Ferie med sin søn
Fra : Lars

Dato : 01-07-03 21:12

Hej

Hvor lang sommerferie kan man forvente at man kan holde med sin søn på 3 år,
som man har fast til samvær, hver anden week-end fra fredag til søndag.
Det drejer sig om at jeg sagtens mener at min søn kan være hos mig i en hel
uge, hvor det er meningen at vi skal holde sommerferie sammen.
Men barnets mor, kan max gå med til 4 overnatninger for barnets skyld. ?????
Jeg ved ikke hvad der ligger i ovenstående.
Da jeg ikke mener at det vil gavne sagen, på længere sigt, at gå i
statsamtet, ville jeg også gerne høre hvad andre har af gode argumenter for
at børn godt kan overnatte / holde ferie med deres far.

Det skal siges at moderen foreslår flg.
Mandag den 4. august (formiddag) - fredag den 8. august (kl. 17.00)
Onsdag den 13. august (efter børnehave) - fredag den 15. august (kl.
17.00)

Derudover skulle jeg så have ham igen i week-enden d. 22-24/8, som er
"normal" week'end.

hilsen Lars

Fra : Heidi

Dato : 01-07-03 21:42

"Lars" skrev
> Hej

Hej Lars,

> Hvor lang sommerferie kan man forvente at man kan holde med sin søn på
3 år,
> som man har fast til samvær, hver anden week-end fra fredag til
søndag.

Jeg er ikke specielt godt inde i hvad man har krav på, og hvad der er
normalt - men min kæreste har en søn på snart 6, som han har været
weekendfar til, siden drengen var ca. 2.

> Det drejer sig om at jeg sagtens mener at min søn kan være hos mig i
en hel
> uge, hvor det er meningen at vi skal holde sommerferie sammen.

Det vil jeg da også mene, når du er vant til at have ham hver anden
weekend. Jeg ville endda sige det halve af ferien, som vel normalt
er 3 uger, dvs. 1½ uge.

> Men barnets mor, kan max gå med til 4 overnatninger for barnets skyld.
?????
> Jeg ved ikke hvad der ligger i ovenstående.

Det ved jeg heller ikke - men har du spurgt hende ad hvorfor hun
mener det?

> [...]
argumenter for
> at børn godt kan overnatte / holde ferie med deres far.

Jeg har ingen egentlige argumenter - heldigvis er jeg del af en
dele-familie,
som fungerer perfekt (så perfekt som sådan noget nu kan fungere), og min
kæreste har de sidste to somre haft knejten i godt 1½ uge (jeg boede
ikke
sammen med faderen på det tidspunkt).

> [...]
> 17.00)
>
> Derudover skulle jeg så have ham igen i week-enden d. 22-24/8, som er

Det er lidt svært at komme med forslag eller gode råd, når vi ikke
ved hvordan dit forhold til moderen er - kan i snakke sammen om
tingene, eller kan i udelukkende kommunikere om samværet?
Hvad er moderens planer med ferien? Er det fordi hun selv skal
noget, hvor jeres søn skal med?
Kom gerne med nogle flere oplysninger

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Lars

Dato : 01-07-03 21:59

> ?????
>
> Det ved jeg heller ikke - men har du spurgt hende ad hvorfor hun
> mener det?

Jeg har endnu ikke spurgt direkte, men som jeg selv udleder af svaret, tror
jeg dybest set at det er fordi hun selv har svært ved at give afkald på
drengen. Derfor tror jeg ummiddelbart ikke jeg får et bedre svar.
Men jeg vil da spørge hende.

