|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Batteri ! Fra : MrHaand
 | 
 Dato :  01-07-03 16:49
 | 
 |  | Hey
 Jeg har en ældre honda ( cb 750c ,81´) og mit problem er, at den simpelthen
 ikke lader mit batteri nok !!! HAR fået undersøgt, om den lader ! det gør
 den !!! men det er bare ikke nok :(  for ca. hver 14´ dag er jeg nød til at
 lade batteriet op ellers løber den total tom for strøm !!!.
 Er der nogen der ved, om man kan få ændret/udskiftet sin generator! ( håber
 den hedder det ;) så den lader MEGET mere ?????? og evt. hvor ?
 MVH.
 Allan Bunkenborg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Carsten Jensen (01-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Jensen
 | 
 Dato :  01-07-03 18:23
 | 
 |  | Du kan få renoveret din generator ved Langelands eletro. Han er hurtig og
 billig, men jeg ville prøve med et nyt batteri først.
 
 Carsten
 
 
 MrHaand <MrHaand@darkrebels.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:3f01ad75$0$5189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hey
 > Jeg har en ældre honda ( cb 750c ,81´) og mit problem er, at den
 simpelthen
 > ikke lader mit batteri nok !!! HAR fået undersøgt, om den lader ! det gør
 > den !!! men det er bare ikke nok :(  for ca. hver 14´ dag er jeg nød til
 at
 > lade batteriet op ellers løber den total tom for strøm !!!.
 > Er der nogen der ved, om man kan få ændret/udskiftet sin generator!
 håber
 > den hedder det ;) så den lader MEGET mere ?????? og evt. hvor ?
 > MVH.
 > Allan Bunkenborg
 >
 >
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (01-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  01-07-03 22:15
 | 
 |  | 
 MrHaand <MrHaand@darkrebels.dk> skrev i en
 news:3f01ad75$0$5189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hey
 > Jeg har en ældre honda ( cb 750c ,81´) og mit problem er, at den
 simpelthen
 > ikke lader mit batteri nok !!! HAR fået undersøgt, om den lader ! det gør
 > den !!! men det er bare ikke nok :(  for ca. hver 14´ dag er jeg nød til
 at
 > lade batteriet op ellers løber den total tom for strøm !!!.
 > Er der nogen der ved, om man kan få ændret/udskiftet sin generator!
 håber
 > den hedder det ;) så den lader MEGET mere ?????? og evt. hvor ?
 
 Prøv at starte med at pille stelledningen af ved overnatning + længere
 stilstandsperioder. Det vil vise om problemet er skybestrøm (som ikke kan
 krybe uden at batteriet er i kredsløb)!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bjørn S (01-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  01-07-03 23:32
 | 
 |  | 
 "Armand"  skrev
 > Prøv at starte med at pille stelledningen af ved overnatning + længere
 > stilstandsperioder. Det vil vise om problemet er skybestrøm (som ikke kan
 > krybe uden at batteriet er i kredsløb)!
 Ahæm...skybestrøm ??
 --
 /Bjørn - som kun er i flueknæppermode    |  |  | 
   Armand (03-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  03-07-03 18:59
 | 
 |  | 
 Bjørn S <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en
 news:LZnMa.7134$Kb2.313697@news010.worldonline.dk...
 >
 > "Armand"  skrev
 > > Prøv at starte med at pille stelledningen af ved overnatning + længere
 > > stilstandsperioder. Det vil vise om problemet er skybestrøm (som ikke
 kan
 > > krybe uden at batteriet er i kredsløb)!
 >
 > Ahæm...skybestrøm ??
 - - - som ikke kan skybe uden at.......      --
 Armand.
            
             |  |  | 
    Bjørn S (03-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  03-07-03 20:07
 | 
 |  | 
 "Armand"  skrev >
 > - - - som ikke kan skybe uden at.......      Det er f@xxxn mig træls hvor mange fremmedord man skal lære sig.....    --
 /Bjørn
            
             |  |  | 
  Edvard Korsbæk (02-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Edvard Korsbæk
 | 
 Dato :  02-07-03 06:14
 | 
 |  | Tjeck lige din ladespænding. Den skal være 13,7 til 14,1 V (Nogen 1000
 omdrejninger, Prøv både med og uden lys).
 Den typiske fejl når man ikke kan holde strøm er et dårligt batteri, men
 derefter er det som oftest laderelæet der giver for lav spænding. Den gode
 melding desangående er, at laderelæer til vekselstrømsgeneratorer ikke er
 afhængig af hvilken generator de skal regulere, dvs. at du kan bruge et
 elektronisk relæ fra en bil til en hund eller mindre.
 --
 Best regards
 
 Edvard Korsbæk
 +4570229998
 "MrHaand" <MrHaand@darkrebels.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f01ad75$0$5189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hey
 > Jeg har en ældre honda ( cb 750c ,81´) og mit problem er, at den
 simpelthen
 > ikke lader mit batteri nok !!! HAR fået undersøgt, om den lader ! det gør
 > den !!! men det er bare ikke nok :(  for ca. hver 14´ dag er jeg nød til
 at
 > lade batteriet op ellers løber den total tom for strøm !!!.
 > Er der nogen der ved, om man kan få ændret/udskiftet sin generator! (
 håber
 > den hedder det ;) så den lader MEGET mere ?????? og evt. hvor ?
 > MVH.
 > Allan Bunkenborg
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bjørn S (02-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  02-07-03 10:05
 | 
 |  | 
 
