skade - men
> også både hest og rytter. Det går begge veje.

En cykel skal heller ikke køre på en ridesti, det vender bege veje.

> Ja, men du argumenterer tilsyneladende for at heste skal
> holdes på lukkede baner. Heste har _også_ ret til at færdes på gader
> og stræder.

Nej, kun hvis de ikke vil/kan være på gader, stræder, og ridestier.

> Jesus - du vælger altså at læse uden om alle: "Vi skal
> allesammen være her"erne ....

Nej.
Det jeg læser uden om er det underforståede: "Vi skal allesammen være på
cykelstierne". Du er stort set den eneste der kan se det ufornuftige i at
heste færdes på asfalterede cykelstier. Hvis alle havde din holdning, ville
det aldrig blive nødvendigt.

/Alex

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 03-07-03 11:20

On Thu, 3 Jul 2003 11:19:09 +0200, "Alex Linaa"

>En cykel skal heller ikke køre på en ridesti, det vender bege veje.

   Jeg oplever desværre bare tit at cyklister er lige så
ligeglade med det som du oplever rytterne er der hvor du cykler.

>Nej, kun hvis de ikke vil/kan være på gader, stræder, og ridestier.

   Heh - i betragtning af alle traffikanters intolerance (Og her
holder jeg altså ikke hestene ude når jeg taler om traffikanter) er
der ikke plads til heste i trafikbilledet. Der bliver ikke taget
hensyn til hestene - og rytterne tager derfor heller ikke hensyn til
andre traffikanter. Den onde cirkel er født...

> [...]
>heste færdes på asfalterede cykelstier. Hvis alle havde din holdning, ville

   Det mindes jeg nu ikke at have sagt. Jeg har sagt at det er
vigtigt at vide hvornår en sti er udelukkende beregnet til heste -
eller til cykler. Henvend dig til rideklubben hvis du er _helt sikker_
på at heste _ikke_ må færdes der hvor du cykler. Eller hvis du vil ha
en dialog op omkring at folk ikke sørger for at skaffe deres hests
efterladenskaber væk fra stien. Det nytter ikke noget at sige til mig
at jeg skal holde mig fra cykelstierne - først og fremmest fordi jeg
aldrig rider på desciderede cykelstier og dernæst fordi jeg garanteret
ikke bor i det område du bor i =) Hvis rytterne i det område du bor i
er til besvær for dig som cyklist så må du tage fat i dem.
Rideklubben/rideskolen osv. Skriv evt. et læserbrev i din lokalavis
for at få debatten frem til folk der ikke færdes på rideskolen/i
rideklubben.

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 11:46

> Jeg oplever desværre bare tit at cyklister er lige så
> ligeglade med det som du oplever rytterne er der hvor du cykler.

Indrømmet. Men det gør jo ikke situationen med heste på cykelstien hverken
værre eller bedre.

> [...]
> hensyn til hestene - og rytterne tager derfor heller ikke hensyn til
> andre traffikanter. Den onde cirkel er født...

Men de eneste der kan bryde denne cirkel er rytterne. Hensyn skal jo starte
et sted, og rytterne vinder intet ved at vælte det de er ude for i trafikken
over på cyklisterne.

> [...]
> på at heste _ikke_ må færdes der hvor du cykler. Eller hvis du vil ha
> en dialog op omkring at folk ikke sørger for at skaffe deres hests

Det var en mulighed.

> Det nytter ikke noget at sige til mig
> at jeg skal holde mig fra cykelstierne - først og fremmest fordi jeg
> aldrig rider på desciderede cykelstier og dernæst fordi jeg garanteret
> ikke bor i det område du bor i =)

Nu er dette en debat på usenet, ikke en personlig opfordring specielt til
dig. En debat er kendetegnet ved holdningsudvekslinger, eksempler, og
generelle opfordringer.

Fin ide - er taget ad notam.

/Alex

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 03-07-03 12:31

On Thu, 3 Jul 2003 12:45:52 +0200, "Alex Linaa"
> [...]

>et sted, og rytterne vinder intet ved at vælte det de er ude for i trafikken

   Så når jeg bliver overhalet i en voldsom hast på en grussti
hvor heste godt mæ færdes så skal jeg hvad .....? Jeg tager altid
hensyn til andre når jeg færdes til hest. Bliver hesten urolig i
nærheden af andre mennesker hopper jeg normalt af. .....

>Det var en mulighed.

   Og den bedste set fra din synsvinkel - det er jo i dit
lokalområde du oplever problemet og det er naturligvis der du må tage
problemet op først.

>Nu er dette en debat på usenet, ikke en personlig opfordring specielt til
>dig. En debat er kendetegnet ved holdningsudvekslinger, eksempler, og
>generelle opfordringer.

   No shit? ;) Det var såmen mest for at understrege at du skal
ha fat i dem der er årsag til problemet i dit eget lokalområde.

>Fin ide - er taget ad notam.

   =)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-07-03 14:22

In article <3f040961$0$76164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Alex Linaa wrote:
> "Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Fin ide - er taget ad notam.

Yderligere, tag fat i kommunen, og spørg om der ikke kan laves
en bedre løsning. Det kunne evt. være en ridesti, eller en
afmærkning af at det er forbudt. Husk dog at ryttere lige som
cyklister er mennesker. Dvs, hvis det er for meget besvær så
gør de det alligevel. Det kunne være en cyklist der cykler imod
retningen, fordi han jo ikke skal særlig langt, og ikke gider
over vejen, eller en rytter der bare lige rider et kort stykke
på cykelstien...

JonB

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 14:32

> [...]
> retningen, fordi han jo ikke skal særlig langt, og ikke gider
> over vejen, eller en rytter der bare lige rider et kort stykke

Selvfølgelig er vi alle mennesker, og Rom blev heller ikke bygget på én dag.
Men problemer har det med at gemme sig, hvis ingen gør opmærksom på dem.

/Alex

Fra : Zirfelt

Dato : 03-07-03 10:36

At møde en der er uden hensyn er aldrig rart. uanset om det drejer sig om
rytter, knallert, cykelrytter, bil osv.
Det er bare ikke rart når alle bliver skåret over med en kam.
Hvis du mener problemet er særlig slemt der hvor du bor, syntes jeg du skal
tage fat om roden. Gå hen på rideskolen, snak med ejeren, om du ikke kan
holde en aften der hedder "cykelrytter/hest" Få en debat med dem som er
problemet. Du løser intet ved at skrive her.
I Års og omegn er der lavet ridespor langs cykelstien. Det virker vist fint.

--
Fortsat god og positiv Aloe Vera dag

Irene og Karsten Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 10:48

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> At møde en der er uden hensyn er aldrig rart. uanset om det drejer sig om
> rytter, knallert, cykelrytter, bil osv.
> Det er bare ikke rart når alle bliver skåret over med en kam.

Det mener jeg heller ikke jeg har gjort. Jeg har gjort opmærksom på et
problem der for mig er stort, uden at tage stilling til hvor mange der ret
beset er årsagen til problemet.

> [...]
> holde en aften der hedder "cykelrytter/hest" Få en debat med dem som er
> problemet. Du løser intet ved at skrive her.

Jeg kan ikke se noget bedre sted at komme med en opfordring til
hestesportsfolk generelt, end her i hestegruppen. Det løser jo blot en
brøkdel af problemet at jeg får en aftale med en lokal rideskole, hvor imod
der var en mulighed for at ramme bredt hvis I hestefolk her i gruppen tog
problemstillingen med jer hjem til klubber og rideskoler.

> I Års og omegn er der lavet ridespor langs cykelstien. Det virker vist
fint.

Det er stadig et hesteproblem, ikke et cykelproblem at få lavet sådan et
spor. Jeg kan altså ikke påtage mig at tage mig af alles problemer.

/Alex

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-07-03 10:59

In article <3f03fbc7$0$76062$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Alex Linaa wrote:
> [...]

> der var en mulighed for at ramme bredt hvis I hestefolk her i gruppen tog
> problemstillingen med jer hjem til klubber og rideskoler.

Hestefolk hænger bare ikke ud her inde. Prøv
www.hestenettet.dk
www.hesteinfo.dk

JonB

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 11:13

> Hestefolk hænger bare ikke ud her inde. Prøv
> www.hestenettet.dk
> www.hesteinfo.dk

Mon ikke det vil være som at p***e på et el-hegn?

/Alex

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-07-03 11:45

Alex Linaa wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det vil være som at p***e på et el-hegn?

Jo, eller som at poste til dk.fritid.dyr.hest. :)

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 11:47

> Jo, eller som at poste til dk.fritid.dyr.hest. :)

Jo, men da kendte jeg ikke strømstyrken på hestesportsfolk i forvejen

/Alex

Fra : Anet

Dato : 03-07-03 11:45

> Mon ikke det vil være som at p***e på et el-hegn?
>
> /Alex

(klip)

Jamen kan du skrive her inde så kan du vel også gøre det de andre steder
hvis du mener at problemet er så stort og du er så utilfreds med ryttere. Du
vil ved at bruge ovenstående link nå ud til betydelig mange flere ryttere.
Især det øverste sted er vist set af alle ryttere der har internet.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-07-03 14:19

In article <3f0401a8$0$76148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Alex Linaa wrote:
> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det vil være som at p***e på et el-hegn?

