DLL exports
Fra : Ukendt

Dato : 02-07-03 17:59

Hej!

Jeg er så småt lige begyndt på C++ (læs: jeg er newbie), og skulle i dag
prøve mig med en DLL. En meget simpel DLL som skal eksportere en funktion
som følger

bool __declspec(dllexport) _stdcall SomeBoolValue()
{
return true;
}

Som sagt er jeg totalt newbie, men jeg læste mig frem på nettet til noget
med at de eksporterede funktioner skrives i en .DEF fil. Jeg har skrevet
følgende i den:

LIBRARY "test.dll"
EXPORTS
SomeBoolValue

MEN problemet er så, at jeg når jeg bruger min IDE (Dev-C++) til at compile
det med (tror det er MinGW der følger med), så fejler den og siger

[Linker error] undefined reference to `SomeBoolValue'

Det er nok en dum fejl jeg har lavet, eftersom jeg er newbie, men jeg aner
ikke hvad jeg lige skal gøre.

Kan I hjælpe?

På forhånd tak,
Patrick Kristiansen

Fra : Chris

Dato : 03-07-03 01:10

On Wed, 2 Jul 2003 18:58:32 +0200, "Patrick Kristiansen"
<patrickATsixulon.dk> wrote:

>bool __declspec(dllexport) _stdcall SomeBoolValue()
>{
> return true;
>}

>[Linker error] undefined reference to `SomeBoolValue'

Prøv at fjerne "__declspec(dllexport) _stdcall" og se om det ikke går
nu.

Chris
---
Reply with no _PRIVACY_ in mail address.

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-03 15:20

Hej!

Jeg prøvede at gøre som du sagde, men fejlen var den samme. Umiddelbart
burde det vel være ret simpelt at få til at virke, men det gør det ganske
enkelt ikke. Til yderligere information kan jeg nævne, at jeg giver
linkeren --dev exports.def som parameter (altså exports.def indeholder
listen over mine eksporterede funktioner).

Mvh. Patrick

Fra : Chris

Dato : 03-07-03 21:26

On Thu, 3 Jul 2003 16:19:38 +0200, "Patrick Kristiansen"
<patrickATsixulon.dk> wrote:

> [...]
>linkeren --dev exports.def som parameter (altså exports.def indeholder
>listen over mine eksporterede funktioner).

Nu bruger jeg ikke selv Dev-C++. Jeg bruger MinGW32 fra
kommandolinjen, og jeg har normalt ikke problemer med at lave en DLL.

Mine *.def filer indeholder foreksempel (mydeffile.def):
EXPORTS
MyFunction

En typisk "myfuntion.c" fil indeholder:
int MyFunction ()
{
return 0;
}

Er der tale om en *.cpp fil, så lyt til Christians råd med extern "C".

Jeg linker mine objekter således:
dllwrap --def=mydeffile.def --output-lib=libmydll.a
--dllname=mydll.dll --driver-name=gcc myfuntion.o

Hilsen
Chris
---
Reply with no _PRIVACY_ in mail address.

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-03 14:00

Hej!

Jeg prøver at følge hans råd, og ellers prøver jeg at køre det hele gennem
kommandolinjen i stedet. Sådan en IDE er aldrig til at stole helt på

Men tak for svarene begge to.

Fra : Christian Larsen

Dato : 03-07-03 19:46

On Wed, 02 Jul 2003 18:58:32 +0200, Patrick Kristiansen wrote:

> [...]
>
> [Linker error] undefined reference to `SomeBoolValue'
>
> Det er nok en dum fejl jeg har lavet, eftersom jeg er newbie, men jeg aner

Jeg ved ikke om det er dét, men prøv at tilføje extern "C", så du får
noget a la flg.:

extern "C" bool __declspec(dllexport) _stdcall SomeBoolValue()
{
return true;
}

Jeg kan ikke huske om det er præcist der, det skal stå. Håber ikke jeg er
helt galt på den ;)

Vh
Christian Larsen