            Edvard Korsbæk wrote:
 >Den gode
 > melding desangående er, at laderelæer til vekselstrømsgeneratorer ikke er
 > afhængig af hvilken generator de skal regulere, dvs. at du kan bruge et
 > elektronisk relæ fra en bil til en hund eller mindre.
 Det er nu en sandhet med modificationer... 
 Gælder det denne model ? Tit har jo en MC sammenbygget regulatoren og
 ensrætteren, deraf en halvpebret affære at udskifte    --
 /Bjørn
            
             |  |  | 
   Hekto (02-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  02-07-03 10:30
 | 
 |  | 
 
            In article <bdu76u$193$1@abbeden.bunk.cc>, bjosko@yahoo.com says...
 > Det er nu en sandhet med modificationer... 
 > Gælder det denne model ? Tit har jo en MC sammenbygget regulatoren og
 > ensrætteren, deraf en halvpebret affære at udskifte    > 
 Der fås alm. ensrettere med spadesko, som sikkert kan erstatte 
 ensretteren. 
 Prøv Brinc, RS, Farnell o.s.v.
 -- 
 Brian/Hekto
 Suzuki LS650 + GS450E
 Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
 Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto .... What about www.mc-portalen.com  ?
            
             |  |  | 
    MrHaand (03-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MrHaand
 | 
 Dato :  03-07-03 16:56
 | 
 |  | 
 
            Hmm mange gode forslag :)  lad mig starte med at sige, at mit batteri ER nyt
 ( har nemlig skiftet det hele 2 gange ) for efterhånden, som det biver ladet
 op ALT for mange gange, så bliver det dårligere og dårligere til at holde på
 strømmen ( sikkert fordi den lader jeg bruger, lader ALT for hårdt !! )  jeg
 har ladet mig fortælle, at ældre MCér , som min ( 81´ ) ikke var lavet med
 henblik på at køre med lys HELE tiden, og at de derfor ikke var beregnet til
 at bruge så meget strøm, som de vitterlig gør, når man kører med lys hele
 tiden !!! men ved altså ikke om det er sandt !!!!!  men noget tyder altså
 på, at den lader mindre end den bruger :(
 Nu er jeg ikke selv noget "geni" når det gælder strøm :( , og nogle af alle
 de fine forslag , er lige LOVLIG tekniske for mig ;) men kan jeg tillade mig
 at konkludere, at jeg skal have et kraftigere laderelæ ???????
 "Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> skrev i en meddelelse
 news:MPG.196cc47e80e67a059898dd@news.cybercity.dk...
 > In article <bdu76u$193$1@abbeden.bunk.cc>, bjosko@yahoo.com says...
 > > Det er nu en sandhet med modificationer...
 > > Gælder det denne model ? Tit har jo en MC sammenbygget regulatoren og
 > > ensrætteren, deraf en halvpebret affære at udskifte    > >
 > Der fås alm. ensrettere med spadesko, som sikkert kan erstatte
 > ensretteren.
 > Prøv Brinc, RS, Farnell o.s.v.
 > --
 > Brian/Hekto
 >
 > Suzuki LS650 + GS450E
 > Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
 > Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto >
 > ... What about www.mc-portalen.com  ?
            
             |  |  | 
     Carsten Jensen (03-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Jensen
 | 
 Dato :  03-07-03 19:26
 | 
 |  | 
 
            NEJ. Et lade relæ lader strømme gå på batteriet når der er behov for det.
 Når batteriet er opladt "slukker" relæet for strømmen. Relæet kan ikke lave
 strøm, men det kan generatoren. Hvis den er dårlig laver den mindre strøm
 end du bruger så........... Få tjekket den generator. Jeg har en Ariel fra
 1954 og den kører fint med lys på, så den med de gamle cykler holder ikke.
 Carsten
 MrHaand <MrHaand@darkrebels.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:3f045209$0$5186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hmm mange gode forslag :)  lad mig starte med at sige, at mit batteri ER
 nyt
 > ( har nemlig skiftet det hele 2 gange ) for efterhånden, som det biver
 ladet
 > op ALT for mange gange, så bliver det dårligere og dårligere til at holde
 på
 > strømmen ( sikkert fordi den lader jeg bruger, lader ALT for hårdt !! )
 jeg
 > har ladet mig fortælle, at ældre MCér , som min ( 81´ ) ikke var lavet med
 > henblik på at køre med lys HELE tiden, og at de derfor ikke var beregnet
 til
 > at bruge så meget strøm, som de vitterlig gør, når man kører med lys hele
 > tiden !!! men ved altså ikke om det er sandt !!!!!  men noget tyder altså
 > på, at den lader mindre end den bruger :(
 > Nu er jeg ikke selv noget "geni" når det gælder strøm :( , og nogle af
 alle
 > de fine forslag , er lige LOVLIG tekniske for mig ;) men kan jeg tillade
 mig
 > at konkludere, at jeg skal have et kraftigere laderelæ ???????
 > "Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> skrev i en meddelelse
 > news:MPG.196cc47e80e67a059898dd@news.cybercity.dk...
 > > In article <bdu76u$193$1@abbeden.bunk.cc>, bjosko@yahoo.com says...
 > > > Det er nu en sandhet med modificationer...
 > > > Gælder det denne model ? Tit har jo en MC sammenbygget regulatoren og
 > > > ensrætteren, deraf en halvpebret affære at udskifte    > > >
 > > Der fås alm. ensrettere med spadesko, som sikkert kan erstatte
 > > ensretteren.
 > > Prøv Brinc, RS, Farnell o.s.v.
 > > --
 > > Brian/Hekto
 > >
 > > Suzuki LS650 + GS450E
 > > Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
 > > Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 > > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto > >
 > > ... What about www.mc-portalen.com  ?
 >
 >
            