Har du ikke lige gjort det ved at skrive her inde?
Og bagefter kom der en gammel blind pony forbi der
troede at det var en gulerod... ;-P

JonB

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 14:28

> Og bagefter kom der en gammel blind pony forbi der
> troede at det var en gulerod... ;-P

Jeps. Men den kunne jo ikke se, så den mistede alle tænderne ved at tygge på
min cykels overrør, der er af aluminium ;)

/Alex

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 03-07-03 09:42

Dennis Thrysøe wrote:
> Jeg tror såmend ikke rytterne er meget stærkere. De sidder højere, og
> har mindre direkte indflydelse på situationen, hvis der f.eks. kommer en
> 'overraskelse'. Men det er vist ved siden af diskussionen.

Der er jeg nu ikke enig, efter at prøvet nogen gange at være tvunget væk
fra skovstier af galloperende heste (med ryttere) så er jeg af en helt
anden opfattelse, og de oplevelser jeg har haft på cykelstier har heller
ikke været beforderende. Det kan godt være jeg er tungere og stærkere
end mange af dem som rider på hest, ligesom jeg er tungere og stærkere
end mange billister, det ændre dog ikke på at transportmidlet vejer
nogle hundrede kilo mere end min cykel og er større og mere uhåndterligt!

Som mange skriver her så er heste uforudsigelige, og hvordan i alverden
skal vi andre vide hvordan vi skal signalere om vores tilstedeværelse
uden at skræmme dem fra vid og sans. Nogen foreslår vi bruger klokken,
men det har jeg prøvet blot for at blive skældt huden fuld med besked om
at jeg skræmmer hesten.

Og mht. at hilse og sige hej, så ved jeg egentlig ikke hvor motiveret
jeg er for at sige noget til dem som efterlader lort der hvor jeg køre -
det går over min forstand hvorfor heste ikke skal bære noget der samler
deres efterlandskaber sammen. Hundeejere kan finde ud af det, og
politiets heste eller rettere deres ryttere kan også, så hvorfor ikke
jer andre? I argumentere for at det må være ok at bruge cykelstien, men
så burde det da være selvskrevt i viser noget mere hensyn til en start.

Mvh

Bruno

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-07-03 10:10

iddqdATworldonline.dk wrote:
> [...]
> deres efterlandskaber sammen. Hundeejere kan finde ud af det, og
> politiets heste eller rettere deres ryttere kan også, så hvorfor ikke

Hvad er egentligt politiets rytteres løsning? (Jeg kender den ikke).

Heldigvis fylder de sjældent mere end man kan køre uden om. Men - ja - det er
selvfølgelig også træls.

> I argumentere for at det må være ok at bruge cykelstien, men
> så burde det da være selvskrevt i viser noget mere hensyn til en start.

Helt enig.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Nina Svanholm

Dato : 03-07-03 14:53

Det er bare så ubehageligt at ride rundt med en skovl på nakken

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 03-07-03 20:24

Nina Svanholm wrote:
> Det er bare så ubehageligt at ride rundt med en skovl på nakken

Og det er bare så lækkert at køre gennem en dynge hestemøg, især når det
er lidt fugtigt i vejret

Fra : Nina Svanholm

Dato : 04-07-03 17:10

> Og det er bare så lækkert at køre gennem en dynge hestemøg, især når det
> er lidt fugtigt i vejret

Kan du så ikke have skovlen på bagagebæren og klare det der er et problem
for dig? -sorry, mente det ikke, men det var så oplagt

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-07-03 09:11

In article <3f03d970$0$76148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Alex Linaa wrote:
> [...]

[klip]

> Hvis I nægter at vise dette hensyn er det min bedste overbevisning at det
> ender i en krig. Vi cykelryttere der træner i nærheden af rideskoler er
> efterhånden ved at være godt gale i skralden.

Hvis i træner på en ridesti, så må i acceptere at møde en
hest i ny og næ. Og det sker da af og til for mig, omend
det er mere løbere. Selv hvis stien ikke er en ridesti må
du acceptere at der kan komme heste på andre stier, veje,
osv.

JonB

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 09:32

> [...]
> det er mere løbere. Selv hvis stien ikke er en ridesti må
> du acceptere at der kan komme heste på andre stier, veje,

Jeg træner aldrig på ridestier, kun på cykelstier der tilfældigvis går forbi
en rideskole. Og der er IKKE skiltet med at heste har adgang til
cykelstierne her.

Du har ret i, at heste kan antræffes på stier i statsskove, og andre veje,
det har jeg heller ike noget problem med. Dem kan jeg bare holde mig væk
fra, men det kan jeg ikke fra cykelstierne, hvis jeg skal overholde
færdselsloven.

/Alex

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-07-03 09:40

In article <3f03ea09$0$76151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Alex Linaa wrote:
> [...]
>
> Jeg træner aldrig på ridestier, kun på cykelstier der tilfældigvis går forbi
> en rideskole. Og der er IKKE skiltet med at heste har adgang til

Er der så skiltet med at hestene IKKE har adgang? Altså at det
er forbudt at ride der?

> [...]
> det har jeg heller ike noget problem med. Dem kan jeg bare holde mig væk
> fra, men det kan jeg ikke fra cykelstierne, hvis jeg skal overholde

Okay, så det er de asfalterede cykelstier langs asfalterede veje
du snakker om ?

JonB

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 09:45

> Er der så skiltet med at hestene IKKE har adgang? Altså at det
> er forbudt at ride der?

Hvis der ikke er skiltet med at heste har adgang til cykelstierne, så har de
ingen adgang ifølge færdselsloven.

Netop.

/Alex

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-07-03 09:51

In article <3f03ed26$0$76049$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Alex Linaa wrote:
> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> forbi

> Hvis der ikke er skiltet med at heste har adgang til cykelstierne, så har de
> ingen adgang ifølge færdselsloven.

Well, normalt skal det være explicit forbudt, ellers er det
tilladt, men...

> veje,

> Netop.

.... de stier står vist i færdselsloven. Men i skoven, hvor jeg
rider, der skal det være markeret, og er det desværre på langt
de fleste, derfor er det lidt irriterende at møde cyklister på
de få hvor ryttere må ride.

JonB

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 09:58

> Well, normalt skal det være explicit forbudt, ellers er det
> tilladt, men...

Nej da. I så fald ville biler også have adgang til cykelstierne.
Heste er i færdselslovens forstand at sidestille med et motorkøretøj, hvis
ikke andet er angivet med skilte.

> [...]
> rider, der skal det være markeret, og er det desværre på langt
> de fleste, derfor er det lidt irriterende at møde cyklister på

Se det er en halt anden, og lige så vigtig diskussion, som jeg synes du
burde tage op i news:dk.sport.cykling. Selvfølgelig skal folk på
mountainbikes ikke ræse ned af ridestier og skræmme hestene, på samme måde
som jeg ikke vil skræmmes af heste på cykelstierne.
Det hedder vist "trafikseparation", og er imø en ganske fornuftig
foranstaltning.

/Alex

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 03-07-03 10:13

On Thu, 3 Jul 2003 10:32:09 +0200, "Alex Linaa"
<@a@linaa.com@ingenspam.com> wrote:

>Jeg træner aldrig på ridestier, kun på cykelstier der tilfældigvis går forbi
>en rideskole. Og der er IKKE skiltet med at heste har adgang til
>cykelstierne her.

   Det _skal_ der såmen heller ikke være ... hvis det er en sti -
altså ikke fx. en asfalteret sti der er avateret som værende en
cykelsti og udelukkende en sådan. Så har hestene altså ret til at være
der. I øvrigt hvis det er eneste adgangsveje til fx. en skov så mener
jeg også at de har ret til at være der.
   Vi er dog enige i at det er svineri at hesteejere ikke sørger
for at skubbe deres hestes efterladenskaber ind til siden.

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 10:31

> [...]
> altså ikke fx. en asfalteret sti der er avateret som værende en
> cykelsti og udelukkende en sådan. Så har hestene altså ret til at være

Vi taler om asfalterede cykelstier, med et stort flot blåt skilt
forestillende en cyklist i hver ende.

> Vi er dog enige i at det er svineri at hesteejere ikke sørger
> for at skubbe deres hestes efterladenskaber ind til siden.

Ja, så simpelt kan det gøres.

/Alex

Fra : Anet

Dato : 03-07-03 11:33

> Nu er min mission ikke at løse hestenes traffikale problemer, men at sikre
> en vis form for sikkerhed for cyklisterne.

(klip)

Jeg har i mange år før jeg flyttede hestene hjem haft mine heste opstaldet
på et ridecenter som lå op af en stor skov. Faktisk hver eneste gang at vi
red afsted en tur igennem skoven så kom der cyklister (altså dem som kører
og træner) og de kørte vildt stærkt men hvad der rystede mig var at de
faktisk kørte så tæt på hestene at jeg faktisk ikke forstod at de turde. Den
ene gang endte det også med at en cykelrytter blev sparket på armen men
fakta var at cykelrytterne faktisk troede og altid tror at de ejer hele
kørebanen. Hvor tit har vi ikke set 10-12 cykelryttere køre sammen i en
gruppe og fylde to og to og selv om der ikke er plads på vejen så andre
trafikanter kan være der rimeligt. Ærligt jeg har ikke så meget til overs
for cyklister som træner og jeg syntes at de skulle tage og "gribe i egen
barm" før de brokker sig over at andre kører urimeligt i forhold til
færdselsloven.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 11:56

> [...]