> [...]
> tingene, eller kan i udelukkende kommunikere om samværet?
> Hvad er moderens planer med ferien? Er det fordi hun selv skal

Mig bekendt har hun ikke ferie samtidig da hun er jobsøgende.
Så det er kun et spørgsmål om at børnehaven skal have besked om at sønnen
ikke kommer.
Ellers er forholdet ml os nogenlunde. Vi snakker ikke sammen dagligt og når
jeg snakker med hende er det kun omkring forhold vedr. sønnen.
Men jeg har på fornemmelsen at moderen kun ser hende selv som den der kan
tage sig af sønnen.
Hvilket jo er ærgeligt, for det kunne jo være at det viste sige at sønnen
godt kunne klare sig i en uge's tid uden sin mor omkring sig. Hvilket jo
også kunne være lærerigt for hende.

Det skal lige siges at sønnen og jeg har et fint forhold, så fint som det nu
kan blive ml en far og søn, i den alder, der kun ses hver 14 dag. Han er
tryg ved mig og har ingen problemer ved at overnatte hos mig.

Dybest set tror jeg at problemet at at moderen skal undvære ham i den
periode.
Så derfor søgte jeg efter andre som har været i samme situation og kunne
give nogle råd til, at kunne argumentere for at sønnen godt kan være hos
mig. Så man så at sige kunne berolige moderen.

hilsen Lars

Fra : Heidi

Dato : 01-07-03 22:06

"Lars" <hult@nspimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hos
> mig. Så man så at sige kunne berolige moderen.

Ok, jeg tror måske bare der er andre der skal tage over her, for
eftersom
vi ikke har været i den situation, så er det vist begrænset hvor mange
gode forslag jeg kan komme på.
Men jeg håber da for dig (og din søn) at i finder en løsning, der er
tilfredsstillende for jer alle.
God ferie

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-07-03 21:52

Lars wrote:
> [...]

> Hvor lang sommerferie kan man forvente at man kan holde med sin søn
> på 3 år, som man har fast til samvær, hver anden week-end fra fredag

umiddelbart er der flere faktorer der spiller ind synes jeg...
hvor længe har samværet fungeret?
hvor stabilt er det?
hvordan reagerer drengen under samvær?
hvordan reagerer drengen efter samvær (hjemme ved mor)?
hvor længe har det længste samvær været?

> [...]
> Men barnets mor, kan max gå med til 4 overnatninger for barnets
> skyld. ????? Jeg ved ikke hvad der ligger i ovenstående.

da min søn var tre½ år var han på ferie i enuge ( 7 overnatninger) hos sin
gudmor, uden den mindste problemer.... jeg ringede og snakkede med ham to
gange på den dage, og han var glad og fro hele vejen igennem.....
fra han var 4 har han haft mindst en uges sommerferie hos ham hvert år.....
og ofte fulgt op af nogle dages ferie hos bedsteforældre.....

det skal siges at min søn er meget tryg ved de mennesker han opholder sig
ved, og aldrig har haft en "tudenat" siden han var spæd ;) ( hvis vi lige
ser bort fra da han brækkede benet og ike kunne sove i sin egen seng ;)

> Da jeg ikke mener at det vil gavne sagen, på længere sigt, at gå i
> statsamtet, ville jeg også gerne høre hvad andre har af gode
> argumenter for at børn godt kan overnatte / holde ferie med deres far.

jeg kan ikke se nogle problemer for at knægten kan overnatte i 6 dage, sådan
at i kan få en "ordentlig" ferie sammen...... det er nok desværre moderen
der har en smule seperationsangst....
men, når det er sagt så mener jeg stadig der skal tages højde for de
ovennævnte spørgsmål.... hvis knægten viser tegn på utryghed enten i
forbindelse med samvær, eller efter, så må det nok være et
vurderingsspørgsmål om hvorvidt det er relateret til samværet som sådan,
eller om der er relateret til forandringerne....

> Det skal siges at moderen foreslår flg.
> Mandag den 4. august (formiddag) - fredag den 8. august (kl. 17.00)
> Onsdag den 13. august (efter børnehave) - fredag den 15. august (kl.
> 17.00)

hvad er hendes begrundelse for de tider??