             |  |  | 
     Armand (03-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  03-07-03 19:42
 | 
 |  | 
 MrHaand <MrHaand@darkrebels.dk> skrev i en
 news:3f045209$0$5186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hmm mange gode forslag :)  lad mig starte med at sige, at mit batteri ER
 nyt
 > ( har nemlig skiftet det hele 2 gange ) for efterhånden, som det biver
 ladet
 > op ALT for mange gange, så bliver det dårligere og dårligere til at holde
 på
 > strømmen ( sikkert fordi den lader jeg bruger, lader ALT for hårdt !! )
 Du hár altså tydeligvis en fejl! :-|
 > .........jeg har ladet mig fortælle, at ældre MCér , som min ( 81´ ) ikke
 var lavet
 > med henblik på at køre med lys HELE tiden, og at de derfor ikke var
 beregnet
 > til at bruge så meget strøm, som de vitterlig gør, når man kører med lys
 hele
 > tiden !!! men ved altså ikke om det er sandt !!!!!
 Omkring det elektriske, så er "nyere motorcykler" dem fra sidst i 70'erne og
 fremefter; men din 7½'er Hona er som sådan af ældre konstruktion hvorfor at
 generatoren måske ikke er helt så kraftig som på f.eks en Kawasaki Z650 fra
 '77 :-/
 Men Alle andre, også CB750-ejere, kører rundt uden problemer, hvorfor det
 ikke er en seriefejl der er på din :-|
 > men noget tyder altså på, at den lader mindre end den bruger :(
 - - - - eller bruger mere end den lader :-/
 > Nu er jeg ikke selv noget "geni" når det gælder strøm..men kan jeg tillade
 mig
 > at konkludere, at jeg skal have et kraftigere laderelæ ???????
 Laderelæet styrer kun den overspænding (á op til 80Volt) som generatoren
 producerer, så det er ikke dét der skal forøges!
 Hvis ikke at det er et problem omkring krybestrøm, som jeg har nævnt
 tidligere (= at der er noget der suger på batteriet om natten selvom nøglen
 er drejet!!), så er det generatoren der ikke kan producere strøm nok, og det
 MÅ skyldes at noget er brændt sammen i begrænset grad i generatoren    Modellens alder taget i betragtning, så er den disponeret for begge dele,
 men dårlige stikforbindelser der bruger meget strøm p.g.a. varmeudvikling,
 og krybestrøm i elnettet er endog meget sandsynligt!!
 Test, som selv du kan gennemføre:
 Gi' gas og se efter om forlysets intensitet stiger mærkbart!
 Generatoren producerer under 12Volt i tomgang, hvorfor det er 100%
 batteri-spænding at motoren (tændingen) og lyset benytter; men allerede ved
 2-3.000 rpm producerer generatoren spænding nok til at laderelæet lukker
 max. ladespænding (á 14,2V) igennem til batteriet - Stigningen fra 12V til
 14,2V, ér tydeligt at erkende igennem forlygtens lysintensitet!
 Hvis man ikke kan se forskel, kan man efterkontrollere med et volt-meter på
 batteriet!!
 Hvis ladespændingen ikke kommer op så lyset tydeligt forøges, hhv. topper på
 14,2V, så er der noget galt i generator eller laderelæ!     Handlingsplan ifald:
 Hvis du umiddelbart kan låne dig til et laderelæ fra en anden CB750'er, så
 prøv at bytte om og se om der lades kraftigere (á kraftigere lysstigning!)
 med dét!?
 Ifald: så er det dit eget laderelæ der halter, og modsat: generatoren der
 ikke producerer nok!
 Ud og rod med sagerne, og bliv langsomt meeeeget klogere!!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
      Carsten Jensen (03-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Jensen
 | 
 Dato :  03-07-03 20:40
 | 
 |  | 
 