> for cyklister som træner og jeg syntes at de skulle tage og "gribe i egen
> barm" før de brokker sig over at andre kører urimeligt i forhold til

Vi griber så sandelig i egen barm. Jeg bruger uanede mængder af krudt på at
få mine medcyklister til at køre mere hensynsfuldt i trafikken.
Men jeg bryder mig ikke om din debatteknik, at bagatelisere jeres problem
med at være hensynsfulde, fordi nogle andre heller ikke er hensynsfulde. Det
minder lidt om: "Her ligger i forvejen meget affald, så kan jeg godt tømme
mit askebæger i grøften".
Jeg kører altid efter færdselsloven, og jeg er ikke "cyklister" som en
gruppe. Derfor synes jeg godt jeg er berettiget til at fremføre mine
holdninger til heste på cykelstien, uden at skulle mødes med argumenter som
at du/I ikke vil vise hensyn over for cykler fordi nogle cyklister kører
råddent.
Problemet med heste på cykelstien forsvinder jo ikke, fordi du ikke kan lide
den måde nogle cyklister kører på.

/Alex

Fra : Anet

Dato : 03-07-03 12:24

> [...]
Det
> minder lidt om: "Her ligger i forvejen meget affald, så kan jeg godt tømme

(klip)

Hov, hov jeg har ikke mæglet et eneste ord om efterladenskaber/affald i mine
indlæg. Jeg har bare påpeget at mange cykelryttere ikke passer på sig selv
og ikke tager hensyn til andre end dem selv.
Jeg bor hvor der næsten ikke er nogen cykelstier langt ude på landet og jeg
har kun oplevet cykelryttere som beskrevet ovenfor.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 12:44

> Det
>
> (klip)
>
> Hov, hov jeg har ikke mæglet et eneste ord om efterladenskaber/affald i
mine
> indlæg.

Det var en analogi!

/Alex

Fra : Diane Ellefsen

Dato : 05-07-03 22:32

> [...]
> råddent.
> Problemet med heste på cykelstien forsvinder jo ikke, fordi du ikke kan

Du må godt generalisere heste som værende et problem, men vi, "hestefolket",
må ikke generalisere at cykelrytterne er et problem ?

Eller tror du, at du herinde rammer alle hestefolk i hele DK ?

Men jeg må give andre ret, har endnu ikke mødt en eneste hensynsfuld
cykelrytter, på den snoede landevej (i byzone), med stærk trafik og uden
cykelsti, som jeg desværre er nødsaget til at ride 50 meter ad for at komme
i ridehus.

- Nå ja, og alle de gange jeg er blevet forsinket af flokke af cykelryttere,
der på en fuld optrukket vej fylder hele vejbanen...

Hr. og fru danmark på cykeltur har jeg til gengæld yderst sjældent problemer
med...

/Diane

Fra : Alex Linaa

Dato : 06-07-03 18:38

"Diane Ellefsen" <diane@privat.dk> wrote in message

> Du må godt generalisere heste som værende et problem, men vi,
"hestefolket",
> må ikke generalisere at cykelrytterne er et problem ?

Jeg mener ikke jeg generaliserede, jeg fremførte et problem. Men de
generelle reaktioner blev, ...ja ret generelle, en generalisering fra den
anden side.
Men hvad vil du vinde ved at generalisere omkring cykelryttere? Det fjerner
jo ikke en eneste flig af hesteproblemet, det eneste du forsøger dermed er
at flytte fokus over på nogle andre der er nogle spader i trafikken.
Disse to problemstillinger har ret beset intet med hinanden at gøre, så
hvorfor du føler at der er berettiget at nogle ryttere opfører sig råddent,
fordi nogle cykelryttere gør det samme, er mig en gåde.

/Alex

Fra : Diane Ellefsen

Dato : 07-07-03 19:51

> [...]
> jo ikke en eneste flig af hesteproblemet, det eneste du forsøger dermed er
> at flytte fokus over på nogle andre der er nogle spader i trafikken.

Måske ja, men faktum er, at så længe der er mere end to individer i
trafikken, er der altid mindst en spade.

Heste hører iflg lovgivningen hjemme på kørebanen. Det har du ret i, men vil
du med fred i sindet køre forbi eks. antal smadrede biler, heste og
mennesker - bare så du kan få din cykelsti i fred. Du har jo så retten på
din side.

Heste er nu engang dyr, og uanset hvor rolige og trafiksikre de måtte være,
så reagerer de instinktivt på fare. Om heste så skal holde sig til dertil
indrettede ridestier... Tjah, god ide - hvis der bare var nogen. På den før
omtalte vej jeg rider af til ridehus, sker der årligt en 4-5 heste
dødsulykker, indtil videre kun med voldsomme skader på rytterne. Der har de
sidste ca. 20 år forligget planer, for bygning af ridestier bagom vejen.
Hver gang nogen kommer til skade lover kommunen at NU skal det være, men der
sker ikke en s...

Og desværre er det jo sådan, at vi ikke alle kan have et ridehus lige om
hjørnet - tænk på hvor mange ridehuse der så skulle være i DK.

Jeg vil ikke elimere, at det er et irritationsmoment for dig, men se det
også lidt fra den anden side. Med fælles forståelse kommer vi længst - og at
ryttere så, ved henvendelse om forbikørsel bliver gale... De skulle skamme
sig skulle de!

/Diane

Fra : Alex Linaa

Dato : 07-07-03 20:25

> Måske ja, men faktum er, at så længe der er mere end to individer i
> trafikken, er der altid mindst en spade.

Korrekt. Men den eneste spade man kan brække håndtaget på er nu en gang sin
egen.

> [...]
> du med fred i sindet køre forbi eks. antal smadrede biler, heste og
> mennesker - bare så du kan få din cykelsti i fred. Du har jo så retten på

Selvfølgelig kører ingen forbi en trafikulykke med fred i sindet, det er en
tragedie hver gang. Men det er nu en gang ikke mig der har bedt rytterne om
at transportere sig selv og hesten fra punkt A til punkt B, hvis det er på
en vej med stærk trafik. Det er rytterens suveræne valg.

> Heste er nu engang dyr, og uanset hvor rolige og trafiksikre de måtte
være,
> så reagerer de instinktivt på fare.

Det er lige nøjagtigt det budskab jeg har prøvet at formidle. På vejen gør
hesten de fleste gange kun skade på sig selv og rytteren, mens den på
cykelstien gør skade på mig, fordi jeg i den sammenhæng er langt den
svageste trafikant. Og som du selv siger, så kan man aldrig stole helt på
hvordan en hest reagerer i en given situation.
Det er imø ikke videre hensynsfuldt at flytte risikoen fra rytteren over på
cyklisten. Vi har heldigvis endnu ikke oplevet en dødsulykke med en cykel og
en hest indvolveret, men jeg var forleden uhyggeligt tæt på at blive offer
for et alvorligt styrt, som kunne have kvæstet mig slemt.

> [...]
> sidste ca. 20 år forligget planer, for bygning af ridestier bagom vejen.
> Hver gang nogen kommer til skade lover kommunen at NU skal det være, men

Det er noget skidt, det kan jeg nemt sætte mig ind i. Men det bliver
alligevel en sag mellem kommunen og rytterne, og ikke mellem rytterne og
cyklisterne. Man kan da ikke bare sådan skubbe Sorteper videre.

> [...]
at
> ryttere så, ved henvendelse om forbikørsel bliver gale... De skulle skamme

Netop.
Det var heller ingen krig jeg ønskede med mit indlæg, men begrebet "Road
Rage" eksisterer med al tydelighed i bedste velgående hos andre end
billister (ingen nævnt ingen glemt).

vh Alex

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 04-07-03 00:52

Anet wrote:
Ærligt jeg har ikke så meget til overs
> for cyklister som træner og jeg syntes at de skulle tage og "gribe i egen
> barm" før de brokker sig over at andre kører urimeligt i forhold til
> færdselsloven.

Gider du lige undlade at generalisere, jeg kunne ligesågodt påstå alle
hesteejere misrøgter deres dyr blot fordi jeg engang har set en hest
pisket til blods

(Skal lige siges at ejeren blev meldt til politiet delvist på min
foranledning).

Jeg træner, men det betyder jeg ikke kan finde ud af at tage hensyn til
andre. Men jeg har endnu til gode at opleve en enste rytter der ryder op
efter sin hest, og det hverken i form af at overvære en oprydning eller
så en ladning hestelort der er skubbet ind til siden.

Der er helt sikkert cykelister der køre som nogle fjolser, ligesom der
helt sikkert er ryttere(altså dem som rider på de firbenede) som er
nogle psykopater. Men det ændre dog ikke på at der er et problem, som du
så blot taler uden om.

Mvh

Bruno

Fra : Harald Blaatand

Dato : 04-07-03 06:37

Det ka' man da kalde selverkendelse ....

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 04-07-03 18:59

Harald Blaatand wrote:
> Det ka' man da kalde selverkendelse ....

