ping 144.156.000.021 hvorfor?
Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 01-07-03 21:43

Hej.
Jeg vil lige høre om der er nogen som ved hvorfor at når man pinger med .021
til slut at computeren tror at den skal pinge med .017
Det virker ok med .21 til slut.
Jeg har set dette på Win2000.
MVH
Niels Peter

Fra : Per Bau

Dato : 01-07-03 22:01

"Niels Peter Nielsen" <np@tv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med .021
> til slut at computeren tror at den skal pinge med .017

Se her news:abcjevkf51hocdim1auokrcofvpcnamgor@news.sunsite.dk
en tidligere tråd i denne gruppe om det samme 'problem'
/Per

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 01-07-03 22:45

"Niels Peter Nielsen" <np@tv.dk> wrote in message
> [...]
..021
> til slut at computeren tror at den skal pinge med .017

Måske fordi Oktale tal (8-tals systemet) repræcenteres ved at man
foranstiller et 0...

Det gør at 021 = 17...

Fra : Steffen

Dato : 02-07-03 15:35

Hej Niels Peter,

Du skal se bort fra det "Drømmefyren" har skrevet - Det er volapyk. 017 er
ikke = 21. 0 har ingen værdi når det står foran et tal der er simpel logik
også i det binærtalsystem. 0'et kan undværes når du pinger, fordi det ingen
værdi har.

Steffen
www.s-p.dk hjælp til netværket.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 02-07-03 16:26

"Steffen" == Steffen <jan@s-p.dk> writes:

Allerførst vil jeg lige spørge om du kan overtales til at studere
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html> en gang ved
lejlighed.

> Hej Niels Peter,
> Du skal se bort fra det "Drømmefyren" har skrevet - Det er volapyk. 017 er

Nej, det skal Niels Peter ikke.

> ikke = 21. 0 har ingen værdi når det står foran et tal der er simpel logik
> også i det binærtalsystem. 0'et kan undværes når du pinger, fordi det ingen
> værdi har.

Et foranstillet nul angiver i rigtig mange notationer et oktalt
tal. Det betyder blandt andet at en IP adresse med et foranstillet nul
i de fleste Windows versioner er forskellig fra den uden 0'et.

I tilfældet 021 har vi:

2 * 8 ^ 1 = 16 +
1 * 8 ^ 0 = 1
--
17

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 02-07-03 17:38

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

017 er

> Nej, det skal Niels Peter ikke.

Steffen vil kunne finde ud af det er rigtigt,
hvis han i en command-prompt prøver at pinge f.eks. 10.0.0.020
hvis han kikker på svaret vil han se at den pinger 10.0.0.16 eftersom
Oktal 20 = Decimal 16

MvH
Søren Steinmetz

Fra : Steffen

Dato : 03-07-03 10:14

Hej Igen,

IP-adresser bliver udregnet i det binær talsystem ..... IKKE oktale
talsystem. Det ping-program du bruger laver en fejl når du pinger 10.0.0.020
det er rigtigt!!! Men det er en fejl i pingprogrammet du bruger og ikke
fordi at vi pludselig regner IP'er i oktale systemer.

Bemærk! IP'er bliver udregnet det binær talsystem - IKKE oktalt. Jeg fatter
ikke hvor i har fået den idé fra, at det pludselig skal regnes i oktale
systemer - slå det ud af hovedet.

Steffen
www.s-p.dk hjælp til netværk.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-07-03 10:46

On Thu, 3 Jul 2003 11:14:09 +0200, "Steffen" <jan@s-p.dk> wrote:

> Bemærk! IP'er bliver udregnet det binær talsystem - IKKE oktalt.
> Jeg fatter ikke hvor i har fået den idé fra, at det pludselig
> skal regnes i oktale systemer - slå det ud af hovedet.

Jeg fatter ikke, at du ikke forstår, alle bare gør opmærksom på
en (uhensigtsmæssighed) i Windows. Der er ingen, der har påstået,
det er hverken korrekt eller smart, bare at det er sådan Windows
gør.

Se news:abcjevkf51hocdim1auokrcofvpcnamgor@news.sunsite.dk

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Andersen

Dato : 03-07-03 10:47

Steffen wrote:

> Bemærk! IP'er bliver udregnet det binær talsystem - IKKE oktalt. Jeg fatter
> ikke hvor i har fået den idé fra, at det pludselig skal regnes i oktale
> systemer - slå det ud af hovedet.

Tal kan da skrives efter hvilket som helst talsystem man har lyst, bare
afsender og modtager er enige om det.

Man kan diskutere om DOS' ping gør en fejl når den parser '020' som et
oktalt tal (hvilket jeg ikke synes det gør), men at sige at IP-adresser
kun kan angives i binære tal er forkert.

Er 64.246.44.105 binært?

Og så må du gerne læse http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-07-03 11:42

In article <be0u2c$5dt$1@charybdis.vof.dk>, Christian Andersen wrote:

> Man kan diskutere om DOS' ping gør en fejl når den parser '020' som et
> oktalt tal (hvilket jeg ikke synes det gør), men at sige at IP-adresser
> kun kan angives i binære tal er forkert.

Det er vist for øvrigt noget der er arvet fra BSD, jeg har prøvet på
FreeBSD og Linux at lave en inet_aton og efterfølgende inet_ntoa af
"1.2.3.020", og de ender alle med 1.2.3.16.

--
Andreas Plesner Jacobsen | All hope abandon, ye who enter here!

Fra : Steffen

Dato : 03-07-03 12:07

Hej Igen,

<Det er vist for øvrigt noget der er arvet fra BSD, jeg har prøvet på
<FreeBSD og Linux at lave en inet_aton og efterfølgende inet_ntoa af
<"1.2.3.020", og de ender alle med 1.2.3.16.

Windows pingprogram er taget fra unixsystemer og linux systemer udspringer
fra........ Unix.

[...]

Asbjørn, det Niels Peter for at vide er forkerte informationer, det er det
jeg har rettet og gjort "drømmefyren" opmærksom om.

Steffen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-07-03 12:10

In article <3f040e6a$0$97220$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Steffen wrote:

> Windows pingprogram er taget fra unixsystemer og linux systemer udspringer
> fra........ Unix.

Ja, det var det jeg påviste med ovenstående eksempel.

> Asbjørn, det Niels Peter for at vide er forkerte informationer, det er det
> jeg har rettet og gjort "drømmefyren" opmærksom om.

Nej, det er fuldstændig korrekte information, et foranstillet nul
angiver som regel oktal notation på samme måde som et foranstillet 0x
angiver hexadecimal.

Eksempel:
apj@trillian$ ping 1.2.3.0x20
PING 1.2.3.0x20 (1.2.3.32): 56 data bytes

Den interne repræsentation i ram og på nettet (binær) er fuldstændig
underordnet, da dette handler om brugergrænsefladen.

--
Andreas Plesner Jacobsen | You will wish you hadn't.