            Armand, du sendt mig engang et lille program så jeg ikke skal slette Sv og
 skrive Re for at svare på indlæg. Gider du gøre det igen ?
 Carsten
 Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:be1tim$m72$8@news.cybercity.dk...
 >
 > MrHaand <MrHaand@darkrebels.dk> skrev i en
 > news:3f045209$0$5186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > Hmm mange gode forslag :)  lad mig starte med at sige, at mit batteri ER
 > nyt
 > > ( har nemlig skiftet det hele 2 gange ) for efterhånden, som det biver
 > ladet
 > > op ALT for mange gange, så bliver det dårligere og dårligere til at
 holde
 > på
 > > strømmen ( sikkert fordi den lader jeg bruger, lader ALT for hårdt !! )
 >
 > Du hár altså tydeligvis en fejl! :-|
 >
 > > .........jeg har ladet mig fortælle, at ældre MCér , som min ( 81´ )
 ikke
 > var lavet
 > > med henblik på at køre med lys HELE tiden, og at de derfor ikke var
 > beregnet
 > > til at bruge så meget strøm, som de vitterlig gør, når man kører med lys
 > hele
 > > tiden !!! men ved altså ikke om det er sandt !!!!!
 >
 > Omkring det elektriske, så er "nyere motorcykler" dem fra sidst i 70'erne
 og
 > fremefter; men din 7½'er Hona er som sådan af ældre konstruktion hvorfor
 at
 > generatoren måske ikke er helt så kraftig som på f.eks en Kawasaki Z650
 fra
 > '77 :-/
 > Men Alle andre, også CB750-ejere, kører rundt uden problemer, hvorfor det
 > ikke er en seriefejl der er på din :-|
 >
 > > men noget tyder altså på, at den lader mindre end den bruger :(
 >
 > - - - - eller bruger mere end den lader :-/
 >
 >
 > > Nu er jeg ikke selv noget "geni" når det gælder strøm..men kan jeg
 tillade
 > mig
 > > at konkludere, at jeg skal have et kraftigere laderelæ ???????
 >
 > Laderelæet styrer kun den overspænding (á op til 80Volt) som generatoren
 > producerer, så det er ikke dét der skal forøges!
 >
 > Hvis ikke at det er et problem omkring krybestrøm, som jeg har nævnt
 > tidligere (= at der er noget der suger på batteriet om natten selvom
 nøglen
 > er drejet!!), så er det generatoren der ikke kan producere strøm nok, og
 det
 > MÅ skyldes at noget er brændt sammen i begrænset grad i generatoren    > Modellens alder taget i betragtning, så er den disponeret for begge dele,
 > men dårlige stikforbindelser der bruger meget strøm p.g.a. varmeudvikling,
 > og krybestrøm i elnettet er endog meget sandsynligt!!
 >
 > Test, som selv du kan gennemføre:
 > Gi' gas og se efter om forlysets intensitet stiger mærkbart!
 > Generatoren producerer under 12Volt i tomgang, hvorfor det er 100%
 > batteri-spænding at motoren (tændingen) og lyset benytter; men allerede
 ved
 > 2-3.000 rpm producerer generatoren spænding nok til at laderelæet lukker
 > max. ladespænding (á 14,2V) igennem til batteriet - Stigningen fra 12V til
 > 14,2V, ér tydeligt at erkende igennem forlygtens lysintensitet!
 > Hvis man ikke kan se forskel, kan man efterkontrollere med et volt-meter
 på
 > batteriet!!
 > Hvis ladespændingen ikke kommer op så lyset tydeligt forøges, hhv. topper
 på
 > 14,2V, så er der noget galt i generator eller laderelæ!     >
 > Handlingsplan ifald:
 > Hvis du umiddelbart kan låne dig til et laderelæ fra en anden CB750'er, så
 > prøv at bytte om og se om der lades kraftigere (á kraftigere lysstigning!)
 > med dét!?
 > Ifald: så er det dit eget laderelæ der halter, og modsat: generatoren der
 > ikke producerer nok!
 >
 > Ud og rod med sagerne, og bliv langsomt meeeeget klogere!!
 >
 > --
 > Armand.
 >
 >
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
     Bjørn S (03-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  03-07-03 20:05
 | 
 |  | 
 "MrHaand" <MrHaand@darkrebels.dk> skrev
 > Hmm mange gode forslag :)  lad mig starte med at sige, at mit batteri ER
 nyt
 > ( har nemlig skiftet det hele 2 gange ) for efterhånden, som det biver
 ladet
 > op ALT for mange gange, så bliver det dårligere og dårligere til at holde
 på
 > strømmen ( sikkert fordi den lader jeg bruger, lader ALT for hårdt !! )
 jeg
 > har ladet mig fortælle, at ældre MCér , som min ( 81´ ) ikke var lavet med
 > henblik på at køre med lys HELE tiden, og at de derfor ikke var beregnet
 til
 > at bruge så meget strøm, som de vitterlig gør, når man kører med lys hele
 > tiden !!! men ved altså ikke om det er sandt !!!!!  men noget tyder altså
 > på, at den lader mindre end den bruger :(
 > Nu er jeg ikke selv noget "geni" når det gælder strøm :( , og nogle af
 alle
 > de fine forslag , er lige LOVLIG tekniske for mig ;) men kan jeg tillade
 mig
 > at konkludere, at jeg skal have et kraftigere laderelæ ???????
 Dit gensvar er ikke nemt at besvare i korte, og ikke-tekniske termer. En
 ladekrets består af flere komponenter, generatoren, batteriet, og det
 forbrug det er udsat for, kort sagt.
 Med mindre en eller anden plinger ind og siger, hov, den model kender jeg,
 du gør bare sådan.....
 Her er hvad man selv kan gøre:
 Et nyt relæ vil måske hjælpe, men det kommer jo også an på om generatoren
 har kapacitet til det ekstra den nu skal gi, hvis det er det som er
 problemet.
 Jeg forsøgte at finde nogle specs på din model via nettet, vedrørende
 generatorkapacitet fandt jeg ikke noget, men følgende kan da være værdt at
 tjecke ;
 (Det som er vigtig er det jeg har kopiert ind, linket er bare med for ordens
 skyld)
http://www.bikez.com/msgboard/msg.php?str_id=1694&type=bike&id=19407 "Check the brass connections on the black wire at the regulator before
 dropping your $800.on rotor,reg.,& stator."
 Dertil kommer Armands råd med at afmontere stelledningen til batteriet ved
 hensættelse af cykelen, for at se om det endrer noget
 Ny generator, hvis nødvendigt, kan måske fåes her :
http://www.mc-elektro.dk/mc_elektro.htm  - måske også billigere i
 udlandet.Nogen af dem han sælger skulle levere mere end den orginale, men
 forhør dig om det først .
 Inden du kommer så langt vil det jo være smart at finde årsagen til
 problemet !!
 Du kommer ikke udenom at bruge et voltmeter, som du enten kan låne, finde
 billigt i Fakta, Jem&Fix, Harald Nyborg, eller den lokale isenkrammer eller
 bilrekvisita.
 1. Dit nuværende batteri : Er det ladet på, som du siger, en for stor lader,
 er der fare for at det er kogt tørt, eller at blyet i cellerne har taget
 skade. Start med at undersøge om det er til at åbne propperne på, og fyld
 eventuelt demineralisert vand på cellerne, de skal som det mindste være
 dekket med 5-10 mm over det blygitter du forhåbentligvis kan se der nede .
 Mål over polerne, det bør som minimum vise 12,5 volt, er det nyt bør det jo
 ligge på de 12,8 volt.
 Hvor nyt er nyt ? Købt sidst år, og stået ubrugt hele vinteren ?
  Lad op batteriet, er det en større lader, så gi det kun 1 time , lad det
 stå 1 time, og mål så med voltmeter over polerne. Nu bør det vise 12,8 volt,
 er det lavere, så lad det igen, denne gang 2 timer, 1 times pause, og mål
 igen. Dette gentager du til det har nået 12,8 volt.  Hold øje med batteriet,
 forsøg at læg mærke til om det bliver varmt = over 50 grader=dræber. Varme =
 for kraftig oplading, hold en pause ! - eller et batteri med for stor indre
 modstand = defekt.
 Lidt bøvlet det hele ? Så tag det med til et mc-værksted, eller et
 batteri/elektroværksted, og få dem til at lade det op, alternativt, invester
 i en decidert mc-lader som kan stå natten over.
 2. Din ladekrets:
 Hvis ikke dit batteri får en MINIMUMSspænding med belastning på 13,7 volt
 kan det ikke tilføres det samme som du forbruger, og samtidig give noget
 oplading. 13,7 volt er også i den lave ende, da batteriet skal ha tilført
 noget strøm for at holde gang i den kemiske proces som opstår. Med så lav
 spænding risikerer du kortere levetid på batteriet, da der er muligheter for
 at opstå sulfat (et uigennnemtrængeligt belæg) på cellerne.
 Når nu dit batteri er erklæret raskt, start så cykelen og placer
 måleinstrumentet mellem plus og minus på batteriet. Øg omdrejningerne til
 4-5000 omdrejninger, og aflæs spendingen. Den bør vise et sted mellem 13,7
 og 14,5 volt (højere vil koge dit batteri tørt, lavere vil dræne det
 Nu ser jeg lige at Armand har plinget ind med nogle forslag, her er nogle af
 de samme som du kan gå igang med, der findes kun 1 svar på dit problem, men
 lidt forskellige indgangsvinkler.
 Meld lige tilbage hvis du får målt nogle resultater af og afprøvet
 overstående, så tager vi den fra der !
 --
 /Bjørn
            