Der gik vist lige rod i en negation, men der var også sent

Fra : Anet

Dato : 04-07-03 13:09

> Ærligt jeg har ikke så meget til overs
> >

> Gider du lige undlade at generalisere, jeg kunne ligesågodt påstå alle
> hesteejere misrøgter deres dyr blot fordi jeg engang har set en hest
> pisket til blods

(klip)

Gider du lige....at holde dig til hvad jeg har oplevet så mange
gange......igen og igen.....

Men det ændre dog ikke på at der er et problem, som du
> så blot taler uden om.

(klip)

Jeg taler ikke uden om et problem for jeg kender ikke lige til det problem
da jeg bor langt ude på landet og der stort set ikke findes cykelstier
herude. Da jeg ikke kender til det personligt så har jeg lidt svært ved at
forholde mig til det og jeg har lidt svært ved at kommentere det og har
derfor ikke gjort det.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Jynis

Dato : 03-07-03 08:24

"Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Det var mit lille "bøvs", hvormed jeg håber at skabe lidt forståelse for
> cyklisternes situation, hvis cykelstierne bruges til hestesport.

Jeg kan godt forstå din forskrækkelse, men vi skal være her alle sammen. Der
må da være en ringeklokke på din cykel, den burde du nok have brugt , så
både hest og rytter var blevet opmærksom på , der kom nogen bag fra.
Jeg ved ikke om du har kørekort, men da jeg for over 30 år siden tog
kørekort , lærte vi at tage hensyn til hinanden i trafikken og ikke mindst
hestene, netop fordi de kunne blive bange. Vi lærte at vi skulle tage farten
af, og køre langsom forbi.
Alt for mange cykelryttere kører somom de ejer vejen , dermed ikke sagt at
du gør det samme.Der er mange der køre på vejen også hvor der er cykelsti.
Husk . Vi skal være her alle sammen. Mvh
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 08:28

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan godt forstå din forskrækkelse, men vi skal være her alle sammen.

Det har du ganske ret i, men heste skal IKKE være på cykelstien. Det er et
uigendriveligt faktum.

> [...]
> kørekort , lærte vi at tage hensyn til hinanden i trafikken og ikke mindst
> hestene, netop fordi de kunne blive bange. Vi lærte at vi skulle tage

Jamen hov, du ved da ikke hvordan passagen skete.
Jeg satte farten ned til en anelse mere en hestens, og gav tydeligt signal
om at jeg kom. Men det ændrede ikke ved at hesten gav et spring lige før jeg
passerede den, og derved var ved at vælte mig.

> Alt for mange cykelryttere kører somom de ejer vejen , dermed ikke sagt at
> du gør det samme.Der er mange der køre på vejen også hvor der er cykelsti.
> Husk . Vi skal være her alle sammen. Mvh

Jeg er en af de cykelryttere der kører efter færdselsloven, og derfor
forventer jeg så sandelig at andre traffikanter gør det samme. Du kan
forvisse dig om hvor meget jeg er fortaler for at cyklerne skal køre
hensynsfuldt i indtil flere tråde i news:dk.sport.cykling.

/Alex

Fra : Anet

Dato : 03-07-03 11:49

> [...]
> kørekort , lærte vi at tage hensyn til hinanden i trafikken og ikke mindst
> hestene, netop fordi de kunne blive bange. Vi lærte at vi skulle tage

(klip)

Det er stadig lagt ind i undervisningen kan jeg fortælle dig da jeg sidste
sommer tog lastbil kortet og hængerkortet.

--
~Hilsen
Annette~>

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 03-07-03 18:57

On Thu, 3 Jul 2003 09:24:23 +0200 Jynis wrote:

> Alt for mange cykelryttere kører somom de ejer vejen , dermed ikke sagt at
> du gør det samme.

Det er vist noget der gælder for alle trafikanter og ikke kun for
cyklister.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 03-07-03 08:47

On Wed, 2 Jul 2003 18:11:56 +0200, "Alex Linaa"
<a@linaa.com@ingenspam.com> wrote:

>Jeg tillader mig at skrive et idlæg i dk.fritid.dyr.hest på grund af en
>hændelse i dag, hvor jeg meget vel kunne have mistet min førlighed, eller
>være kommet alvorligt til skade.

   Jeg rider tit på en sti hvor både cykliste og heste færdes.
(Må færdes bør jeg vist skrive) Tit når vi møder cyklister - eller
gående ignorerer de fuldkommen alle henvendelser om lige at sige hej -
hvilket vi _altid_ gør når vi oplever at en hest måske ikke er helt
tryg ved at folk enten sniger sig forbi på cykel - eller endnu værre -
står og gemmer sig bag et træ. Heste er _flugtdyr_ og vil altid
forsøge at flygte såfremt de ikke føler sig trygge ved en situation.
Men folk er altså ikke særligt hjælpsomme i den retning og bliver
derfor bestyrket i at heste er sindsygt farlige.
   På den anden side har jeg også oplevet at netop min heste
vendte hjem i panik med en rytter fordi et par cyklister brød gennem
et budskads lige foran hestene. 2 meter længere fremme og de havde
kørte _ind i_ hestene! Hestene kunne ha slået både cyklister og
ryttere ihjæl... og igen er det altså en sti der både er til cykler og
heste - markeret med stoooore fine skilte om at der færdes heste på
stien.

   Men diskussionen er nok den samme som den der er mellem
billister og cyklister - sagen er lidt den at der altid er nogen der
cykler som om de aldrig kunne dø, billister der kører med hovedet oppe
i røven og ryttere der rider ud på hvad som helst uden hensyntagen til
andres liv og lemmer. :(

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-07-03 09:31

Hej Alex

Nu du taler så varmt for at alle på cykel, og om hvordan i altid køre på
cykelstierne hvis der ellers er nogen. Så husk lige på at irettesæt dine
egne medcykelister når de tror de er en del af Tour de France og ligger og
fylder mere end en ½ kørebane på vejen fordi det er jo sååå smart at ligge
på hjul af hinanden, fordi de gør de "rigtige" cykelryttere. Med hensyn til
en hests efterladeneskaber. Skal man ha' en sæk og en skovl med ???? Det er
sikkert ikke sjovt at "race" igennem sådan en, men køre du virkeligt så
stærkt at du ikke har tid til at orrientere dig om hvordan vejen (hov skulle
nok ha stået cukelstien) ser ud ???? For hvis det er tilfældet så er det da
vist dig der er den der ikke viser hensyn.

Baer en tanke

MArtin

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 09:40

"Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fylder mere end en ½ kørebane på vejen fordi det er jo sååå smart at ligge
> på hjul af hinanden, fordi de gør de "rigtige" cykelryttere.

Nu er det jo altid nemt at imødegå kritik, ved at give modkritik helt ude af
den opringelige sammenhæng, men det er ikke særligt konstruktivt.
Men selvølgelig har du ret i, at der er mange spader blandt cykelryttere,
der kører som om de ejer vejene. Den diskussion hører bare ikke hjemme her,
men du kan gå over i news:dk.sport.cykling og se, at jeg i dette forum netop
fremfører dine synspunkter mht. opførsel i trafikken. På grund af dette har
jeg selv taget konsekvensen, og kører altid alene på mine træningsture.

> Med hensyn til
> en hests efterladeneskaber. Skal man ha' en sæk og en skovl med ????

Ja, det ville være en god og hensynsfuld løsning.

> [...]
da
> vist dig der er den der ikke viser hensyn.

Selvfølgelig kan man se en hestelort på forhånd, men somme tider ligger der
så mange at de fylder hele cykelstien.
Den farligste situation opstår i regnvejr, hvor flere meter cykelsti kan
være syltet ind i opløst hestelort, som ikke kan ses på afstand, men det er
glat som brun sæbe.
Hvordan kan du argumentere for at det er OK at efterlade hestelorte på en
cykelsti? Det er da topmålet af manglende hensyn til andre mennesker.

/Alex

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-07-03 10:00

SIger ikke det er ok at efterlade hestelort nogen steder (andet måske på en
mødding).

Det skal lige siges at jeg ikke er rytter, har aldrig siddet på en hest. HAr
blot en hugge shetlænder, som vi en gang imellem går en tur med. Jeg vil dog
(ud fra egne erfaringer) sige at jeg syntes bestemt ikke at det er rytterne
(altså dem til hest) der alene har et problem. Et (måske ukvalificeret) bud
på antallet af hensynsfulde cykelister ligger vel på cirka 5 % af den
samllede mængde. Det er bare hvad jeg har oplevet, og jeg siger slet ikke at
du er sådan ( er meget glad for at høre at du ikke er det), men du kæmper en
næsten umulig kamp her da så mange af dine "egne" sætter dig i meget dårligt
lys. Jeg færdes meget på en gård hvor der vel er en små 14-16 islændere, vi
har ikke nogle cykelstier lige i nærheden, så derfor er alle nødtil at
benytte vejen (dem til hest bruger tit græsrabatten, og jeg fordi jeg går
tur med min hund ) har endnu aldrig set eller hørt en cykelist der gør
opmærksom på at han er ved at overhale. Men det er som sagt bare hvad jeg
har oplevet og du har så oplevet det stik modsatte og vi bliver nok aldrig
enige.

