|
| Calibrering af Rorpilot TP20 Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 30-06-03 21:47 |
|
Hej gruppe
Er der nogle omkring lillebælt der har haft held med at "auto" calibrere
fluxgate kompasset, i deres Simras "navico" TP20 rorpindspilot.
Nu har jeg selv forsøgt adskellige gange men uden held, Ja, der skal jo være
vindstille, men jeg har en anelse om at der altid er strøm i Kolding fjord
og dette måske er årsagen det ikke lader sig gøre...
Håber nogle har nogle idéer eller steder der måtte være ideelle
--
Med venlig hilsen
Jan Rasmussen
| |
Ole Pagh (01-07-2003)
| Kommentar Fra : Ole Pagh |
Dato : 01-07-03 17:00 |
|
"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:bdq766$23j$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
>
> Er der nogle omkring lillebælt der har haft held med at "auto" calibrere
> fluxgate kompasset, i deres Simras "navico" TP20 rorpindspilot.
Jeg fik det heller ikke til at fungere sidste år på en spejlblank Roskilde
Fjord, uden strøm, og vel inden for de grænser som manualen foreskriver.
Jeg tror jeg sejlede rundt i cirkler i 1-1½ time, indtil der kom nogen forbi
og lidt i spøg spurgte om motor og ror havde sat sig fast og om de kunne
hjælpe med en bugserline !.
Uden at ville sige at der er nogen sammenhæng , fungerede autopiloten (også
en TP20) kort tid senere ikke korrekt og måtte til rep.
Den var da stadig kun ca. 1 md. gammel.
Jeg har ikke ville prøve det i år endnu...
Det ville være smart om en professionel fra Simrad's serviceafdeling læste
med her og kom med de 'vises sten', hvis der er flere end os to, der ikke
har kunnet få det til at fungere.
Det kunne være softwarefejl i TP20'en, eller en fejl i manualen.
> Nu har jeg selv forsøgt adskellige gange men uden held, Ja, der skal jo
være
> vindstille, men jeg har en anelse om at der altid er strøm i Kolding fjord
> og dette måske er årsagen det ikke lader sig gøre...
Jamen en 100% jævn cirkelbevægelse er nærmest umuligt at opnå, det må vel
dreje sig om at produucere en så jævn sand kursændring pr tidsenhed som
muligt, og så skal autopiloten logge denne og sammenholde med dens eget
fluxgate kompas som lider af diverse deviationsfejl pga omgivelserne.
Ud fra disse 'tabeller' må man antage at softwaren genererer en ny intern
deviationstabel som så bruges af TP20 og således får en mindre deviation en
før 'kalibreringen'.
mvh Ole
>
| |
Jan Rasmussen (01-07-2003)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 01-07-03 22:32 |
|
Hej Ole
Det er helt det samme jeg har oplevet, efter jeg har forsøgt at autokalibere
oplever jeg også fejl på TP20, kobler jeg f.eks. nav til, drejer båden
straks 8-10gr. til bagbord...
Jeg vil prøve at tage kontakt til Simrad og forelægge dem sagen, for jeg
ikke noget ud af det i første omgang håber jeg du vil bistå med dine
oplevelser også, således de ikke kan henlægge det med at det er et enkelt
stående tilfælde, ligesom jeg gerne høre fra andre med samme oplevelser.
--
Med venlig hilsen
Jan Rasmussen
"Ole Pagh" <ole.pagh@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3f01aff2$0$13267$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:bdq766$23j$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> >
> > Er der nogle omkring lillebælt der har haft held med at "auto" calibrere
> > fluxgate kompasset, i deres Simras "navico" TP20 rorpindspilot.
>
> Jeg fik det heller ikke til at fungere sidste år på en spejlblank Roskilde
> Fjord, uden strøm, og vel inden for de grænser som manualen foreskriver.
>
> Jeg tror jeg sejlede rundt i cirkler i 1-1½ time, indtil der kom nogen
forbi
> og lidt i spøg spurgte om motor og ror havde sat sig fast og om de kunne
> hjælpe med en bugserline !.
> Uden at ville sige at der er nogen sammenhæng , fungerede autopiloten
(også
> en TP20) kort tid senere ikke korrekt og måtte til rep.
> Den var da stadig kun ca. 1 md. gammel.
> Jeg har ikke ville prøve det i år endnu...
>
> Det ville være smart om en professionel fra Simrad's serviceafdeling læste
> med her og kom med de 'vises sten', hvis der er flere end os to, der ikke
> har kunnet få det til at fungere.
> Det kunne være softwarefejl i TP20'en, eller en fejl i manualen.
>
>
> > Nu har jeg selv forsøgt adskellige gange men uden held, Ja, der skal jo
> være
> > vindstille, men jeg har en anelse om at der altid er strøm i Kolding
fjord
> > og dette måske er årsagen det ikke lader sig gøre...