             |  |  | 
      MrHaand (03-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MrHaand
 | 
 Dato :  03-07-03 21:53
 | 
 |  | 
 
            WOW :) TOTAL skønt, at så mange seriøse personer gider hjælpe :) MANGE TAK
 Nu har jeg da en del ting jeg kan undersøge ( og det er vel oxo på tide, da
 jeg har haft det problem i næsten 2 år ;)
 Og jeg skal nok melde tilbage, når jeg har fået undersøgt det lidt :)  ,men
 det bliver nok ikke før i næste uge, jeg får tid !!
 "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:n7%Ma.9757$Kb2.404411@news010.worldonline.dk...
 >
 > "MrHaand" <MrHaand@darkrebels.dk> skrev
 > > Hmm mange gode forslag :)  lad mig starte med at sige, at mit batteri ER
 > nyt
 > > ( har nemlig skiftet det hele 2 gange ) for efterhånden, som det biver
 > ladet
 > > op ALT for mange gange, så bliver det dårligere og dårligere til at
 holde
 > på
 > > strømmen ( sikkert fordi den lader jeg bruger, lader ALT for hårdt !! )
 > jeg
 > > har ladet mig fortælle, at ældre MCér , som min ( 81´ ) ikke var lavet
 med
 > > henblik på at køre med lys HELE tiden, og at de derfor ikke var beregnet
 > til
 > > at bruge så meget strøm, som de vitterlig gør, når man kører med lys
 hele
 > > tiden !!! men ved altså ikke om det er sandt !!!!!  men noget tyder
 altså
 > > på, at den lader mindre end den bruger :(
 > > Nu er jeg ikke selv noget "geni" når det gælder strøm :( , og nogle af
 > alle
 > > de fine forslag , er lige LOVLIG tekniske for mig ;) men kan jeg tillade
 > mig
 > > at konkludere, at jeg skal have et kraftigere laderelæ ???????
 >
 > Dit gensvar er ikke nemt at besvare i korte, og ikke-tekniske termer. En
 > ladekrets består af flere komponenter, generatoren, batteriet, og det
 > forbrug det er udsat for, kort sagt.
 > Med mindre en eller anden plinger ind og siger, hov, den model kender jeg,
 > du gør bare sådan.....
 >
 > Her er hvad man selv kan gøre:
 >
 > Et nyt relæ vil måske hjælpe, men det kommer jo også an på om generatoren
 > har kapacitet til det ekstra den nu skal gi, hvis det er det som er
 > problemet.
 > Jeg forsøgte at finde nogle specs på din model via nettet, vedrørende
 > generatorkapacitet fandt jeg ikke noget, men følgende kan da være værdt at
 > tjecke ;
 > (Det som er vigtig er det jeg har kopiert ind, linket er bare med for
 ordens
 > skyld)
 > http://www.bikez.com/msgboard/msg.php?str_id=1694&type=bike&id=19407 > "Check the brass connections on the black wire at the regulator before
 > dropping your $800.on rotor,reg.,& stator."
 >
 > Dertil kommer Armands råd med at afmontere stelledningen til batteriet ved
 > hensættelse af cykelen, for at se om det endrer noget
 >
 > Ny generator, hvis nødvendigt, kan måske fåes her :
 > http://www.mc-elektro.dk/mc_elektro.htm  - måske også billigere i
 > udlandet.Nogen af dem han sælger skulle levere mere end den orginale, men
 > forhør dig om det først .
 > Inden du kommer så langt vil det jo være smart at finde årsagen til
 > problemet !!
 > Du kommer ikke udenom at bruge et voltmeter, som du enten kan låne, finde
 > billigt i Fakta, Jem&Fix, Harald Nyborg, eller den lokale isenkrammer
 eller
 > bilrekvisita.
 >
 > 1. Dit nuværende batteri : Er det ladet på, som du siger, en for stor
 lader,
 > er der fare for at det er kogt tørt, eller at blyet i cellerne har taget
 > skade. Start med at undersøge om det er til at åbne propperne på, og fyld
 > eventuelt demineralisert vand på cellerne, de skal som det mindste være
 > dekket med 5-10 mm over det blygitter du forhåbentligvis kan se der nede .
 > Mål over polerne, det bør som minimum vise 12,5 volt, er det nyt bør det
 jo
 > ligge på de 12,8 volt.
 >
 > Hvor nyt er nyt ? Købt sidst år, og stået ubrugt hele vinteren ?
 >
 >  Lad op batteriet, er det en større lader, så gi det kun 1 time , lad det
 > stå 1 time, og mål så med voltmeter over polerne. Nu bør det vise 12,8
 volt,
 > er det lavere, så lad det igen, denne gang 2 timer, 1 times pause, og mål
 > igen. Dette gentager du til det har nået 12,8 volt.  Hold øje med
 batteriet,
 > forsøg at læg mærke til om det bliver varmt = over 50 grader=dræber. Varme
 =
 > for kraftig oplading, hold en pause ! - eller et batteri med for stor
 indre
 > modstand = defekt.
 > Lidt bøvlet det hele ? Så tag det med til et mc-værksted, eller et
 > batteri/elektroværksted, og få dem til at lade det op, alternativt,
 invester
 > i en decidert mc-lader som kan stå natten over.
 >
 > 2. Din ladekrets:
 > Hvis ikke dit batteri får en MINIMUMSspænding med belastning på 13,7 volt
 > kan det ikke tilføres det samme som du forbruger, og samtidig give noget
 > oplading. 13,7 volt er også i den lave ende, da batteriet skal ha tilført
 > noget strøm for at holde gang i den kemiske proces som opstår. Med så lav
 > spænding risikerer du kortere levetid på batteriet, da der er muligheter
 for
 > at opstå sulfat (et uigennnemtrængeligt belæg) på cellerne.
 >
 > Når nu dit batteri er erklæret raskt, start så cykelen og placer
 > måleinstrumentet mellem plus og minus på batteriet. Øg omdrejningerne til
 > 4-5000 omdrejninger, og aflæs spendingen. Den bør vise et sted mellem 13,7
 > og 14,5 volt (højere vil koge dit batteri tørt, lavere vil dræne det
 >
 > Nu ser jeg lige at Armand har plinget ind med nogle forslag, her er nogle
 af
 > de samme som du kan gå igang med, der findes kun 1 svar på dit problem,
 men
 > lidt forskellige indgangsvinkler.
 > Meld lige tilbage hvis du får målt nogle resultater af og afprøvet
 > overstående, så tager vi den fra der !
 >
 > --
 > /Bjørn
 >
 >
            