Mvh MArtin

--der mener at det mest uhøflige man kan møde er en mand mellem 20 og 30 år
på en cykel i København (men det er jo neget helt andet) --

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 10:13

"Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

<klip en masse rigtigt>

Vi er næsten 100% enige Martin, og måske er det en håbløs kamp. Men jeg gør
hvad jeg kan for at rydde op i egne rækker, og mit oprindelige indlæg var
sådan set kun en opfordring til hestefolket om at gøre det samme (og på
cykelstierne

Man vil du af med nogle holdninger omkring cyklisters opførsel i trafikken,
så skal du gøre det i news:dk.sport.cykling, hvor du når din målgruppe, ikke
her i en diskusion omkring heste på cykelstier.

/Alex

Fra : Ikaros

Dato : 03-07-03 10:23

Kan vi ikke bare slå fast en gang for alle.

Heste hører ikke hjemme på cykelstien - den er for cyklister..........(det
løser også problemet med efterladenskaber). Sådan er det altså bare.......

VK

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-07-03 10:50

Ikaros wrote:
> Kan vi ikke bare slå fast en gang for alle.
>
> Heste hører ikke hjemme på cykelstien - den er for cyklister..........(det
> løser også problemet med efterladenskaber). Sådan er det altså bare.......

Hvis alle havde så gode argumenter som dig, så var vi sikker hurtigt
allesammen overbeviste ;)

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 03-07-03 12:57

"Ikaros" <gizmocatFJERN@cool.dk> wrote:

>Heste hører ikke hjemme på cykelstien - den er for cyklister..........

For pokker da! Heste hører til i skov og strand...!
Cykler hører til i kælderen!!! (Cykelkælderen)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 03-07-03 15:08

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com>

> Cykler hører til i kælderen!!! (Cykelkælderen)

Cykler?! hvad er det nu lige det er?

Fra : Ikaros

Dato : 03-07-03 10:25

Det er da noget af en debat du har fået gang i på news:dk.fritid.dyr.hest.

Jeg kan kun opfordre andre til at gå ind og give deres mening til kende. Det
er jo en rystende holdning til cyklisternes ret til cykelstierne de ligger
for dagen derinde..........

Valdemar

Fra : Marlene

Dato : 03-07-03 10:28

"Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> skrev i en meddelelse
Snip

> [...]
slalom
> mellem hestelorte, specielt ikke i vådt vejr, hvor det gør cykelstierne

Det var da godt nok pudsigt, at du lige nævner det, for igår lagde jeg netop
mærke til, at der lå usædvanligt mange hestelorte på den omtalte cykelsti
(jeg bor i Mårslet), og jeg sad faktisk og "brokkede" mig lidt over, at
rytterne ikke samler deres hests lorte op. Jeg er selv hestegal, men kunne
igår godt se, at det flere steder næsten var umuligt at benytte cykelstien
for cyklisterne . Så jeg kan faktisk godt forstå dit sure opstød

Mvh. Marlene.

Fra : Kenneth

Dato : 03-07-03 12:02

Alex, du siger at det ikke er dit problem at sørge for bedre vilkår for
rytterne. Samtidig siger du, at du ikke vil finde dig i hvordan tingene
kører lige nu, hvor folk er tvunget til at benytte fortov/cykelsti fordi
bilisterne helt ærligt er revnende ligeglade med om de skulle skræmme en
hest eller ej.

At få lobby-arbejde i gang for ridestier langs vejene er nok den bedste
løsning, men burde samtlige cykelryttere som er irriterede over
hesterytterne så ikke slutte op om det, hjælpe med at få det gennemført?

Fra : Pia J

Dato : 03-07-03 12:08

"Kenneth" <computernerd@pc.dk> wrote in message news:3f040c38$0$13252

> At få lobby-arbejde i gang for ridestier langs vejene er nok den bedste
> løsning, men burde samtlige cykelryttere som er irriterede over
> hesterytterne så ikke slutte op om det, hjælpe med at få det gennemført?

Fælles front mod bilisterne!

:Pia - her må man ikke engang ride i skoven, og cykelstier? Hvad er det?
Græsslåning af rabatten? Det har vi ikke råd til...

Fra : Anet

Dato : 03-07-03 12:27

> :Pia - her må man ikke engang ride i skoven, og cykelstier? Hvad er det?
> Græsslåning af rabatten? Det har vi ikke råd til...

(klip)

Faktisk er det sådan nogle steder at der har rytterene ikke andet valg end
at ride lige ud mod susende trafik og vi ryttere vil også gerne nyde
naturen. Måske dansk rideforbund kunne komme lidt på banen og hjælpe andre
end lige de ryttere der rider konkurrencer.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 12:32

"Kenneth" <computernerd@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Alex, du siger at det ikke er dit problem at sørge for bedre vilkår for
> rytterne.

Nej, jeg siger at jeg ikke kan påtage mig at løse alles problemer - Med en
tydelig smiley!
Mit problem med heste og hestelorte på cykelstierne kan løses ret nemt, hvis
hestefolket er indstillet på det. Det andet er et meget større problem, som
der så sandelig skal mere kvalificerede kræfter end mig til at bringe til
torvs.

> [...]
> kører lige nu, hvor folk er tvunget til at benytte fortov/cykelsti fordi
> bilisterne helt ærligt er revnende ligeglade med om de skulle skræmme en

Tvunget?
Der er da vist ingen der tvinger rytterne til noget som helst, og slet ikke
til at genrere cyklisterne.
Vi cyklister har helt de samme problemer som jer, der hvor der ingen
cykelstier er, men det betyder da ikke at vi føler os tvunget til at køre på
fortovet.
Hvis der er stærkt traffikerede veje vi føler ubehag ved at køre på, så
holder vi os væk. Det er en ganske simpel og efektiv løsning som
hestesportsfolk også med fordel kunne benytte.

> At få lobby-arbejde i gang for ridestier langs vejene er nok den bedste
> løsning, men burde samtlige cykelryttere som er irriterede over
> hesterytterne så ikke slutte op om det, hjælpe med at få det gennemført?

Se det er en helt anden snak, men den gode vilje kan ikke starte andre
steder end ved, at hestefolket holder sig væk fra cyklernes domæne. Så længe
de to grupper ikke en gang respekterer hinandens rettigheder, er det vist et
noget spinkelt grundlag for samarbejde.

/Alex

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 03-07-03 12:50

"Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> wrote:

>Det var mit lille "bøvs", hvormed jeg håber at skabe lidt forståelse for
>cyklisternes situation, hvis cykelstierne bruges til hestesport.

Sikke en diskussion, men i må da forstå manden der har et problem når
han ikke kan komme frem på cykelstien for så meget l*rt at man ikke
kan nå at styre udenom. Det var måske på sin plads at cyklister der
skal køre så hurtigt får politieskorte, eller skal vi hesteejere til
at forlange politieskorte og afspærring af vejene når vi skal ud at
ride ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 13:08

> [...]

> skal køre så hurtigt får politieskorte, eller skal vi hesteejere til
> at forlange politieskorte og afspærring af vejene når vi skal ud at

Det kan du da forsøge som du lyster, bare du så holder dine heste væk fra de
asfalterede cykelstier.

Sikker på du ikke var en af de hensynsløse ryttere jeg var i karambollage
med? Sådanne udtalelser kunne godt forlede en til at tro, at du var
prototypen på ryttere i den kategori.

/Alex

Fra : Nina Svanholm

Dato : 03-07-03 15:24

Hej

Sådan set kan jeg godt forstå dig, men omvendt så synes jeg nu at det burde
være muligt at finde plads til begge slags ryttere. Min hest står opstaldet
ude på landet, derfor er der ikke ret mange cykelstier, men hvis der er en
så rider jeg på den -uden problemer for hverken mig eller cyklisterne. Det
har måske noget at gøre med at det er lokalsamfund, alle kender alle, så
selvfølgelig er der plads til en enkelt hest eller to på cykelstien! Min
hest er MEGET rolig og bliver ikke bange for noget, det betyder selvfølgelig
også en del, jeg ved godt at nogle heste laver spjæt for hver anden meter de
rider, og så er det naturligvis helt uforsvarligt!
Det med de små -eller store klatter, ja jeg samler dem ikke op, har aldrig
gjort det og kommer heller ikke til det! Hesten bor på landet og kan man
ikke klare landlivet ja så må man jo flytte til byen. Iøvrigt så farer der
næsten altid en ud for at få samlet den op så de kan få god gødning til
deres roser, så der har der heller aldrig været nogle problemer på den
front.

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 13:49

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote in message

> Det med de små -eller store klatter, ja jeg samler dem ikke op, har aldrig
> gjort det og kommer heller ikke til det! Hesten bor på landet og kan man
> ikke klare landlivet ja så må man jo flytte til byen.

Man kan ikke dyrke cykelsport i byerne. Det ville være groft uforsvarligt
over for alle de andre cyklister der er så mange af der, bedstemødre, mødre
med børn på bagsædet, o.s.v.
Jeg fristes næsten til at vende din argumentation mod dig selv. Heste er et
levn fra fortiden, som den moderne verden og infrastruktur ikke levner megen
plads til. Kan man ikke klare den moderne verden, så må man jo flytte til
Polen, hvor heste stadig er at betragte som et transportmiddel.
Men hvorfor ikke i samarbejdets ånd forsøge at finde en løsning, så vi alle
har en mulighed for at dyrke vores hobby? Jeg kan sagtens klare landlivet,
jeg kører traktor og malker køer somme tider, men hestelorte på asfalterede
cykelstier er f...... IKKE en del af landlivet, det er derimod et udtryk for
en aklimatiseret bybo's manglende respekt for sine medmennesker.

