Stævnrør...
Fra : Larsh

Dato : 01-07-03 11:16

Hjælp...

Efter at have fået vores sejlskib i vandet har jeg efterfølgende
konstateret en mindre indtrængen af vand. Den siver langsomt ind agter
og kommer ind under cocpitet, hvor det selvfølgelig ikke er til at se
noget som helst og pibler ned under maskinen. Jeg synes at kunne
konstatere det "pibler" ind omkring stævnrøret. Og jeg synes også at
det især er markant når skruen "møller rundt".!
Ved at smage på vandet kan jeg konstatere at der er salt..
Jeg har tænkt over om det kan skyldes at den lille plasticflaske med
olie,(som ikke er originalt monteret) faldt at på slutningen af
sæsonen. Jeg har nu efterfølgende fået monteret en ny og fyldt efter
med stævnrørsolie. Men denne olie er tilsyneladende så tyk at den ikke
umiddelbart løber ned og tætner. For det er vel det den blandt andet
skal..
Hvad gør den kloge mand her 5 dage før turen går fra nordjylland og
til Tyskland. Er der et godt råd ???

Larsh

Fra : john lundsgaard

Dato : 01-07-03 12:15

"Larsh" <lah@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> skal..
> Hvad gør den kloge mand her 5 dage før turen går fra nordjylland og

Det lyder helt klart som om det er mangle af olie i din olietætning af
skrueakslen er er problemet.

Det lyder som om du har en pakdåse af den type, hvor to "simmerringe" lukker
i hver sin ende, og hvor mellemrummet er fyldt med olie, der løber ned fra
en højt monteret oliebeholder. Da oliebeholderen faldt af sidste sæson så er
der noget der måske indikerer, at pakdåsen har været løbet tør for olie, og
derfor også måske har været udsat for saltvand indvendigt. Det kan betyde,
at fjederen i simmerringene er rustet, og/eller at gummilæberne er blevet
slidt istykker, og det giver ganske rigtigt vand ind.

Forslag.

Få fat i den rigtige olie, og få fyldt systemet igen - hvis det faktisk er
ringene der er slidt, så vil der dryppe olie ud istedet for vand, men
forhåbentlig ikke så meget.

Alternativ

Hvis det ikke er til at leve med, så kan du overveje - som en nødløsning, at
sætte en smørenippel på pakdåsen (istedet for slangen), og fyld den så op
med stævnrørsfedt, og giv den et skud engang imellem her i sommer, og skift
så ud til vinter.

Go' fornøjelse

John

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 03-07-03 21:05

john lundsgaard <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev:

> [...]
>kan du overveje - som en nødløsning, at
>sætte en smørenippel på pakdåsen
>(istedet for slangen), og fyld den så op

Det kan, som John skriver, være dårlige læbepakninger, alternativt
en lille revne i gummislangen som sidder mellem stævnrøret og
lejet.
Lejetypen er en dårlig konstruktion selvom den er meget udbredt.
De to pakninger med en vibrerende aksel bliver med tiden til "en
lille vandpumpe". Gummipakningerne bliver flade i læberne og
fjederen indeni bryder til tider også sammen; men værst er
slitagen på akselen. Derfor skal placeringen af pakdåsen flyttes
lidt hver gang der bliver skiftet læbepakninger.
Midlertidig "pakforstærkning" kan gøres med fedt men pas på hvis
fedttrykket bliver for stort ved indsprøjtning kan det i yderste
konsekvens skubbe en læbepakning ud.
Et godt råd, når du skal skifte pakdåse: Skift til Deep Sea Seals.
Den forhandles af Korsør propeller og skrue fabrik. På denne
pakningstype er der to indbyggede flader som ligger an mod
hverandre og den kan i sin konstruktion optage store vibrationer.
mvh/Harding