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-07-03 22:06

Sabina Hertzum wrote:
> [...]
> fra han var 4 har han haft mindst en uges sommerferie hos ham hvert
> år..... og ofte fulgt op af nogle dages ferie hos bedsteforældre.....

damn*G* jeg var vist mere træt end jeg lige regnede med..... fik et par
ekstra N'er med og den "ham" jeg omtaler er iøvrigt hans far ;) vi gik fra
hinanden kort tid efter den uges ferie hos hans gudmor.....

Fra : Lars

Dato : 01-07-03 22:22

Hej Sabina

Var det ikke dig der engang gav mig nogle gode svar en gang vedr. moderen
ønskede den fulde forældremyndighed. Nå hvis du ikke kan huske det. Kan jeg
nævne at efter en snak med moderen droppede hun ønsket om den fulde
forældremyndighed.
Derfor frygter jeg lidt at hvis jeg farer for hårdt frem i denne sag så
kommer det frem igen.

>hvor længe har samværet fungeret?
Fra han var ca 1 år. Skal samtidig siges at i den mellem liggende periode
har vi prøvet at være kærester hvor vi har boet sammen, derudover boede de
hos mig i en periode på et par måneder da de ikke havde noget sted at bo. Så
jeg har faktisk være mere sammen med sønnen, end kun det jeg "havde krav
på".

>hvor stabilt er det?
Jeg har endnu aldrig svigtet ham. Jeg har haft ham til de tider vi nu
engang har aftalt med statsamtet.
Den eneste gang det ikke er overholdt er for præcis 14 dage siden, hvor han
havde ml. øre betændelse og 40 i feber, der så jeg ingen grund til at
"skulle" ha' ham når han nu engang var syg. Istedet så jeg ham så om
tirsdagen.

>hvordan reagerer drengen under samvær?
Han har det fint. Han har dog haft tendens til at hvis der skete noget, eks
han slog sig eller lign., at han sagde at han ville hjem til sin mor. Det er
dog aftaget og i weekenden sagde han det kun en gang. Må vel betyde at han
har det ok hos sin far.?

>hvordan reagerer drengen efter samvær (hjemme ved mor)?
Iflg. moderen har han efter samværet tidligere været besværlig, jeg har nu
ikke lagt så meget i det. For det kan der jo være flere grunde til.

>hvor længe har det længste samvær været?
Jeg havde ham i en hellidags periode fra torsdag til søndag. d.v.s 3
overnatninger.

Ellers har jeg skrevet svarene på nogle af de ting du skriver i den anden
tråd.

> hvad er hendes begrundelse for de tider??
Jeg ved det ikke, hun siger dog at jeg selv kunne foreslå noget andet og jeg
foreslog så flg.

"Jeg synes at jeg bør have ham fra d. 4/8 til d. 10/8.
Som jo er incl. Den weekend, hvor jeg plejer at have ham.
Derudover ville det være ok, at få ham igen fra d. 20/8 til d. 24/8, som så
også vil være incl. den weekend jeg plejer at have ham.
Det vil så sammenlagt væere 1 1/2 uge jeg ville få Jacob i min sommerferie,
fordelt over to gange.
Hvad siger du til det."

Dertil svarede hun det med de max 4 overnatninger.

Vil sønnen ikke blive helt forvirret over at skulle ud til mig i mange små
perioder. Istedet for en "lang".?

hilsen Lars

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-07-03 22:53

Lars wrote:
> [...]
> moderen ønskede den fulde forældremyndighed. Nå hvis du ikke kan
> huske det. Kan jeg nævne at efter en snak med moderen droppede hun

det er ikke utænkeligt.... ;) og jo det var ( tjekkede lige op på google
;) )
og dejligt ;)

> Derfor frygter jeg lidt at hvis jeg farer for hårdt frem i denne sag
> så kommer det frem igen.

det kommer nok lidt an på hvordan det gribes an.....