/Alex

Fra : Anet

Dato : 04-07-03 13:13

..

> Man kan ikke dyrke cykelsport i byerne. Det ville være groft uforsvarligt
> over for alle de andre cyklister der er så mange af der, bedstemødre,
mødre
> med børn på bagsædet, o.s.v.

(klip)

Og jeg fristes næsten til at sige at der i et tidligere indlæg var en
henstilling til at turde en rytter og hest ikke være på kørebanen med
bilisterne så måtte de blive på grusbanerne. Hvad er der i vejen for at
cykelrytterne kunne blive i haller på motionscyklen?????

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Alex Linaa

Dato : 04-07-03 18:54

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> bilisterne så måtte de blive på grusbanerne. Hvad er der i vejen for at
> cykelrytterne kunne blive i haller på motionscyklen?????

Hvad har det lige med hinanden at gøre?
Vi tør godt køre på landevejene, og andre steder i det åbne land har vi
nogle dejlige cykelstier som vi kan køre på (Hvis de er fremkommelige for
efterladenskaber
Man hvad er der galt i vi viser det hensyn over for bedstemødre og andet
godtfolk, at vi undlader at træne i byerne?

/Alex

Fra : Anet

Dato : 04-07-03 21:27

"> > .

> [...]
> Man hvad er der galt i vi viser det hensyn over for bedstemødre og andet
> godtfolk, at vi undlader at træne i byerne?

Hvad med så lige at vise lidt medmenneskelighed også over for ryttere nu du
er i gang med at dele ud af "posen" med hensyn? Og hvis I godt tør at køre
på landevejene hvad galt er der så lige i at trække lidt ud på landevejen
hvis man ser en hest der går i højre side af en cykelsti????

Fra : Alex Linaa

Dato : 04-07-03 21:45

> [...]
> på landevejene hvad galt er der så lige i at trække lidt ud på landevejen
> hvis man ser en hest der går i højre side af en cykelsti????

Bedstemødre må gerne være på cykelstien, her er det mig der den part der
indebærer en risiko. Derfor vælger jeg at lade være med at sætte
bedstemoderens liv og lemmer på spil, ved at køre andre steder. Det var
egentlig blot det jeg bad jer ryttere om også at gøre.
Bedstemødre skider ikke på cykelstien, og kan heller ikke sparke mig til
lirekassemand.

For the record, så kan man IKKE trække fra cykelstien, over en gang græs, og
ud på kørebanen, når man kører på smalle racerdæk. Men en hest kan derimod
ganske fint gå i græsset, og trække langt væk fra den asfalterede cykelsti,
uden at risikere materielskade.
Men 80% af de heste jeg kommer forbi trækker absolut ingen steder hen, og
rytterne skælder tillige ud for at skræmme hesten, hvis man anråber dem
bagfra .
Jeg kunne montere et kompressorhorn på min cykel, og give et HØJT og
tydeligt sinal hver gang jeg for fremtiden skal passere en hest på afveje.
Hvis det ikke kan få rytteren til at vise lidt hensyn, skal det nok få
hesten til at hjælpe til. Men det er altså deprimerende hvis der skal så
skrappe midler til, for at få en rytter på gale veje til at slå ordet
hensynsfuldhed op i ordbogen.

Jeg EOD'er debatten her, det tjener vist intet formål at blive ved med at
mundhugges. Jeg håber en eller anden rytter i Skåde-området har fulgt med på
sidelinien, og prøver at formidle en holdningsændring til hvad man kan, og
hvad man ikke kan tillade sig på en cykelsti.

/Alex

Fra : Anet

Dato : 05-07-03 11:15

> [...]
> hesten til at hjælpe til. Men det er altså deprimerende hvis der skal så
> skrappe midler til, for at få en rytter på gale veje til at slå ordet

Jeg har aldrig før hørt så syg og dum en ide´. Du må da være vanvittig med
mindre du gerne vil have smidt en rytter af der måske brækker ryggen....men
så vælger du vel også bare at køre videre for du kører jo på din
ret.......Hav et godt liv....det virker ret ensporet for mig at se.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Alex Linaa

Dato : 05-07-03 10:47

> [...]
> så vælger du vel også bare at køre videre for du kører jo på din
> ret.......Hav et godt liv....det virker ret ensporet for mig at se.

Der er ikke mget der tyder på du besidder evnen til at læse mellem linierne.
Det ovenstående eksempel var en sammenstilling af en lige så farlig
situation for rytterne, som hestene indebærer for cyklisterne, når folk som
du absolut ikke har til hensigt at vise hensyn over for noget eller nogen.
Du har ganske ret i at det er sygt, og det vil aldrig forekomme i
virkelighedens verden, det kan selv et barn forstå. Men det er ikke mere
sygt end hensynsløse ryttere på en cykelsti.
Du er åbenbart ligeglad med om jeg brækker ryggen fordi en hest på afveje
springer ud og vælter mig, eller jeg brækker ryggen på grund af et styrt
forårsaget af en hestelort. Det siger altså mere om dig end det siger om
mig.

Jeg kører ikke på min ret, det er alt for farligt. Men jeg holder på min
ret, og appelerer til lidt forståelse. Du holder stædigt på din uret, så
hvem der er ensporet i den sammenhæng er vist ret åbenlyst.

Nu kommer vi ned under det punkt hvor det ikke har noget som helst at gøre i
en seriøs nyhedsgruppe, så hvis du vil smide med flere hestelorte, må du
gøre det i dk.snak.mudderkastning.

FUT til news:dk.snak.mudderkastning

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-07-03 07:33

Alex Linaa wrote:

> [...]
> Man hvad er der galt i vi viser det hensyn over for bedstemødre og andet
> godtfolk, at vi undlader at træne i byerne?

Jeg tror måske, at pointen var:

Hvis hesterytterne ikke tør være på vejen (hvor de skal være ifølge loven), er
det foreslået at de måtte blive på lukkede baner. Modforslaget kunne så være,
at hvis cykelrytterne ikke tør være på cykelstien (hvor de skal/bør være
ifølge loven), kunne de køre på en lukket bane.

(Det er nu forøvrigt ikke min holdning).

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Alex Linaa

Dato : 08-07-03 06:38

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> wrote in message

> [...]
> at hvis cykelrytterne ikke tør være på cykelstien (hvor de skal/bør være
> ifølge loven), kunne de køre på en lukket bane.

Men den markante forskel, at rytterne ikke tør være på vejen på grund af
bilerne, der også SKAL være der. Jeg tør ikke være på cykelstierne på grund
af heste, der IKKE skal være der.

> (Det er nu forøvrigt ikke min holdning).

Det regnede jeg nu heller ikke med

Men hvis udkommet af denne alenlange debat bare kunne blive, at rytterne på
cykelstien overholder disse få retningslinier:

-Har opmærksomheden rettet bagud, så bagfrakommende cykler opdages i god
tid.
-Reagerer positivt på signal eller anråb fra cyklisterne
-Villigt viger LANGT væk fra cykelstien i forbindelse med passage
-Ikke rider i grupper og derved spærrer en hel cykelsti
-Fjerner deres efterladenskaber fra cykelstierne

så tror jeg min mission må siges at være fuldført, så selv en cyklist med
hesteskræk som mig kan køre nogenlunde roligt på cykelstierne.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Pia J

Dato : 08-07-03 10:40

> [...]

> så tror jeg min mission må siges at være fuldført, så selv en cyklist med
> hesteskræk som mig kan køre nogenlunde roligt på cykelstierne.

Hvor vi så er tilbage ved tolerance, hensyn og forståelse for hinandens
hobbies - og det er åbenbart det vi mangler mest - begge "parter". :( Ikke
at det burde være så svært. Jeg ved hvordan det er at ride og cykle - så det
tager jeg hensyn til som bilist. Jeg ved også godt, hvordan det er at køre
forbi ryttere - det tager jeg så som rytter hensyn til overfor bilisterne!
Sværere er det altså ikke, en smule indlevelsesevne istedet for den danske
mentalitet:

"Folk trafikerer med en egen
brutalitet på fælles vej.
De styrer fa'me midt ad vejen
skønt de kan se, at dær kør jeg!"
(Piet Hein)

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-07-03 20:24

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Hvad er der i vejen for at
>cykelrytterne kunne blive i haller på motionscyklen?????

Det var da det mest kontante og klare synspunkt !!!

Og så slipper cyklisten både for dårligt vejr, hestepærer og fluer i
øjnene [BIGBIGGRIN]

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 04-07-03 17:24

> Man kan ikke dyrke cykelsport i byerne.

Så har de helt sikkert nogle udmærkede dertil indrettede cykelbaner?! Men
det ville ikke være ret sjovt vel?! Det er derfor at vi som ryttere også
rider tur, da det ikke altid er lige spændene at ride i sandkassen hele
tiden -dermed ikke sagt at vi hesteryttere bare kan overtage cykelstierne.
Jeg må indrømme at jeg personligt ikke har så dårlig samvittighed over det
da der for det første stort set ikke er nogen der hvor jeg rider, men også
fordi at min hest er så rolig som den er og derfor ikke hopper ud foran en
cyklist.

Det ville være groft uforsvarligt
> over for alle de andre cyklister der er så mange af der, bedstemødre,
mødre
> med børn på bagsædet, o.s.v.