             |  |  | 
      Bjørn S (03-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  03-07-03 22:11
 | 
 |  | 
 "Bjørn S"  skrev
 > Når nu dit batteri er erklæret raskt, start så cykelen og placer
 > måleinstrumentet mellem plus og minus på batteriet. Øg omdrejningerne til
 > 4-5000 omdrejninger, og aflæs spendingen. Den bør vise et sted mellem 13,7
 > og 14,5 volt (højere vil koge dit batteri tørt, lavere vil dræne det
 
 Forkortet lidt (for meget) i min forklaring, pointet er at spendingen også
 skal ligge indenfor der med lyset tændt !
 
 --
 /Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
  p.jarnbak (03-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : p.jarnbak
 | 
 Dato :  03-07-03 22:00
 | 
 |  | 
 "MrHaand" <MrHaand@darkrebels.dk> wrote in message
 news:3f01ad75$0$5189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hey
 > Jeg har en ældre honda ( cb 750c ,81´) og mit problem er, at den
 simpelthen
 > ikke lader mit batteri nok !!! HAR fået undersøgt, om den lader ! det gør
 > den !!! men det er bare ikke nok :(  for ca. hver 14´ dag er jeg nød til
 at
 > lade batteriet op ellers løber den total tom for strøm !!!.
 
 Hvis det er en cb750 16v så mener jeg at der er generatorkul der kan blive
 slidt.
 Prøv at tage dækslet af for generatoren og se om der ikke sider kul monteret
 i dækslet.
 Hej Palle.
 
 
 
 
 |  |  | 
  MrHaand (04-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MrHaand
 | 
 Dato :  04-07-03 15:34
 | 
 |  | 
 
            Hi
 Mange tak for den foreløbige hjælp    Jeg har fået lavet nogle målinger, på batteriet ( fik lige en elektrikker
 nede på arbejde til at måle )
 De tal vi kom frem til, var :
 ved tomgang (1000omin.)  m/lys       = 11.7 V.
 ved tomgang                    u/lys        = 12,2 V.
 ved 4000 omin.                 m/lys       = 13,6 V.
 ved 4000 omin.                 u/lys        = 14,3 V.
 Og da jeg samtidig kører mange korte ture ( og derfor ikke har så mange
 omdrejninger ) må man jo konstatere, at den lader lige lovlig lidt !!  eller
 tror du der er noget andet galt ???
 mvh.
 Allan B.  alias MrHaand
 "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f049c48$0$97230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > "MrHaand" <MrHaand@darkrebels.dk> wrote in message
 > news:3f01ad75$0$5189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > Hey
 > > Jeg har en ældre honda ( cb 750c ,81´) og mit problem er, at den
 > simpelthen
 > > ikke lader mit batteri nok !!! HAR fået undersøgt, om den lader ! det
 gør
 > > den !!! men det er bare ikke nok :(  for ca. hver 14´ dag er jeg nød til
 > at
 > > lade batteriet op ellers løber den total tom for strøm !!!.
 >
 > Hvis det er en cb750 16v så mener jeg at der er generatorkul der kan blive
 > slidt.
 > Prøv at tage dækslet af for generatoren og se om der ikke sider kul
 monteret
 > i dækslet.
 > Hej Palle.
 >
 >
            
