Forskellen på asp og php?
Fra : Thomas Brejner

Dato : 01-07-03 19:24

Jeg har egentlig længe tænkt over hvad den store forskel er på asp og php,
jeg har ikke rigtigt fundet ud af det endnu. Og er der fordele ved asp eller
er php ved at tage over?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-07-03 23:41

Thomas Brejner wrote :

> Jeg har egentlig længe tænkt over hvad den store forskel er på asp og
> php, jeg har ikke rigtigt fundet ud af det endnu. Og er der fordele
> ved asp eller er php ved at tage over?

Den hurtige forklaring:

ASP er orienteret imod COM-biblioteket på Windows og PHP er
funktionsbaseret. Der er ting som du kan lave i PHP ved blot at hente en
funktion et eller andet sted, hvorimod det ofte kræver installation af en
komponent (COM) hvilket som oftest kræver at din udbyder gør det for dig.
Mange gange koster komponenterne penge, hvorimod det er mit indtryk at
det meste er gratis i PHP. Personligt mener jeg at ASP først kommer til
sin ret i sammenspil med VB, hvor du kan udnytte hele COM-biblioteket i
Windows. Generelt er der mig bekendt ikke noget du kan lave i ASP som du
ikke kan lave i PHP og omvendt - forskellen ligger i måden det laves på.

Og som afsluttende bemærkning kan man jo sige, at ASP og PHP måske ikke
er så interessante længere - det er derimod sprog som .Net og JSP.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
Fra Kidchen på kids.tv2.dk:

Fra : Jakob Andersen

Dato : 01-07-03 23:52

Jesper Stocholm skrev:
> Og som afsluttende bemærkning kan man jo sige, at ASP og PHP måske ikke
> er så interessante længere - det er derimod sprog som .Net og JSP.

Som sædvanlig bliver jeg nødt til at "bitche" en smule, hverken .NET
eller JSP er sprog :)

--
Jakob Andersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-07-03 23:55

Jakob Andersen wrote :

> Som sædvanlig bliver jeg nødt til at "bitche" en smule, hverken .NET
> eller JSP er sprog :)

Point taken - jeg laver det så om til at jeg synes .Net er mere
interessant at programmere imod end ASP og jeg kunne forestille mig at
det samme gjorde sig gældende for Java i webbrug og PHP.

Fra : Per Thomsen

Dato : 02-07-03 09:09

Jakob Andersen wrote:
> Som sædvanlig bliver jeg nødt til at "bitche" en smule, hverken .NET
> eller JSP er sprog :)

Ja, så føler jeg mig jo nødsaget til at "bitche med": Det er ASP heller
ikke.

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 02-07-03 19:39

Hvis man så står og skal til at igang med lære noget kan man så ikke ligeså
godt kaste sig over enten JSP eller .NET fra starten i stedet for at skulle
gennem et af scriptsprogene?

Er der nogle ulemper ved asp.net?
Her tænker jeg på om der er ekstra omkostninger med komponenter og lignende,
som jeg kan forstå det er tilfældet med asp?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 02-07-03 21:30

"Jesper Fjølner" <jesperfjoelner@REMOVETHIShotmail.com> wrote in message
> [...]
ligeså
> godt kaste sig over enten JSP eller .NET fra starten i stedet for at

Hej Jesper
Det tror jog nu ikke man kan sige, det kommer meget an på hvad din baggrund
er og hvad dit ambitionsniveau er.
Hvis du ved hvad objektorienteret programmering er og har programmeret før
kan du kaste dig over .Net (fx c# sproget og ASP.Net). Hvis du ikke har
programmeret før og bare vil lave noget simpelt fx med en access database
til et lille website, er fx ASP et rigtigt godt valg. VBScript har nemlig
den fordel at det er meget nemt at gå til for begyndere og du kan finde
rigitg mange tutorials til hvordan man gør på nettet. fx på
http://activedeveloper.dk/
http://www.asp.dk
eller de engelske:
www.15seconds.com
www.4guysfromrolla.com
Hvis du gerne vil have ASP scripts kan du finde en masse på fx:
http://www.aspin.com

PHP har sikkert noget tilsvarende.