Det har du nok ret i.......

> [...]
> plads til. Kan man ikke klare den moderne verden, så må man jo flytte til
> Polen, hvor heste stadig er at betragte som et transportmiddel.

Nix, her knak filmen! Du cykler fordi det er en sportsgren du kan lide, jeg
rider fordi det er noget jeg kan lide, ikke fordi det er nødvendigt.

> Men hvorfor ikke i samarbejdets ånd forsøge at finde en løsning, så vi
alle
> har en mulighed for at dyrke vores hobby?

Fortæl hvad du mener vi bør gøre -for jeg ved det virkelig ikke.

Jeg kan sagtens klare landlivet,
> jeg kører traktor og malker køer somme tider, men hestelorte på
asfalterede
> cykelstier er f...... IKKE en del af landlivet,

Jo jo, hvis cykelstierne er på landet, så er det en del af landlivet!

det er derimod et udtryk for
> en aklimatiseret bybo's manglende respekt for sine medmennesker.

Det er ok med mig!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Alex Linaa

Dato : 04-07-03 19:00

> Så har de helt sikkert nogle udmærkede dertil indrettede cykelbaner?

Nej vi har nogle ganske fortrinlige cykelstier i det åbne land, hvor man har
plads og udsyn nok til at køre stærkt (bortset fra det problem som tråden
startede med). Ellers kører vi på landevejene.

> Jeg kan sagtens klare landlivet,
> asfalterede
>
> Jo jo, hvis cykelstierne er på landet, så er det en del af landlivet!

Her knak min film. Jeg kan ingen logik finde i det udsagn.
Desuden er den cykelsti jeg omtalte i starten ikke på landet, men i Skåde,
som er en sydlig forstad til Århus. Men det ændrer ikke en fis ved, at I
ryttere pinedød skal rydde jeres hestes efterlandenskaber op. Den holdning
du kommer med er intet andet end en hån over for alle andre
befolkningsgrupper end ryttere.

/Alex

Fra : Nina Svanholm

Dato : 06-07-03 10:21

> Her knak min film. Jeg kan ingen logik finde i det udsagn.
> Desuden er den cykelsti jeg omtalte i starten ikke på landet, men i Skåde,
> som er en sydlig forstad til Århus.

Ja, men jeg kommer fra landet som jeg har skrevet tidligere, og kan derfor
kun forholde mig til det! Og jeg mener at hvis man vælger at bevæge sig ud
på landet, ja så må man tage de ting med som der er derude!

Men det ændrer ikke en fis ved, at I
> ryttere pinedød skal rydde jeres hestes efterlandenskaber op. Den holdning
> du kommer med er intet andet end en hån over for alle andre
> befolkningsgrupper end ryttere.

Som jeg har skrevet er der INGEN der har noget problem med at der er ryttere
der hvor jeg har hest, og ingen klager over de følger der er ved det -de
bruger hestepærerne til gødning. Så jeg håner ikke nogen, men konstaterer
bare at sådan er livet nu engang på landet -der lugter jo også af gylle
engang imellem, det er ikke så rart, men igen hvis man ikke kan klare
lugten, ja så må man flytte til byen, sådan er det bare!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Alex Linaa

Dato : 06-07-03 18:44

> Som jeg har skrevet er der INGEN der har noget problem med at der er
ryttere
> der hvor jeg har hest, og ingen klager over de følger der er ved det -de
> bruger hestepærerne til gødning.

Og fordi ingen klager, så udleder du at det ikke er noget problem?
Men hvad enten det er et generelt problem eller ej, så der det noget
forbandet svineri at lade hestes efterladenskaber ligge og flyde på
asfalterede cykelstier, både i byen og på landet.

> [...]
> engang imellem, det er ikke så rart, men igen hvis man ikke kan klare
> lugten, ja så må man flytte til byen, sådan er det bare!

Sådan er livet på landet ikke kære Nina. Jeg har boet på landet hele mit
liv, og er det en ting vi kan finde ud af, så er det at være hensynsfulde
over for hinanden. Gyllelugt kommer af en naturlig produktion, og skal være
på landet. Men hestelorte på cykelstierne kommer på grund af hensynsløse
sportsfolk, der rent ud sagt skider på andre end sig selv. Det ville de
rigtige land-flok aldrig finde på, de ved godt hvad hensyn betyder, og de
rider forresten i skove og på marker der hvor jeg kommer fra, ikke blandt
cyklerne.

/Alex

Fra : Kenneth

Dato : 07-07-03 05:00

Og efter at have læst hele denne tråd igennem kan man jo spørge sig selv
hvorfor ...

Fra : Nina Svanholm

Dato : 07-07-03 12:22

"Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> skrev i en meddelelse

> Og fordi ingen klager, så udleder du at det ikke er noget problem?

Som jeg også har skrevet tidligere så er det jo ret begrænset hvor mange
cykelstier der er på landet, og som der også er skrevet tidligere, der hvor
de så er må det jo tænkes at være lidt mere farligt at befinde sig på køre
banen. Så, nej hvor fra skulle jeg kunne vide at der er et problem hvis der
ikke er nogen der siger det til mig, indtil videre har jeg jo kun mødt søde
smilende og vinkende mennesker der render ud og er glade for den gødning som
roserne får.........Problem?!

> Men hvad enten det er et generelt problem eller ej, så der det noget
> forbandet svineri at lade hestes efterladenskaber ligge og flyde på
> asfalterede cykelstier, både i byen og på landet.

Synes fa... det er værre at vade i en hundelort! -ikke for at skyde
problemet over på noget andet, men jeg synes ærlig talt at der var de ting
jeg hellere ville bruge mine kræfter på at få ændret!

> Sådan er livet på landet ikke kære Nina.

Jeg er ikke kær!!! (hader når folk siger sådan til mig!) Og jo sådan er
livet på landet, det er også meningen at bonden skal ordne vejen efter sig
når han er færdig med at køre gylle ud -gør han det? Nej!!! På landet må
hanen gale alt det han vil, kan man ikke holde det ud, ja så er det jo at
man må bo der hvor den ikke må.

Jeg har boet på landet hele mit
> liv, og er det en ting vi kan finde ud af, så er det at være hensynsfulde
> over for hinanden.

Jeg har også boet på landet hele mit liv, og jeg tror at grunden til at der
ikke er noget problem der hvor jeg kommer fra er at alle kender alle, og man
hjælper hvor man kan! -det er vist også det man kalder
hensynsfuldhed........

Gyllelugt kommer af en naturlig produktion, og skal være
> på landet. Men hestelorte på cykelstierne kommer på grund af hensynsløse
> sportsfolk, der rent ud sagt skider på andre end sig selv.

Jeg har en kolega der bor i nærheden af en ride skole, hun synes det er for
ulækkert at de ikke lige kommer med en feje maskine bare en gang om ugen, da
der jo naturligt nok ligger ret mange af de omtalte pærer på vejen ved
hendes hus -jeg giver hende ret! Men fordi min hest ligger en klat på vejen
når jeg rider en tur -det kan jeg ikke hidse mig op over, og det er der vist
heller ikke nogen andre der gør hvor jeg kommer fra.

Det ville de
> rigtige land-flok aldrig finde på, de ved godt hvad hensyn betyder,

Hvis det er landmænd du mener, så er jeg ikke enig med dig!

og de
> rider forresten i skove og på marker der hvor jeg kommer fra, ikke blandt
cyklerne.

Nogle af bønderne er blandt andet med til at bestemme at vi ikke må ride på
deres marker. Godsforvalterne vil ikke have at vi rider i deres skove. Alt
sammen fordi nogle ryttere ikke fatter at det kun er stubmarker man må ride
på og at man skkal holde sig på stierne når man er i skoven -surt!
Jeg havde engang en aftale med en bonde (han er desværre død nu) om at jeg
måtte ride igennem hans gårdsplads som den eneste rytter da han havde haft
nogle uheldige oplevelser med andre ryttere, så nej jeg vil ikke mene at jeg
er en hensynsløs type!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Alex Linaa

Dato : 07-07-03 13:03

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f095a6c$0$5140

<klip en masse>

Jeg tror vi skal stoppe her Nina (og jeg skal nok lade være med at kalde dig
kær
Der er ingen grund til vi giver hinanden fodaftryk i siddefladen, og vi har
vist udtrykt vore respektive holdninger i indtil flere indlæg, så jeg lader
dig få det sidste ord.

vh
Alex

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 03-07-03 20:05

On Thu, 3 Jul 2003 16:23:47 +0200, "Nina Svanholm"
<ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

<klip>

>Det med de små -eller store klatter, ja jeg samler dem ikke op, har aldrig
>gjort det og kommer heller ikke til det! Hesten bor på landet og kan man
>ikke klare landlivet ja så må man jo flytte til byen.

Mårslet som Alex skriver om er Byen!! Du skulle nok nærmere skriver at
hvis man vil have hest må man flytte på landet.

mvh
Anders

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 03-07-03 18:07

> [...]

> Som almindeligt hensyn mennesker imellem synes jeg ikke I burde gøre vi
> cyklister til de svage traffikanter på de cykelstier der faktisk er

Hej Alex.

