crontab autorun kl 06.00 hver dag
Fra : HULEN

Dato : 02-07-03 08:21

Håber i kan hjælpe med et lille problem, jeg er helt ny i linux
verdenen og skal nu have en linux server der kører DEBIAN til at køre
en statistik (et lille program jeg skal have eksekveret) for mig hver
morgen kl 06.00 alle dage i ugen, jeg ved bare ikke lige hvordan jeg
skal gøre det ?? samt den jo selfølgelig skal blive ved med at køre i
baggrunden når jeg hopper af putty (serveren stå ikke ved mig selv),
men der tror jeg at man kan gøre det via en screen kommando ?

Fra : Steven HB

Dato : 02-07-03 08:36

On Wed, 02 Jul 2003 00:21:11 -0700, HULEN wrote:

> [...]
> en statistik (et lille program jeg skal have eksekveret) for mig hver
> morgen kl 06.00 alle dage i ugen, jeg ved bare ikke lige hvordan jeg

skriv først: crontab -e
og tilføj dernæst: 0 6 * * * din_kommando

--
/Steven H. Bergstedt - http://segal.dk
mail@segal.dk

Fra : sv-e

Dato : 02-07-03 13:26

Steven HB wrote:
> skriv først: crontab -e
> og tilføj dernæst: 0 6 * * * din_kommando

Hej
Inden han gør det, skal han nok lige være sikker på at han kender sin
standard editor, det er mulivis vi eller vim.

vh
sv-e

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 02-07-03 13:54

sv-e skrev:

> [...]
> Inden han gør det, skal han nok lige være sikker på at han kender sin
> standard editor, det er mulivis vi eller vim.

Yep... altnernativt kan "mcedit" bruges, den er lidt nemmere at finde ud af
hvis man ikke er vant til linux's andre editorer.

På debian:
apt-get install mc

så har du mcedit og mc (som er en norton commander klon)

Så er det bare mcedit /etc/crontab (som root)
--

Mvh. Peter.
____________________________________

Fra : Peter Jensen

Dato : 02-07-03 15:21

Peter Sepstrup wrote:

> Så er det bare mcedit /etc/crontab (som root)

Men så kører programmet vel også som root, ikke? Hvis det ikke er
strengt nødvendigt, så er der jo ingen grund til at åbne et hul, lige
meget hvor småt det så måtte være. En bedre løsning er at sætte EDITOR
variablen til 'mcedit' og derefter køre 'crontab -e'. I det hele taget
burde man altid sætte den variabel, da den bl.a. også bliver brugt af
'vipw' og 'vigr'.

--
PeKaJe

Death wish, n.: The only wish that always comes true, whether or not one
wishes it to.

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 02-07-03 20:40

Peter Jensen skrev:

> [...]
> variablen til 'mcedit' og derefter køre 'crontab -e'. I det hele taget
> burde man altid sætte den variabel, da den bl.a. også bliver brugt af

Man kan jo bare skrive en anden bruger ind end root? det bestemmer man jo
helt selv... men man skal være root for at ændre filen på den måde.
Hvor sætter man "editor variablen" henne? det lyder smart...
--

Mvh. Peter.
____________________________________

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-07-03 22:34

Peter Sepstrup wrote:
> Man kan jo bare skrive en anden bruger ind end root? det bestemmer man jo
> helt selv... men man skal være root for at ændre filen på den måde.
> Hvor sætter man "editor variablen" henne? det lyder smart...

export EDITOR=vi

fx. i din .bash_profile/.profile alt efter hvad den hedder på dit
system.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-07-03 14:39

Peter Sepstrup wrote:

> Man kan jo bare skrive en anden bruger ind end root? det bestemmer man
> jo helt selv...

Det ser jo egentligt ud til at du har ret

> men man skal være root for at ændre filen på den måde.

Ja, for at ændre /etc/crontab, men ikke for at ændre ens *egen* crontab.
Det er jo ikke alle systemer hvor brugerne har root passwordet, så
'crontab -e' redigerer i brugerens egen crontab, forudsat selvfølgeligt
at de har ret til det. Jeg bruger normalt ikke /etc/crontab, selv om jeg
har root access, da jeg foretrækker at holde almindelige opgaver
adskildt fra systemvedligeholdelse.

> Hvor sætter man "editor variablen" henne? det lyder smart...

Jeg plejede at slutte /etc/profile med 'export EDITOR=/usr/bin/vim', da
jeg ønskede at det skulle være globalt. Nu har Gentoo lavet noget nyt
sjov, så variablen bliver indstillet i /etc/rc.conf i stedet for.

