Den 1. juli 2003 trådte en ny arkivlov i k~
Fra : K. Thidemann

Dato : 01-07-03 17:52

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 01-07-03 21:39

Hej Alle

Se endvidere Staten Arkivers hjemmeside eller her:
http://www.sa.dk/sa/aktuelt/infnylov.htm

Mvh. Erik
Checked by Norton AntiVirus system.

"K. Thidemann" <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:lue3gvkctjbmrih4qll85l68fcmp939vd3@4ax.com...

http://www.aalborg.dk/serviceomraader/kultur+og+fritid/kultur/arkiver/arkivlov.htm

Fra : Emil Stautz

Dato : 01-07-03 18:45

> [...]
meddelelse news:lue3gvkctjbmrih4qll85l68fcmp939vd3@4ax.com...

> Den 1. juli 2003 træder en ny arkivlov i kraft

Har nogen mærket noget til, at Kirkeministeriet overhovedet har opdaget det,
endsige orienteret kordegnekontorerne om, hvordan de skal forholde sig ?

mvh E. Stautz

Fra : Leif Rasmussen

Dato : 02-07-03 20:03

> Har nogen mærket noget til, at Kirkeministeriet overhovedet har opdaget
det,
> endsige orienteret kordegnekontorerne om, hvordan de skal forholde sig ?

Behøver Kirkeministeriet/kordegnekontorerne ændre noget?
Bemærk den indskudte sætning i §28: "..., som er afleveret til Statens
Arkiver, ...". Tilgængelighedsfristerne gælder altså kun for afleverede
arkivalier.

Men det var måske ikke § 28 der blev tænkt?!?

Mvh
Leif Rasmussen

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 02-07-03 20:05

Leif Rasmussen wrote:

> [...]
> afleverede arkivalier.
>
> Men det var måske ikke § 28 der blev tænkt?!?

I § 13 står der, at arkivalierne (bl.a. fra folkekirken) skal afleveres
inden de er 30 år gammel - dog kan afleveringsfristen tillades udskudt
(øv).

Ved nogen om der kommet en bekendtgørelse til loven?

--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : marqvar@freeonline.c~

Dato : 02-07-03 21:11

Kirkekontorerne er ikke underlagt arkivlovgivningen!
Underlig nok gælder arkivlovgivningen på arkiverne.....
Den eneste forskel den ny arkivlov gør for kordegnene er at de får
endnu flere henvendelser fra slægtsforskere, som tror at oplysninger
der er fortrolige indtil de er afleveret til landsarkiverne efter de
gældende regler herom, ikke gælder for dem! Kordegnen må end ikke lade
de(n) præst(er) der måtte være i sognet og som ikke er
kirkebogsførende få adgang til kirkebøgerne. Kordegne der overtræder
deres tavshedspligt ved at give andre end de der efter
forvaltningslovens regler har ret til oplysninger, kan straffes efter
straffelovens §152, hvilket i særlige tilfælde kan give op til 2 års
fængsel (ud over en fyring på gråt papir).

Reglerne kan findes i §27 og §28 i forvaltningsloven.

Kort sagt står der at oplysninger om enkeltpersoners rent private
forhold ikke må videregives, medmindre vedkommende person har givet
sit samtykke. Hvad der står i en kirkebog er altså ikke noget andre
end myndigheden (kirkebogsførende præst eller den bemyndigede kordegn)
og den person som det drejer sig om, som har adgang til.

Der er nogle få undtagelser:
1) samtykke
2) hvis noget andet vedtages ved lov
3) hvis hensynet til offentligheden overstiger begrundelsen for
hemmeligholdelse (liv,ære, helbred)
4) oplysningerne er nødvendige i en anden offentlig myndigheds
sagsbehandling.

Vedrørende samtykke, så skal en skriftelig fuldmagt indeholde en
udtømmende liste over hvilke typer af oplysninger der må videregives,
og det medfører IKKE ret til at se i kirkebogen - kun til at få de
ønskede oplysninger udleveret skrifteligt. Myndigheden må ikke
udlevere oplysninger som også vedrører andre end den der har udstedt
fuldmagten medmindre disse også har givet deres samtykke (f.eks
ægtefælle vedrørende ægteskabsoplysninger)

Altså: Glem kirkekontorerne og gå til landsarkiverne! Inden længe vil
alle kontrabøgerne blive afleveret, da de jo ikke længere skal føres
når kirkerne er overgået til "Den Ny Kirkebog" og kirkekontoret har jo
kun brug for et sæt.

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 02-07-03 22:51

Hej Alle

Arkivhåndbogen siger:

Ad § 19. Aflevering af ministerialbøger
Opmærksomheden henledes på, at afleveringsfristen for landsognenes
kontraministerialbøger er forlænget fra 10 år til 30 år. Det
gælder herefter for alle folkekirkens kontraministerialbøger, at aflevering
til landsarkivet skal ske, når der er forløbet 30 år, efter at de
er udskrevet, jf. § 19, stk. 2.
Landsogne med kontraministerialbøger, der har været udskrevet i
10 år, er dog ikke omfattet af den nye regel, og der skal derfor snarest
muligt træffes aftale med landsarkivet om bøgernes aflevering.

Læs mere om Arkivhåndbogen: http://www.sa.dk/lak/default.htm

Fra : Hugh Watkins

Dato : 03-07-03 00:31

<marqvar@freeonline.com> wrote
snip

> [...]
> alle kontrabøgerne blive afleveret, da de jo ikke længere skal føres
> når kirkerne er overgået til "Den Ny Kirkebog" og kirkekontoret har jo

RIGSHOSPITALET er circa 70 aar bagud i udlivering til LAK

og måske i Retskrivning fra alle præsternes seddeler

eg Daab i andre sogn

Hugh W

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 03-07-03 06:17

Hej

Det er nok det der er problemet, bøgerne er ikke blevet afkonfereret, det
gælder også får andre kirker i landet, der er mange sogne der slet ikke har
afleveret endnu, og mange er mindst 50 år bagud for aflevering.
I efteråret 2003 bliver der kørt en kampagne fra Kirkeministeriets side
vedr. aflevering af bøger, landsarkiverne venter et stort rykind af
kirkebøger 2004-2005, der vil så yderligere gå en rum tid, før bøgerne
bliver tilgængelige, man bliver nødt til at rykke rundt på hele molevitten,
bøgerne skal registreres m.m.
Kirkebøger og den nye arkivlov pr. 1-7-03, der er stadig 50 års
tilgængelighed, døde 10 år.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 03-07-03 10:46

"Erik Hemming Johansen" <ehjo@mail.tele.dk> wrote in message news:be0e93$1nk$1@sunsite.dk...
> [...]
> bøgerne skal registreres m.m.
> Kirkebøger og den nye arkivlov pr. 1-7-03, der er stadig 50 års

og LAK vil ikke betale for ? afkonferetering ?

updating

Hugh W

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 03-07-03 21:01

> og LAK vil ikke betale for ? afkonferetering ?
> Hugh W

Hej igen
Det påhviler alene den afleverende myndighed, at sørge for at bøgerne er
afkonfereret, Landsarkivet eller Statens Arkiver har ikke penge eller
mandskab til det, opgaven ville også være uoverskuelig, jeg har set præster
komme med kirkebøger med sedlerne stikkende ud fra alle sider, så bøgerne
lignede mere et stort "pindsvin". Landsarkivet rykker indimellem for
kirkebøger ude i det store land, men opgaven er svær, der er knap 700
pastorater der hører under Landsarkivet for Sjælland m.m. så alene udgifter
til porto kuverter, papir, mandskabstimer løber op i store summer.