> [...]
> havde noget sted at bo. Så jeg har faktisk være mere sammen med
> sønnen, end kun det jeg "havde krav på".

positivt ;)

> [...]
> hvor han havde ml. øre betændelse og 40 i feber, der så jeg ingen
> grund til at "skulle" ha' ham når han nu engang var syg. Istedet så

også positivt... sygdom kan man ikke holde for, men umiddelbart vil jeg jo
mene man skal "tage det sure med det søde".... dvs selvom knægten er syg bør
man i det mindste tilbyde stadig at tage ham..... om ikke andet så for at
vise velvilje og at man ikke kun vil have de gode dage ( det kan nogle
nemlig nemt antyde ved at undgå de syge børn).....

> [...]
> til sin mor. Det er dog aftaget og i weekenden sagde han det kun en
> gang. Må vel betyde at han har det ok hos sin far.?

det tror jeg bestemt... alle børn savner den anden forældre i en ubehagelig
situation..... så jeg tror bestemt ikke det er noget du skal tage for
nært....... snarere betragte det som en positiv ting at din søn er tryg nok
til at udtrykke savnet overfor dig ;)

> Iflg. moderen har han efter samværet tidligere været besværlig, jeg
> har nu ikke lagt så meget i det. For det kan der jo være flere grunde
> til.

det er jo oftest forandringerne, og sikkert også de ændrede regler ( ved jo
ikke helt om i har samme regelsæt)....
det jeg focuserede mest på er om han sover trygt, om han pludselig er
urenlig og lignende ting..... lidt besværlighed er ret normalt ( ifølge min
erfaring ;) )

> Jeg havde ham i en hellidags periode fra torsdag til søndag. d.v.s 3
> overnatninger.

og det gik fint i begge ender?

> [...]
> sommerferie, fordelt over to gange.
> Hvad siger du til det."
>
> Dertil svarede hun det med de max 4 overnatninger.

umiddelbart ville jeg på nuværende tidspunkt prøve at tage en snak med hende
om hvor hun har de 4 overnatninger fra..... måske foreslå 5 eller 6
overnatninger i stedet (hvad du helst vil, og tror hun kunne være tilfreds
med)..... dels i lyset af de tidligere 3 veloverståede overnatninger, og
dels i lyset af at han jo er lidt ældre........
det kunne måske være en fordel at aftale at hvis der er det MINDSTE så
ringer du og taler med hende om det...... ligesom hvis han bliver helt
ulykkelig så kan han komme hjem anytime..... ligesom hun også kan ringe og
spørger til ham anytime....
dette er ikke fordi jeg forventer der bliver problemer, men det kan være med
til at give hans mor sjælefred.......
men jeg vil så sige at du også bør overholde det med at ringe og fortælle
hvis der sker noget..... også hvis det bare er for at fortælle at han fik
hikke fordi han grinede så meget på karusellen ;)

> Vil sønnen ikke blive helt forvirret over at skulle ud til mig i
> mange små perioder. Istedet for en "lang".?

det tror jeg ikke umiddelbart, han er jo vant til de korte besøg.....
jeg tror dog du skal betragte hele situationen som et projekt der tager lidt
tid.... a work in progress, så at sige.......
det kræver kompromis og velvilje fra begge sider..... hun føler jo sikkert
hun allerede har givet sig meget..... sørg for at fortælle hende at du ved
hun gerne vil beskytte jeres søn, men at du også har tillid til at hun har
gjort så godt et stykke arbejde med ham at du ikke tror der vil opstå nogle
problemer ;)

Fra : Stine

Dato : 02-07-03 22:16

"Lars" <hult@nspimage.dk> wrote in message
> [...]
for
> at børn godt kan overnatte / holde ferie med deres far.

Min datter har flere gange holdt ferie hos sin far i op til 2 uger. Hun er
nu snart 7 år, men det var det samme, da hun var 1 år.