Andre vil sikkert mene noget andet og give dig andre pointers, du må selv
vælge - hvis du går kold i ASP.Net så prøv alm. ASP, det er meget nemmere at
komme igang med.

PHP og ASP er meget ens det er bare farven der har en anden lyd. PHP er
gratis og til Linux (og Microsoft), ASP er gratis, hvis du har en
Windows-installation.

En server "ude i byen" der understøtter ASP er som regel dyrere end en med
PHP.

Jeg håber det hjælper.

MVH
Allan Allan Ebdrup

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 02-07-03 18:12

[...]
omkostninger med komponenter om lignende, som jeg kan forstå det er
tilfældet med asp?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-07-03 22:49

On Wed, 2 Jul 2003 19:12:12 +0200, "Jesper Fjølner"
> [...]

>godt kaste sig over enten JSP eller .NET fra starten i stedet for at skulle

I princippet jo.
Du skal dog være opmærksom på, at der er flere billige webhoteller,
som har ASP.old end ASP.Net.
ASP.Net er - som flere andre har sagt, og ligesom ASP.old - ikke et
scriptsprog, men *bruger* scriptsprog. ASP.Net kan bruge ret mange
forskellige scriptsprog - jeg tror de fleste anbefaler C# som det
sprog, der er mest effeltivt til ASP.Net.

>Er der nogle ulemper ved asp.net? Her tænker jeg på om der er ekstra
>omkostninger med komponenter om lignende, som jeg kan forstå det er
>tilfældet med asp?

Der er nok snarere færre omkostninger til ASP.Net end ASP.old, men det
er der andre, der er mere kvalificerede til at svare på end jeg.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 02-07-03 23:04

Jørn Andersen wrote :

> ASP.Net er - som flere andre har sagt, og ligesom ASP.old - ikke et
> scriptsprog, men *bruger* scriptsprog.

Jeg tror det er de færreste, der vil kalde C# og VB.Net for scriptsprog.
scriptsprog er jo bla. kendetegnet ved at være fri for primitive
datatyper (alt er varianter) - hvilket fx C# jo bestemt ikke er. Den
bedste sammenligning imellem C# og eksisterende sprog er nok med Java.

> ASP.Net kan bruge ret mange
> forskellige scriptsprog - jeg tror de fleste anbefaler C# som det
> sprog, der er mest effeltivt til ASP.Net.

..Net er et "framework" som man kan programmere op imod - ligesom ASP er
det. Alle sprog der er skrevet til det [1] kan programmere imod .Net . En
liste kan bla. ses på http://www.asp.net/Default.aspx?tabindex=8&tabid=
40, hvor der er listet sprogene

Visual Basic
C#
JScript
C++
J#
APL
Cobol
Component Pascal
Delta Forth .NET compiler
Eiffel
Fortran
Haskell
Mercury
Oberon
PERL
Python
Salford FTN95
Scheme
SmallScript
Standard ML
TMT Pascal

[1] Er der en standardiseret test for om det er kompatibelt?

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 03-07-03 18:56

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote in message
> Fra Kidchen på kids.tv2.dk:
> [Miss Mukuba] Og vi skal nu til konkurrencen. Spørgsmålet er
> "Hvilken af grisens indvolde indeholder leverpostej?"

Mit bedste bud er mavesækken ?? Men hvis du så udsendelsen, har du jo det
rigtige svar
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-07-03 21:33

Christian M. Nielsen wrote :

> Mit bedste bud er mavesækken ?? Men hvis du så udsendelsen, har du jo
> det rigtige svar

Ja - svaret var jo leveren, men jeg kan huske at jeg tænkte, at jeg da
ikke håbede at der var leverpostej i min lever.