             |  |  | 
   p.jarnbak (04-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : p.jarnbak
 | 
 Dato :  04-07-03 16:09
 | 
 |  | 
 "MrHaand" <MrHaand@darkrebels.dk> wrote in message
 news:3f05903b$0$5161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hi
 > Mange tak for den foreløbige hjælp    > Jeg har fået lavet nogle målinger, på batteriet ( fik lige en elektrikker
 > nede på arbejde til at måle )
 > De tal vi kom frem til, var :
 > ved tomgang (1000omin.)  m/lys       = 11.7 V.
 > ved tomgang                    u/lys        = 12,2 V.
 > ved 4000 omin.                 m/lys       = 13,6 V.
 > ved 4000 omin.                 u/lys        = 14,3 V.
 >
 > Og da jeg samtidig kører mange korte ture ( og derfor ikke har så mange
 > omdrejninger ) må man jo konstatere, at den lader lige lovlig lidt !!
 eller
 > tror du der er noget andet galt ???
 > mvh.
 Det ser da næsten normalt ud.Hvis du køre mellem 3 og 5ooo omdr. så er det
 vel godt nok,
 men har du en 100/80 w forlygte pære i så kan det jo være forklaringen på
 det.Jeg tror
 stadig at det ville være en god ide at checke dine generator kul,der er
 normalt et mærke
 der indikere slidgrænsen.
 Hej Palle.
            
             |  |  | 
    Bent Erik Thomsen (05-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bent Erik Thomsen
 | 
 Dato :  05-07-03 23:51
 | 
 |  | 
 
            p.jarnbak wrote:
 > "MrHaand" <MrHaand@darkrebels.dk> wrote in message
 > news:3f05903b$0$5161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Hi
 >> Mange tak for den foreløbige hjælp    >> Jeg har fået lavet nogle målinger, på batteriet ( fik lige en
 >> elektrikker nede på arbejde til at måle )
 >> De tal vi kom frem til, var :
 >> ved tomgang (1000omin.)  m/lys       = 11.7 V.
 >> ved tomgang                    u/lys        = 12,2 V.
 >> ved 4000 omin.                 m/lys       = 13,6 V.
 >> ved 4000 omin.                 u/lys        = 14,3 V.
 >>
 >> Og da jeg samtidig kører mange korte ture ( og derfor ikke har så
 >> mange omdrejninger ) må man jo konstatere, at den lader lige lovlig
 >> lidt !! eller tror du der er noget andet galt ???
 >> mvh.
 >
 > Det ser da næsten normalt ud.Hvis du køre mellem 3 og 5ooo omdr. så
 > er det vel godt nok,
 > men har du en 100/80 w forlygte pære i så kan det jo være
 > forklaringen på det.Jeg tror
 > stadig at det ville være en god ide at checke dine generator kul,der
 > er normalt et mærke
 > der indikere slidgrænsen.
 > Hej Palle.
 Det er godt nok mange år siden jeg havde en honda CB750K7. Den havde IKKE
 generatorkul. Den havde en 3 faset generator med feltspole (istedet for
 permanente magneter) og dertil et alm. laderelæ som i en bil. Mit laderelæ
 var defekt og blev derfor udskiftet med et nyt  (dog elektronisk af egen
 konstruktion).
 Derfor check også relæet.
 mvh
 -- 
 Bent Erik Thomsen
 nær Aalborg
 Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=319 1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html) 1987 BMW K100RS     (Skal pudses)
 1992 Golf TD(i)
            
             |  |  | 
     p.jarnbak (06-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : p.jarnbak
 | 
 Dato :  06-07-03 07:40
 | 
 |  | >
 > Det er godt nok mange år siden jeg havde en honda CB750K7. Den havde IKKE
 > generatorkul. Den havde en 3 faset generator med feltspole (istedet for
 > permanente magneter) og dertil et alm. laderelæ som i en bil. Mit laderelæ
 > var defekt og blev derfor udskiftet med et nyt  (dog elektronisk af egen
 > konstruktion).
 >
 Den her er fra 1981 så jeg tror det er en dohc 16v,samme motor
 som cb900/1100 og de har generator kul.
 Hej Palle.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Armand (06-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  06-07-03 12:14
 | 
 |  | 
 Bent Erik Thomsen <bmt@poet.dk> skrev i en
 news:3f07559a$0$13162$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > Det er godt nok mange år siden jeg havde en honda CB750K7. Den havde
 > IKKE generatorkul. Den havde en 3 faset generator med feltspole (istedet
 for
 > permanente magneter) og dertil et alm. laderelæ som i en bil.
 
 Øhheeh???
 
 Med permanente magneter kan den roterende del (magneterne) passe sig selv,
 altmens at der ikke er problemer med at  trække ledninger ud fra den
 statiske del (spolerne) til laderelæ og batteri!
 