--
PeKaJe

Beauty may be skin deep, but ugly goes clear to the bone.
      -- Redd Foxx

Fra : hulen

Dato : 02-07-03 20:27

jeg har simpelhen prøvet alt og det virker stadig ikke ?? både som min
profil og root jeg har enda sat mit og root's navn ind i
/etc/cron.n/cron.allow, jeg har skrevet i crontab -e

SHELL=/bin/sh
15 17 * * * echo date

burde den så ikke skrive date kl 17.15 ??
P.S. jeg styrer serveren via putty hvis jeg lukker vinduet stopper cron job
så (altså hvis jeg får det til at virke)??

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-07-03 20:35

In article <bmGMa.8440$Kb2.346317@news010.worldonline.dk>, hulen wrote:

> 15 17 * * * echo date
>
> burde den så ikke skrive date kl 17.15 ??

Nej, det ryger i en log fil. Prøv

15 17 * * * touch /tmp/cron_var_her

istedet. Og se på /tmp/cron_var_her filen med ls -l
/tmp/cron_var_her. Tidsstemplet på den skulle gerne ændre sig en gang
i døgnet.

0-55/5 * * * * touch /tmp/cron_var_her

Vil få dt til at sker hvert 5 minut istedet.

> P.S. jeg styrer serveren via putty hvis jeg lukker vinduet stopper cron job
> så (altså hvis jeg får det til at virke)??

Nej, den skal nok blive ved med at køre selvom du lukker din putty session.

Thomas, Vanløse

Fra : hulen

Dato : 02-07-03 20:49

ok ...jeg forstår ikke helt men jeg er jo oxo lige startet med linux >
og damn da det er jo faktisk smart i forhold til win.
ang. det det hele går ud på er at køre en pearl fil hver morgen kl 06.00 og
hvordan jeg skal skrive det og om jeg skal give min bruger rettigheder ? ?
jeg har gjort sådan men det virker ikke crontab -e
SHELL=/usr/sh
0 6 * * * /usr/games/psy/stats.pl

er der andre filer jeg skal skrive noget i ?? jeg har også hørt at jeg skal
editere /etc/crontab manuelt det har jeg også prøvet, grunden til jeg lavede
den test med date var så jeg ikke skulle vente til hver morgen kl 6 for at
se om der skete noget

Fra : Jan Larsen

Dato : 02-07-03 21:09

hulen wrote:

> [...]
> lavede
> den test med date var så jeg ikke skulle vente til hver morgen kl 6 for

Hvis du vil teste det med date, så gør sådan

Som root skriver du
crontab -e

og i den skriver du

0 22 * * * date > /home/et_eller_andet

og gem den

Så vil output fra date skrives i en fil som du så kan læse bagefter.

Håber det hjælper dig lidt vidre.

/Jan

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-07-03 23:29

"hulen" <chewbacca@softhome.net> writes:

> SHELL=/usr/sh

Don't try this at home, kids.

Sandsynligheden for at du har en shell ved navn /usr/sh er *meget*
lille; prøv i stedet /bin/sh (eller udelad det evt. helt, hvis du ikke
har specielle præferencer for, hvilken shell du skal bruge).

> 0 6 * * * /usr/games/psy/stats.pl

Har du husket, at der skal være linjeskift efter denne linje? Det er
en almindelig fejl, som jeg også har fået grå hår af.

/Rasmus

If you try to prove Murphy's law - will you fail?

Fra : Kim Hansen

Dato : 03-07-03 10:59

> [...]

> P.S. jeg styrer serveren via putty hvis jeg lukker vinduet stopper cron job
> så (altså hvis jeg får det til at virke)??

Cron-jobs virker uafhængigt af diverse vinduer og skærme, alt
outputtet fra dem bliver sendt via brev. Derfor bør du undersøge om
dit postsystem virker på maskinen.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : hulen hulen

Dato : 03-07-03 11:50

ARGH.....så er det garenteret der det går galt !! for jeg har
godtnok prøvet alt snart ..men hvordan kan jeg se om mail
virker ?? det er jo en spil server så det er sikkert ikke
installeret

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-07-03 15:26

hulen hulen wrote:

> ARGH.....så er det garenteret der det går galt !! for jeg har godtnok
> prøvet alt snart ..men hvordan kan jeg se om mail virker ?? det er jo
> en spil server så det er sikkert ikke installeret

Min erfaring er at man skal gøre en temmeligt aktiv indsats for ikke i
det mindste at installere en lokal mailserver. Så meget af den daglige
logging og informationer om vedligeholdelse bliver sendt med mail at det
vil forkludre tingene ikke at have en mailserver.

Noget helt andet er så om du har en mail *klient*. Prøv evt. bare at
skrive 'mail' som den bruger der skulle have modtaget output fra
cronjobbet. Hvis det ikke virker, så prøv at installere 'mailx'.

--
PeKaJe

transfer, n.:
   A promotion you receive on the condition that you leave town.