Det er lidt svært at give dig medhold. "Vi" cyklister bruger jo også
kørebanen, som er beregnet til motorkøretøjer, selvom der er cykelstier.
Hvis jeg havde en hest, tror jeg også at jeg ville benytte cykelstierne.
Da mine børn var små, bad jeg dem altid køre på fortovet.

Mvh. Kurt Nielsen

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 16:35

"Kurt Nielsen" <kurt@tv.dk> wrote in message

> Det er lidt svært at give dig medhold. "Vi" cyklister bruger jo også
> kørebanen, som er beregnet til motorkøretøjer, selvom der er cykelstier.

Øhh, nå. Hvem er "vi"?
Men der er ingen lov der forbyder cykler på kørebanen selvom der er
cykelstier. Kørebanen er til alle trafikanter, fra gående til Ferrari'er.
Cykelstierne er til for vores sikkerhed, så er det jo op til en selv hvor
fornuftig man er.

> Hvis jeg havde en hest, tror jeg også at jeg ville benytte cykelstierne.
> Da mine børn var små, bad jeg dem altid køre på fortovet.

Det er da også meget hensynsfuldt over for de gående. Børnene kan ikke køre
i en ret linie og sikkert heller ikke bremse, hvis du ikke mente de var
tjenlige til trafikken, og så slipper du dem løs på sagesløse pensionister
med deres små hunde? Jow da, bare vi selv kan være her, ikke?

/Alex

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 03-07-03 21:09

Børn må køre på fortovet til de er 6

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-07-03 22:19

"Camilla Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> wrote in message
> Børn må køre på fortovet til de er 6

Det vidste jeg faktisk ikke, beklager misforståelsen og de deraf følgende
fejlslutninger.

/Alex

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-07-03 20:31

"Kurt Nielsen" <kurt@tv.dk> wrote:

>Det er lidt svært at give dig medhold. "Vi" cyklister bruger jo også
>kørebanen, som er beregnet til motorkøretøjer, selvom der er cykelstier.

Måske ikke lige den rette msg. at quote, men hvad bruges egentlig den
plads på vejen mellem de dobbelt optrukne linier til ???

Kunne man ikke henvise de "hurtige" cyklister dertil. Der er
garanteret ingen l*rte. )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Maze

Dato : 04-07-03 23:29

Ole Braad-Sorensen wrote:
> [...]
> plads på vejen mellem de dobbelt optrukne linier til ???
>
> Kunne man ikke henvise de "hurtige" cyklister dertil. Der er

Hvordan er det nu med heste i færdslesloven? Nå ja, de sidestilles med
motorkøretøjer. Så kan de da bruge pladsen der, og samtidigt overholde
loven. Ganske smart.

--
/Maze
"Of all the things I've lost, I miss my brain the most" Ozzy Osbourne

P.S.: Hvis du vil sende en mail, så fjern triple-x..

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-07-03 07:28

Maze <wmazemanXXX@stofanet.dk> wrote:

>Hvordan er det nu med heste i færdslesloven? Nå ja, de sidestilles med
>motorkøretøjer. Så kan de da bruge pladsen der, og samtidigt overholde
>loven. Ganske smart.

Den går ik' du.
Bilerne bliver så bange for hesten og det vil da være synd ikk'?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Blesa

Dato : 07-07-03 00:21

Hvad med lidt forståelse for hinanden? Tolerance hedder det vist!
Både cyklister og ryttere til hest høre ikke til ud på kørebanen hvor
alle de hæsblæsende bilister holder til! Og med de muligheder vi har på
ridestier, ja dem er der jo ikke mange af. Cyklister og fodgængere har
lov til at komme i skovene, men rytterne, nææ de må ud på vejen mellem
alle de farlige bilister. Heldigvis er Dansk Islandshesteforening og
Dansk Rideforbund gået sammen om at arbejde på bedre muligheder i den
danske natur for rytterne, så der er en mulighed for at i cyklister
engang i fremtiden får cykelstierne for jer selv! Og 40-45 km/t på en
cykelsti, det er da også uhørt!
Tænk på andre end jer selv og kom hinanden ved. Smil og hjælp hinanden,
så bliver det hyggeligere om det så er en cyklist eller rytter til hest
man møder.
Hilsen en der både rider og cykler.
Anette

http://www.kandu.dk/

Fra : JN

Dato : 07-07-03 07:09

"Blesa" <Blesa.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tænk på andre end jer selv og kom hinanden ved. Smil og hjælp hinanden,
> så bliver det hyggeligere om det så er en cyklist eller rytter til hest

Er fuldstændig enig!

Lisbeth

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-07-03 07:45

Blesa wrote:
> Hvad med lidt forståelse for hinanden? Tolerance hedder det vist!

Det har der været udtrykt flere gange. Men debatten kører videre alligevel.

> Både cyklister og ryttere til hest høre ikke til ud på kørebanen hvor
> alle de hæsblæsende bilister holder til!

Det er netop problemet. Ifølge lovgivningen (som må formodes at være fra
ford-t og båthornets tid) skal hestene være på vejen. Det er ikke realistisk
på mange strækninger mere. Hvis der så kun er cykelsti, og ingen nævneværdig
rabat, ved siden af vejen er alternativerne for hesterytterene begrænsede.

> [...]
> danske natur for rytterne, så der er en mulighed for at i cyklister
> engang i fremtiden får cykelstierne for jer selv!

Ja, lad os håbe på det bedste for dét initiativ.

> Og 40-45 km/t på en cykelsti, det er da også uhørt!

Næh - det er faktisk meget normalt.

> Tænk på andre end jer selv og kom hinanden ved. Smil og hjælp hinanden,
> så bliver det hyggeligere om det så er en cyklist eller rytter til hest
> man møder.

Jeg mener også, at der må kunne være plads til alle. Hvis de fornødne hensyn
tages.

> Hilsen en der både rider og cykler.

Ditto.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Berit Nielsen

Dato : 10-07-03 08:22

Hej Alex.
Jeg kan godt følge dit problem,
og har slet ikke problemer med at følge dig i det du mener er et problem.

> [...]
>
> Jeg tillader mig at skrive et idlæg i dk.fritid.dyr.hest på grund af en
> hændelse i dag, hvor jeg meget vel kunne have mistet min førlighed, eller

........ som cykelist har du pligt til at følge færdselsloven,
og dermed skal du tage hensyn til såvel personer, som ryttere.
Selv om de færdes på cykelstien.
Bilister skal også tage hensyn til cyklister selv om de nogle gange cykler
de underligste steder,
og opføre sig på de mest utrolige måder.
I færdselsloven står der : § 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og
udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller
ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller
forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder
sig ved vejen.

> [...]
> skride ud. Kun ved et lykketræf holdt jeg min cykel på ret køl, og udgik
> derved et styrt med de deraf følgende skader.

......Politiet opfordrer ryttere til at ride på cykelstien hvor der er en.
Og hvis du godt har kunnet se at der ligger en hestepære, lige der hvor
kommer til at passere hesten,
forstår jeg ikke at du bringer dig selv i en fare situation ??
Havde du styrtet, havde det haft lige så lidt relation til hesten &
rytteren,
som hvis du på vej hjem i bil overhaler en anden bil og skrider ud.

> [...]

> kørebanen, og ikke benyter cykelstierne til hestesport. Heste er så vidt
> vides at sidestille med motorkøretøjer ifølge færdselsloven, så retsligt

........ Langt de fleste hestefolk tager altid hensyn til både biler, cykler
og gående personer.
Bæmærk i øvrigt i færdselsloven,
at enhver trafikant har til pligt at holde særligt hensyn med børn,
skolepatruljer, levende dyr, osv.. i trafikken.

> Som almindeligt hensyn mennesker imellem synes jeg ikke I burde gøre vi
> cyklister til de svage traffikanter på de cykelstier der faktisk er
> indrettede til os.

............. Cykelstien er ikke kun indrettet til cykelister.
Den er ligeså ofte anlagt med henblik på den øvrige færdsel langs den
pågældende vej.
De direkte cykelstier er afmærkede med en cykeltavle, og ofte en cykelsymbol
på asfalten.
Så alle har igen lov at færdes på en cykelsti.
Det gælder også Fru. Jensen der lufter hendes hund, eller lille Birgitte på
sin pony.

> [...]
slalom
> mellem hestelorte, specielt ikke i vådt vejr, hvor det gør cykelstierne

......... Du har ret, det er ikke særligt hyggeligt at køre slalom imellem
hestelorte.
Men nu er der som regel langt imellem, og en hest skider (som regel) i lige
baner.
Derfor har du rig mulighed for at køre udenom.

> Det var mit lille "bøvs", hvormed jeg håber at skabe lidt forståelse for
> cyklisternes situation, hvis cykelstierne bruges til hestesport.

............. Som rytter har du alt min forståelse for de ovennævnte ting,
men vi skal alle være i trafikke, og vi skal alle udvise hensyn.
Så lidt hensyn/ forståelse fra dig til ryttere,
over at vores heste faktisk efterlader klatter, og at vores dyr kan blive
nervøse.

Et godt råd er at give et lille klimt med klokken,
så er du sikker på at hest og rytter er opmærksom på du kommer.
Og dermed kan undgås at hesten reagerer med et hop imod dig.

Som bilist derimod..... nåå nej den undlader vi

Hilsen Berit Nielsen
http://www.familiehunde.dk
http://www.arabiskrideklub.dk