Jeg mener, at det er vigtigt for både barn og far, at de er sammen længere
tid engang imellem - ellers er der ikke mulighed for at opbygge et tæt
forhold. Weekend ophold bliver tit ren forkælelse, hvor en længere periode
kan give et mere hverdagsagtigt forhold, hvor både far og barn skal forholde
sig lidt anderledes til hinanden.

En hel anden ting er, at du da skal have ham så meget som muligt, mens han
er lille. Nu ved jeg ikke, hvor langt væk fra hinanden I bor, men hvis det
er mere end et par km. gider han måske ikke komme på besøg så ofte når han
bliver ældre. (kan jeg huske fra mig selv)

Hvis det er fordi hans mor er bange for at komme til at savne ham for meget,
kan du evt. lægge ud med at love, at I ringer *hver* aften for at sige
godnat. Det giver i det mindste et positivt signal fra dig.

/Stine

Fra : Heidi

Dato : 01-07-03 22:22

Stine wrote:

> Hvis det er fordi hans mor er bange for at komme til at savne ham for
> meget, kan du evt. lægge ud med at love, at I ringer *hver* aften for
> at sige godnat. Det giver i det mindste et positivt signal fra dig.

Og så kunne Lars måske også få indflettet (på en pæn måde), at
han jo til hverdag må undvære drengen i 14 dage ad gangen - så
den ene uge moderen ikke har ham, kan hun vel nok overleve

Fra : Lars

Dato : 01-07-03 22:29

> [...]
> forhold. Weekend ophold bliver tit ren forkælelse, hvor en længere periode
> kan give et mere hverdagsagtigt forhold, hvor både far og barn skal

Det har du fuldstændig ret i. Det er det man som week-end far savner, man
ser ikke sine børn under "normale" omstændigheder. Det kunne en uge's ferie
jo evt råde bod på.

> [...]
> kan du evt. lægge ud med at love, at I ringer *hver* aften for at sige
> godnat. Det giver i det mindste et positivt signal fra dig.

Skal siges at det sker allerede i week-end'erne. Der ringer vi både og siger
godmorgen og godnat. Jeg har hørt om tilfælde hvor week-end faderen forbyder
børnene at ringe til moderen, det endda fra børnenes egne telefoner.
Det kunne jeg aldrig drømme om.
Jeg tænkte endda på om det var en ide at foreslå at vi i den uge tilbragte
en dag sammen, men jeg ved ikke lige hvem det gavner mest. sønnen eller
moderen.

Til Heidi kan jeg lige nævne, at jeg har prøvet på en meget pæn måde at gøre
opmærksom på det faktum.
Men det preller fuldstændig af.

hilsen Lars

Fra : Stine

Dato : 03-07-03 21:04

> [...]
> en dag sammen, men jeg ved ikke lige hvem det gavner mest. sønnen eller

Det er en rigtig god idé! Tag for eksempel en tur i BonBonLand sammen (eller
hvad der nu er i nærheden af hvor I bor). Børnene elsker at gå med far i den
ene hånd og mor i den anden. Hvis altså, I kan være sammen i længere tid
uden at toppes?

Som sagt, er jeg selv skilsmissebarn og det der står tydeligst i min
erindring er netop de dage, hvor vi var sammen - allesammen :) Så jeg mener
klart, at det gavner Jeres søn mest!

Vi er ofte sammen, men nu er vi også så heldige at både nye kærester og
ex'er kan sammen, så vi holder gerne både jul og fødselsdage sammen, hvilket
jeg mener er til stor fordel for vores datter, men naturligvis også
forældrene, som jo netop gerne vil være sammen med børnene på disse
mærkedage.

> Til Heidi kan jeg lige nævne, at jeg har prøvet på en meget pæn måde at
gøre
> opmærksom på det faktum.
> Men det preller fuldstændig af.

