Hvad fejler mine fisk?
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 30-06-03 23:19

Hej Akvarium gruppe.

Jeg har et 128L akvarium der har kørt en måned. Jeg startede med at skaffe
mig nogle lille mundruger unger og et par sværddragere. Efter to uger
indkøbte jeg en lille stime meget små rød neon og 5 plettede pansermaller.
Alt var fryd og gammen og ingen døde. Alle havde friske farver, udspilede
finner, runde maver, spiste godt og var aktive og lille mundruger ungerne og
de røde neon voksede synligt.

Så indkøbte jeg 3 stk. 5cm lange ancistrus maller og 3 panser maller mere,
og så gik det galt. De 3 ancistrus maller døde på 2 dage, og den ene af de
nyindkøbte pansermaller døde også. Mine 5 stk. "gamle" pansermaller er
blevet sky, den ene er døde, den ene mundruger unge er også død. Den størst
af mundruger ungerne er blevet tynd, og spiser ikke mere. Nu er sværddrager
hunnen ved at miste farverne.

De disk der skranter nu (den største lille mundruger unge og
sværdragerhunnen) kan godt finde på at gispe efter luft i overfladen ind i
mellem. Jeg har set dem gnide sig mod bunden et par gange. Den lille
mundruger unge ligner en der har noget i munden? Dens gæller er udspilede så
man kan se gællerne når man kigger på den bag fra. Den lukke aldrig munden
når den svømmer, og den er lysere over munden (på næsen), det ligner lidt
svamp?

Her er hvad jeg ved: Alle finner er fine og hele. De har ikke hvide pletter
overhovedet, de har ikke udspilede maver så skællene rejser sig.

Hvad skal jeg gøre? Skifte vand? Behandle mod svamp? Klage til
planteimporten hvor jeg købte fiskene?

Alle råd modtages gerne.

Hilsen
Jens Jensen

Fra : Cyberbar

Dato : 01-07-03 08:47

> [...]

> overhovedet, de har ikke udspilede maver så skællene rejser sig.
>
> Hvad skal jeg gøre? Skifte vand? Behandle mod svamp? Klage til

Hvornår har du sidst skiftet vand, med alle de fisk i kummen, skal du nok
tænke på at skifte vand efter 14 dage til 3 uger.
Men det kommer også an på hvor meget du fodre.

Jan

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-07-03 08:28

> Hvornår har du sidst skiftet vand, med alle de fisk i kummen, skal du
> nok tænke på at skifte vand efter 14 dage til 3 uger.
> Men det kommer også an på hvor meget du fodre.

Hej Jan

Jeg skifter 1/5 vand hver uge.

Hilsen Jens Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-03 08:05

Hej Jens

Det kunne lyde som om du har en parasit ( flere i akvariet.

Hvilken kan være svært at svare på, men jeg har haft problemet og snakkede
med en klog dyrlæge omkring Herning som ved en h....... masse om akvarie
fisk blev henvist til ham efter at have snakket med flere dyrlæger.

Han anbefalede at fiskene bades i 1 til 2 timer i en 1 % saltopløsning. dvs.
10 gr Middelhavssalt pr liter AKVARIEVAND altså taget fra akvariet IKKE
frisk vand. Jep middelhavssalt uden jod ( det er tilsat i almindeligt groft
bordsalt også selvom det ikke står på pakken ) ikke noget af det dyre fra
fiskeforetningerne. Bare middelhavssalt til 11,95 pr kg hos en købmand.

Jeg badede Fiskene i 2 timer i en spand med saltopløsningen. De trives og
ingen fisk dør alle trives.

Lægen anbefalede at der kom en stor spiseskefuld salt i akvariet ( 200 L )
bagefter.

Håber at det kan hjælpe dig, vil gerne høre om du også får succes. Det er en
simpel og billig kur.

MvH

Ke