>
> Jamen en 100% jævn cirkelbevægelse er nærmest umuligt at opnå, det må vel
> dreje sig om at produucere en så jævn sand kursændring pr tidsenhed som
> muligt, og så skal autopiloten logge denne og sammenholde med dens eget
> fluxgate kompas som lider af diverse deviationsfejl pga omgivelserne.
> Ud fra disse 'tabeller' må man antage at softwaren genererer en ny intern
> deviationstabel som så bruges af TP20 og således får en mindre deviation
en
> før 'kalibreringen'.
>
> mvh Ole
> >
>
>
| |
Ole Pagh (02-07-2003)
| Kommentar Fra : Ole Pagh |
Dato : 02-07-03 07:17 |
|
Jan Rasmussen wrote:
> Det er helt det samme jeg har oplevet, efter jeg har forsøgt at
> autokalibere oplever jeg også fejl på TP20, kobler jeg f.eks. nav
> til, drejer båden straks 8-10gr. til bagbord...
Præcis samme fejl her; det må altså være en sammenhæng. noget i stil med at
autopiloten mister den tabel den havde _inden_ forsøget på kalibrering.
_Hvis_ en kombination af trykknapper kan få autopiloten til at gå i udu,
_skal_ der være mulighed for ved en anden trykkombiation (evt. samtidig med
at strømmen tilsluttes), at bringe udstyret tilbage til fabriksindstilling,
således at man ikke behøver sende dyret til raparation.
> Jeg vil prøve at tage kontakt til Simrad og forelægge dem sagen, for
> jeg ikke noget ud af det i første omgang håber jeg du vil bistå med
> dine oplevelser også, således de ikke kan henlægge det med at det er
> et enkelt stående tilfælde, ligesom jeg gerne høre fra andre med
> samme oplevelser.
Ja, det vi jeg gerne og mon ikke der er andre der har oplevet samme
problemer.
Jeg havde OK oplevelse med deres service ude i Glostrup, hvor jeg selv kørte
ud, idet det var nemmere og hurtigere end via forhandleren.
Jeg nævnte dog intet om mit mislykkede forsøg på kalibrering da jeg ikke på
det tidspunkt så nogen sammenhæng.
Autopiloten var endvidere til rep. for 2. gang i vinter, idet den pludseligt
slet ikke kunne finde ud af noget mere, men det tror jeg var en anden fejl.
Da udskiftede de kompasset iflg. deres notat.
Den har hidtil i denne sæson fungeret OK.
Hvis Simrad fører kartotek over deres reparationer, kan jeg oplyse at
serienummeret på min er SH7154.
Hvis problemet/fejlen viser sig kun at vedrøre vores to Simrad TP 20'er,
synes jeg at vi skal videreføre diskusionen pr mail, men hvis det er et
generelt problem som andre også kan have glæde af, så her i gruppen.
Ole Pagh
| |
anders (03-07-2003)
| Kommentar Fra : anders |
Dato : 03-07-03 16:57 |
|
samme problem her, samme pilot !
Syntes dog at den forbedrer sig efter 10-15 min. stabil sejlads uden at være
sat i nav mode !
Anders
"Ole Pagh" <ole.pagh@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3f0278e8$0$32537$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jan Rasmussen wrote:
> > Det er helt det samme jeg har oplevet, efter jeg har forsøgt at
> > autokalibere oplever jeg også fejl på TP20, kobler jeg f.eks. nav
> > til, drejer båden straks 8-10gr. til bagbord...
>
> Præcis samme fejl her; det må altså være en sammenhæng. noget i stil med
at
> autopiloten mister den tabel den havde _inden_ forsøget på kalibrering.
> _Hvis_ en kombination af trykknapper kan få autopiloten til at gå i udu,
> _skal_ der være mulighed for ved en anden trykkombiation (evt. samtidig
med
> at strømmen tilsluttes), at bringe udstyret tilbage til
fabriksindstilling,
> således at man ikke behøver sende dyret til raparation.
>
> > Jeg vil prøve at tage kontakt til Simrad og forelægge dem sagen, for
> > jeg ikke noget ud af det i første omgang håber jeg du vil bistå med
> > dine oplevelser også, således de ikke kan henlægge det med at det er
> > et enkelt stående tilfælde, ligesom jeg gerne høre fra andre med
> > samme oplevelser.
>
> Ja, det vi jeg gerne og mon ikke der er andre der har oplevet samme
> problemer.
>
> Jeg havde OK oplevelse med deres service ude i Glostrup, hvor jeg selv
kørte
> ud, idet det var nemmere og hurtigere end via forhandleren.
> Jeg nævnte dog intet om mit mislykkede forsøg på kalibrering da jeg ikke
på
> det tidspunkt så nogen sammenhæng.