Hmmm... Måske "mor" kan lære at nyde en uges ferie? Sove længe hver dag -
eller tage med tøserne ud om aftenen uden at tænke på børnepasning... Det
kan jeg skam sagtens forholde mig til :)

/Stine

Fra : Nette

Dato : 02-07-03 06:37

"Lars" skrev i en meddelelse
> Hvor lang sommerferie kan man forvente at man kan holde med sin søn på 3
år,
> som man har fast til samvær, hver anden week-end fra fredag til søndag.

Hej Lars.

I mine øjne, lyder det helt uhørt, at hun ikke vil give slip på ham i
længere tid. Du undværer ham jo meget længere til hverdag end hun, og nogle
enkelte uger een gang om året, burde hun nok kunne lade dig have ham.

Jeg ville have sagt, at du havde krav på 14 dages sommerferie i træk sammen
med ham, men jeg blev klogere,- hvilket kun er til din fordel. Se her:
http://www.aktivfar.dk/farsret/glfars/fars07.htm Som forresten er en kanon
forening at hente råd og vejledning hos.

Held og lykke med det hele.

Nette

Fra : Per R

Dato : 04-07-03 19:04

> [...]
> 17.00)
>
> Derudover skulle jeg så have ham igen i week-enden d. 22-24/8, som er

Sidste sommer, da Jakob var to år var han i sommerhus kun med sin morfar,
mormor og kusine, der er et år ældre, i en hel uge, 7 dage.
(Mormor og morfar var så trætte, at de måtte have en uges ferie bagefter, så
de kunne komme til kræfter igen

Så måske ikke din søn kan klare, at være sammen med sin egen FAR i en uge
eller mere?

Bare en tanke her fra og med håbet om at I får en god sommer.

Venlig hilsen
Jakobs mor

Fra : Lars

Dato : 05-07-03 13:01

> [...]

> eller mere?
>
> Bare en tanke her fra og med håbet om at I får en god sommer.

Jeg ville da også mene at han kunne være sammen med sin far i en uge.
Men det kan jo være svært at overbevise moderen.

Tak for det og i må alle ha en god sommer.

hilsen Jacobs far

Fra : Brian K

Dato : 26-07-03 23:51

> [...]
år,
> som man har fast til samvær, hver anden week-end fra fredag til søndag.

Ifølge statsamtets vejledning kan du forvente / har krav på 16 dage

> Det drejer sig om at jeg sagtens mener at min søn kan være hos mig i en
hel
> uge, hvor det er meningen at vi skal holde sommerferie sammen.

Og det har du ret i

> [...]
for
> at børn godt kan overnatte / holde ferie med deres far.

Med et barn på 3 år, vil det være dumt at IKKE få statsamtet til at
fastsætte samvær, specielt hvis i allerede har et samvær som det du nævner
(du vil med ret stor sikkerhed få en dag mere (det du har nu er en 10/4
løsning, med et barn over 3 år får du ret nemt en 9/5 løsning hvis SA skal
fastsætte det (medmindre du ikke har mulighed for at følge barnet i
børnehave i den ekstra hverdag)

> Det skal siges at moderen foreslår flg.
> Mandag den 4. august (formiddag) - fredag den 8. august (kl. 17.00)
> Onsdag den 13. august (efter børnehave) - fredag den 15. august (kl.
> 17.00)

Fuldstændigt urimligt, få sendt en ansøgning til SA i en fart

http://www.statsamt.dk/default.asp?vis=blanketliste&lang=da&sektion=samvaer

http://www.civildir.dk/publikationer/vejledning/index.htm

http://www.statsamt.dk/default.asp?vis=dokument&id=020409153722&path=sagsomr
%E5der

> Derudover skulle jeg så have ham igen i week-enden d. 22-24/8, som er
> "normal" week'end.

Dette er hvad jeg kalder "diktatur", få fat i SA i en fart, godt råd: al
kommunikation foregår via BREV, fax eller email, ALDRIG telefon

Andet godt råd: brug denne hjemmesides debatforum:
http://www.foreningenfar.dk
http://www.foreningenfar.dk/forum/default.asp

Mvh
Brian