starte dancer-bot ved boot (debian)
Fra : Sparre

Dato : 02-07-03 13:43

Hejsa

Har langt om længe fået dancer-bot op at køre, nu vil jeg jo gerne have den
til at starte når linux starter, men hvordan gøres det smartest, den skal
startes med launch.sh som ligger i /home/dancer, og dancer-bot skal startes
med brugeren "dancer"

Håber nogen kan give en lille hånd, jeg er stadig meget nubi i linux, har
tænkt på en cron job ? men er det nu smart...

--
Sparre

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 02-07-03 13:56

Sparre skrev:

> [...]
>
> Håber nogen kan give en lille hånd, jeg er stadig meget nubi i linux, har
> tænkt på en cron job ? men er det nu smart...

Der står lidt om at køre et script ved boot i debian her:

http://debianguiden.dk/dists/stable/html/runlevels.html
--

Mvh. Peter.
____________________________________

Fra : Sparre

Dato : 02-07-03 15:13

> Der står lidt om at køre et script ved boot i debian her:
>
> http://debianguiden.dk/dists/stable/html/runlevels.html

Ja det har jeg læst tidligere, men det fortæller mig ikke hvordan jeg kører
scriptet med en bestemt bruger, og det er vigtigt at det er brugeren dancer
der kører programmet...

--
Sparre

Fra : Christian Laursen

Dato : 02-07-03 15:41

"Sparre" <christian@etdomæne.dk> writes:

> Ja det har jeg læst tidligere, men det fortæller mig ikke hvordan jeg kører
> scriptet med en bestemt bruger, og det er vigtigt at det er brugeren dancer
> der kører programmet...

Du kan få cron til at starte ting ved boot ved at indsætte en linje ala denne
i brugerens crontab:

@reboot /sti/til/script

Christian Laursen

Fra : Sparre

Dato : 02-07-03 16:24

> Du kan få cron til at starte ting ved boot ved at indsætte en linje ala
denne
> i brugerens crontab:
>
> @reboot /sti/til/script

Ok, det lyder som en god mulighed

loggede ind som dancer

skrev crontab -e

tilføjede

@reboot /home/dancer/launch.ch

men intet hændte....

--
Sparre

Fra : Christian Laursen

Dato : 02-07-03 16:27

> denne

> Ok, det lyder som en god mulighed
>
> loggede ind som dancer
>
> skrev crontab -e
>
> tilføjede
>
> @reboot /home/dancer/launch.ch
>
> men intet hændte....

Hvis der er fejl e.l. fra kommandoen, skulle dancer-brugeren gerne have fået
en mail om det.

Christian Laursen

Fra : Sparre

Dato : 02-07-03 16:52

> Hvis der er fejl e.l. fra kommandoen, skulle dancer-brugeren gerne have
fået
> en mail om det.

Ok, det lyder jo smart men har ikke instalere mailserver ? er det der du
mener med mail ?

--
Sparre

Fra : Kosta

Dato : 01-07-03 19:09

Sparre wrote:
> [...]
> startes med launch.sh som ligger i /home/dancer, og dancer-bot skal startes

Du kan jo tilføje et lille script til din runlevel:

lave en fil i /etc/init.d ved navn dancer f.eks.:

#!/bin/bash
su dancer -c "/home/dancer/launch.sh"

Derefter lave et link fra /etc/rcX.d hvor X er din standard runlevel
(find din nuværende runlevel ved at give komandoen runlevel)

ln -s /etc/init.d /etc/rcX.d/S99dancer

Og så skulle det gerne køre.
--
Reply to: kostabarkaia (at) softhome.net

Fra : Sparre

Dato : 02-07-03 17:32

> [...]
>
> Derefter lave et link fra /etc/rcX.d hvor X er din standard runlevel
> (find din nuværende runlevel ved at give komandoen runlevel)

Ok, jeg kan ikke lave runlevel som brugeren dancer men som root siger den

N 2, er det så 2 ?

--
Sparre

Fra : Kosta

Dato : 01-07-03 21:01

Sparre wrote:

> Ok, jeg kan ikke lave runlevel som brugeren dancer men som root siger den
>
> N 2, er det så 2 ?

Yes yes, man skal være root for at udføre runlevel comandoen. Og ja:
du bruger runlevel 2

--
Reply to: kostabarkaia (at) softhome.net

Fra : Sparre

Dato : 02-07-03 19:36

> Yes yes, man skal være root for at udføre runlevel comandoen. Og ja:
> du bruger runlevel 2

regnede jeg også med, jeg fulgte dit eksempel og det ser også fint ud når
jeg rebooter linux på nær at den skriver access denied, når den starter alle
de services den nu har gang i, her rodet lidt med filrettighederne men det
synes ikke rigtigt at hjælpe :(

--
Sparre

Fra : Kosta

Dato : 01-07-03 21:53

Sparre wrote:

> [...]
> de services den nu har gang i, her rodet lidt med filrettighederne men det

Jeg glemte vist at skrive at du også skulle udføre
chmod +x /etc/init.d/dancer

--
Reply to: kostabarkaia (at) softhome.net

Fra : Sparre

Dato : 03-07-03 14:42

> Jeg glemte vist at skrive at du også skulle udføre
> chmod +x /etc/init.d/dancer

Mange tak, skulle også lige ha fikset +x på launch.sh før det funkede

--
Sparre

Fra : Sparre

Dato : 03-07-03 15:14

> Mange tak, skulle også lige ha fikset +x på launch.sh før det funkede

Men nu har jeg bare det problem at den ikke laver en logfile når jeg starter
den på den måde !! argh !

--
Sparre