> Autopiloten var endvidere til rep. for 2. gang i vinter, idet den
pludseligt
> slet ikke kunne finde ud af noget mere, men det tror jeg var en anden
fejl.
> Da udskiftede de kompasset iflg. deres notat.
> Den har hidtil i denne sæson fungeret OK.
>
> Hvis Simrad fører kartotek over deres reparationer, kan jeg oplyse at
> serienummeret på min er SH7154.
>
> Hvis problemet/fejlen viser sig kun at vedrøre vores to Simrad TP 20'er,
> synes jeg at vi skal videreføre diskusionen pr mail, men hvis det er et
> generelt problem som andre også kan have glæde af, så her i gruppen.
>
> Ole Pagh
>
>
>
| |
Ole Pagh (03-07-2003)
| Kommentar Fra : Ole Pagh |
Dato : 03-07-03 19:37 |
|
anders wrote:
> samme problem her, samme pilot !
> Syntes dog at den forbedrer sig efter 10-15 min. stabil sejlads uden
> at være sat i nav mode !
Så er vi allerede mindst 3, sikkert flere der har stort set samme problemer
med TP20. Det skal der gøres noget ved !
- Flere med samme problem efterlyses.
Gerne med lidt beskrivelse af om det er lykkedes at 'kalibrere' TP20 piloten
iht. manualen (og sikkert også de andre TPx0 rorpindspiloter fra Simrad)
eller ikke, og om piloten har fejlfunktioneret efter 'kalibreringen'.
Også hvis der er opserveret andre fejlfunktioner på TPx0.
Jeg vil tro at softwaren er meget ens på både TP10, TP20 og TP30
Jan ville kontakte Simrad iflg tidligere indlæg her i tråden og det kan være
at jeg også bliver indblandet i sagen.
mvh Ole Pagh
| |
Jan Rasmussen (03-07-2003)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 03-07-03 23:25 |
|
Hej Anders, Ole, mfl.
Jeg har dags dato haft kontakt til Carsten fra Simrad, som er Simrads
tekniker på bla. rorpiloter.
Jeg må erkende jeg fik en meget serviceminded og imødekommende service,
hvilket jeg vil rose Simrad for. ret skal være ret.
Carsten fortæller at der er mange TP20 ude at køre og at det ikke er hans
opfattelse at der er problemer med denne generelt, han spurgte om det var
den "grå" eller "sorte" udgave, hvortil jeg kunne svare at jeg har den
sorte, som er den nyeste.
Der findes ifølge Carsten kun én software version til den sorte udgave, som
er en videre udførelse af den grå (hermed ment den gamle) udgave, og han
evt. "bugs" skulle være afhjulpet. Ihvertfald var han ikke bekendt med at
evt. fejl på software siden.
Han ville tilbyde mig at udskifte fluxgate kompasset, vederlagsfrit, (trods
at garantien er udløbet) for at se om dette kunne afhjælpe problemet.
Jeg sender min TP20 til Simrad imorgen, vedlagt et lille brev refererende
til vores samtale, samt med henvisning om at der er to andre der oplever
samme problemer.
Herefter vil jeg modtage min TP20 retur inden for en uge, hvorefter jeg må
vente på at det bliver vindstille for at forsøge en ny kalibrering.
Jeg vil opfordre til at tråden her bliver opretholdt til der findes en
løsning, ligesom jeg gerne hører fra andre med samme oplevelser.
--
Med venlig hilsen
Jan Rasmussen
"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:bdq766$23j$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Hej gruppe
>
> Er der nogle omkring lillebælt der har haft held med at "auto" calibrere
> fluxgate kompasset, i deres Simras "navico" TP20 rorpindspilot.
>
> Nu har jeg selv forsøgt adskellige gange men uden held, Ja, der skal jo
være
> vindstille, men jeg har en anelse om at der altid er strøm i Kolding fjord
> og dette måske er årsagen det ikke lader sig gøre...
>
> Håber nogle har nogle idéer eller steder der måtte være ideelle
> --
> Med venlig hilsen
> Jan Rasmussen
>
>
| |
mov (14-09-2003)
| Kommentar Fra : mov |
Dato : 14-09-03 08:27 |
|
"Jan Rasmussen" skrev d. 30-06-03 21:47 dette indlæg :
> Hej gruppe
>
> Er der nogle omkring lillebælt der har haft held med at "auto"
calibrere
> fluxgate kompasset, i deres Simras "navico" TP20 rorpindspilot.
>
> Nu har jeg selv forsøgt adskellige gange men uden held, Ja, der skal
jo være
> vindstille, men jeg har en anelse om at der altid er strøm i Kolding
fjord
> og dette måske er årsagen det ikke lader sig gøre...
>
> Håber nogle har nogle idéer eller steder der måtte være ideelle
> --
> Med venlig hilsen
> Jan Rasmussen
>
>
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
|
|