 Ligeså snart at man bruger et (elektrisk skabt) felt, som hér nævnt, får man
 brug for et par kobberbaner med dertilhørende kul for at transportere
 strømmen over i den roterende generator-del  :-|
 
 Hvor glipper din erindring mon?
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Poul Dam (06-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Poul Dam
 | 
 Dato :  06-07-03 21:17
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:be90ic$241u$3@news.cybercity.dk...
 >
 > Bent Erik Thomsen <bmt@poet.dk> skrev i en
 > news:3f07559a$0$13162$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > >
 > > Det er godt nok mange år siden jeg havde en honda CB750K7. Den havde
 > > IKKE generatorkul. Den havde en 3 faset generator med feltspole (istedet
 > for
 > > permanente magneter) og dertil et alm. laderelæ som i en bil.
 >
 > Øhheeh???
 >
 > Med permanente magneter kan den roterende del (magneterne) passe sig selv,
 > altmens at der ikke er problemer med at  trække ledninger ud fra den
 > statiske del (spolerne) til laderelæ og batteri!
 >
 > Ligeså snart at man bruger et (elektrisk skabt) felt, som hér nævnt, får
 man
 > brug for et par kobberbaner med dertilhørende kul for at transportere
 > strømmen over i den roterende generator-del  :-|
 
 Hej
 På både den gamle 750 K7 og min Blackbird sidder rotoren og statoren fast
 i generatordækslet ( altså ingen kul ) på krumtappen sidder en jernkerne som
 løber mellem stator og rotor når motoren kører. Laderelæet giver rotoren
 strøm
 efter hvor meget den skal lade. Det er statoren der giver strømmen til
 batteriet.
 Det er den korte forklaring, sig til hvis der merer I vil vide.
 Hygge PD CBR1100         Bosch Odense
 
 
 
 
 |  |  | 
      Orla Pedersen (06-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Orla Pedersen
 | 
 Dato :  06-07-03 21:29
 | 
 |  | 
 Armand skrev i meddelelsen ...
 >Øhheeh???
 >
 >Med permanente magneter kan den roterende del (magneterne) passe sig selv,
 >altmens at der ikke er problemer med at  trække ledninger ud fra den
 >statiske del (spolerne) til laderelæ og batteri!
 >
 >Ligeså snart at man bruger et (elektrisk skabt) felt, som hér nævnt, får
 man
 >brug for et par kobberbaner med dertilhørende kul for at transportere
 >strømmen over i den roterende generator-del  :-|
 >
 >Hvor glipper din erindring mon?
 
 
 Ikke nødvendigvis !
 
 Yamaha løste det problem allerede på din XS 500  ?? ,eller med sikkerhed på
 XS 850 . Spolen forbliver stationær omkring den roterende kerne placeret ved
 siden af statoren.  Ineffektivt ad h. til på grund af de nødvendige
 luftspalter, men ingen kul. Men jeg tror godtnok ikke Honda har arvet
 systemet.
 
 mvh
 Orla
 
 
 
 >
 >--
 >Armand.
 >
 >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
       Bent Erik Thomsen (06-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bent Erik Thomsen
 | 
 Dato :  06-07-03 22:49
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen wrote:
 > Armand skrev i meddelelsen ...
 >> Øhheeh???
 >>
 >> Med permanente magneter kan den roterende del (magneterne) passe sig
 >> selv, altmens at der ikke er problemer med at  trække ledninger ud
 >> fra den statiske del (spolerne) til laderelæ og batteri!
 >>
 >> Ligeså snart at man bruger et (elektrisk skabt) felt, som hér nævnt,
 >> får man brug for et par kobberbaner med dertilhørende kul for at
 >> transportere strømmen over i den roterende generator-del  :-|
 >>
 >> Hvor glipper din erindring mon?
 >
 >
 > Ikke nødvendigvis !
 >
 > Yamaha løste det problem allerede på din XS 500  ?? ,eller med
 > sikkerhed på XS 850 . Spolen forbliver stationær omkring den
 > roterende kerne placeret ved siden af statoren.  Ineffektivt ad h.
 > til på grund af de nødvendige luftspalter, men ingen kul. Men jeg
 > tror godtnok ikke Honda har arvet systemet.
 >
 > mvh
 > Orla
 >
 >
 >
 >>
 >> --
 >> Armand.
 A garanterer..
 Min Honda havde det system.
 Ganske smart ide med at lade rotoren "fiske" magnetfeltet fra en
 fastsiddende spole.
 Spørgsmålet er så blot om MrHaand's generator er af denne type.
 Det kan ses på laderelæet. Hvis dåsen indeholder 2 relæer er den god nok.
 mvh
 -- 
 Bent Erik Thomsen
 nær Aalborg
 Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=319 1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html) 1987 BMW K100RS     (Skal pudses)
 1992 Golf TD(i)
            
             |  |  | 
        Armand (07-07-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-07-03 15:56
 | 
 |  | 
 Bent Erik Thomsen <bmt@poet.dk> skrev i en
 news:3f0898b7$0$13262$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Orla Pedersen wrote:
 > > Armand skrev i meddelelsen ...
 > >> Øhheeh???
 > >>
 > >> Med permanente magneter kan den roterende del (magneterne) passe sig
 > >> selv, altmens at der ikke er problemer med at  trække ledninger ud
 > >> fra den statiske del (spolerne) til laderelæ og batteri!
 > >>
 > >> Ligeså snart at man bruger et (elektrisk skabt) felt, som hér nævnt,
 > >> får man brug for et par kobberbaner med dertilhørende kul for at
 > >> transportere strømmen over i den roterende generator-del  :-|
 > >>
 > >> Hvor glipper din erindring mon?
 > >
 > > Ikke nødvendigvis !
 > > Yamaha løste det problem allerede på din XS 500  ?? ,eller med
 > > sikkerhed på XS 850 . Spolen forbliver stationær omkring den
 > > roterende kerne placeret ved siden af statoren.  Ineffektivt ad h.
 > > til på grund af de nødvendige luftspalter, men ingen kul. Men jeg
 > > tror godtnok ikke Honda har arvet systemet.
 Så for sgu' da osse - Klart "ladsiggørligt"!     Jeg husker ikke at XSeren skulle være felt-reguleret, og kan ikke se det
 vist mekanisk i Haynes; men diagrammet viser til gengæld tydeligvis et felt!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
 |  |